Webshop Conversie Optimalisatie: 101 Tips

Start Budget & Bootstrapping

budget
De eerste stap naar een hogere conversie?Zie het verkeer op je webwinkel niet alleen als ‘verkeer', maar als echte menselijke bezoekers. Wanneer deze mensen je webwinkel bezoeken hebben ze op vele punten interactie met je webwinkel. 

Elk woord en elke pixel zorgt er voor dat de bezoeker een beeld vormt van jouw webshop. Dit beeld moet uiteindelijk gaan leiden tot die essentiële conversie. Wij hebben de tips opgemaakt hoe wij ze zelf zouden willen zien. Eén grote lange lijst: perfect om te scrollen of door te navigeren.

101 Conversie tips voor webshops

    1. Focus op alle Devices & Apparaat gebruikers.
    2. Schrijf veel relevant en behulpzame info om de key content heen. Zo bouwt u expertise en een relatie op met de klanten.
    3. Laat zien dat u expert bent in uw onderwerp.
    4. Bouw een klantrelatie op via Social Media.
    5. Duik op vragen over jouw producten op Twitter via zoekterm tools.
    6. Stuur bezoekers op pagina's die niet de kern zijn de goede richting op.
    7. Biedt niet teveel opties aan. Keep It Simple!
    8. Zorg dat de betaalpagina op één pagina past. (Max 2)
    9. Moet je werkelijk weten hoe oud jouw klant is?
    10. Vraag niet teveel aan jouw klanten!
    1. Zorg voor zo min mogelijk stappen in de betaaloptie.
    2. Geef klanten de optie om te bestellen zonder een account aan te maken.
    3. Biedt zoveel mogelijk betaalmethodes aan. (Lees alles over Payment Service Providers)alle-betaalmethodieken
    4. Zorg altijd voor iDeal.
    5. Overweeg de achteraf betaal functie.
    6. Wees vernieuwend met betaalmethodieken: Apple Pay al werkend? (Mollie bv.)
    7. Biedt gratis verzending aan. Meer over Verzenden & Retourneren. 
    8. Overweeg gratis retournering. (Houdt u marge ook wel in de gaten!)
    9. Gebruik een keurmerk.
    10. Gebruik onafhankelijke reviews.
    1. Gebruik een beveiligde / SSL verbinding.
    2. Laat logo's zien van de merken in jouw webshop.
    3. Laat levertijden en voorraden altijd zien.
    4. Maak de winkelwagen opvallend op de site.
    5. Zorg dat als iemand een artikel toevoegt dit direct zichtbaar wordt op het winkelwagen icoontje.
    6. Laat zien dat je actief bent op social media. Inactieve kanalen = Conversie killer
    7. Zorg voor een professionele uitstraling.
    8. Wees transparant over bijkomende kosten.
    9. Laat echte foto's zien van je bedrijf en medewerkers.
    10. Zorg dat jouw standaard pagina's er uitspringen (over ons / contact / privacy, etc.)
    1. Gebruik kennis van klanten ( enquêtes ) voor verbeterpunten.
    2. Overweeg een andere aanspreekvorm. ( informeel vs formeel )
    3. Analyseer het gedrag van jouw bezoekers, optimaliseer jouw menu hierop.
    4. Heb je goede app reviews? Laat ze zien in de footer!
    5. Maak de visuele elementen professioneel.
    6. Grappige optimalisatie dingetjes worden snel opgepakt op social media.
    7. Optimaliseer je Homepage op het gedrag van de gebruikers.
    8. Maak gebruik van scherpe foto's die snel laden.
    9. Gebruik bij complexe producten ook Video.
    10. Laat bezoekers niet teveel persoonlijke gegevens delen. (grote afhaak reden)
    1. Vraag niet om informatie die niet voor de hand ligt bij uw bezoeker. (grote afhaak reden)
    2. Zorg niet voor teveel livechats / chatbots / pop-ups. Groot aantal mensen ervaart dit als irritant.
    3. Wordt lid van een veiligheidskeurmerk. Al helemaal als uw doelgroep ouder is.
    4. Verwijder alle onnodige velden. Tijd kost geld, ook voor de conversie optimalisatie van uw webshop.
    5. Vul zoveel mogelijk informatie al zelf in op basis van bijv. een postcode.
    6. Optimaliseer het gebruik van kortingscodes.
    7. Maak het kortingscode vak niet te opzichtig.
    8. Pas op met Validatie van vakken, doe dit niet over the top.
    9. Optimaliseer voor alle devices.
    10. Test de webshop per kwartaal op alle devices. Er gaan altijd dingen fout op dit vlak.
    1. Als iemand een wachtwoord moet kiezen, maak dit dan niet te complex.
    2. Maak duidelijk of een veld optioneel of verplicht is.
    3. Geef bij de velden waar dit mogelijk is een voorbeeld.
    4. Geef duidelijkheid over het aantal stappen of wat er komt na een druk op de knop.
    5. Boeit voorvoegsel achternaam enzo allemaal? Maak er één veld van!
    6. PAS OP: Doe veel tests met de back button, gegevens mogen NOOIT verloren gaan!
    7. Houdt formulieren standaard in het contact formulier.
    8. Bekijk altijd de voorbeelden van grote webshops als Coolblue & bol.com Voordat u zelf gaat nadenken!
    9. Maak button teksten to the point.
    10. Toon validatie fouten direct, niet na de knop.
    1. Ga nooit over tot verplichtingen van uw bezoekers.
    2. Zorg voor dezelfde kleuren in de primaire knoppen.
    3. Vermeld de stappen volledig.(dus niet stap 1, 2, 3) maar Stap 1: Afrekenen, Stap 2 Bevestigen. Etc.  
    4. Maak de processtappen klikbaar. (Iemand moet altijd terug kunnen)
    5. Verras de bezoeker niet met extra kosten in de checkout.
    6. Gebruik voor de nieuwsbrief een opt-in checkbox.
    7. Toon je garanties & pluspunten tijdens het bestellen.
    8. Geef aan dat anderen dit ook net hebben gekocht of dat er nu mensen aan het navigeren zijn.
    9. Ga niet te ver in conversie optimalisatie. (Zie Booking.com)
    10. Vraag om feedback van jouw users.
    1. Laat afhakers niet met rust! (Retargetten met kortingscodes die handel!)
    2. Een One-Page-Checkout = Goud.
    3. Versnel de laadpagina.
    4. Bied een sneller afrekenproces aan.
    5. Converteer bezoekers naar klanten via blog.
    6. Optimaliseer het ontwerp van pagina's.
    7. Voeg verschillende call-to-action-knoppen toe.
    8. Test met Call-to-action knoppen voor de meeste ideale webshop conversie optimalisatie.
    9. Optimalisatie van sociale media.
    10. Gebruik kortingscodes op de social media kanalen.
    1. Maak gebruik van online advertenties.
    2. Diversificeer uw marketingstrategieën.
    3. Zorg voor een prijsgarantie.
    4. Gebruik software om ‘winkelwagen verlaters' binnen te houden.
    5. Gebruik goede livechat software.
    6. Laat klanten via allerlei icoontjes weten dat uw software veilig is.
    7. Zorg voor goede productfilters.
    8. Maak alles makkelijk te begrijpen, geen moeilijke zinnen.
    9. Toon altijd de inhoud van het winkelwagentje.
    10. Geef gedetailleerde productbeschrijvingen.
    1. Laat klanten producten beoordelen.
    2. Persrecensies op de frontpage werken goed!
    3. Laat uw telefoonnummer op een prominente manier zien! (Vertrouwen ++)
    4. Toon uw locatie ook zeker ergens in de footer.
    5. Zorg voor conversie mechanismes boven the fold. Niet iedereen scrolt naar beneden.
    6. Ga niet te vaak over tot ‘actie' in knoppen. Wees spaarzaam.
    7. Personaliseer content waar mogelijk.
    8. Zorg voor een correcte spellingscontrole. ( Laat iemand uit de familie alles eens nalezen!)
    9. Webshop Conversie Optimalisatie: Blijf Testen!
    10. Trek nieuwe klanten over de streep.
  1. Het belangrijkste: Wees grappig, uniek en wees jezelf!

En ook nog een plaatje om aan te geven hoe dat er een beetje schematisch uitziet:

Conversie Optimalisatie voor een webshop