Break-even omzet berekenen: hoe doe je dat?

Je hebt ongetwijfeld wel eens gehoord van het break-even punt. Of dit nu jaren geleden in je economieles was of je er kortgeleden als ondernemer plots mee te maken kreeg: het is een van de belangrijkste onderdelen van het runnen van een succesvol bedrijf.

Met het maken van een break-even analyse krijg je meer inzicht in je onderneming, maar ook kan het je helpen om weloverwogen beslissingen te maken.

In dit artikel kom je er niet alleen achter wat break-even omzet is, maar we geven ook antwoord op de volgende vragen:

  • Waarom is het belangrijk om de break-even omzet te berekenen?
  • Hoe bereken je de break-even omzet?
  • Wanneer maak je een break-even analyse?

Break-even omzet: wat is dat?

Als de opbrengsten en kosten van een bedrijf gelijk zijn, wordt er geen winst of verlies gemaakt. Dit wordt ook wel het break-even punt genoemd.

Met een break-even analyse bereken je hoeveel inkomsten je nodig hebt om de kosten te dekken. Natuurlijk weet je bij het starten van je webwinkel nog niet zeker hoeveel producten je gaat verkopen en welke omzet je gaat behalen, maar het is vaak wel mogelijk om een realistische inschatting te maken.

Bij het maken van deze analyse houd je rekening met de verkoopprijs per eenheid, de kosten per eenheid en overkoepelende kosten zoals arbeidskosten en marketing.

Waarom de break-even analyse gebruiken in het bedrijfsleven?

Er zijn verschillende redenen waarom een break-even analyse van pas kan komen in het bedrijfsleven.

De voorspelling laat zien wanneer de totale inkomsten uit verkopen gelijk is aan de totale kosten van het runnen van een bedrijf. Als je dit punt ook daadwerkelijk bereikt, kun je gaan kijken naar hoe je winst kan maken.

Er zijn verschillende factoren die de break-even analyse zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden. Een van de belangrijkste factoren is de verkoopprijs van je producten, maar kijk ook zeker naar marketingkosten.

Een break-even analyse geeft je een voorspelling van de winst per kwartaal of jaar, maar ook is het belangrijk voor het beperken van financiële risico’s. Houd daarnaast altijd rekening met het worst-case scenario. Je wilt natuurlijk niet dat dit werkelijkheid wordt, maar als je hier rekening mee hebt gehouden, kun je er veel makkelijker op inspelen.

Break-even omzet berekenen: formules

We hebben vroeger allemaal wel eens een break-even punt uitgerekend. Maar dit was waarschijnlijk een surrealistische situatie en misschien ben je na al die jaren wel vergeten hoe het moet. Bovendien is het berekenen van de break-even omzet in het echte leven een stuk moeilijker dan in een rekensom in de economieles.

Bij het berekenen van het break-even punt moet je een duidelijk onderscheid maken tussen vaste en variabele kosten. Hieronder vind je de formule.[1]Break-even analyse: bereken jouw break-even punt, Lightspeedhq

Break-even punt =  vaste kosten : (totale opbrengsten per product – variabele kosten per product)

Totale opbrengsten = totale kosten

Om het iets makkelijker te maken, geven we je een praktisch voorbeeld.

Een elektronica winkel verkoopt computers voor €100 per stuk. De arbeidskosten bedragen €10.000 en de overige constante kosten bedragen €5.000. De inkoopprijs per computer is €40.

Break-even punt = €15.000 : (€100 – €40) = 250

Dus bij een verkoop van 250 computers zijn de opbrengsten en kosten van de elektronicawinkel gelijk en wordt de break-even omzet behaald. 

Hoe vaste kosten berekenen?

Zoals je ziet, is het berekenen van de break-even omzet niet heel moeilijk, maar je moet wel de juiste getallen gebruiken. De vaste kosten hebben niks met het totale aantal verkopen te maken en kunnen daarom makkelijk worden ingevuld. Veel voorkomende vaste kosten zijn:

Vaste kosten bij elkaar opgeteld zijn de totale vaste kosten.

De variabele kosten berekenen

Het berekenen van de variabele kosten per product is iets lastiger. Deze kosten hangen namelijk af van het aantal producten dat worden geproduceerd. Als de productie toeneemt, nemen de variabele kosten ook toe en andersom.

Kijk goed naar de kosten van het kopen en produceren van een product of grondstof, belastingen en grondstoffen.

Op deze momenten moet je een break-even analyse maken

Nu vraag je je misschien af: wanneer moet ik een break-even analyse maken.

  • Als je net een onderneming bent gestart, is dit een goed moment om een voorspelling te maken. Aangezien je net bent begonnen, heb je natuurlijk nog geen historische gegevens. Maar geen zorgen, je kunt ook heel goed cijfers van de branche of openbare gegevens van concurrenten gebruiken.
  • Bovendien raden we het ook aan om een break-even analyse te maken als je een nieuw product lanceert. Het kan je namelijk helpen om de prijs van het nieuwe product te bepalen.
  • Break-even analyses zijn vooral handig bij het bepalen van prijzen en het evalueren van een verandering in vaste lasten of variabele kosten.

Conclusie break-even omzet berekenen

De break-even omzet berekenen kan van pas komen in verschillende situaties. Het is vooral handig om de prijs van een nieuw product te bepalen, maar je kunt ook berekenen wat de gevolgen van bijvoorbeeld stijgende arbeidskosten zijn voor je omzet.

Een afzet lager dan het break-even punt leidt tot verlies en een hogere verkoop leidt tot winst. Het is een nuttig hulpmiddel om de relatie tussen vaste en variabele kosten te onderzoeken en komt van pas in ieder bedrijf: of je nu een webshop runt of een fysieke winkel hebt.

We hopen dat je iets hebt gehad aan dit artikel! Laat het vooral weten in de reacties.

Bronnen

Bronnen
1Break-even analyse: bereken jouw break-even punt, Lightspeedhq
We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo
      Enable registration in settings - general