Blogs hebben zich over de afgelopen jaren geëvolueerd tot erg krachtige marketingmethodes. Voorheen was een blog niet meer dan een dagboek, waar de blogger zijn verhaal deed en geïnteresseerden dit konden lezen. De kracht van blogs zit hem in de bereikbaarheid. Je kan door een blog aan je internetbedrijf te koppelen je verhaal doen, inspelen op de laatste trends en zichtbaar zijn op alle sociale media. Met redelijk weinig moeite, heb je dus een groot bereik.
blog

Doe je verhaal en speel in op de laatste trends

Als het goed is, zou je over jouw bedrijf en producten moeiteloos een blog moeten kunnen schrijven. Je zit er immers middenin en je bent er de hele dag mee bezig. Je weet precies welke producten jullie verkopen en waarom deze producten gekocht moeten worden. Door middel van je blog kan je deze aspecten op een speelse wijze aan het licht brengen.
 

Voorbeelden

Hier volgen een paar voorbeelden van blogs die bij een bepaald bedrijf zouden kunnen passen. Als je een webshop hebt voor kinderkleding, kan je blogs schrijven over zomerjurkjes, winterjassen, trendy merken of eerste schoenen. Hou het relevant en actueel en licht enkele artikelen uit met links naar je website. Heb je een webwinkel met woonartikelen? Dan kan je een blog starten over huidige woontrends, kleuren die in de mode zijn, vloerkleden of accessoires. Ook hier geef je op een informatieve manier een zetje in de richting van jouw webwinkel.
bloggen

Maak je blog zichtbaar

Bloggen moet je een tijdje doen voordat het echt vruchten gaat afwerpen, maar er zijn een aantal dingen die je zelf kan doen om je blog gelezen te krijgen. En hoe meer lezers, hoe meer potentiële bezoekers aan je webwinkel. Ten eerste moet je er natuurlijk voor zorgen dat je blog makkelijk te vinden is op je eigen website en dat er verschillende manieren zijn om deze aan te klikken. Verder is er de sociale media en Search Engine Optimization.
 

Sociale media

Waarschijnlijk heb je al een facebook pagina voor je webwinkel. Hier laat je geïnteresseerden weten welke nieuwe producten je hebt aangeschaft, over de openingstijden, het laatste nieuws wat betreft het personeel en eventuele aanbiedingen. Je kan je blog hier ook aan koppelen en deze delen op de pagina zodat iedereen die je pagina leuk vinden automatisch naar je blog worden geleid. En als een gedeelte van deze mensen jouw nieuwe blog dan op hun eigen pagina delen, bereik je al hun vrienden ook. Zo gaan bepaalde foto’s en video’s ‘viral’, ze worden almaar gedeeld waardoor het aantal mensen dat het ziet enorm kan oplopen. Onderschat de mogelijkheden van sociale media dus niet en doe er je voordeel mee.
 

Search Engine Optimization

Door een cursus Search Engine Optimization (SEO) te volgen, kan je ervoor zorgen dat door een paar kleine aanpassingen te maken op je website, deze als eerste naar voren komt in de bekende search engines, zoals Google, Bing en Yahoo. Denk hierbij aan zoekwoord onderzoek en het kritisch bekijken op optimaliseren van je content. Zonder hier te veel op in te gaan, kan je door SEO toe te passen een erg groot publiek bereiken.
seo concept

Wees geduldig

Een blog wordt niet van de ene op de andere dag door veel mensen gelezen. Maar als je doorzet en relevante informatie blijft plaatsen, zal je zien dat het aantal lezers snel kan oplopen. De bovenstaande tips kunnen helpen, maar de rest is aan jou. Wees geduldig en vooral consequent. Een hedendaagse webshop kan eigenlijk niet meer zonder blog, helemaal niet in het huidige klimaat. Het wordt vaak gezegd in marketing seminars, content is king. Door middel van een blog kan je jouw content op verschillende manieren naar buiten brengen, waardoor jouw webwinkel de concurrentie voorbij gaat.
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op