Vrijwel ieder bedrijf is tegenwoordig actief op social media, het is tenslotte een makkelijke en persoonlijke manier om met klanten te communiceren. Maar actief zijn op social media betekent niet dat je het optimaal gebruikt, veel bedrijven laten hier steken vallen en dit gebeurt vooral op het gebied van ‘social selling’. Wat is dat precies? In dit artikel wordt uitgelegd wat social selling inhoudt en hoe jij met jouw bedrijf hierop kunt inspelen.
pla-7

Wat is social selling?

Social selling is een nieuwe manier waarmee aanbieders van een product hun potentiële klanten bereiken. Waar het vroeger lastig kon zijn om contact met klanten op te nemen biedt social selling een ongedwongen manier om met potentiële klanten contact op te nemen. Het draait allemaal om het creëren van een echte connectie met jouw potentiële klanten, ze bekend maken met jouw merk en als het ware een vriendschap creëren tussen jouw webshop en potentiële klanten. Des te echter deze connectie is des te beter, het is belangrijk bij social selling om authentiek te blijven.
 

Wees op de hoogte van wat populair is

Om goed gebruik te maken van social selling is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van wat er speelt rondom jouw branche. Een goede manier om hierachter te komen is bijvoorbeeld door trending zoektermen te analyseren, wanneer je eenmaal weet welke woorden dit zijn geeft dit je een idee waar jouw doelgroep zich zoal mee bezig houdt. Het is essentieel om te weten wat er omgaat in de hoofden van jouw doelgroep, als je dit weet kan je hiervoor goed passende content schrijven. Stel jouw webshop biedt verschillende kleuren pennen aan, maar vanuit de trending zoektermen zie je dat iedereen het over zwarte en blauwe pennen heeft. Dan kun je met deze kennis bijvoorbeeld jouw Facebook of Twitter advertenties vooral over zwarte en blauwe pennen laten gaan, zo speel je in op de interesses van jouw doelgroep.
trends

Ontdek wie invloed heeft op jouw doelgroep

Tegenwoordig zijn er binnen de wereld van social media verschillende mensen die een zeer grote achterban hebben, je hebt deze zogeheten ‘influencers’ op Facebook, Twitter, Instagram en vrijwel ieder social media platform. Het voordeel van deze influencers is het feit dat zij ongedwongen jouw product aan een grote groep mensen kunnen promoten. Iedere influencer heeft natuurlijk een ander type volger en daarom is het belangrijk dat je een influencer vindt die aansluit op jouw doelgroep. Als je eenmaal een influencer hebt gevonden die aansluit bij jouw webwinkel is dit de ideale manier om jouw product bekend te maken onder de doelgroep.
 

Let op je online imago

Het is uiteraard belangrijk om sterke content af te leveren, maar wanneer je iedere dag een bericht post en vervolgens nooit reageert op klachten van klanten werkt dit averechts. Let er daarom goed op dat je klachten op een effectieve en vriendelijke manier afhandelt, denk eraan dat bij ieder bericht al jouw volgers de mogelijkheid hebben om het te lezen. Behandel daarom altijd jouw klanten goed wanneer zij op social media klachten uiten. Wanneer je dit onder controle hebt is het mogelijk om hier ook social selling toe te passen. Het feit dat jouw klanten zien hoe positief jij alle klachten behandelt is al een pré, maar je kan nog een stapje verder zetten. Bij bepaalde klachten is het mogelijk om de klant eventueel een alternatieve optie te bieden. Kijk hierbij goed wat de klant wil en geef de klant een link naar een product- of betaalpagina. Wanneer je dit goed toepast kan je van een klacht een potentiële sale maken.
klantervaring systeem

Ga op zoek naar de juiste koopintenties

Iedere dag worden er talloze social media berichtjes geplaatst, veel van deze berichten bevatten een koopintentie die nuttig kan zijn voor jouw bedrijf. Deze berichten zelf doorzoeken is uiteraard zo goed als onmogelijk en daarom kunnen bepaalde monitor tools hier goed van pas komen. Filter op vragen waar jij nuttige antwoorden op kan geven en benader deze mensen op een vriendelijke manier. Het is hierbij ook uiterst belangrijk dat je de klant niet meteen het gevoel geeft dat je ze een product gaat aanbieden, beantwoord hun vraag en help ze en kijk vervolgens of je hier een product aan kunt koppelen. Bij social selling is het gevoel wat de klant bij jou heeft essentieel, als dit positief is vergroot dit de kans dat de klant op jouw aanbod ingaat immens.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op