Wanneer je eindelijk je webwinkel qua design en producten hebt ingericht en je begint met promotie dan zal je al snel ervaren dat het werven van klanten veel geld kan kosten. Je kan nog zo veel verstand hebben van adverteren, affiliate marketing of remarketing, dit zijn allemaal marketing methoden die je klauwen vol met geld en tijd gaan kosten. In dit artikel gaan we daarom in op content marketing wat eigenlijk voor iedere webshop een must is tegenwoordig.
De afgelopen jaren is het voor webwinkels steeds moeilijker geworden om hoog in Google te scoren, één van de factoren die hierbij een rol speelt is de content van een webwinkel. Zoals bij de meeste webmaster bekend zal zijn is de uniekheid en kwaliteit van de content één van de belangrijkste factoren waarop Google bepaald hoe hoog een website rankt in de resultaten.
Hoewel veel webmasters hun content dan ook volledig voor de SEO inrichten moet men er natuurlijk wel rekening mee houden dat de teksten voor een bezoeker geschreven wordt. Schrijf je website teksten daarom altijd eerst voor de bezoeker en ga daarna controleren of de teksten ook zoekmachine vriendelijk zijn.
Content marketing is zeer divers maar tegenwoordig wel noodzakelijk om je te onderscheiden. Daarnaast zullen ook je concurrenten hier steeds meer op in gaan zetten, het is daarom belangrijk tot je niet te lang wacht en regelmatig nieuwe content aan de webwinkel toevoegt.
word cloud - content marketing

Wat is content marketing nou precies

Vanwege de stijgende populariteit weten de meeste internet ondernemers wel wat content marketing is, voor degene die nieuw zijn met online marketing en zoekmachine optimalisatie leggen we het graag nog even uit. Bij content marketing creëer je relevante content (pagina's met tekst + afbeeldingen) voor je webwinkel.
Het doel van content marketing is het informeren van (potentiële) klanten. Doordat jij meer en betere informatie dan de concurrent biedt zal de consumenten sneller je webwinkel vinden en de voorkeur geven boven concurrenten die nog niet aan content marketing doen.

Waarom inzetten op content marketing?

Steeds meer (grote) bedrijven ontdekken de kansen van content marketing en schakelen snel van adverteren naar teksten schrijven en bloggen. Deze trend is ontstaan naarmate het steeds moeilijker werd om te concurrenten op de verschillende advertentiekanalen. Daarnaast heeft Google de trend van content marketing flink aangewakkerd door in de zoekmachine de voorkeur te geven aan websites en webwinkel die unieke en relevante content bieden.

De belangrijkste SEO pijler

De laatste jaren is het bieden van unieke en relevante content steeds belangrijker geworden voor de zoekmachine optimalisatie (SEO) van je webwinkel. Waar je vroeger nog prima kon scoren met een paar linkjes naar je webwinkel is het tegenwoordig lang niet zo eenvoudig meer. ‘Content is king' is een bekend gezegde binnen de wereld van zoekmachine optimalisatie.
Naast de kwaliteit van de content is de gemiddelde bezoeksduur ook een SEO factor is geworden, hoe langer je de aandacht van de bezoeker weet vast te houden, des te beter zal je webwinkel scoren in de zoekmachines.
Dankzij de vele goede content die op je website te vinden zal zijn zullen er ook meer websites naar je toe linken wat ook weer een positieve invloed op je SEO heeft, al met al kan het dus een aardig sneeuwbaleffect opleveren als je content marketing op de juiste manier toepast.
Content-is-King-1

Laat zien dat je expert bent

Content marketing is eigenlijk de perfecte marketingmethode voor iedere niche webwinkel die claimt de specialist binnen de niche te zijn. Door het schrijven van goede blogs, tips en adviezen kun je laten zien dat je veel productkennis hebt. Het lijkt misschien vreemd en je wil natuurlijk ook niet al je geheimen prijs geven maar als niche webwinkel zou je in ieder geval content moeten hebben over het gebruik van de producten.

Relatief lage kosten

Vergeleken met de kosten van adverteren ben je met content marketing veel goedkoper uit, zeker als je bedenkt dat het een lange termijn strategie is. Je kunt de teksten zelf schrijven wat alleen maar tijd kost, je kunt ook een professionele tekstschrijver inhuren, deze vind je vanaf 30 euro per uur ongeveer.
Er zijn ook veel tekstschrijvers die een paar cent per woord vragen maar over het algemeen krijg je dan inhoudsloze teksten, zoek daarom naar een goede tekstschrijver die enige affiniteit met het onderwerp heeft. Wanneer je de teksten eenmaal hebt geschreven of laten schrijven kost het je verder geen geld meer.

Gratis promotie via social media

Wanneer je echt goede content weet te schrijven dan gaan de bezoekers je content vast en zeker delen op social media waardoor jee gratis onder de aandacht komt bij een nieuwe doelgroep. Neem daarom ook op iedere informatie- en productpagina de nodige social buttons op.

Lange termijn investering

Het mooiste aan content marketing is dat het een investering voor de lange termijn is. Elke webpagina kan bijvoorbeeld enkele bezoekers per dag trekken. Wanneer je tientallen goede pagina's hebt met relevante inhoud dan zal je tientallen of zelfs honderden relevante bezoekers per dag aantrekken! Hoewel je teksten slechten eenmalig hoeft te schrijven kan het je keer op keer bezoekers opleveren.
seo content

Waar voldoet goede content aan?

Hoewel je natuurlijk veel verstand hebt van je producten en de toepassingen is het schrijven van goede webteksten niet voor iedereen weggelegd. Als je niet goed bent in teksten schrijven, maar je wil het toch graag zelf doen, dan kun je de onderstaande tips toepassen. Als het dan nog niet wil vlotten dan kan je waarschijnlijk beter een professionele tekstschrijver inschakelen om je te helpen.

Het gebruik van headings

Zelf begin ik het schrijven van een webtekst altijd met het schrijven van de titel, koppen en tussenkoppen (headings). Zorg er altijd voor dat je wervende titels en koppen gebruikt die de interesse van de bezoeker opwekken. Zorg daarnaast voor een logische opbouw in de headings, net als in Word gebruik je op een website H1 en H2 koppen.
Gebruik per pagina altijd één keer de H1 tag voor de titel en de H2 tag voor de belangrijkste tussenkoppen. Dit laatste is ook weer van invloed op de zoekmachine vriendelijkheid van je content.

Prettig leesbaar

Zorg er ook voor dat je teksten prettig leesbaar blijven. Bij voorkeur gebruik je wel de U vorm. Gebruik daarnaast niet al te veel vaktermen tenzij je deze gelijk uitlegt. Een andere goede tips is om te letten op de alinea's en uitlijning hiervan. Zorg er hierbij voor dat je de content opdeelt in logische alinea's die niet langer zijn dan tien regels bijvoorbeeld, anders krijg je al gauw hele lappen tekst waardoor bezoekers hun aandacht kunnen verliezen.

Gebruik steekwoorden

Als je bezig gaat met content marketing dan is de reden ook vaak dat je probeert om hoger in Google te scoren. In eerste instantie zou je de content altijd voor de bezoeker moeten schrijven maar om het de zoekmachines ook eenvoudig te maken gebruik je steekwoorden en varianten daarvan. Als je webpagina over schoenen gaat dan kan je bijvoorbeeld ook schoen, sneaker of schoeisel gebruiken, hierdoor worden de teksten ook nog prettiger leesbaar.
Door het gebruik van deze steekwoorden weten de zoekmachine robots precies waar de inhoud over gaat. Je moet er echter wel weer op letten dat je niet gaat overdrijven met het gebruik van steekwoorden, deze zouden zeker niet meer dan 5% van de tekst moeten bevatten, idealiter is dit circa 3%.

Unieke inhoud

Het allerbelangrijkste bij het schrijven van webteksten of het laten schrijven is de uniekheid van de teksten. Plagiaat is een no go op het internet en zal dan ook afgestraft worden door de zoekmachines. Ook al bestaat je website voornamelijk uit unieke content, als je toch enkele teksten en slechts regels van een andere website gaat kopiëren dan kan dit een negatieve invloed op je SEO hebben. Scan alle teksten daarom eerst met een tool zoals Copyscape.com om te zien of je webteksten uniek genoeg zijn.
seo content 2

Toevoeging voor de webwinkel

Wanneer je nieuwe pagina's of nieuwe inhoud voor bestaande pagina's gaat schrijven dan moet je er van te voren goed over nadenken of het een toevoeging is voor je webwinkel. Het laatste wat je wil is het toevoegen van pagina's om simpelweg content toe te voegen, het moet bij voorkeur wel een echte toevoeging zijn voor je webwinkel. Als je bijvoorbeeld vloerkleden verkoopt dan vertel je niet elke keer hoe mooi de vloerkleden wel niet zijn. Wat beter zou zijn is dat je verschillende onderwerpen bedenkt zoals: ‘het onderhoud van vloerkleden' en ‘het gebruik van vloerkleden'.

Visueel materiaal

Als je webteksten gaat maken dan moet je er rekening mee houden dat de lezers van deze teksten echte mensen zijn. Mensen houden er over het algemeen niet van om ellenlange teksten te lezen. Gebruik daarom niet alleen korte alinea's maar ook visueel materiaal zoals afbeeldingen en video's, voor het gebruik van een video is tegenwoordig erg populair bij bloggers. Afbeeldingen zeggen bovendien meer dan duizend woorden en daaromm zou je er zeker niet zuinig op moeten zijn.

Vertel een verhaal

Content marketing begint eigenlijk al bij iedere pagina waarop een bezoeker binnen kan komen op je webwinkel, dit worden ook wel landingspagina's genoemd. Op iedere pagina zou eigen content moeten staan waarop je beschrijft wat er op de pagina te vinden is. Op de homepage van je webwinkel begin je hier al mee, hier introduceer je jezelf en noem je de belangrijkste voordelen van je webwinkel bijvoorbeeld.
Schrijf geen algemene of commerciële verhalen maar vertel een verhaal, leg uit waarom jij de expert bent die de klant zo goed mogelijk kan helpen! Dit wordt ook in het Engels ook wel storytelling genoemd, je bent geen kassa of catalogus maar een echte winkel met echte mensen die je persoonlijk helpen!
Storytelling

Geschiedenis

Je kan beginnen met het schrijven van een pagina's over het ontstaan van je webwinkel en de motieven hiervoor. Door uit te leggen hoe je begonnen bent en hoe je webwinkel gegroeid is krijgen de bezoekers sneller een persoonlijk gevoel bij het shoppen op je webwinkel. Een webwinkel die dit heel goed doet is Coolblue bijvoorbeeld die een hele geschiedenis pagina over het ontstaan van het bedrijf hebben gemaakt, neem hier een voorbeeld aan.

Transparantie

Transparantie zorgt voor betrouwbaarheid naar de bezoekers toe. Om transparant te blijven kan je zo veel mogelijk informatie over je webwinkel weergeven. als er ontwikkelingen zijn binnen je bedrijf zoals een nieuwe locatie, nieuwe medewerkers of nieuwe producten dan kan je dit ook weergeven op de blog bijvoorbeeld. Naast extra betrouwbaarheid zorgt dit ook weer voor een persoonlijke touch aan je webwinkel.

Hoe zorg je voor content?

Nu je weet wat content marketing is en waar je op moet letten is het tijd om te beginnen maar hoe voeg je nou goede content toe? Hierbij een aantal tips.
writing-seo-articles

– De homepage

De home pagina van je webwinkel is eigenlijk het startpunt van alle content op je webwinkel. Via deze pagina zouden eigenlijk ook alle pagina's bereikbaar moeten zijn. Voeg ook enkele korte alinea's content toe op de home pagina zodat deze ook goed gevonden wordt in de zoekmachines.

– Producten updaten

Content marketing begint eigenlijk al bij het toevoegen van producten op je webwinkel. Als je goed wil scoren op producttermen dan zou je de producten ook een uitgebreide en unieke beschrijving mee moeten geven. Vroeger zag je nog wel eens dat webwinkel gewoon de specificaties van de leverancier kopiëren maar dat kan tegenwoordig echt niet meer.
Voor ieder product schrijf je daarom een uniek stukje tekst waarin de specificaties op een leuke en relevante manier beschreven worden. De meeste webwinkels hebben enkele honderden tot duizenden producten en daarom wordt het al snel veel werkt. Toch loont het uiteindelijk flink om voor ieder product een unieke beschrijving te maken.

– Kennisbank oprichten

Om te laten zien dat jij de expert bent binnen de niche markt kun je een beginnen met het aanleggen van een kennisbank. Je kunt hiermee beginnen door eerst alle onderwerpen uiteen te zetten waarover je wat kan vertellen. Verkoop je bijvoorbeeld bankstellen? Vertel dan hoe de producten te installeren zijn, welke banken bij welke vloeren passen, welke banken geschikt zijn voor huisdieren en ga zo maar door. Hier vind je een goed voorbeeld van een webwinkel op het gebied van led verlichting die dit toepast.

– FAQ opzetten en onderhouden

De meest eenvoudige manier om regelmatig goede content toe te voegen is het bijhouden van een goede FAQ pagina waarop je alle veelgestelde vragen en antwoorden verzameld. In het begin bedenk je gewoon zelf enkele vragen die klanten zouden kunnen hebben. Als je webwinkel eenmaal loopt dan zal je ontdekken dat sommige vragen steeds weer terug komen. Deze vragen en de antwoorden daarop werk je regelmatig bij op de FAQ pagina. Je klantenservice zal hierdoor ook nog eens minder vragen krijgen!
faq1

– Bloggen

Content marketing bestaat uit het schrijven van goede pagina's wat je slechts eenmalig hoeft te doen. Om je concurrenten voor te blijven doe je er echter goed om regelmatig content te blijven toevoegen. Een goede manier om dit te is het bijhouden van een blog.
> Nieuwsberichten
Een eenvoudige manier om te beginnen met het bloggen is het herschrijven van nieuwsberichten. In vrijwel iedere branche zijn er wel websites die de ontwikkelingen en nieuwsberichten weergeven. Het enige wat jij hoeft te doen is deze berichten herschrijven naar unieke content en deze tekst te plaatsen op je eigen blog. Zorg er wel voor dat de nieuwsberichten relevant zijn voor je doelgroep. Let ook op de concurrentie gevoeligheid, maak geen promotie voor je concurrenten maar kraak ze ook niet af.
> Tips en advies (how-to)
Het belangrijkste waarvoor je een blog kan inzetten is het delen van relevante informatie over het gebruik van je producten bijvoorbeeld. Hiermee voeg je content toe en weet je de producten ook nog beter te verkopen. Het mooie is dat je ook kunt linken naar producten en categorieën waardoor je bezoekers aanspoort om een aankoop te doen. De kans is groot dat de bezoekers eerst alleen op zoek zijn naar informatie maar later wel geïnteresseerd zijn om een product te kopen.
> Gastblogs
Omdat je niet alles zelf kunt schrijven kan je er ook voor kiezen om gastblogs toe te laten. Hierbij laat je andere website eigenaren een blog schrijven in ruil voor een linkje naar hun website bijvoorbeeld. In ruil hiervoor kan je ook vragen om een gastblog terug te plaatsen op de website van de ander waardoor je zelf weer een mooie promotie krijgt.
ecommerce-website-development-seo

Schakel een tekstschrijver in!

Zoals je inmiddels weet in content marketing een behoorlijke klus en waarschijnlijk te veel werk om door één persoon te doen. Als je geen medewerkers hebt die hier sterk in zijn raden we je aan om gebruik te maken van freelance tekstschrijvers. Goede tekstschrijvers zijn eenvoudig te vinden via forums of door even te zoeken via Google. Zoek bij voorkeur wel naar een tekstschrijver die enige affiniteit met het onderwerp heeft anders krijg je teksten zonder echte inhoud. Geef daarnaast duidelijk aan wat je wensen zijn en waar de teksten voor bedoeld zijn.
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op