Een langzame webwinkel is voor veel consumenten een reden om direct af te haken. Deze mensen shoppen juist online omdat tijd bespaart, een beetje snelheid is dan ook gewenst. Onderzoeken tonen aan dat de snelheid van je webshop één van de belangrijkste factoren is als het om conversie gaat.
Dezelfde onderzoeken tonen ook aan dat webwinkels gemiddeld steeds langzamer worden, ondanks betere technologieën hebben grote webwinkels moeite om de webshop snel te houden als het assortiment steeds groter wordt. Bij open source webwinkels kan het zelfs voorkomen dat je meer serverruimte nodig zal hebben naarmate je webwinkel groeit.
Je bent er dus nog niet als je webwinkel eenmaal een redelijke laadtijd heeft. Je webwinkel wordt ongetwijfeld regelmatig uitgebreid en als het goed is, update je het uiterlijk ook af en toe. Al deze wijzigingen kunnen weer effect hebben op de snelheid, check het daarom regelmatig!
Maar hoe maak je de webwinkel sneller? Om de snelheid van je website te optimaliseren hebben we een aantal tips op een rijtje gezet, het zijn fouten die eigenlijk eenvoudig te vermijden zijn. Laat het laden van je website niet ten koste gaan van de conversie!

valkuilStaar je niet blind op metingen

Om de snelheid van je website te meten zijn er verschillende gratis tools die je kunt gebruiken. Kijk bijvoorbeeld eens naar Google insight of Pingdom.com. Het probleem is echter dat deze gratis tools niet altijd een realistisch beeld geven van de werkelijke snelheid zoals een consument die zal ervaren. De score die je bij deze tools krijgt te zien is namelijk gebaseerd op een eigen algoritme, bij de daadwerkelijke snelheid kan het natuurlijk ook aan de verbinding van de bezoeker liggen.
Wil j e wel een relistische meting krijgen? Maak dan gebruik van de tool speed index test van Google, deze meet de snelheid door een video te maken van een website die aan het laden is, daardoor krijg je de snelheid te zien die de bezoeker ook krijgt te zien.
Voer altijd verschillende metingen uit
Omdat alle verschillende tools weer een ander resultaat zullen geven, is het helaas noodzakelijk om meerdere metingen uit te voeren. Hieronder zie je een voorbeeld van een meting met twee verschillende tools.
Google page speed meting:
page speed
 
Pingdom meting:pingdom test
Naast de verschillende tools die je kan gebruiken, is het ook verstandig om de meting op verschillende momenten te herhalen. Neem hieruit het gemiddelde en je hebt een betrouwbaardere meting.

Let niet alleen op de gemiddelde laadtijd

Naast de laadtijd van de homepage en andere pagina's is er nog een fout die veel gemaakt wordt, veel mensen staren zich blind op de gemiddelde laadtijd, dat is niet handig om het niet echt een realistisch beeld geeft. Je kunt beter een tool gebruiken die de daadwerkelijk waargenomen tijd meet. Een normale tool zal namelijk je hele pagina meten, ook als heel erg lang is. Wat uitmaakt voor de bezoekers, is hoe snel de informatie geladen wordt die daadwerkelijk waargenomen wordt. In de meeste gevallen is dit alleen hetgene boven de vouw van je website, zonder naar beneden te scrollen. Als dit maar snel genoeg laadt dan zit je eigenlijk wel goed.

Test ook diepliggende pagina's

De bovenstaande voorbeelden zijn nog allemaal gebaseerd op de homepage van een webwinkel. De meeste consumenten zullen echter niet op je homepage binnenkomen, check dit maar eens in je Google Analytics. De meeste mensen zullen binnenkomen op een zogenaamde landingspagina. Hier kunnen consumenten bijvoorbeeld producten uit een bepaalde categorie vinden. Sommige webwinkels hebben veel producten onder elke categorie en kiezen er daarvoor om het om meerdere pagina's weer te geven. De snelheid  van de websites is hier vaak de voornaamste reden van . Producten hebben natuurlijk allemaal een afbeelding en die moet ook geladen worden, zodra je honderden afbeeldingen op een landingspagina hebt zal deze waarschijnlijk langzaam worden. Zorg er dus voor dat je landingspagina's gemeten en geoptimaliseerd worden zodat consumenten het gewenste product snel kunnen vinden!

Maak afbeelding bestanden kleiner

Zoals inmiddels bekend is, zijn afbeeldingen het grootste probleem bij het laden van websites. Dit komt omdat afbeeldingen nou eenmaal grote bestanden zijn. Foto's die onbewerkt zijn zullen de meeste problemen opleveren aangezien deze vaak niet ‘gecomprimeerd' zijn. Als je een afbeelding bewerkt kan je deze kleiner maken en opslaan als een zo klein mogelijk bestand, let er natuurlijk wel op dat je productafbeeldingen scherp blijven, een goede balans tussen scherpte en bestandsgrootte is gewenst.
comprimeren

Klap de content in

Waarschijnlijk heb je deze truc wel eens gezien op bekende webwinkels, het inklappen van grote stukken tekst. Hoewel zoekmachines houden van tekst, kan het juist weer negatief werken voor de conversie op je website. Als je wil voorkomen dat bezoekers door grote lappen (SEO) tekst moeten spitten, dan raden we je aan om een ‘Lees meer' of ‘Meer informatie' knop toe te passen, hieronder zie je een goed voorbeeld. Het mooie is dat de tekst voor de zoekmachines alsnog leesbaar blijft, een bezoeker hoeft de tekst alleen te lezen als hij of zij dit echt wil.
Stap 1: Weinig tekst
Meer informatie
Stap 2: Tekst uitgeklapt
Minder informatie

Gebruik zo weinig mogelijk HTML

Zoekmachines houden voornamelijk van tekst. Afbeeldingen en html zijn moeilijker te begrijpen en maken je website daardoor langzamer, je ziet wel eens websites die bij elk product uitgebreide tabellen vermelden, er leuk maar hou er rekening mee dat het een negatieve invloed op de laadtijd zal hebben. Zoekmachine giganten zoals Google adviseren je in de webmaster handleidingen dan ook om alleen de noodzakelijke html te gebruiken, overdrijf hier in ieder geval niet meer.
less-is-more

Hoe zit het met je mobiele webwinkel?

In het huidige mobiele tijdperk moet je natuurlijk niet alleen de snelheid van je gewone webwinkel meten. De prestaties op mobiele apparaten zijn ongetwijfeld ook van groot belang. Google heeft hier met de speed insight tool al rekening mee gehouden, hier vind je dan ook een aparte snelheid score voor je normale en je mobiele webwinkel.
responsive

Zelf doen of uitbesteden?

Zoals bij veel optimalisatie mogelijkheden aan de orde komt, kan je dit zelf doen of heb je er hulp bij nodig? Dit hangt er een beetje vanaf hoeveel technische kennis je in huis hebt. Het optimaliseren van de teksten en afbeeldingen kan je wellicht nog zelf doen. Voor de technische aspecten kan je misschien beter een specialist inschakelen, bij voorkeur iemand dit dit vaker heeft gedaan, als je in de CSS, en ook html gaat werken wil je natuurlijk geen fouten maken. Zorg er ook altijd voor dat je even een back up maakt!
Hoe ook rekening met de webwinkel software die je koest, allemaal maken ze weer gebruik van andere hosting, voor sommige grote webwinkels is de serverruimte bijvoorbeeld van groot belang, als je echt duizenden producten hebt is het misschien wel verstandig om een eigen server aan te vragen. Ook met het bezoek op je website zal je hierop moeten letten.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op