Nederlanders kopen steeds meer online. Dat is goed nieuws voor Nederlandse webshopeigenaren, maar er kleeft ook een groot nadeel aan: kopen gebeurt vaak in goedkope buitenlandse webshops. Daarom doen webwinkels in Nederland er goed aan zich te wapenen tegen buitenlandse concurrentie, vooral die in China. Concurreren met Chinese prijzen is nauwelijks mogelijk. Deze prijzen zijn vaak de bedragen voor import vanuit het Aziatische land. Maar hoe kan je je webshop dan beschermen tegen concurrentie uit het buitenland?

Nederlanders besteden honderden miljoenen in het buitenland

Uit onderzoek van GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL, blijkt dat Nederlanders in 2016 meer dan 600 miljoen besteed hebben bij buitenlandse webshops. Daarvan ging ongeveer een derde naar de bekende Chinese webshops.

Wat voor producten kopen Nederlanders vooral in het buitenland?

Wie een webwinkel begint, doet er goed aan om rekening te houden met Nederlandse aankopen bij buitenlandse webshops. Nederlanders kopen vooral elektronica in het buitenland. Zo komen veel elektronische apparaten uit China, want deze producten zijn goedkoop. Ook gadgets uit het buitenland zijn gewild. Kijkend naar de bestedingen kopen Nederlanders vooral telecom en gadgets buiten de landsgrenzen.
bezige bij

Groot-Brittannië is ook populair

Naast de Chinese webwinkels zijn ook de Britse webshops populair onder Nederlanders. Uit het GfK-onderzoek blijkt dat Nederlanders in 2016 ruim 24 procent meer hebben uitgegeven in Britse webshops dan in 2015. Dit heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met de snelle verzending en niet zo zeer met de prijzen, want een groot prijsverschil met Nederland is er niet.

Duitsland komt langzaam op gang

Veel Nederlanders kopen ook in in Duitsland. Zij stuiten dan vaak op twee ‘problemen’: de taal en het online betalen. Online betalen is in Duitsland minder goed geregeld dan in Nederland. Wie gereedschap of klusmateriaal nodig heeft, kan voor goedkope prijzen terecht bij onze oosterburen. De Duitsers produceren gereedschap vaak zelf, waardoor het een stuk voordeliger is.

Wat kun je hier als Nederlandse webwinkel tegen doen?

De Nederlandse overheid probeert al een tijdje de positie van Nederlandse webshops, ten opzichte van buitenlandse concurrenten, te verbeteren. Dat doet de overheid onder meer door een waarschuwing voor de risico’s bij online shoppen in het buitenland. Wie een webshop heeft, doet er ook goed aan zich te ‘wapenen’ tegen buitenlandse concurrentie.

Houd rekening met transparantie en betrouwbaarheid

Niet elke consument is op zoek naar de laagste prijs. Er zijn voldoende consumenten die transparantie en betrouwbaarheid belangrijker vinden bij online shoppen. Zij kijken bijvoorbeeld naar de contactgegevens van een bedrijf. Op dit punt is het hebben van een fysieke winkel een voordeel. Anderzijds is een keurmerk voeren, bij een webshop, een goed idee. Dit keurmerk geeft aan dat de webwinkel aan de basisvoorwaarden voldoet. Reviews verzamelen van bestaande klanten zijn een middel om te tonen dat je goede producten en dito service biedt.
bezorging

Zorg dat je de service hoog houdt

Service is het belangrijkste aspect om je te onderscheiden van de voordelige concurrenten uit het buitenland. Zo is de snelheid van bezorgen een groot voordeel. Een buitenlandse webshop kan het product niet zo snel bezorgen als dat jij dat kan. Een veelgehoord probleem is dat retourneren bij buitenlandse webshops niet zo soepel verloopt. Dat gaat bij Nederlandse webwinkels een stuk sneller en het is meestal kosteloos.

De gunfactor is de sleutel naar succes

Naast betrouwbaarheid en goede service bieden is de gunfactor een belangrijke sleutel tot succes. Een onderneming kan met service en vriendelijkheid klanten winnen. Dat is goed om te weten, omdat een product niet voor een te lage prijs de deur uit hoeft. Een ondernemer moet weten wat zijn product waard is en wat hij zelf waard is. Vervolgens betaalt, of beter gezegd: gunt, een consument de prijs voor het product of iets meer.

Zelf verder groeien met een buitenlandse webshop?

Buitenlandse webshops doen het steeds beter en dat biedt kansen voor Nederlandse ondernemers. Zij kunnen buitenlandse markten gaan ontdekken en dat gebeurt steeds vaker. Zo is het bekend dat steeds meer Nederlandse webshops uitbreiden naar België en Duitsland. Bij onze ooster- en zuiderburen wordt minder online besteld dan in ons eigen land, maar met twee extra doelgroepen heb je meer kans om meer te verkopen met je webshop. Als je uitbreidt naar het buitenland dan raden we aan te beginnen met België en Duitsland. Deze markten zijn eenvoudig te onderzoeken en de taal is snel te begrijpen.
ciber crime 2

Uitbreiding op het juiste moment

Wie wil uitbreiden naar het buitenland doet er goed aan eerst zijn Nederlandse webshop op orde te hebben. Eigenlijk ligt de weg naar het buitenland pas open als je webwinkel de volledige Nederlandse markt veroverd heeft. Deze stabiele basis in eigen land kan de focus verleggen naar buitenlandse markten.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op