Iedereen die wel eens een webwinkel, een nieuw assortiment of een nieuw product heeft gelanceerd weet dat het altijd meer tijd en geld kost dan je vooraf had kunnen inschatten. Het is natuurlijk zeer goed als het assortiment uitbreidt met nieuwe producten maar dan moeten je klanten nog wel te weten komen dat je deze producten aanbiedt.
Bij het proces van voorbereiden vraag je je wellicht af, is het de moeite wel waard? Daarom moet je van te voren doelen stellen die je wil bereiken met je uitbreiding. Op die manier kan je van te voren aardig nauwkeurig inschatten hoe veel rendement je kan hebben en hoe groot de kans op succes ongeveer is.
lancering

Een gefaseerde voorbereiding

Nadat mijn eerste productlanceringen redelijk dramatisch waren verlopen besloot ik om een andere aanpak te hanteren. Om chaos te voorkomen is het verstandig om de voorbereid op te delen in verschillende stappen of fases.
Vaak begin je met de doelstellingen. Wat wil je bereiken? Hoe veel mensen moeten het product aanschaffen? Wat kost het om deze mensen te bereiken. Dit wordt ook wel de onderzoeksfase genoemd waarin we kijken of een idee rendabel kan zijn. Als blijkt dat dat zo is kunnen we doelstelling verder gaan opsplitsen? Hoeveel bezoekers en klanten heb je bijvoorbeeld nodig om het gewenste resultaat te halen?
Nadat je de nodige informatie hebt verzameld wordt het tijd om te kijken naar het werk dat je moet doen om de lancering succesvol te maken. Wij maken altijd onderscheid tussen twee niveau’s van prioriteit. De dingen die je moet doen en de die je eventueel kan doen. Let er op dat je niet te veel dingen inplant, het moet natuurlijk wel realistisch en uitvoerbaar blijven.
planning

Productlanceringen aankondigen

In dit artikel gaan we kijken naar mogelijkheden om je nieuwe producten zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen zodat je deze snel kunt verkopen. Omdat je goed voorbereid bent is het ook verstandig om met bloggen zo vroeg mogelijk te starten. Je kunt beginnen met een blog waarin je vraagt om reacties op de mogelijk nieuwe producten, je zal ongetwijfeld waardevolle feedback ontvangen. Hieronder nog een aantal tips bij het bloggen om je productlancering(en) te promoten.
product-launch-feedback

Storytelling

Wanneer je begint met bloggen is het handig om vooraf een structuur te hebben. Over welke onderwerpen ga je bloggen en wanneer kan je dit het beste posten? Je moet er uiteraard rekening mee houden wanneer klanten behoefte hebben aan de informatie en producten.
Als je het echt goed wil doen kies je er voor om een verhaal te vertellen met je bedrijf. Leg je klant simpelweg uit welke nieuwe producten er zijn en waarom je deze hebt geselecteerd. Benoem niet alleen de voordelen maar ook de minpunten zodat de klant een faire afweging kan maken.
Onder storytelling valt ook het verspreiden van informatie over je bedrijf, vergeet dan ook niet om de laatste ontwikkelingen te vermelden op je blog, heb je een nieuwe locatie, nieuwe apparatuur, nieuwe diensten etc. Plaats het op je blog zodat de klant het eenvoudig kan lezen!
storytelling

Intern linken

Wanneer je gaat bloggen dien je rekening te houden met veel aspecten, ook op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Zo moet je korte alinea's maken, de juiste verhouding steekwoorden gebruik en gebruik maken van H1 en H2 headings om de structuur aan te geven. Dit is voor de meeste tekstschrijver echter geen probleem.
Nadat uw blog artikelen gereed zijn is het belangrijk om ook goed door te linken, dit kan ook via een afbeelding bijvoorbeeld. Op deze manier verwijs je de lezers van de blogs automatisch door naar je nieuwe producten!

Youtube kanaal

Het bijhouden van een Youtube kanaal is een uitstekende manier om je nieuwe producten te promoten. Als je regelmatig interessante video's plaatst heb je ongetwijfeld een lijst met volgers opgebouwd die je gelijk kunt informeren. Youtube is daarnaast ideaal omdat het volledig visueel is en omdat je ook audio kunt gebruiken, dichterbij een echte winkel zal je niet komen!

Een andere manier is het promoten via vloggers, waarschijnlijk ken je er wel een paar. De videoblogs van deze Youtube kanalen worden dagelijks gevold en bieden daarom uitstekende mogelijkheden om je product te promoten, bij kleding is dit helemaal ideaal. Het nadeel is dat de meeste vloggers ook goed weten wat het waard is en daarom zal je flink in de buidel moeten tasten wil je dit toepassen.

Meten is weten

Net als bij andere marketingactiviteiten die je onderneemt is het belangrijk om te weten wat je investeringen nou eigenlijk opleveren. Aan de hand daarvan kan je beslissing of je dit vaker wilt doen. als je nieuwe producten toevoegt, of een compleet nieuwe webwinkel begint, is het natuurlijk niet moeilijk om te
We raden je aan om eens dieper in de Analytics te duiken. Als je alles goed hebt ingesteld kun je ook zien waar de conversies vandaan komen, je kunt exact zien welk pad een bezoeker heeft bewandeld als er een aankoop heeft plaatsgevonden. Op die manier kun je ook eenvoudig zien of het bloggen enig succes heeft.
Daarnaast kun je de posities in Google bijhouden om te zien of je nieuwe producten ook voldoende vindbaar zijn. Er zijn hier diverse tools voor zoals Ranktrackr.com en Authoritylabs.com bijvoorbeeld. Met deze tools kan je iedere dag zien of je rankings gestegen of gedaald zijn.
conversie

Cijfers liegen niet maar vertellen je ook niet alles

Het kan natuurlijk voorkomen dat de productlancering geen groot succes blijkt te zijn. Het is van te voren goed om na te denken over dit worst case scenario zodat je hier ook op voorbereid bent. Soms is het niet erg omdat je bijvoorbeeld nog veel meer ideeën hebt over nieuwe producten die je kunt lanceren. Toch is het van belang om niet te snel op te geven en te onderzoeken waarom de gewenste resultaten niet gehaald zijn. Als je het echt goed wil doen treed je in contact met klanten om te achterhalen waarom het product (nog) niet aan slaat.
Hoewel cijfers altijd de harde waarheid vertellen moet je niet enkel op cijfers alleen afgaan, dit vertelt je namelijk niet het hele verhaal. Het mooie is dat je met een webwinkel exact kunt zien hoe vaak mensen een product bekijken en hoe vaak het verkocht wordt. Het vertelt je met name weinig over het waarom. Waarom weten mensen het product niet te vinden of waarom gaat men niet over tot bestellen? Dit zijn de vragen die je je zelf moet stellen.

Social media

Omdat je nuttige en informatieve blogs hebt geschreven wil je dat zo veel mogelijk mensen dit gaan lezen. Social media biedt uitstekende mogelijkheden om je blogberichten en ook je nieuwe producten direct te promoten. Je kunt er ook voor kiezen om een advertentiebudget toe te voegen om de berichten en producten te promoten onder een zelf gekozen doelgroep.

Adwords

Adwords is handiger om direct wat sales te werven voor je nieuwe producten. Als je al bekend bent met adverteren in Google dan weet je dat je binnen enkele dagen bovenaan kunt staan als je een goede campagne weet in te richten. Dit kan ook uitstekend als test dienen om te kijken hoe goed je nieuwe producten kunt verkopen. Adwords biedt namelijk uitstekende mogelijkheden om de resultaten te meten.

Affiliate marketing

Affiliate marketing biedt ook uitstekende mogelijkheden nieuwe producten onder de aandacht te brengen. Je kunt er voor kiezen om zo veel mogelijk views te krijgen of directe sales. Dit moet je vooraf beslissen omdat je daarop de banners kunt baseren. Bij nieuwe producten zal je waarschijnlijk voor een concrete aanbieding kiezen waarin prijzen en kortingen ook vermeldt worden.

E-mail marketing

De beste manier om een doelgroep te verzamelen is het opbouwen van een email lijst, dit zijn vaste contacten die toestemming hebben gegeven om informatie over nieuwe ontwikkelingen en producten te ontvangen. Deze doelgroep kan je bijvoorbeeld wekelijks op de hoogte stellen als je een nieuw product gaat lanceren! E-mail marketing is net als de bovenstaande methoden uitstekend meetbaar, je ziet precies hoe vaak mensen op je nieuwsbrief en producten klikken.

Exclusieve sample

Een methode die voor ons heel goed werkt wordt nog weinig toegepast bij winkels in Nederland. Het weggeven van een gratis sample aan een selecte groep kan er voor zorgen dat de sneeuwbal gaat rollen. Deze mensen verspreiden het woord en voor je het weet heb je in ruil voor wat gratis zo maar een heel groot publiek weten te bereiken.

De lancering ondersteunen

Een product lanceringen bestaat uit veel verschillende stappen zoals je nu ongetwijfeld gemerkt heb. Naast het promoten van je product moet je er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je zo veel mogelijk conversie haalt en geen bezoekers verliest. Om dit te stimuleren kan je voor de nieuwe producten een uitgebreide documentatie maken met de volgende elementen.
ondersteunen

Samenvatting van het product maken

Om een product goed op je website weer te geven moet het een prioriteit zijn om een goede samenvatting te schrijven. Dit gaat verder dan het opsommen van de producteigenschappen. Geef ook duidelijk aan welke waarde het product voor de klant kan bieden en voor welke toepassingen het geschikt is bijvoorbeeld. Deze tekst kan je uiteraard gelijk als productbeschrijving gebruiken.

Brochures

Grotere bedrijven kiezen er bij productlanceringen vaak ook voor om een mooie brochures te maken met daarin informatie over de nieuwe producten. Deze brochure wordt vervolgens verspreid over het hele klantenbestand.

Uitgebreid beeldmateriaal

Afbeeldingen zeggen meer dan woorden en zorgen er voor dat de klant gelijk een goed beeld heeft bij de nieuwe producten. Op basis van producten kan een klant bovendien veel beter beslissingen of er interesse voor is. Naast productafbeeldingen kun je natuurlijk ook gebruik maken van video's waarin de nieuwe producten uitgetest worden!

Beoordelingen en referenties

Hoewel het niet gemakkelijk is met de lancering van een nieuw product, zou het toch handig zijn om voor de officiële lancering alvast wat referenties te verzamelen. Je kunt bij het verzenden van gratis samples de klanten bijvoorbeeld ook vragen

Het nieuwe product prominent weergeven

Je bent trots op je nieuwe producten en dat mag je best uitstralen. Daarnaast wil je dat je klanten de nieuwe producten ook zo snel mogelijk gaan accepteren. Het is ook slim om de producten prominent in de bijbehorende categorieën weer te geven. Je kunt er ook voor kiezen om de nieuwe producten tegen een introductieprijs aan te bieden.
rocket start up icon

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op