Homepagina

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

De homepagina is de pagina met de meeste pageviews van je webwinkel. Ook is het de belangrijkste instappagina. Met andere woorden, bijna elke bezoeker zal de homepagina te zien krijgen. Maak met deze tips de perfecte eerste indruk een laat je verkopen stijgen!

Focus op een optimale eerste indruk!

Optimaliseren van de homepagina

Optimaliseren van de bestelmogelijkheden

Vanaf het moment dat de bezoeker binnenkomt in je webwinkel moet het duidelijk zijn hoe er bestelt kan worden, waar de informatie te vinden is en hoeveel de kosten bedragen. Verberg geen kosten want dat zorgt er alleen maar voor dat de bezoeker teleurgesteld raakt en alsnog afhaakt. Hier vindt je meer voorbeelden en tips om het bestelproces te optimaliseren.

Voorbeeld voor een bestelformulier nodig? Zoek bij Google Afbeeldingen op “bestelformulier“. Zelf vind ik het bestelformulier-rajapack erg goed. Ze doen direct nog een aanbieding met een product dat je altijd wel kan gebruiken. 😉

Voor het telefoonnummer (automatisch opnemen) kan ik Zendesk Voice aanraden. Je moet dan een gewoon Zendesk account hebben van $20 per jaar! In de video heb ik het over een bedrag per maand, maar dit is pas bij meerdere VOIP-nummers (nog steeds spotgoedkoop). Ook kan je Skype Business en Sonetel aanradengebruiken. Je hoeft dan het telefoonnummer niet door te schakelen maar kan het direct via VOIP naar je ‘centrale' laten lopen.

Productvideo's

Video voor je webwinkel werkt uitstekend. En wel om drie redenen.

Reden 1: Dynamiek
Video's zijn de beste manier om klanten te overtuigen van de kwaliteit van jouw webwinkel en jouw product. Een webwinkel is statisch. Met video heb je ook bewegend beeld en geluid. In een video van 20 seconden kan je meer “vertellen” dan op drie pagina's met tekst! Zo kan je in de video veel duidelijker uitleggen wat jij bedoelt met abstractie termen als bijvoorbeeld ‘kwaliteit' (laat snel enkele hoogwaardige producten achterelkaar zien).

Reden 2: Google
Omdat Google meet hoelang een bezoeker op een website is geweest voordat hij weer terugkomt naar de zoekresultaten is het dus van belang om de bezoeker zolang mogelijk in je webwinkel te houden. Blijft de bezoeker het langst in jouw webwinkel rondhangen dan kan Google je wel eens een plekje hoger plaatsen in de resultaten. Met video kan je vaak de attentie van een bezoeker van een paar seconden tot wel een minuut langer vasthouden!

Een mooi voorbeeld van een product video op de homepagina vind ik Kabeltje.com. Na het bekijken van de video weet je zeker dat deze webwinkel de dingen serieus aanpakt!

Reden 3: Duidelijkheid

Een ander leuk idee is om een video te maken van het bestelproces van je webwinkel. Hierdoor kunnen bezoekers in een minuutje ontdekken hoe je webwinkel werkt, welke producten je verkoopt en hoe deze bestellen zijn. Geef ook gelijk aan wat de verzendkosten en betaalmogelijkheden zijn.

Lokaliseer je homepagina

Door je webwinkel op twee landextensies te laten draaien kan je snel kleine aanpassingen maken in de webwinkel die de conversie te goede komen.

Zo hebben wij hangmatgigant.NL en hangmatgigant.BE. De webwinkels zijn identiek maar we laten wel voor beide landen het lokale telefoonnummer zien (Yep, de telefoonnummer lopen via Zendesk).

hangmatgigant-nl-home hangmatgigant-be-home

Ook zou je op de homepagina aan landspecifieke acties mee kunnen doen. Zo heeft Belgie bijvoorbeeld “Solden” waarop je kan inhaken.

Met software van Lightspeed of Magento zijn simpele multi-stores redelijk makkelijk op te bouwen en verdien je het lokaliseren van de homepagina al snel terug!

Zorg er ook voor dat je altijd je adres opneemt in de footer van je webwinkel bijvoorbeeld. Vooral als je ook een fysieke winkel hebt is dit natuurlijk belangrijk om te vermelden. Het vermelden van een adres op je website is bovendien verplicht volgens de wet.

Daarnaast is het opnemen van een adres goed voor de (lokale, gepersonaliseerde) zoekresultaten van Google. Als je kleding verkoopt en je bent gevestigd in Amsterdam. Dan wordt je ook gevonden als iemand zoekt op ‘winkel kleding Amsterdam' bijvoorbeeld. Zo heb je gelijk de juiste klanten te pakken.

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
    • HorlogeSelectie.nl
    • 29 januari 2014
    Beantwoorden

    Bedankt voor de video! Met vriendelijke groet, HorlogeSelectie.nl

Blogberichten over dit onderwerp