Webwinkelsucces.nl » Tekst en content voor webshops – 10 voorbeelden

10 x tips en inspiratie – de beste product informatie en content voor jouw webwinkel.

Als je een webshop begint dan komt er veel op je af: producten inkopen, betaalmodules instellen, pakketten verzenden en dan moet je ook nog je webshop(s) bijhouden.

Een onderdeel dat veel tijd kost is het schrijven van teksten. Het toevoegen van content aan je homepagina, categorieën en producten..

Het toevoegen van teksten is een goede manier om bezoekers te vertellen over bijvoorbeeld jouw producten. Je kunt hierin ook handleidingen of veelgestelde vragen opnemen. Hiermee voorzie je een potentiële klant van informatie en vergroot je de kans op een aankoop en verlaag je de kans op een miskoop nu deze klant goed geïnformeerd

Daarnaast voorkom je vragen voor de klantenservice waardoor je tijd overhoudt.

wix banner

Het toevoegen van content heeft echter nog een goede reden. Zoekmachines zoals Google tonen vaak de websites bovenaan die de beste informatie bieden. Het is voor SEO daarom ook van belang om voor iedere pagina en voor je product een goede tekstuele beschrijving in te vullen. De zoekmachine begrijpt daardoor beter wat je verkoopt en kan relevante zoekopdrachten laten aansluiten op jouw webwinkel.

Waar moet een goede producttekst aan voldoen?

Goede beschrijvingen van de producten die je verkoopt zijn belangrijk om potentiële klanten te informeren en te overtuigen om het product aan te schaffen. Het is aanbevolen om de producten in eerste instantie informatief te schrijven. Vertel over de belangrijkste eigenschappen van het product. Maar uiteraard licht je ook de voordelen uit om potentiële klanten te overtuigen het product aan te schaffen.

1. Duidelijke omschrijving

Het eerste wat je doet is het schrijven van een duidelijke productomschrijving. Als je producten inkoopt via een groothandel dan zijn er vaak al productomschrijvingen beschikbaar, maar houdt er ook rekening mee dat je deze het best uniek en informatiever kunt maken.

Je kan de productbeschrijvingen herschrijven om deze unieker te maken. Dit wordt gedaan omdat zoekmachines meer waarde hechten aan unieke en informatieve pagina’s, dan aan generieke pagina's en teksten die niet direct behulpzaam zijn.

Met een duidelijke productomschrijving informeer en overtuig je dus niet alleen je bezoekers, maar je trekt waarschijnlijk ook meer bezoekers uit de zoekmachines.

2. Functionaliteiten

Wat heel belangrijk is bij het schrijven van productteksten, is om niet te focussen op de eigenschappen maar juist op de functionaliteiten van het product. Waar kan de klant het product voor gebruiken en hoe wordt het product gebruikt?

De meeste webwinkels beschrijven alleen wat een product precies is en waar het uit bestaat. Verplaats je in de klant.

Een klant wil juist weten waar het product voor gebruikt kan worden, hoe lang het product meegaat en waar de klant nog meer rekening mee moet houden bij het toepassen van dit product.

3. Specificaties

Uiteraard plaats je wel een lijst van de specificaties van het product dat je beschrijft. Maak dit zo uitgebreid mogelijk. Vermeld hier bijvoorbeeld ook het stroomverbruik, het materiaal dat gebruikt is om het product samen te stellen en andere specificaties.

In de meeste gevallen krijg je de specificaties aangeleverd van de fabrikant of leverancier. In andere gevallen dien je deze zelf toe te voegen. Het is belangrijk om hierbij zo compleet mogelijk te zijn zodat er achteraf geen vragen of onduidelijkheden bestaan bij de klant.

4. Afmetingen en gewicht

Wat veel webshops nog wel eens vergeten is om de afmetingen en het gewicht van het product te plaatsen. Beschrijf de afmetingen van zowel het product als de verpakking zo duidelijk mogelijk zodat klanten hiervan op de hoogte zijn.

5. Verzendkosten en levertermijn

Als het goed is staan de verzendkosten en de levertermijn op meerdere plekken vermeld in je webwinkel. Maar het kan geen kwaad om dit in de producttekst nog een keer te vermelden. Ook wanneer er ongebruikelijke verzendmethoden worden toegepast, is het belangrijk om dit te vermelden. Moet een product bijvoorbeeld op pallet worden getransporteerd? Vermeld dit dan duidelijk in de beschrijving zodat de klant hiervan op de hoogte is.

6. Naast afbeeldingen ook video

Uiteraard plaats je duidelijke productafbeeldingen bij alle producten. De afbeeldingen samen met de tekstuele beschrijving zorgen ervoor dat jouw klant precies weet wat hij of zij koopt. Maar als je nog een stapje verder wil gaan, Zorg je voor duidelijke video’s van de producten. In de video kan je snel en duidelijk laten zien hoe een product eruit ziet maar hoe je het gebruikt en waar de klant nog meer rekening mee moet houden.

Voorbeelden van wat 10 webshops doen met hun productomschrijving

Voorbeeld 1: Bol.com

We beginnen dit lijstje met de grootste webwinkel in Nederland. Bol.com begon ooit met het verkopen van boeken maar is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een online winkel waar je werkelijk alles kan kopen. Niet alleen van Bol.com zelf, maar ook van aangesloten partners die via het platform verkopen. Jij kan je webwinkel ook aanmelden om via Bol.com te verkopen, je bereikt daarmee in één klap miljoenen klanten.

Een van de onderdelen die ervoor gezorgd heeft dat Bol.com zo populair is, is de duidelijke manier van het presenteren van producten. Ieder product is voorzien van de bovengenoemde basis-elementen en naast de productteksten werkt Bol.com ook direct als een soort vergelijker, je ziet direct bij welke externe aanbieder het product het meest voordelig is.

Voorbeeld 2: Coolblue

Één van de eerste webshops in Nederland die begon met het vermelden van de nadelen van een product, is nu één van de grootste webwinkels van ons land: Coolblue.

Coolblue onderscheidt zich door het schrijven van leuke, informatieve maar vooral eerlijke productbeschrijvingen. Naast de voordelen van een producten worden ook de nadelen uitgelegd. Dit lijkt misschien vreemd maar de eerlijkheid wordt gewaardeerd door klanten. Dat blijkt wel uit het grote succes van Coolblue.nl.

Voorbeeld 3: Zalando

De volgende op onze lijst is de grootste kledingwinkel van Nederland. Zalando heeft in een kort tijdsbestek de online modewereld behoorlijk op zijn kop gezet. Door flink te investeren in (irritante) reclame heeft het een groot marktaandeel verworven op de Nederlandse markt.

Zalando investeerde echter niet alleen in reclame. Het bedrijf steekt ook miljoenen in onderzoek naar webdesign en consumentengedrag. En weet daardoor pakkende productbeschrijvingen voor miljoenen producten te realiseren. Bij Zalando draait het vooral om kwantiteit, maar wordt kwaliteit niet uit het oog verloren.

Voorbeeld 4: MediaMarkt

Zoals je al door hebt staan er voornamelijk grote bedrijven op deze lijst en dit komt omdat deze edrijven veel tijd en geld in onderzoek en webdesign investeren. Één van die bedrijven is MediaMarkt.nl.

Iedereen kent deze winkel natuurlijk, het is een van de grootste winkels in Nederland op het gebied van elektronica.

Maar ook online kunnen consumenten niet om MediaMarkt.nl heen. Het is een strakke webshop die uitblinkt in een lage prijsstrategie maar ook uitstekende productteksten heeft.

Voorbeeld 5: Fonq

Een andere bekende webwinkel die je ongetwijfeld wel eens op tv voorbij heb zien komen is Fonq.nl. Deze webshop onderscheidt zich ook door tekst maar vooral door beeld als we kijken naar de producten.

Bij Fonq zie je namelijk niet alleen de normale productafbeeldingen, maar zie je de producten ook weergegeven in een sfeerafbeelding. Bijvoorbeeld in een interieur setting waarin je de producten kunt aanklikken om vervolgens te bekijken en te kopen.

Fonq.nl gaat hiermee een stapje verder dan de traditionele productbeschrijvingen en -afbeeldingen.

Voorbeeld 6: Wehkamp

Een ander groot kledingbedrijf op deze lijst is Wehkamp.nl. Als één van de eerste postorderbedrijven in Nederland is het al een prestatie dat Wehkamp nog altijd een van de grootste spelers is op het gebied van online winkelen.

In het verleden verkocht Wehkamp voornamelijk kleding, maar tegenwoordig kan je er vrijwel alles kopen waaronder ook meubels bijvoorbeeld.

Wehkamp is eigenlijk het beste voorbeeld van een traditionele productbeschrijving zoals wij hierboven ook aangegeven hebben. Op deze webshop vind je naast de product afbeeldingen, de voordelen en een bestelknop. Daaronder een korte beschrijving en daar weer onder de details en specificaties van het product.

Voorbeeld 7: Albert Heijn

Een ander opmerkelijk voorbeeld is de webshop van Albert Heijn. Wat hier opvalt is dat de beschrijvingen erg kort zijn. Eigenlijk zie je dezelfde informatie die je normaliter in de supermarkt ook zou zien.

Desondanks wordt de webshop van Albert Heijn goed gewaardeerd door klanten. Dit is een goed voorbeeld om aan te tonen dat productbeschrijvingen niet altijd lang hoeven te zijn.

Zolang jij alle noodzakelijke informatie vermeld, is het in sommige gevallen juist beter om de product beschrijving zo kort en krachtig mogelijk te maken.

Voorbeeld 8: H&M

Een andere webshop die ervoor kiest om de productbeschrijving je zo kort mogelijk te houden is het kledingbedrijf H&M. Hier bestaat de producttekst doorgaans uit slechts 2-3 regels en ook de specificaties worden zo kort en krachtig mogelijk gehouden.

Dit komt aan de ene kant omdat het kledingbedrijf zoveel producten heeft dat het schrijven van uitgebreide teksten voor ieder product bijna niet te doen is, aan de andere kant komt dit omdat iedere consument het bedrijf kent en daardoor weinig informatie nodig heeft om een keuze te maken, en je hier wellicht ook meer voor de beste prijs komt.

Voorbeeld 9: Lidl shop

Albert Heijn is niet de enige supermarkt op deze lijst. De webshop van de Lidl is al enkele keren uitgeroepen tot beste webshop van Nederland. Dankzij een uitgebreid assortiment, diverse kwalitatieve merken en een goed werkende webshop heeft Lidl de laatste jaren aardig aan de online weg getimmerd.

Één van de onderdelen waar de webshop in uitblinkt is het tonen van reviews. Bij ieder product valt het aantal sterren op, hieraan kan je zien hoe een product gewaardeerd wordt door andere klanten. Dit is voor veel consumenten het belangrijkste onderdeel in het aankoopproces.

Voorbeeld 10: Nike

Last but not least vindt je een internationale webshop in dit overzicht. Nike is een Amerikaans sportbedrijf wat natuurlijk uitermate gespecialiseerd is in marketing. Het bedrijf is dan ook uitstekend bezig met contentmarketing als het gaat om producten zijn schrijven.

Je zal al snel zien dat de producten echt in de stijl van het bedrijf beschreven worden, op een sportieve en stoere manier. Daarnaast blinkt Nike.com uit in het op maat maken van producten. Er zijn veel schoenen die volledig op maat kunnen worden gemaakt met je eigen afbeelding of tekst erop bijvoorbeeld.

Heb jij nog tips of voorbeelden?

Wij hebben voornamelijk gekeken naar bekende webwinkels en hoe die omgaan met het schrijven van producten. Heb jij nog meer goede voorbeelden? Of heb jij vragen over het schrijven van producten voor jou webshop? Deel jouw opmerkingen in de reacties hieronder.

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo
      Enable registration in settings - general