Conversie Optimalisatie

Kleine tot middelgrote webwinkels zijn meestal gefocust op het verbeteren van de webwinkel software en op de zoekmachine optimalisatie. Erg belangrijk maar het ‘geld' komt pas echt binnen door conversie optimalisatie! Want wat heb je aan al die bezoekers die niks opleveren.

De eerste stap naar een hogere conversie? Zie het verkeer op je webwinkel niet meer alleen als ‘verkeer', maar als echte menselijke bezoekers. Wanneer deze mensen je webwinkel bezoeken hebben ze op vele punten interactie met je webwinkel. Elk woord en elke pixel zorgt er voor dat de bezoeker een beeld vormt van je webwinkel. Het beeld wat de klant van je webwinkel heeft bepaald uiteindelijk of ze bij jou kopen of bij je concurrent.
conversion-funnel

Gebruikservaring

Hoewel deze sectie ‘Conversie Optimalisatie' heet zou ik het liever anders noemen, namelijk ‘Gebruikservaring Optimalisatie'. Hoewel het doel is om je conversiepercentage omhoog te stuwen is het eigenlijke doel om het ‘gevoel' wat de gebruiker van je webwinkel heeft te verbeteren.

Ik ben er van overtuigt dat het bovenstaande één van de belangrijkste lessen is om meer te verkopen. Het draait niet alleen om een conversiepercentage, dat is maar een cijfer. Het draait om het verbeteren van de gebruikservaring. Wanneer je dit snapt wordt het verbeteren van je webwinkel al stukken eenvoudiger!

Waarom het optimaliseren van de gebruikservaring vrij gemakkelijk is

De meeste webwinkels zijn simpelweg gebouwd voor de juiste techniek in combinatie met een mooi design. Het heeft slechts een gemiddelde gebruikservaring. Conversie optimalisatie wordt meestal achterwege gelaten om dat in een later stadium te voltooien.

Dat conversie optimalisatie achterwege wordt gelaten is niet gek. Je moet in het beginstadium van je nieuwe webwinkel met zoveel dingen rekening te houden dat je vaak simpel weg niet de tijd hebt om dit goed te doen. Ook kan het meespelen dat je met meerdere experts samenwerkt die elk op hun eigen terrein een expert zijn maar waardoor de totale gebruikservaring vaak vergeten wordt.

Maak het gemakkelijk om van jouw te kopen

Het doel van conversie optimalisatie is het gemak van de gebruiker verhogen. Maak het de gebruiker daarom zo eenvoudig mogelijk om bij jouw te kopen. Ook oudere en minder ervaren bezoekers moeten snel en duidelijk wegwijs worden op je website, zodat ze uiteindelijk gemakkelijk iets kunnen bestellen.

Vertel je bezoekers wat ze moeten doen

Op elke pagina moet je bezoekers de richting op wijzen. Het liefst de richting waar jij wil dat ze heen gaan. Maak het de bezoeker daarom duidelijk met tekst en buttons welke actie gewenst is.

Biedt niet te veel opties aan

Als het gaat om categorieën dan wordt er soms overdreven. Zorg dat de bezoeker in één scroll alle producten kan bekijken. Als er te veel keuze is kan de bezoeker in de war raken.

Minder is meer!

Ook bij het invullen van de betaalpagina kan je overdrijven. Is het werkelijk nodig om te weten wat de leeftijd of het geslacht van de klacht is? Verminder het aantal invulvelden om het de bezoeker makkelijker te maken.

1-uitchecken-als-gast-

Discreet bestellen

Sommige mensen willen snel afrekenen zonder een account aan te maken. Deze optie zou je webwinkel daarom altijd moeten hebben. Voor sommige webwinkel (zoals adult bijvoorbeeld) is het ook handig om de bezoeker anoniem te laten bestellen.

Biedt zo veel mogelijk betaalmethoden aan

Elke bezoeker heeft weer een andere voorkeur voor de manier van betalen. Sommige bezoekers willen het liefst achteraf betalen omdat ze nog twijfelen over de aankoop. Biedt daarom zo veel mogelijk betaalmethoden aan, Ideal, Paypal, Bankoverschrijving, achteraf betalen etc.

Biedt gratis verzending aan

Tegenwoordig is het bijna een must om gratis verzending aan te bieden. Veel webwinkels gaan nog een stap verder door ook gratis retourneren aan te bieden. Hoe lager de kosten voor verzending, des te lager is de drempel om bij jouw webwinkel te kopen. Dit moet natuurlijk wel uit kunnen, als de marges laag zijn kun je ook gratis verzending boven een bepaald bedrag aanbieden.

Win het vertrouwen van je bezoekers

Het psychologische deel moet je nooit onderschatten. Bezoekers zijn echte mensen die jouw waarschijnlijk nog niet kennen. Tegenwoordig hoor en lees je veel verhalen over fraude met webwinkels en daarom wordt het steeds belangrijker om het vertrouwen van bezoekers te winnen. Lees ook dit artikel over vertrouwen winnen. Een paar manieren om het vertrouwen te winnen:

  • Gebruik een keurmerk
  • Gebruik onafhankelijke reviews
  • Gebruik een beveiligde verbinding
  • Laat merk logo's zien
  • Biedt achteraf betalen aan.
  • Laat levertijden en voorraden zien.
  • Laat zien dat je actief bent op social media.
  • Zorg voor een professionele uitstraling.
  • Wees transparant over bijkomende kosten.
  • Laat echte foto's zien van je bedrijf en medewerkers

feedback-company

Optimaliseer al je landingspagina!

De landingspagina is de pagina waar een bezoeker op land als er op je advertentie of link wordt geklikt. De eerste indruk is super belangrijk en daarom zou je deze pagina's allemaal moeten optimaliseren om het maximale uit elke pagina te halen. Het doel is om de aandacht van de bezoeker zo lang mogelijk vast te houden.

Ken je klanten

Het is super belangrijk om je klanten te kennen. Hierdoor weet je precies wat zij willen en verwachten als ze in je webwinkel komen. Ga daarom in gesprek met je beste klanten of houd een enquête om de belangrijke verbeterpunten te ontdekken. Bij een persoonlijk gesprek kan je minder vragen stellen maar kan je wel doorvragen. Dit geeft veel meer informatie dan Analytics bijvoorbeeld!knowledge

Stel de klant vragen zoals:

  • Algemeen: leeftijd, locatie, hobby's etc.
  • Waarvoor gebruikt u het product?
  • Waar let u op bij online aankopen?
  • Wat beviel wel en niet bij uw aankoop?
  • Waar koopt u nog meer?
  • Waar kent u ons van?

Gebruik kennis voor verbeterpunten

Aan de hand van deze vragen kun je er precies achter komen wat een klant wil als hij of zij op je landingspagina komt. Je weet welke producten er nodig zijn en welke informatie gewenst is. Zorg er vervolgens voor dat je deze informatie omzet in acties om je pagina’s te verbeteren. Zorg er wel altijd voor dat het simpel en gemakkelijk blijft, zodat iedere bezoeker in staat is om het te begrijpen!

Houd ook rekening met het niveau van je klanten. Niet iedereen is hoog opgeleid en kent al het vakjargon van jouw branche. Houdt het daarom simpel en gebruik niet al te veel vaktermen op je landingspagina's. Zorg dat zelfs de domste klant het kan begrijpen!

Aanspreekvorm

Daarom moet je ook rekening houden met de gewenste aanspreekvorm. Is het een vrolijke webshop waar je vooral aan particulieren verkoopt? Dan kun je misschien de ‘je’ vorm gebruiken. Als je een oudere of zakelijke doelgroep hebt gebruik je natuurlijk de ‘u’ vorm.

Analyseer het gedrag van je bezoekers

Om te weten wat bezoekers precies doen als ze op een pagina landen, kun je een analyse uitvoeren. hierbij let je op de gemiddelde tijd dat een pagina bezocht wordt en of de bezoeker doorklikt. Als je merkt dat de bezoekers niet doorklikken maar weggaan (bouncen), dan kan je pagina wel wat optimalisatie gebruiken.

pagina analyse

In Google Analytics kan je per pagina bekijken hoe een bezoekers zich gedraagt. Je ziet precies waar mensen het meest op klikken en hoe lang de bezoeker op de pagina blijft. Dit geeft je voor informatie over de kwaliteit van je landingspagina. Het doe hiervan is om de links, informatie en de lay-out te verbeteren. Je kunt in de Analytics dan bijhouden of de gemiddelde bezoekduur stijgt en of bezoekers sneller doorklikken om je producten te kopen.

Je kunt deze informatie vind in je Google Analytics account. Ga naar het tabje ‘Gedrag' en dan naar ‘Analyse op pagina'. als je gebruik maakt van Google Chrome kun je ook de Page Analytics (by Google) extensie installeren. Dan kan je gelijk op elke pagina een analyse uitvoeren!

Focus eerst op de visuele elementen.

De meeste bezoekers zullen niet de moeite nemen om je hele pagina te lezen, hoe mooi deze ook is. De meeste internetgebruikers scannen een pagina snel binnen een halve minuut. Hierbij wordt vooral gekeken naar de plaatjes, voordelen, prijzen en koppen die er gebruikt worden. Als de bezoeker geïnteresseerd is, wordt er verder gelezen.

Daarnaast willen veel bezoekers zo snel mogelijk het juiste product vinden. Als dat niet lukt is de concurrent maar één klik verder. Zorg er daarom ook altijd voor dat je de beste producten prominent weergeeft.

Zorg er ook voor dat gelijk duidelijk wordt wat je aanbied en waarom de bezoeker bij jouw moet kopen. Zorg er voor dat de producten snel te vinden zijn door een goede zoekfunctie en een duidelijke navigatie in de productcategorieën. Maak ook een overzichtje van de voordelen van jouw webwinkel!

deurengigant-groot

Producten en informatie!

Zorg dat je bezoekers gelijk zien wat je verkoopt en waarom er bij jou gekocht moet worden. Dit moet eigenlijk in één opslag duidelijk zijn. Niet elke bezoeker weet wat hij of zij nodig heeft wanneer ze op je webwinkel pagina landen. Voeg daarom ook altijd wat informatie aan de pagina's toe om de bezoeker op weg te helpen. Dit is niet alleen goed voor de conversie maar ook voor de SEO omdat je relevante content toevoegt.

Optimaliseer je landingspagina

De landingspagina is de pagina waar een bezoeker op landt als er op je advertentie of link wordt geklikt. De eerste indruk is super belangrijk en daarom zou je deze pagina’s allemaal moeten optimaliseren om het maximale uit elke pagina te halen.

Dit is niet in een dagje gedaan, want een verdieping in je klant en in de opbouw van je pagina’s is nodig om op de behoeften van je bezoekers in te spelen.

Het doel is om de aandacht van de bezoeker zo lang mogelijk vast te houden. Een bezoeker oordeelt namelijk al in een halve minuut of hij of zij op je pagina blijft, of verder gaat zoeken.

Splittesten is niet nodig

Je hoeft geen moeilijke splittest uit te voeren om de ervaring te verbeteren. Natuurlijk, een groen bestelknop kan beter werken dan een blauwe maar er zijn tientallen punten die veel makkelijker en simpeler te verbeteren zijn. Gewoon door slim na te denken en te letten op de details! Bekijk je webwinkel als je meest kritische klant en wees eerlijk tegenover je zelf want een webwinkel kan eigen altijd verbetering gebruiken!

Om achter de totale gebruikservaring van je webwinkel te komen is het verstandig om het op te breken in verschillende punten. Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Wat is de eerste indruk die bezoekers krijgen wanneer ze je webwinkel bezoeken?
  • Wat zien bezoekers wanneer ze iets opzoeken op je website?
  • Wat krijgen bezoekers in hun mailbox wanneer ze zich inschrijven, hun wachtwoord opvragen of een order plaatsen?
  • Hoe wordt de bezoeker bedankt wanneer hij zich inschrijft voor de nieuwsbrief, een account aanmaakt of een bestelling plaatst?
  • Wat ziet een bezoeker op de productpagina wanneer het product uit voorraad is?
  • Wat gebeurt er wanneer een bezoeker per ongeluk een ongeldig e-mailadres opgeeft?
  • Hoeveel informatie moest de bezoeker invullen voordat hij een bestellen kan plaatsen?
  • Wat doet de webwinkel om het vertrouwen van de bezoeker te winnen?
  • Wat doet de webwinkel om de klant te informeren over de exacte levertijden?

Er zijn wel duizenden vragen te bedenken die je webwinkel kan maken of breken. Goed nieuws: In deze sectie komt je meer dan honderd punten tegen waarmee je de gebruikservaring kan verbeteren!

Ik wil je nog even wijzen op de laatste twee punten van hierboven: “Wat doet de webwinkel…”. Jij kan het misschien wel weten, betrouwbaar zijn of productkennis hebben maar het draait uiteindelijk om wat de webwinkel overbrengt aan zijn bezoekers.

Wat is een goed conversie percentage?

Helaas is het conversiepercentage voor elke niche anders. Sommige niches hebben hogere conversie percentages dan anderen. Een site waarop je dure zwembaden verkoopt zal een minder hoog conversie percentage hebben dan een webwinkel met boeken.

Goed is om te weten wat het conversie percentage is van je directe concurrenten. Je moet altijd zorgen dat de jouwe hoger is. Hierdoor kan je altijd net iets meer uitgeven aan advertenties dan je concurrent.

Om je toch een percentage mee te geven voor webwinkels in het algemeen:

  • 1%: Je moet nog heel hard aan het werk.
  • 2%: Je zit al redelijk goed, maar waarschijnlijk zijn er concurrenten die het beter doen.
  • 3%: Waarschijnlijk zit je in de top. Het verkrijgen van meer bezoekers is wellicht makkelijker dan het verhogen van je conversie.
  • 4%: Yeah! Je hoor bij een select gezelschap webwinkels die zo'n hoog conversie percentage heeft!

 

Ken je klanten

Als webwinkelondernemer moet je zoveel mogelijk over de klant te weten komen. Niet uit nieuwsgierigheid maar om je marketing er op af te stemmen. Door je doelgroep en klantenbestand in kaart te brengen kan je je eigen dienstverlening verbeteren zodat je meer verkoopt. Lees meer…

Homepagina optimaliseren

De homepagina is de pagina met de meeste pageviews van je webwinkel. Ook is het de belangrijkste instappagina. Maak met deze tips de perfecte eerste indruk een laat je verkopen stijgen! Lees meer…

Navigatie optimaliseren

De meeste bezoekers die je webwinkel bezoeken hebben ontzettende haast. Wanneer ze via de navigatiebalk niet direct de juiste informatie kunnen vinden heb je grote kans dat ze direct je webwinkel weer verlaten. Lees meer…

Zoekvenster optimaliseren

Als de bezoeker al precies weet wat hij wil zal hij de zoekbox gebruiken om direct het product te vinden. Als de zoekbox onvoldoende werkt zal dit schade toebrengen aan je webwinkel. Je zal dom weg minder gaan verkopen. Lees meer…

Productpagina

De productpagina moet van elk product een top presentatie maken. Door het gebruik van foto's, video's, beschrijvingen en extra tools kan je de bezoeker overtuigen om het product bij jou te kopen. Lees meer…

Winkelwagen en Afrekenen optimaliseren

Achtergebleven winkelwagens zijn dan ook een groot probleem voor elke webwinkel. Het effectief gebruik van tekst, afbeeldingen en logo’s is noodzakelijk om de angsten en bezwaren van potentiële klanten weg te nemen. Lees meer…

Pagina’s optimaliseren

De Over ons, Voorwaarden, Contact en FAQ pagina's worden misschien niet zoveel bekeken maar als de bezoeker die de moeite nemen om deze pagina's te bekijken dan heb je grote kans dat hij al ver in het aankoopproces zit. Lees meer…

Contactmomenten optimaliseren

Naast de zichtbare pagina's in je webwinkel zijn er nog veel meer contactmomenten met je bezoeker. Denk aan e-mails, meldingen, bedankberichten, metatags,enz. Maak met deze tips de band met je bezoeker sterker bij elk contactmoment. Lees meer…

Vertrouwen verhogen

Je wilt dat de bezoeker geïnspireerd en vol vertrouwen je webwinkel bezoekt. Bij elke nieuwe pagina die de bezoeker opent en bij elke actie die hij doet heb je opnieuw de kans om meer vertrouwen te winnen. Lees meer…

Verzending en Retouren optimaliseren

De manier waarop je met de verzending en retouren van je producten omgaat is van cruciaal belang voor je webwinkel. Zo hangt het aantal achtergebleven winkelwagentjes sterk samen met of je wel of geen verzendkosten aanbied. Lees meer…

Retargeting optimaliseren

Bij retargeting probeer je de bezoeker nogmaals te overtuigen om bij jou webwinkel te kopen. Dit kan je o.a. doen door ze een e-mail te sturen of door ze met advertenties te achtervolgen op het internet. Lees meer…

Laadtijd versnellen

Mensen gaan online shoppen omdat het makkelijk en snel is. Zorg dus ook voor een makkelijke en snelle webwinkel. Het verbeteren van je laadtijd is enorm conversie verhogend. Alles moet binnen 2-3 seconden geladen zijn. Lees meer…

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
  1. Bedankt voor alle tips. Deze ga ik zeker meenemen bij het bouwen van mijn webwinkel.

Blogberichten over dit onderwerp