Laadtijd

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Veel mensen shoppen vooral online omdat het makkelijk en snel is. Zorg dus ook voor een makkelijke en snelle webwinkel. Het verbeteren van je laadtijd is enorm conversie verhogend. Niemand wil wachten op een langzaam ladende pagina. Alles moet binnen 2-3 seconden op hun scherm staan. Als het langer duurt is je concurrent waarschijnlijk nog sneller gevonden!

Omdat er tegenwoordig steeds meer vanaf de smartphone geshopt wordt is laadtijd een steeds belangrijker item geworden. Ook is Google dol op snelle webwinkels en maakt er geen geheim van dat snelle webwinkels hoger in de resultaten worden getoond!

Maak gebruik van browser caching

Om ervoor te zorgen dat browsers niet onnodig veel werk verrichten bij het laden van een pagina, kan je aangeven dat ze de browser ook bestanden mag gebruiken die ze al een keer eerder gecached (opgeslagen) hebben. Hierdoor verminder je het aantal HTTP aanvragen. Bijkomend voordeel is dat je de bandwitch van je hosting reduceert en daarmee dus je hostingkosten.

Zet Gzip compressie aan

Als je dit aanzet, wordt je website eerst door de webserver gecomprimeerd, waarna deze naar de bezoeker wordt verzonden. Aangezien het in- en uitpakken sneller gaat dan de data heen en weer versturen, krijg je hierdoor een snellere website. Dit geeft vooral een snelheidswinst bij grotere / zwaardere webwinkels.

Optimaliseer je afbeeldingen

Je kan je complete code optimaliseren maar je moet zeker je afbeeldingen niet vergeten. Tegenwoordig kan je afbeeldingen drie tot vier keer kleiner maken zonder dat je kwaliteit verliest. Hierdoor hoeft de bezoeker minder te downloaden en zal je site dus sneller geladen zijn.

Dit is een goede tips voor websites die veel tekst en afbeeldingen per pagina bevatten. Je kan er hierbij ook voor kiezen om minder producten per pagina weer te geven. Hierdoor moet de bezoeker verder klikken maar worden de pagina's wel sneller geladen.

Sla verschillende afbeelding groottes op

De meeste webwinkel software doet dit al uitstekend maar het is verstandig om het toch even te checken. Een afbeelding in de categorie mag veel kleiner zijn dan op de productpagina. De afbeeldingen op de productpagina mogen weer kleiner zijn dan de afbeelding in full screen.

Goede webwinkel software maakt dus van de productafbeeldingen die je upload direct een stuk of 3-4 verschillende groottes aan om deze op het juiste moment te tonen. Want de full-szie afbeelding van 2 MB hoeft natuurlijk alleen maar geladen te worden wanneer de bezoeker alle details wil zien.

Combineer Javascript en CSS

Door alle CSS in één bestand te laden hoeft de server minder bestanden aan te roepen. Dit zal de laadtijd doen verbeteren. Je kan dit ook doen met Javascript.

Combineer de afbeeldingen in een CSS sprite

Door afbeeldingen die op elke pagina geladen worden te combineren in een CSS sprite hoeft er nog maar één in plaats van vele afbeelding worden ingeladen. Dit reduceert het aantal te downloaden bytes en het aantal server aanvragen.
google-css-sprite

Gebruik een Content Delivery Network

Opereer je in meerdere landen? Door je webwinkel te hosten op een CDN platform zal je webwinkel op servers overtal ter wereld staan. Er zal de server die het dicht bij staat geladen worden. In de praktijk zal iemand in Frankrijk de webwinkel van een Franse server krijgen en een Nederland van een Nederlandse server.
CDN-content-delivery-network-europa

Controleer je snelheid met Yslow

Met de YSlow browser plug-in kan je heel eenvoudig checken hoe goed jouw webwinkel geoptimaliseerd is voor een snelle laadtijd en welke punten je kan verbeteren. Ook GTmetrix, Pingdom website speed test, en PageSpeed Insights zijn goede tools om de laadtijd van je webwinkel mee te onderzoeken. Gebruik meerdere tools om een precieze test te doen.
gtmetrix-je-webwinkel-sneller-maken

Snellere webwinkels komen hoger in Google!

Snelheid is belangrijk voor bezoekers maar ook voor zoekmachines zoals Google. Websites met een snelle laadtijd worden beloond in het Algoritme wat inhoudt dat deze website waarschijnlijk hoger ranken.

Ook voor Google Adwords is de laadtijd van de landingspagina van belang. Hoe sneller de laadtijd, des te hoger de kwaliteitsscore van de advertentie. Hierdoor komen je advertenties hoger dan die van de concurrent ook al bied je evenveel per klik.
← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Blogberichten over dit onderwerp