Retargeting

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Het is je vast wel opgevallen, die advertenties die verschijnen nadat je een webwinkel hebt bezocht. Je bekijkt bijvoorbeeld wat kleren op Zalando en daarna zie je een advertentie van dezelfde webwinkel op Youtube.com als je een filmpje bekijkt. In marketing termen wordt deze manier van adverteren retargeting genoemd. Bij retargeting probeer je de bezoeker nogmaals te overtuigen om bij jou webwinkel te kopen. Dit kan je o.a. doen door ze een e-mail te sturen of door ze met advertenties te achtervolgen op het internet.

Hoe worden bezoekers gevolgd?

Voor retargeting moet er een bepaalde code toegevoegd worden aan alle pagina's van je webwinkel. Deze code kan je bijvoorbeeld in de footer plakken. Het gedrag van elke bezoeker wordt opgeslagen d.m.v. cookies. Door deze cookies wordt de bezoeker weer herkend als die een andere website met advertentieruimte bezoekt. Door de cookie krijg je vervolgens een gepersonaliseerde advertentie getoond. Veel mensen vinden het geen fijn gevoel dat ze gevolgd worden op internet. Retargeting biedt voor consumenten echter ook een groot voordeel. Je ontvangt namelijk alleen advertenties van webwinkels waar je al interesse in hebt getoond. De relevantie van advertenties is een stuk hoger waardoor je geen advertenties meer ziet van webwinkels die je toch niets interesseren.retargeting

Wat zijn de voordelen van remarketing voor webwinkels?

Voor webwinkels zijn de voordelen van retargeting overduidelijk. Je kunt gericht adverteren door advertenties alleen te tonen aan mensen die al interesse in je product hebben getoond. Je kunt ook alleen een bepaald product tonen waarvan de bezoeker de productpagina bezocht heeft. Hierdoor wordt de kans dat afhakers terugkeren een stuk groter. Ook voor branding doeleinden is retargeting een uitstekend middel. Doordat consumenten je advertenties herhaaldelijk te zien krijgen wordt je merk beter onthouden. Je kunt je advertenties zelfs terug laten komen op de persoonlijke social media pagina's van bezoekers!

Zitten er ook nadelen aan retargeting?

Ja er zitten een paar kleine nadelen aan retargeting. Meestal betaal je een hogere CPC dan gebruikelijk. Als beginnende webwinkel zijn de budgeten meestal laag waardoor je niet tegen de grotere concurrenten op kan bieden. Je zult daarom veel tijd moeten steken in het optimaliseren van je advertenties. Daarnaast hebben sommige mensen cookies uitgeschakeld waardoor retargeting niet werkt.

Gebruik Adwords Re-Marketing

Met Adwords Re-Marketing kun je mensen die je webwinkel bezocht hebben ‘volgen' en ze extra advertenties laten zien. Deze advertenties kunnen overal op het web verschijnen (je adverteert automatisch op elke website die aan gesloten is op Google's Display Network).

Deze re-marketing advertenties kunnen je helpen om de ‘verloren' bezoekers weer terug te krijgen naar je webwinkel. Je kan bijvoorbeeld laten landen op speciale landingspagina's met scherpe aanbiedingen.
[youtube url=https://www.youtube.com/watch?v=k6dTtcYBBFI]

Gebruik Adcrow banner advertenties

Een relatief nieuwe partij op het gebied van retargeting is Adcrowd. Met Adcrowd kan je retargeting inzetten via banners op internet en advertenties op Facebook. Net als met Adwords moet je een code plaatsen op je webwinkel om bezoekers te volgen. Je kunt ook een code toevoegen aan je bedankpagina waardoor je een speciale advertentie kan richten aan klanten die al iets gekocht hebben.

Ook bij Adcrowd kun je een budget instellen waardoor je nooit teveel uitgeeft. Bij Adcrowd betaal je per 1000 impressies (CPM). Je moet je advertenties daardoor wel flink optimaliseren om te zorgen dat je rendement uit de investering haalt. Bedenk bijvoorbeeld een goede aanbieding of kortingscode om voormalige bezoekers alsnog terug te lokken naar je webwinkel. Je advertenties worden weergegeven op grote websites zoals Marktplaats.nl en Telegraaf.nl bijvoorbeeld. Je kunt ook kiezen voor Facebook retargeting waarbij je Facebook advertenties alleen worden getoond aan bezoekers van je webwinkel.

adcrowd

Schoon je mailinglijst op

Er staan vast mensen op je mailinglijst die al maanden lang niet meer je mailing hebben geopend. Met alle goede mailingsoftware kan je deze mensen makkelijk opsporen. Het beste kan je deze niet actieve leden van je nieuwsbrief verwijderen. Je zou alleen e-mails moeten verzenden naar mensen die ook graag je nieuwsbrief willen openen.

Het eerste voordeel is dat je nu minder snel wordt aangemerkt als een spammer, en dat is een goed ding. Want als je éénmaal op de zwarte lijst staat kom je daar haast niet meer vanaf en kan je e-mail marketing vanaf dan wel vergeten. Daarnaast wordt je data ook stukken accurater. Doordat je accuratere statistieken hebt kan je je mailings beter afstemmen op je lezers. Hierdoor stijgt je open-rate en op je webwinkel het conversie percentage!

Voordat je de inactieve leden van je mailinglijst verwijderd kan je het beste deze groep nog één of twee mailings sturen. Laat ze weten dat ze een belangrijke aanbieding hebben gemist en dat zich door op een link te klikken zich automatisch weer aanmelden voor de nieuwsbrief (ook dit kan je met de meeste mailingsoftware perfect meten).

Bied Cashbacks aan

Het aanbieden van cashbacks is een populaire strategie om bezoekers terug te laten komen en ze meer te laten kopen. De meest gebruikte methode is door bezoekers kortingscodes / cadeaubonnen aan te bieden wanneer ze bij je kopen. Je kan bijvoorbeeld bij elke bestelling boven de € 50,- een gratis bon doen met € 10,- korting op hun volgende aankoop.

Door het aanbieden van cashbacks zal je niet alleen het aantal terugkerende klanten verhogen maar je kan ook je orderwaarde aanzienlijk verhogen! Natuurlijk moet je wel duidelijk in je webwinkel communiceren dat de klant een kortingsbon krijgt wanneer hij voor € xx,- besteld.

Vergeet niet dat terugkerende klanten vele hogere conversie percentages kennen dan normale bezoekers. Daarnaast betaal je vaak voor een ‘nieuwe' klant het veelvoudige in marketing kosten. Een giftcard is dus zo gek nog niet!
giftcards voor je webwinkel

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Blogberichten over dit onderwerp