Push Notificaties Webshops

Je hebt vast wel eens zo’n melding gezien, waarbij een website toestemming vraagt om je notificaties te mogen sturen. Deze zogeheten ‘browser-notificaties’ zijn meldingen die op je apparaat verschijnen als een website bijvoorbeeld een update heeft doorgevoerd.
Een goed voorbeeld hiervan is De Telegraaf: wanneer je de browser notificaties (meldingen) accepteert, krijg je bij bijvoorbeeld een update een melding in je browser, zonder dat je op dat moment op de website van de landelijke krant aanwezig bent. Voor websites is dit een interessante manier om bezoeker naar je website te trekken.
In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe je browser notificaties voor je website kunt instellen en geven we enkele tips bij het gebruik hiervan.
Wat zijn push notificaties?
Laten we eerst even stilstaan bij het begrip browser notificaties. Zoals de naam al doet vermoeden hebben we te maken met meldingen die getoond worden wanneer iemand actief is in zijn of haar webbrowser. Dit kan zowel via een desktop computer als via een smartphone of tablet.
Bij het bezoeken van een website die de mogelijkheid biedt om browser notificaties te ontvangen, krijg je als bezoeker een melding te zien. Met deze melding kun je de website toegang geven om jouw berichten te sturen. Een voorbeeld van een notificatie:

Zoals je ziet heb je daar de mogelijkheid om de push notificaties toe te staan of om deze te blokkeren. Bovenstaand is een niet opgemaakte variant van zo’n melding. Er zijn ook vaak mogelijkheden om zo’n melding naar eigen smaak en huisstijl aan te passen, zodat deze aansluit bij je website.
Daarbij kan bovenstaand voorbeeld ook als een agressieve manier van notificeren overkomen. Om bij De Telegraaf te blijven, geven we een voorbeeld van hoe de krant het ook doet:

Waarom push notificaties sturen interessant kan zijn
Het versturen van push notificaties kan super interessant zijn. Met deze meldingen kun je namelijk in contact blijven met je eerdere website bezoeker, zonder dat deze op dat moment op jouw website of webshop aanwezig is.
Daarbij is het ook een supersnelle manier om mensen te binden aan jouw webshop: zo is er in tegenstelling tot bijvoorbeeld een nieuwsbrief geen andere verplichting dan enkel een acceptatie van de notificaties, om meldingen te mogen versturen.
Pushnotificaties versturen vanuit een website was nog nooit zo makkelijk.
Let op: misbruik de notificaties niet
Wanneer jij besluit om browser notificaties in te stellen voor jouw website, raden we je wel aan om hier geen misbruik van te maken. Men zal snel geneigd zijn om de meldingen weer uit te schakelen als je bij elk ditje-datje een notificatie stuurt.
Kranten doen het in onze ogen op de manier hoe het zou moeten: enkel een browser notificatie wanneer er sprake is van enigszins breaking nieuws.
Hoe verzend ik push notificaties met mijn webshop?
Voor het instellen van push notificaties kun je gebruik maken van kant-en-klare oplossingen, die in veel gevallen zeer makkelijk te installeren zijn.
Bij veel aanbieders van deze software kun je vaak gebruik maken van een gratis variant, maar dien je wel te betalen vanaf een bepaald aantal ‘subscribers’.
Hoewel er tientallen varianten te vinden zijn, die nagenoeg op dezelfde wijze geïmplementeerd kunnen worden, hebben we besloten om het voorbeeld Subscribers.com te gebruiken in dit artikel. Bij Subscribers.com kun je gebruik maken van een gratis variant en is het instellen van push notificaties kinderspel.
Daarbij heb je ook de mogelijkheid om een custom welkomstmelding (een prompt trigger in de termen van push notificaties) te maken. Met name het eenvoudige dashboard vinden wij erg prettig bij deze aanbieder.

Stappenplan voor het instellen (voor WordPress & WooCommerce)
We hebben een stappenplan gemaakt voor het instellen van browser notificaties voor WordPress websites. Volg onderstaande stappen (kom je er niet uit, stuur ons gerust een berichtje).
- Ga naar Subscribers.com en registreer je gratis (maak de keuze voor een Shopify app of een handmatige installatie) We gaan in het stappenplan verder voor de handmatige installatie.
- Vul je gegevens in en je website URL. Tip: vergeet geen ‘www’ als je website hiermee in de browsers staat. Als je dit niet doet heb je kans dat de prompt trigger niet tevoorschijn komt.
- Geef je website naam op en vul de juiste tijdsinstellingen (GMT 100 Amsterdam)
- Optioneel: geef aan hoeveel waarde jij toekent aan een nieuwe subscriber en hoeveel een klik op een notificatie in jouw ogen waard is. Dit is in een later stadium handig om te bepalen hoeveel waarde je creëert met deze toepassing. Noot: het is in onze ogen wel lastig om zonder data in het begin te bepalen hoeveel zo’n subscriber daadwerkelijk waard is. Het heeft met deze toepassing te maken met ontzettend veel factoren.
- Upload op je WordPress website de plugin ‘Subscribers – Free Web Push Notifications’
- Als je deze succesvol geïnstalleerd en geactiveerd hebt, word je gelijk binnen de plugin gewezen op het copy-pasten van de Subscriber Site ID. Deze dien je op te geven, om daarmee een koppeling te maken met je website en je net aangemaakte account op Subscribers.com.
- In je account bij Subscribers.com vind je de code via Settings -> Install Code -> Manual Installation. Kopieer de complete code en plak deze weer bij de Plugin.
- Ga nu weer terug naar je account op Subscribers.com en klik op Verify Installation om de koppeling succesvol te realiseren.
Je hebt nu succesvol browser notificaties ingesteld op je website! Via je account op Subscribers.com heb je nu de mogelijkheid om subscribers meldingen te versturen, maar ook kun je de prompt trigger nog waar wenselijk aanpassen. Hier kun je bijvoorbeeld – net als bij De Telegraaf in het eerdere voorbeeld – een logo uploaden, een eigen boodschap plaatsen en je knoppen aan laten sluiten bij de huisstijl van je merk.
Middels een handig dashboard kun je vervolgens makkelijk zien hoeveel subscribers je in totaal hebt. Let op: bij Subscribers.com is het maximale aantal subscribers 200 in de gratis variant.
Conclusie: Push Notificaties Ja of Nee?
In de meeste gevallen zijn push notificaties een goede methodiek om bezoekers meer ‘sticky' te maken voor jouw webshop. Zorg wel dat je die bezoekers niet lastig valt met onzinnige updates. Bezoekers willen dikke kortingen en mooie nieuwe items zien! Wees dus zuinig op deze methodiek.