Vertrouwen

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Er is altijd een psychologische barrière bij de bezoekers wanneer ze je webwinkel voor het eerst bezoeken. Het doel van het optimaliseren van je webwinkel is om alle bezwaren die een bezoeker zou kunnen hebben om bij jou te kopen weg te nemen. Je wilt dat de bezoeker geïnspireerd en vol vertrouwen je webwinkel bezoekt. Bij elke nieuwe pagina die de bezoeker opent en bij elke actie die hij doet heb je opnieuw de kans om meer vertrouwen te winnen.

Voor beginnende webwinkels is het voornamelijk lastig om het vertrouwen van de bezoekers te winnen, je webwinkel is nog niet heel bekend in het begin en daarom zal je ook nog weinig mond-op-mond reclame hebben. Je zal daarom moeten investeren in de naamsbekendheid en mogelijkheden om het goede imago van je bedrijf uit te stralen naar de buitenwereld.

Customer_Testimonials

Verstop je niet!

Anno 2014 kan je je als ondernemer en webwinkel niet meer verstoppen achter je webwinkel. Consumenten willen weten wie er achter de webwinkel zit en met welke personen ze zaken doen. Een goede tip is om foto's en informatie van je medewerkers op de website te vermelden. Of een video te maken van je kantoor en magazijn. Hoewel de bezoeker hier in principe weinig aan heeft is het altijd goed voor het vertrouwen om wat echte gezichten te zien!

voorbeeld team

Let er op dat je ook verplicht bent om adresgegevens en bedrijfsinformatie op te nemen op je website. Deze informatie moet eenvoudig vindbaar zijn door consumenten. Neem deze gegevens bijvoorbeeld op in de footer tekst van je webwinkel.

Je bent niet verplicht om een telefoonnummer te vermelden maar dat is natuurlijk wel aan te raden als je de betrouwbaar wilt verbeteren. Wil je echt betrouwbaar overkomen? Zorg dat dat je ook via een chatfunctie te bereiken bent. Het is voor de bezoeker een geruststellende gedachte dat er gelijk iemand paraat staat om ze te helpen als er vragen zijn of als er iets mis gaat met het bestellen. Daarnaast weet de bezoeker dat ze met een serieus bedrijf te maken hebben.

Laat zien dan je expert bent

Een goede manier om het vertrouwen van een bezoeker te winnen is het bijhouden van een blog. Laat zien dat jij de expert bent in je niche en weet waar je over praat.

Een goede manier om dit te doen is het schrijven van informatieve artikelen over je product of nieuwsberichten over ontwikkelingen binnen je branche bijvoorbeeld.

Het beste voorbeeld is eigenlijk een blog die later een webwinkel is geworden, Fashionchick.nl. Deze blog hield de laatste trends op het gebied van damesmode in de gaten en was hier zeer succesvol in. Omdat er toch al veel mensen op de website kwamen is er later een webshop aan toegevoegd.

fashion chick

Onafhankelijke reviews

Door het tonen van onafhankelijke reviews en beoordelingen van partijen zoals Kiyoh of The Feedback Company krijgt de bezoeker meer vertrouwen in je webwinkel. Ook via andere kanalen kan je voor reviews zorgen. Google heeft bijvoorbeeld ook een eigen recensie module en ook op Facebook kan je eenvoudig recensies achterlaten op de bedrijfspagina. Heb je een webwinkel en verzamel je al reviews? Controleer je kanalen dan regelmatig zodat je eventuele klachten snel kunt oplossen!
feedback-company

Zorg voor een SSL verbinding

Vertrouwen krijg je ook door je webwinkel veilig te maken. Niemand wil immers al zijn gegevens achterlaten op onveilige websites.

Door het gebruik maken van een SSL certificaat in de check-out en op registratie pagina's zal de bezoeker je site stukken veiliger achten.
comodo-ssl

Nieuw in 2014: Google gaat beveiligde websites belonen

Google heeft in Augustus 2014 aangekondigd dat ze beveiligde website gaan belonen. Een logische zet nadat de systemen van onder andere Apple gehackt zijn. Zo speelt Google weer zeer slim in op de actualiteit. Hoe het precies gaat werken weet nog niemand maar het is duidelijk dat beveiligde webwinkels met een https verbinding hoger in Google gaan scoren dan webwinkels die geen beveiligde verbinding hebben.

Laat logo's zien

Door het tonen van extra logo's kan je de bezoekers er op attenderen dat hun gegevens bij jou in veilige handen zijn. Gebruik daarvoor logo's van je SSL certificaat en van alle mogelijk betaalmethodes.

Daarnaast helpen logo's van keurmerken enorm om extra vertrouwen te krijgen.
webwinkel-keurmerken

Bied zoveel mogelijk betaalmethodes aan

Klanten hebben altijd hun eigen voorkeur om te betalen. Hoewel sommige prima met iDeal kunnen betalen prefereren ze toch liever een creditcard betaling of andersom.

Door zoveel mogelijk betaalmethodes aan te bieden stel je de klanten gerust dat ze met hun favoriete betaalmethode kunnen betalen. Natuurlijk moet je alle betaallogo's op elke pagina laten zien.
betaallogos

Maak gebruik van social proof

Heb je een paar honderd Facebook fans? Maak dit dan kenbaar aan je bezoekers. Niets werkt zo goed als een bevestiging dat al vele mensen jouw webwinkel vertrouwen.

Natuurlijk moet je dit wel doen wanneer je voldoende fans hebt. Bij onvoldoende Facebook of Twitter fans kan het ook tegen je werken.

Pas er ook voor op dat ze je webwinkel niet gaan verlaten via deze Facebook en Twitter buttons. Want wanneer ze éénmaal op een sociaal netwerk zitten krijg je niet niet zo snel meer terug in je webwinkel!
socialproof

Blijf actief en actueel

Het belangrijkste op social media is dat je constant actief blijft zodat de buzz blijft hangen. Gelukkig zijn er wel handige programma's die je kan gebruik om je berichten in te plannen. Als je niet actief blijft op social media is het opbouwen van een grote fanbase ook voor niets geweest. Je kunt de fans bijvoorbeeld elke week aanbiedingen sturen en relevante nieuwsberichten. Daarnaast kan je acties houden die worden gedeeld door je fans!

Naast je social media kanalen moet je natuurlijk ook je eigen webwinkel actueel houden. Het actueel houden van de inhoud van je website zorgt bovendien voor een betere ranking in de zoekresultaten omdat Google merkt dat je webwinkel altijd actueel is!
← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Blogberichten over dit onderwerp