De uitstraling van je webwinkel is in veel gevallen de eerste indruk, dit is eigenlijk de eerste factor waar bezoekers kunnen afhaken of doorklikken. Daarnaast moet je webwinkel er natuurlijk gelikt uit zien zodat je bedrijf professionaliteit uitstraalt. Ook al staat er slechts op een aantal pagina's een klein foutje, bezoekers kunnen de indruk krijgen dat andere pagina's ook fouten bevatten waardoor ze gaan twijfelen over de aankoop.
Om dit te voorkomen zorg je er ten eerste voor dat je webwinkel een unieke uitstraling heeft die de interesse van de bezoeker wekt. Je kiest natuurlijk voor een huisstijl die past bij de producten die je verkoopt maar denk er om dat concurrenten dit vaak ook zullen doen. Je wil natuurlijk voorkomen dat je webwinkel er uit ziet ‘zoals alle andere' en daarom is het vaak nodig om unieke elementen toe te voegen of de webwinkel helemaal te customizen.
template

Waarom een template?

Vooraf opgezette themes en templates zijn zeer populair voor websites en ook webwinkel en daar zijn vele redenen voor. Hieronder vind je enkele redenen om voor een template te kiezen die vooraf al is ingericht.
– Templates worden vaak geupdate en zijn daardoor actueel.
– Je kunt de webwinkel naar wens afmaken, het grote werk is al gedaan.
– Je kunt vragen stellen aan de makers of je webwinkel provider.
– Je hebt de mogelijkheid om uit te breiden met extensies.
– Voordelig, meestal kost een template niet meer dan 100 euro.
Bij de meeste templates zit er ook een apart paneel ingebouwen (mini CMS) waarin je de template naar je eigen wensen kunt aanpassen. Hier kun je bijvoorbeeld de kleuren van de achtergrond veranderen of een afbeelding instellen.

Wanneer moet je een template kiezen?

Als beginnende webwinkelier heb je vaak nog geen duizenden euro's om te investeren in het design van je webwinkel, het inschakelen van een dure designer kan dan vaak nog niet uit. Meestal zal je daarom beginnen met een voordelige template die je aan je eigen wensen kan aanpassen.
als je meerdere webwinkel beheert dan is het werken met een template ook ideaal. Hiermee kun je de verschillende webwinkels in dezelfde stijl maken en overal een ander logo op plaatsen bijvoorbeeld. Als je met een vast template werkt dan bespaar je bovendien veel tijd omdat je precies weet waar alles staat en aangepast kan worden.
templates

Waar voldoet een goed template aan?

Om de juiste keuze te maken voor een webwinkel template raden we je aan om een template te selecteren op de onderstaande punten. Het belangrijkste is dat er een duidelijke navigatie aanwezig is en dat je webwinkel uitnodigt om verder te klikken. Met deze twee elementen ben je al een eind op weg naar online succes met je webwinkel.

– Uitnodigend

Zoals hierboven al is genoemd, is het design van je webwinkel super belangrijk omdat het de eerste indruk betreft. Als je de interesse op de juiste manier weet te wekken dan zullen bezoekers zich welkom voelen en verder klikken om te navigeren door je webwinkel. Naast een mooi design kan het ook helpen om gelijk enkele USP's of tijdelijke acties uit te lichten zodat je bezoekers altijd de neiging hebben om verder te kijken. Hoe langer je de aandacht van de bezoeker weet te behouden, des te groter is de kans dat er ook daadwerkelijk een aankoop plaats vindt.
uitnodigend

– Duidelijke layout en navigatie

Naast een mooi design dat uitnodigt om verder te kijken is de navigatie op je webwinkel ook van groot belang als je wil dat de bezoeker uiteindelijk een aankoop gaat doen. Wellicht is dit nog belangrijker dan een mooi design van je webwinkel. Met een duidelijke lay out en navigatie zorg je er voor dat een bezoeker snel de juiste categorie en het juiste product kan selecteren zodat de kans groter wordt dat het product gekocht wordt. Als het te lang duurt om te zoeker kan een bezoeker gefrustreerd raken en afhaken.
navigatie

– Simpel en minimalistisch

Als je een webwinkel hebt dan schieten je waarschijnlijk vaak veel ideeën binnen van elementen die je kan toevoegen aan het design van je webwinkel. Toch moet je goed overwegen of al die dingen die je toe wil voegen niet afdoen aan het duidelijke design van je webwinkel. Het kan al snel een kermis worden met al die afbeeldingen, banners en pop ups en dat is natuurlijk
Houdt het daarom simpel als het op design aankomt, voeg alleen elementen toe die passen binnen de huisstijl en niet afdoen aan de duidelijke lay out van je webwinkel. Een mooi design is leuk maar het blijft het belangrijkste dat bezoekers snel een producten kunnen vinden en bestellen.
minimalistisch

– Responsive

Sinds een aantal jaar is er een ware revolutie gaande of webdesign gebied, alle webwinkels en ook websites moeten ‘mobile responsive' gemaakt worden zodat de pagina's ook goed te bereiken zijn via mobiele apparaten zoals tablets en smartphones. Nederland is bovendien vooruitstrevend op het gebied van de mobiele revolutie, in ons land vinden inmiddels meer dan 30% van alle online aankopen plaats via een mobiel apparaat.
responsive webshops

– Social

Als laatst moet je natuurlijk niet vergeten om enkele sociale elementen rechtstreeks te integreren in het design van je webwinkel. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een twitterfeed in de footer weer te geven of in de linker of rechtkolom het aantal likes van je webwinkel. Je kunt ook op elke productpagina social buttons toevoegen waaran men kan zien hoe populair een bepaald product is! In veel templates is dit gelukkig al goed geregeld.
social

Neem de tijd om je ideale template te vinden

Omdat er zo veel verschillende webwinkel software en templates zijn zou je geen overhaaste beslissing moeten maken. Er zijn werkelijk duizenden templates dus het kan even duren voordat je de meest geschikte hebt gevonden. Om op een later moment nog weer over te stappen op een andere template is niet raadzaam omdat je dan weer een hoop tijd kwijt bent, uiteindelijk bespaar je dus alleen maar tijd om er goed over na te denken welk template er het beste bij past.

Twee traditionele marketing modellen die van pas kunnen komen

Om je webwinkel design helemaal af te maken raden we je aan om de onderstaande marketingmodellen eens toe te passen. Hoewel deze modellen al relatief oud zijn, is de essentie nog altijd relevant.

AIDA modelaida1

Het AIDA model komt van pas bij het kiezen van het design van je webwinkel omdat dit model de aandacht legt op de bezoeker van je (web)winkel. De eerste A staat dan ook voor Attention. Wanneer je eenmaal de aandacht hebt getrokken wordt het tijd om de interesse op te wekken. Als je dit goed dit komen we bij de D van Desire, de consument moet nog overtuigd raken en het product echt in huis willen halen, dit kan je doen door een opsomming van de voordelen weer te geven bijvoorbeeld. Vervolgens moet de bezoeker tot Actie overgaan en het product aanschaffen, hiervoor is natuurlijk een goede Call to action button nodig.   Controleer of je template aan deze stappen kan voldoen!
Stap 1: Attention
Stap 2: Interest
Stap 3: Desire
Stap 4: Action

PDCA modelpdac

Wanneer je eenmaal een template hebt gekozen en deze wil gaan customizen dan wordt het tijd om het PCDA model eens er bij te pakken. PCDA staat voor:
Stap 1: Plan
Stap 2: Do
Stap 3: Check
Stap 4: Act
Al vinden veel veel mensen dat de stappen ook wel omgedraaid kunnen worden. Het belangrijkste is dat je een duidelijk proces doorloopt bij het design van je webwinkel. Eerst maak je een plan waarin je beschrijft hoe de webwinkel er uit moet zien. Vervolgens ga je op zoek naar een template en maak je deze op maat naar je wensen. Daarna check je natuurlijk of alles aan je eerdere bedachte plan voldoet. Als dat zo is kan je overgaan tot actie en je webwinkel live zetten!

Tips per software

Voordat je een template gaat kiezen moet je vaak de keuze maken uit webwinkel software. Hierbij heb je bijvoorbeeld de keuze uit WordPress, Magento of éen van de vele licentie aanbieders. Omdat je bij elke software wee rop een andere manier de juiste template moet vinden geven we je hier een aantal tips.

WordPress gebruikers

Als je begint met een WordPress webwinkel dan heb je meer dan voldoende templates om uit te kiezen. Omdat WordPress open source source software is kunnen gebruikers zelf extensies en templates maken. Hier wordt dan ook dankbaar gebruik van gemaakt, goede templates voor je WordPress webwinkel kun je bijvoorbeeld vinden op:

Magento gebruikers

Magento is ook open source software waardoor er voor Magento ook constant nieuwe templates gemaakt worden. In tegenstelling tot de meeste WordPress themes zijn de templates voor Magento vaak echt geoptimaliseerd voor zowel conversie als zoekmachines. Voor een professionele webwinkel kan je dan ook beste kiezen voor Magento. Templates kan je ook weer via Themeforest en Templatemonster vinden, hieronder vindt je nog een extra bron waar je templates voor Magento kunt vinden.

Licentie software

Omdat licentie software dus niet open source is zit je wel vast aan de templates die de aanbieder voor je gemaakt heeft. Vaak kan je kiezen uit enkele tientallen vooraf gemaakte webwinkel lay outs die je naar eigen wens kunt aanpassen.

Zorg voor een unieke template

Welke webwinkel software je ook kiest, zorg er voor dat de uitstraling van je webwinkel uniek genoeg is. Omdat er in iedere niche tegenwoordig wel tientallen webwinkels te vinden zijn is de kans groot dat webwinkels op elkaar gaan lijken. Ga dus ook eens je (toekomstige) concurrenten bij langs om te kijken voor welke layout zij gekozen hebben. Bedenk vervolgens een unieke huisstijl en enkele elementen om de uitstraling te onderscheiden van die van de concurrentie!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op