Ken je klanten

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Francis is iemand die dag en nacht bezig is met haar webwinkel. Het is haar grote passie, en ze doet niets liever dan haar klanten hierin te laten delen. Ze had dan ook iets leuks bedacht voor de feestdagen. Met een bevriende ondernemer in Amsterdam had ze een flinke korting afgesproken op een high tea arrangement. Een prachtig aanbod, dat ze haar klanten mailde in haar nieuwsbrief. Tot haar verbazing werd er nauwelijks van dit aanbod gebruik gemaakt. Francis was erg teleurgesteld en vroeg zich af wat ze fout had gedaan. Als ze haar klanten beter had gekend, had ze dit geweten.

Marketing op de klant afstemmen

Als webwinkelondernemer moet je zoveel mogelijk over de klant te weten komen. Niet uit nieuwsgierigheid, maar om je marketing er op af te stemmen. Door het in kaart brengen van je doelgroep en klantenbestand, kan je je eigen dienstverlening verbeteren zodat je uiteindelijk meer verkoopt.

Toen er nog geen webwinkels waren kende elke winkelier zijn klanten bij naam en ook de behoeften waren bekend. Gebruik dit ook bij je webwinkel en houd er een hoop vaste klanten aan over!

Om in zo'n vroeg mogelijk stadium al te kunnen bijsturen is het van belang om direct gegevens te verzamelen! Hierdoor kan je ook gerichter adverteren met je webwinkel. Je weet namelijk precies wie je klanten zijn en waar ze te vinden zijn.

knowledge is powerWat wil je weten?

– Waar wonen je klanten voornamelijk?

– Wat is de gemiddelde leeftijd van je klanten?

– Hoe komen klanten bij jouw webwinkel terecht?

– Koopt je klant het product voor zichzelf of voor iemand anders?

– Waarvoor gebruiken klanten het product?

– Welke hobbies hebben je klanten?

– Waarom kopen klanten bij jou (en eventueel waarom niet)?

– Zijn mijn klanten ervaren online shoppers of juist niet?

De informatie die hieruit vloeit kan je gebruiken om je webwinkel en marketing te verbeteren. Je weet precies waar je klanten vandaan komen en daardoor weet je ook precies waar je moet adverteren om meer klanten te bereiken. Daarnaast kun je de feedback gebruiken om je webwinkel en assortiment op de behoeften van de klant aan te passen.

Voornamelijk zakelijke klanten?

Als je voornamelijk zakelijk klanten hebt dan is het aanbevolen om je nog meer in de klant te verdiepen. Wat voor bedrijven zijn klant bij ons? Wat weten we van deze bedrijven? Verzamel alle gegevens zoals de grootte van het bedrijf, de contactpersonen, NAW gegevens en de financiële situatie natuurlijk. Hoe meer je weet, des te beter je de klant van dienst kan zijn!

Het doel is natuurlijk om een lange termijn relatie met je klant op te bouwen. Denk daarom pro actief mee met je klant en onderhoud de relatie. Bestelt de klant een tijd niet meer? Bel hem op en vraag hoe gaat en of je nog van dienst kan zijn!

Installeer Google Analytics

Om meer over je bezoekers en klanten te weten te komen, kun je gebruik maken van Google Analytics. Hiermee is eenvoudig te onderzoeken waar je klanten weg komen: Niet alleen de locatie, maar ook de website en de zoekterm die de klant heeft gebruikt. Dit geeft je natuurlijk erg veel informatie over je webwinkel.

Via het onderstaande filmpje vind je meer informatie over Google Analytics. Hierin worden de volgende onderwerpen besproken:

Google Anlytics installeren
– E-commerce koppeling instellen
– Eigen IP-adressen filteren

Vergeet ook niet de IP-adressen van andere locaties (thuis/kantoor) en je eventuele ontwikkelaars of partners te filteren.

Gebruik een chatfunctie

Een nadeel van een webwinkel is dat klanten soms hulp missen, om direct vragen te kunnen stellen en gelijk antwoord te krijgen. Klanten kunnen om die reden besluiten dan toch maar naar een speciaalzaak in de buurt te gaan. Zonde natuurlijk! Om die reden voegen veel webwinkels een live-chat functie toe aan hun webwinkel. In de praktijk blijkt niet alleen de klant beter geholpen te worden maar biedt het ook voordelen voor de webwinkel zelf!

Het grootste voordeel is dat je klanten direct kan helpen. Klanten hoeven daardoor niet te wachten met bestellen. Als klanten moeten wachten kunnen ze die tijd benutten om naar een concurrent te gaan natuurlijk! natuurlijk. Kies je voor een chat-functie, zorg dan wel dat je voldoende online bent om daadwerkelijk te kunnen helpen!

Daarnaast is de drempel een stuk lager om te bestellen bij je webwinkel. Je lijkt een betrouwbaar bedrijf door de aanwezigheid van een chat medewerker en als er iets mis gaat kan de klant gelijk contact opnemen. Lees hier meer over de voordelen van een live chat in je webwinkel. en bekijk de onderstaande video.

Er zijn verschillende programma's om een chat functie aan je webwinkel toe te voegen:

Zopim.com
Robin

Vraag op de bedankpagina naar verbeteringen

Als de bestelling is afgerond houdt het natuurlijk nog niet op voor de webwinkel eigenaar. De service na de bestelling is voor veel consumenten de reden om wel of niet terug te komen. Begin daarom goed met de nazorg en vraag gelijk op de bedankpagina om feedback en verbeteringen van de klant.

klant feedback

Het is het best om dit direct na de bestelling te doen. De klant heeft dan net ervaren wat er wel en niet goed ging tijdens het bestelling. Eventuele verbeterpunten kun je hierdoor makkelijk en snel aanpassen. Bovendien geef je de klant het gevoel dat er geluisterd wordt!

FRANCIS

Was je Francis al vergeten? Wat was nu haar probleem? Haar meeste klanten komen uit Limburg en Brabant. Te ver weg voor een aanbieding in Amsterdam.

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Blogberichten over dit onderwerp