Advertenties waarbij je per klik moet betalen veranderen constant van systeem. Om het jou, als webwinkel ondernemer, gemakkelijk te maken en om zelf meer te verdienen natuurlijk.
De meeste bekende PPC advertentiemethode is Adwords van Google, daarnaast heeft ook zoekmachine Bing een vergelijkbaar systeem. De concurrentie is ook één van de redenen dat er constant nieuwe updates plaatsvinden waardoor de advertentiemogelijkheden uitgebreid worden. Social media biedt ook steeds meer mogelijkheden om per klik te betalen.
Eerder heb we ook al een uitgebreid artikel geschreven over adverteren via Google Adwords, daarbij kwamen ook de nieuwste mogelijkheden zoals remarketing en Google shopping aan bod. zoals we verwacht hadden, zijn de vormen van PPC adverteren allebei super belangrijk geworden. Om vast te stellen wat in 2016 belangrijk wordt gaan we alle methoden nog eens bij langs.
trends

Waarom PPC nog steeds belangrijk is

De meeste marketeers geven nog altijd de voorkeur aan het betalen per klik omdat je hierdoor een goede controle over het budget kan houden. Je kunt zelf een eigen budget instellen zodat je er niet overheen gaat. Adwords biedt bovendien zeer goede mogelijkheden om alleen te betalen voor relevante kliks, je kunt zelf de zoektermen bepalen waarop je gevonden wil worden.

De opkomst van shopping campagnes

De opkomst van vergelijkingssites hebben de wereld van e-commerce compleet veranderd. Google heeft hierop ingespeeld met de Shopping afdeling, je ziet gelijk relevante producten verschijnen als je een zoekopdracht intypt. Voor veel webwinkels is dit de belangrijkste manier geworden om direct bezoekers aan te trekken. De ruimte die de advertenties innemen zeggen ook veel over de invloed van Google shopping. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘overhemd kopen' komen er veel resultaten, deze gaan ten koste van de andere zoekresultaten.
shopping
De reden dat Google Shopping zo goed werkt is voor de hand liggend, afbeeldingen trekken nou eenmaal veel meer de aandacht van een bezoeker. Daarnaast is het voor de bezoeker gelijk handig zoeken doordat alle prijzen en zelfs de beoordelingen ook gelijk te zien zijn. Deze factoren zorgen er voor dat Google shopping voor webwinkels belangrijker is geworden dan de normale zoekresultaten.
Om je uit te leggen hoe Google shopping precies werkt hebben we meer dan één pagina nodig. De trends voor dit jaar zullen voornamelijk bestaan uit de mogelijkheden om meer uit je keywords te halen, het wordt steeds eenvoudiger om de resultaten per keyword te analyseren. Hierdoor kan je minder rendabele zoekwoorden achterwege laten en kan je budgetten verplaatsen zodat je het maximale uit je marketingbudget kan halen.

Remarketing blijft toenemen

Een andere vorm van PPC adverteren die alsmaar blijft groeien is remarketing. Dit is het opnieuw benaderen van bezoekers van je website. Zodra een bezoeker op je website is geweest en daarna in Google zoekt of zich op een andere website begeeft krijgt hij of zij een advertentie van je webwinkel te zien. Tegenwoordig maken meer dan de helft van alle webwinkels al gebruik van remarketing blijkt uit onderzoeken van Google zelf! De redenen hiervoor zijn voornamelijk financieel, remarketing is een stuk goedkoper per klik dan reguliere advertenties.
Bij remarketing kan je kiezen uit zowel tekstadvertenties als banners, de banneradvertenties werken over het algemeen het beste. Het meest effectief zijn de remarketing advertenties in de zoekresultaten zelf, de sites die bij Google aangesloten zitten kunnen je advertenties ook tonen, hieronder vallen ook grote websites zoals Youtube en kranten als de Telegraaf bijvoorbeeld.
Zorg er wel voor dat je onderscheid maakt tussen advertenties voor website bezoekers en klanten. Consumenten die al een bestelling geplaatst hebben kun je een andere advertentie tonen, je kunt zelfs een banner maken op basis van de producten die aangekocht zijn.
Een ontwikkeling die onlangs heeft plaatsgevonden is dat Google je zelfs gaat helpen bij het inrichten van je Google remarketing en shopping campagnes. Omdat die niet eenvoudig is helpt de zoekmachine gigant je er graag bij.
Het achtervolgen van consumenten met remarketing is volgens veel marketeers de meest effectieve methode om reclame te maken en per klik te betalen. Dit is zelfs effectiever dan de doelgerichte Facebook advertenties wordt er geclaimd.
remarketing infographic

Experimenteren met social media

Naast remarketing en shopping campagnes zijn social media advertenties de belangrijkste methode om consumenten te bereiken. Diverse onderzoeken tonen aan dat consumenten een groot deel van hun tijd besteden op social media. De meeste bedrijven verschuiven hun focus steeds meer van Adwords naar Social media omdat dit een duurzamere methode is, daarmee bedoelen we dat het op de lange termijn meer oplevert. Als je investeert in PPC advertenties van Google dan zal dit 1 keer een bezoeker opleveren en 1 keer geld kosten. bij social media is dit hetzelfde maar er is één groot verschil. Als mensen je pagina leuk vinden of je gaan volgen dan kan je een community opbouwen. Ook in de toekomst kan je je webwinkel promoten onder de opgebouwde community.
ppc social
Social media is een goede manier om een community op te bouwen die bestaat uit mensen die een interesse in je winkel en product hebben. Ook als mensen nog niet lid zijn van je community kan je hen eenvoudig benaderen. Bij Facebook kan je namelijk adverteren op basis van interesse. Je kunt bijvoorbeeld alleen mensen targeten die houden van een bepaald merk of een bepaalde hobby hebben.
Omdat de inkomsten van bedrijven de enige mogelijkheid is om te overleven, zullen social media de tarieven waarschijnlijk schappelijk houden. Adverteren via Facebook, Twitter of Instagram biedt je de mogelijkheid om tegen een scherp tarief promotie te maken onder duizenden of zelfs miljoenen mensen.

Hoe haal je het meeste uit PPC campagnes?

Het betalen per klik is nog altijd een populaire methode om te adverteren, voor veel beginnende webwinkels is het de enige effectieve methode om onder de aandacht te komen bij een groot publiek. Omdat je per klik moet betalen is het wel handig om er regelmatig aandacht aan te besteden, hierdoor haal je het maximale uit je campagnes.
ppc proces

Doelen stellen

Wanneer je begint aan een een PPC advertentiecampagne dan is het belangrijk om doelen te stellen. Je kan bijvoorbeeld beginnen met een budget van 500 euro per maand en vaststellen hoeveel omzet en winst je daarmee moet behalen voordat het rendabel is. Als je bijvoorbeeld 25% marge hebt kan je bepalen dat je met het budget van 500 euro minimaal 2000 euro omzet moet halen (=500 euro winst).

Een goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk en dat geldt zeker voor het invullen van PPC campagnes. Je moet precies uitschrijven op welke zoektermen je gaat adverteren, selecteer hierbij de meest rendabele zodat je het maximale rendement uit de campagnes kunt halen.

Tools gebruiken

Het gebruik van tools kan er voor zorgen dat je sneller en effectiever je campagnes gaat inrichten. Je kunt beginnen met de handige Adwords editor tool, hiermee wordt je campagne een stuk overzichtelijker en kan je sneller analyseren en wijzigingen doorvoeren.
Editor_Screenshot

Analyseer de rapportages

Als je adverteert via Adwords of social media dan hoef je niet veel  moeite te doen om een goede rapportage op te vragen. Aan de hand van deze rapportages kan je eenvoudig zien welke methoden en advertenties het meest effectief zijn, Bij Adwords kan je bijvoorbeeld exact zien op welke zoektermen je de meeste conversie behaald, vervolgens kun je er ook voor kiezen om het budget op deze advertenties te verhogen.

Blijf optimaliseren

Het belangrijkste is dat je niet te lui wordt zodra je campagnes goed lopen. De concurrentie ligt ongetwijfeld op de loer en daarom is het slim om constant te blijven optimaliseren. Bij Google Adwords is dit helemaal belangrijk, zodra je bovenaan staat kunnen concurrenten weer over je heen bieden. Als je er geen aandacht aan besteed zal je daarom langzaam dalen.

De conversie van je webwinkel

De alleen de kwaliteit van je advertenties zal bepalen of je campagne rendabel is. De conversie van je webwinkel moet natuurlijk ook geoptimaliseerd worden. Hoe hoger de conversie op je webwinkel is, des te rendabel zal je PPC campagne zijn. Kijk maar eens naar het volgende voorbeeld.
Als je nu eens 1000 euro investeert in PPC advertenties, met een gemiddelde kostprijs van 50 cent per klik. Je krijgt dus 2000 bezoekers uit de campagne. We gaan hierbij uit van een gemiddelde besteding van 80 euro op je webwinkel.
Situatie 1: Je conversie is 1%, 20 mensen plaatsen een aankoop, omzet 1600 euro
Situatie 2: Je conversie is 1,2%, 24 mensen plaatsen een aankoop omzet 1920 euro
Zoals te zien is, een klein verschil in de conversie op je webwinkel kan een groot verschil betekenen in het resultaat van je PPC campagnes. In sommige gevallen kan dit het verschil tussen winst en verlies betekenen. Besteed daarom niet alleen aandacht aan de conversie van je advertenties, maar ook aan de conversie van je webwinkel zelf!
analytics-conversions
Schuif met je budgetten
De meeste bedrijven stellen een vast bedrag vast voor de maandelijkse marketing activiteiten, ook wel het marketingbudget genoemd. Nu zal je misschien denken dat je het aardig goed voor elkaar hebt als je alle stoppen doorlopen hebt. toch kan het handig zijn om je budgetten nog eens te herzien. Dit kan je ook doen aan de hand van de rapportages die je hebt geanalyseerd. Hierdoor zie je directe welke methoden, en welke advertenties, het meest rendabel zijn.

Gebruik aanbiedingen en tijdelijke campagnes

Om echt het maximale uit je PPC advertenties te halen is het noodzakelijk om te werken met acties en aanbiedingen. Een kortingscode kan ook erg goed werken. Je moet er alles aan doen om je te onderscheiden van de concurrentie, iedereen heeft dezelfde mogelijkheden en advertentieruimte, het gaat er alleen om hoe je gebruik maakt van die mogelijkheden!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op