Zoekvenster

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Waarschijnlijk komt het grootste gedeelte van je bezoekers, net zoals bij de meeste webwinkels, als eerst op je homepagina. Als de bezoeker al precies weet wat hij wil zal hij de zoekbox gebruiken om direct het product te vinden.

Als de zoekbox onvoldoende werkt zal dit schade toebrengen aan je webwinkel omdat bezoekers niet snel genoeg vinden wat je nodig hebben. Je zal dom weg minder gaan verkopen. Vooral wanneer je assortiment te groot wordt om handmatig te doorzoeken is een goede zoekbox van levensbelang.

zoekvenster

Bezoekers die gebruik maken van de zoekbox om een product te vinden zijn vaak de koopgerichte bezoekers en converteren enkele malen hoger dan je andere bezoekers. Belangrijk is dus om deze bezoekers te voorzien met een perfecte zoekfunctionaliteit.

Een perfecte en effectieve zoekfunctionaliteit voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Makkelijk te gebruiken: Duidelijke instructies.
  • Snel en accuraat: Vooral grote webwinkels kunnen hierin problemen ondervinden.
  • Vriendelijk: Bedenk wat gebruikers te zien krijgen wanneer er geen resultaten te tonen zijn.

 

Test je zoekbox op accuraatheid

Test je zoekbox door op verschillende zoekwoorden te zoeken (meervoud, enkelvoud). Wanneer je bijvoorbeeld een meubel-webwinkel hebt zoek dan op ‘stoel' en op ‘stoelen'. De resultaten zouden hetzelfde moeten zijn.

Maak je zoekbox intelligenter

Bovenstaande is vaak niet het geval. Doordat je in de titel enkelvoud of meervoud schrijft krijg je verschillen in de uitkomst terwijl wel hetzelfde wordt bedoeld.

Maar gelukkig heb je met sommige webwinkel software de mogelijkheid om deze zoekwoorden samen te voegen (Magento in ieder geval). Je kan dus instellen dat wanneer een klant zoekt op ‘stoelen' er eigenlijk gezocht moet worden op ‘stoel'.

Naast enkelvoud/meervoud kan je deze truc ook toepassen op mis spellingen. Ook zoekwoorden die aan elkaar of los van elkaar worden geschreven kan je op deze manier instellen.

Het kost je misschien slecht een half uur (kleine website) tot enkele uren voor een grotere webwinkel maar het is het zeker waard. Gebruik Google Analytics om de meest gezochte zoekwoorden te achterhalen en begin deze eerst te optimaliseren.zoekvenster-optimaliseren-meervoud-enkelvoud

Gebruik categorie zoeken

Wanneer je een groot assortiment hebt is het verstandig om niet altijd site-wide te zoeken. Dat kan namelijk veel te veel resultaten opleveren. Door de bezoeker de keus te geven om alleen in een bepaalde categorie te zoeken kan je het aantal resultaten beperken en relevanter maken.categorie-doorzoeken-conversie-tips

Laat de bezoeker zien waarnaar hij/zij zocht

Wanneer je de resultaten toont aan de bezoeker ga er dan niet van uit dat de bezoeker nog weet waar hij exact op gezocht heeft. Toon dus altijd het zoekwoord waar hij/zij op gezocht heeft. Misschien maakte hij/zij een spelfout waardoor er geen resultaten werden getoond terwijl je het product wel hebt.

Het beste is om het zoekwoord ook te laten staan in de zoekbox zodat hij/zij het eventueel kan aanvullen of makkelijk kan wijzigen.

Geen resultaten? Doe suggesties

Programmeurs gebruiken meestal technische woorden om ‘fouten' weer te geven wanneer er geen resultaten zijn. Zoals “Geen match gevonden”. Dit komt natuurlijk niet vriendelijk en menselijk over. Omdat er grote kans is dat veel bezoekers deze foutmelding zullen zien is het een perfecte kans om een goede goede indruk achter laten.

Help de bezoeker aan een betere zoekopdracht (met resultaten) door suggesties te zoen:

  • Controleer je spelling
  • Gebruik alleenstaande woorden
  • Maak een minder specifieke zoekopdracht

zoekvenster-optimalisatie

Tip: Kies externe software om je zoekbalk slim te maken

Er zijn bedrijven waarbij je je productfeed kan uploaden om een slimme zoekbalk te krijgen. Deze bedrijven hebben zelf een zoekfunctie gemaakt waardoor alles veel eenvoudiger wordt Hiervoor is er maar een regel code vereist die toegevoegd moet worden aan je webwinkel.

Door de slimme zoekfunctie kan een bezoeker alles intypen en de woorden worden vanzelf aangevuld. Bovendien kun je ook categorieën bij de zoekfunctie zitten. Door het gemak wat dit met zich mee brengt kan de conversie van je webwinkel enorm stijgen!

 

zoekfunctie sooqr

De laatste jaren was er een bedrijf (Search Qweery) die tegen lage kosten een slimme zoekbalk in je webwinkel kon implementeren. Dit bedrijf is helaas niet meer actief maar Sooqr.nl is een goed alternatief.

← Terug naar Webwinkel Optimalisatie

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Blogberichten over dit onderwerp