e-Commerce BTW voor webshops die verkopen in buitenland veranderen

Voor webshops die in de EU verkopen aan particuliere klanten is het verstandig om te beginnen met het voorbereiden op de nieuwe EU regels die ingaan vanaf 1 juli 2021. Op deze dag treden er enkele nieuwe regels rondom de btw op e-commerce in werking. Deze nieuwe regelgeving is van toepassing op Nederlandse webshops die meer dan 10.000 jaaromzet verdienen aan verkopen aan particulieren in de EU buiten Nederland.
Vanaf 1 juli moeten de webshops ook btw gaan berekenen aan de klant (de btw van dat land). De belastingaangifte kan nadien gedaan worden via de Unieregeling of bij de afzonderlijke EU lidstaten. De belastingdienst roept webshop eigenaren op om voor te bereiden op de nieuwe e-commerce btw regels rondom webshops, ook omdat veel van de webshop ondernemers nog niet bekend of nog niet op de hoogte zijn van deze regels
De nieuwe regels gaan gelden voor ondernemers die vanuit Nederland hun goederen verkopen en leveren aan andere EU burgers of bedrijven die geen btw nummer (veel particulieren) hebben in één van de andere landen van de EU. Hierbij zal het met name gaan om ondernemingen met een webshops en / of postorderbedrijven, zogenaamde afstandsverkopen.
Wanneer je zelf een webwinkel hebt en bestellingen krijgt uit het buitenland en levert in de EU, dan krijg je van 1 juli te maken met deze nieuwe regelgeving, tenzij het gaat om minder dan 10.000 euro per jaar gaat. Bij de nieuwe regelgeving zal je dus vanaf 1 juli dus de btw van het land van bestemming moet doorberekenen aan de klant.
Vergeet dit dus niet in de prijsstelling van de producten in je webshop. Is de omzet minder dan 10.000 euro in het buitenland dan kan je de Nederlandse btw in rekening brengen.

Hoe regel je dit dan? Die nieuwe btw op e-commerce voor je webshop?
Krijg jij als webshop te maken met deze nieuwe EU wetgeving dan is het op 2 manieren mogelijk om deze e-commerce btw aangifte te regelen. Je kan de btw aangifte per afzonderlijke EU lidstaat waar je verkoopt regelen maar een andere (in veel gevallen handigere) oplossing is om te opteren voor de zogenaamde Unieregeling. Bij de Unieregeling meldt je je aan voor het éénloketsysteem van de belastingdienst..
Wanneer je je tussen 1 april en 30 juni aanmeldt voor het éénloketsysteem kan je over de maanden juli tot september (kwartaal 3) één btw aangifte / melding doen. Deze melding doe je dan bij de Nederlandse Belastingdienst voor de btw over alle verkopen in andere EU landen – de Belastingdienst stuurt de melding en betaling vervolgens door naar belastingdiensten in de andere EU landen.
Het is waarschijnlijk mogelijk om dit meteen goed in te regelen in je webshop software of het bijvoorbeeld in je boekhoudsoftware pakket in te regelen.
Webinar van de Belastingdienst over de veranderende btw e-commerce regels.
Veel webshopondernemers zijn nog niet bekend met de nieuwe EU-regels en wat de veranderingen voor hen betekenen. Daarom organiseert de Belastingdienst op dinsdag 20 april van 19:00 tot 20:30 uur een webinar voor Nederlandse webshopondernemers met particuliere EU-klanten, zodat zij zich kunnen voorbereiden op de nieuwe EU-wetgeving.
Tijdens het webinar gaat de Belastingdienst in op de nieuwe wetgeving btw e-commerce, de keuzes die ondernemers moeten maken en andere zaken om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld hoe zij willen omgaan met de productprijs als het btw-tarief in EU-landen verschilt. Ook het gebruik van de Unieregeling en de nieuwe invoerregeling voor pakketten van buiten de Europese Unie komen aan bod. Inschrijven voor het gratis webinar kan via deze link.
Niet de enige verandering
De verandering van de btw-regels voor Nederlandse EU-webshops die verkopen aan particulieren in de EU is niet de enige wijziging. Zo vervalt vanaf 1 juli de btw-vrijstelling voor pakketjes met een waarde van maximaal €22 die worden ingevoerd vanuit landen buiten de Europese Unie. Daarnaast worden platforms vaker verantwoordelijk voor de aangifte en betaling van btw.