Navigatie

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

De meeste bezoekers die je webwinkel bezoeken hebben ontzettende haast. Wanneer ze via de navigatiebalk niet direct de juiste informatie kunnen vinden heb je groot kans dat ze direct je webwinkel weer verlaten.

Het doel van een navigatie menu is om de meest opgezochte informatie makkelijk toegankelijk te maken. Vaak kan je niet alles vermelden in één menu. Maak daarom onderscheid in een top, side of footer menu. Vergeet niet om na te denken wat belangrijk is voor de bezoeker. Wat belangrijk voor jou is is ondergeschikt aan de indeling van het menu!

Zorg voor een heldere menustructuur

De grootte van het assortiment moet corresponderen met het aantal categorieën in je webwinkel. Creëer natuurlijk niet een te veel aan categorieën die toch niet gebruikt worden. Maak enkel categorieën aan waarop werkelijk gezocht wordt.

Je ziet vooral bij kleine webwinkels soms veel overbodige subcategorieën. Dit terwijl ze slechts één of twee producten in deze sub-categorie hebben. Dit is niet nodig. Enkel uit SEO overwegingen kan je zo'n categorie aanmaken, maar de bezoeker heeft er weinig tot geen baat bij.

Gebruik breadcrumbs

Mensen die vinden dat breadcrumbs een niet interessant onderdeel is van een website hebben het behoorlijk fout.

Breadcrumbs zijn eigenlijk vitale navigatie paden die zorgen dat de gebruikersvriendelijkheid van jouw webwinkel hoger wordt.

Onderzoeken tonen aan dat slimme webwinkels zelfs twee soorten breadcrumbs moeten inzetten; de op hiërarchie gebaseerde breadcrumbs en de geschiedenis breadcrumbs. Op beide manieren kan de bezoeker precies zien waar hij zich bevindt, in welke categorie en bij welk product. Toch zijn er nog veel webshops die maar 1 soort gebruiken of zelfs helemaal geen één.

Zorg dat je de breadcrumbs aanzet omdat je op die manier een extra service verleend aan je bezoekers. Je laat ze nog makkelijker navigeren op je website zodat ze gaan vinden wat ze zoeken. De frustratie van iets niet kunnen vinden zal lager worden waardoor de kans dat ze iets kopen groter is.

XBreadCrumbBar1

Sorteer de categoriestructuur op populariteit

De categorie links in de navigatie zouden gesorteerd moeten zijn op de populariteit van de categorie. Hoe populairder de categorie hoe hoger deze moet staan in het menu. Wanneer het sorteren op populariteit problemen oplevert kan je het ook alfabetisch sorteren. Maar let op het is altijd één van deze twee. Of alfabetisch óf op populariteit.

Maak categorieën aan op basis waar bezoekers op zoeken

Gebruik Google Analytics om te ontdekken waarop bezoekers binnen je site zoeken. Je kan Google Analytics zo instellen dat alle data van zoekopdrachten binnen je webwinkel (je eigen zoekbox) in Google Analytics getoond wordt.

Ga als volgt te werk om zoekresultaten bij te houden binnen Google Analytics:

  • Meld je aan bij Google Analytics.
  • Klik in de kolom ‘Settings' [Instellingen] van het websiteprofiel dat je wil aanpassen op ‘Edit' [Bewerken].
  • Klik in de rechter bovenhoek van het gedeelte ‘Main Website Profile Information' [Profielinformatie hoofdwebsite] op ‘Edit' [Bewerken].
  • Kies ‘Do Track Site Search' [Zoekopdrachten voor site bijhouden].
  • Voer ‘q' in (zonder de aanhalingsteken) als de zoekopdrachtparameter.

Het kan tot 24 uur duren voordat de statistieken worden getoond.
Meer informatie over het instellen van de parameters is hier te vinden.

zoekopdrachten-bijhouden-google-analytics

De zoekwoorden met het meest aantal ‘Totaal unieke zoekopdrachten' zijn de gene waar jouw bezoekers het meest opzoeken. Deze zoekopdrachten zou je makkelijk toegankelijk moeten maken via de navigatie.

Een navigatiebalk gebaseerd op bezoekers voorkeuren in plaats van een ‘normale' navigatie balk kan een positieve uitwerking hebben op je conversie percentage.

Maak het logo klikbaar

Maak van het logo een hyperlink naar de home pagina van je webwinkel.

Gebruik een kick-ass slogan!

Bezoekers geven misschien wel meer aandacht dan je denkt aan je slogan of tag line (het kleine stukje tekst onder je logo). Over het algemeen kan je aannemen dat je slogan evenveel aandacht krijgt als je logo. Een beetje meer aandacht aan een goede slogan kan dus geen kwaad.

Een goede slogan moet altijd uit je belangrijkste zoekwoord bestaan. Eventueel aangevuld met je belangrijkste unique selling point.

Een goede slogan zorgt voor een directe herkenning van de bezoeker met jouw webwinkel op de manier waarop de bezoeker het graag ziet.

Schrijf geen vage Unique Selling Points

Je hoeft niet aan de Nyenrode Universiteit gestudeerd te hebben om te weten dat je de bezoekers zo snel mogelijk (en exact) moet laten weten wat de USP's van jouw webwinkel zijn.

Probeer hierin zo duidelijk mogelijk te zijn. Je ziet nog te vaak te onduidelijke en vage USP's:

  • Snelle verzending
  • Makkelijk retour sturen
  • Veilig bestellen

Beter is om nog duidelijker en specifieker te zijn:

  • Directe verzending, levering binnen 24 uur
  • Gratis verzending boven de € 50,-
  • 14 dagen gratis retour
  • Gemaakt van 100% natuurlijk producten

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Blogberichten over dit onderwerp