Het houden van voorraad voor elk product kan een groot voordeel zijn een webwinkel maar tegelijk ook een flinke valkuil. Doordat je elk product zelf op voorraad hebt kun je sneller leveren en heb je waarschijnlijk een voordeel ten opzichte van je concurrent. Voorraad die blijft liggen kan je echter een hoop kopzorgen opleveren!
Veel webwinkels kiezen er tegenwoordig voor om alleen maar met dropshipping te werken. Dit artikel is niet voor de dropshipper maar voor webwinkels die met eigen voorraad willen werken. We gaan kijken hoe je de ROI (Return On Investment) stabiel kunt houden en toch voldoende voorraad van de producten kunt aanhouden.
voorraad chaos

Waarom zelf voorraad houden?

Het houden van een eigen voorraad wordt steeds belangrijker voor webwinkels. Door de hevige concurrentie van webwinkels (zonder voorraad) kan je het mooi als een USP gebruiken als je eigen voorraad hebt. Met eigen voorraad kan je sneller verzenden, heb je zelf de controle over de verzending en kan je de klant ook nog producten af laten halen. Deze service zorgt uiteindelijk voor een hogere klanttevredenheid.

Sneller leveren

Als je eigen voorraad hebt dan kan je vaak sneller leveren dan wanneer je met een tussenleverancier of dropshipleverancier werkt. Je hebt ook de mogelijkheid om op het laatste moment nog een pakketje te versturen of om even iets na te sturen.
Als je eerst contact op moet nemen met leverancier en de bestelling moet plaatsen dan kost dat tijd waardoor de bestelling misschien al weer een dag later bezorgd wordt. Je bent altijd afhankelijk van de snelheid van je leverancier wat problemen op kan leveren.
snelle levering
Snel leveren wordt steeds belangrijker in de e-commerce wereld. Grote én kleine webwinkels maken er een sport van om zo snel mogelijk te leveren. Hierdoor kunnen consumenten ook in de avond bestellen en het volgende dag in huis hebben. Ideaal als je haast hebt!

Controle over de verzending

Om je klanten tevreden te houden is het handig om zelf de controle over de verzending te hebben. Het verzenden van pakketten moet aan een aantal punten voldoen wil je je klanten tevreden houden. Het pakket moet er goed uit zien, de klant wil op de hoogte blijven van de status en je moet precies weten hoe het pakket opgestuurd is.
De uitstraling van het pakketje is natuurlijk ook belangrijk, de klant moet blij worden als het pakket bezorgd wordt. Als je met eigen voorraad werkt heb je volop mogelijkheden om een een pakbon, flyer, begeleidende brief of ander promotiemateriaal aan het pakket toe te voegen.
Daarnaast kan het voorkomen dat je leverancier eens een product of onderdeel vergeet op te sturen. Of dat het logo van je leverancier nog op de pakbon staat! Als je het niet zelf verzonden hebt is dit erg lastig omdat je niet precies weet hoe het opgestuurd is.

Eventueel laten afhalen

Het kan voorkomen dat je klanten zien dat ze in de buurt wonen en de producten kunnen afhalen. Sommige klanten zullen je zelfs bellen of het mogelijk is om producten op te halen. Zonder eigen voorraad is dit natuurlijk niet mogelijk. Je kan het bovendien inzetten als USP, bij de meeste webwinkels is afhalen namelijk niet mogelijk.
Hieronder zie je goed hoe je eigen voorraad als een voordeel van je webwinkel in kan zetten. Deze webwinkel laat zien dat er voldoende op voorraad is waardoor er snel bezorgd kan worden. Tevens kan je langskomen om het product te bekijken of af te halen. Dit is ook super goed voor de betrouwbaarheid van je webwinkel.
voordelen voorraad

Waarom niet grote hoeveelheden inkopen?

Sommige webwinkels willen het liefst alles ruim op voorraad hebben om klanten tevreden te houden. Uiteindelijk hoef je dan minder vaak ‘nee' te verkopen waardoor je meer verkoopt. Dit is natuurlijk waar maar het aanhouden van grote voorraden kan ook ook problemen opleveren.
Het grootste probleem is geld. Als je grote voorraden aanhoudt gaat er veel geld in de voorraad zitten. Dit geld staat letterlijk stil en kan je bijvoorbeeld niet gebruiken voor andere belangrijke zaken zoals de marketing. Als je het geld nodig hebt om een ander product in te kopen is dat misschien niet mogelijk omdat de huidige voorraad eerst verkocht moet worden.
Het is daarom de kunst om de ideale voorraadaantallen te bepalen zodat je niet te veel inkoopt en toch altijd snel kan leveren. Als je met minder grote voorraden hetzelfde kan verkopen zul je uiteindelijk meer verdienen. Voor veel retailers zit de grootste investering in de voorraad, duik daarom goed in de cijfers om te zorgen dat je investering de juiste is.
Voorraad

Voorspel de ideale voorraad

Om er voor te zorgen dat je zo weinig mogelijk te maken krijgt met voorraad die blijft liggen is het verstandig om de verkopen goed te analyseren en proberen te voorspellen wat je in de toekomst gaat verkopen.
Bij veel webwinkels geld bijvoorbeeld dat 20% van de producten hard lopen en de rest wat minder. Als je hier goed inzicht in hebt zul je minder snel voorraad overhouden omdat je slim inkoopt.
Als je een webwinkel gaat beginnen heb je hier natuurlijk nog niet zo veel inzicht in. Laat je daarom zo goed mogelijk informeren door mensen in je markt, leveranciers en houdt de concurrenten in de gaten om te kijken hoeveel zij verkopen.
Stap 1: Analyseer het gemiddelde aantal sales
Zorg dat je precies weet hoeveel je gemiddeld per jaar, maand of dag verkoopt. Hoe meer inzicht je hierin hebt, des te beter kan je inkopen.
Stap 2: Bereken de gemiddelde levertijd
Bereken de gemiddelde levertijd van de leverancier naar jou toe. Hierdoor weet je precies wanneer je moet bestellen om de voorraad op tijd weer op niveau te hebben.
Stap 3: Analyseer de verkopen per product van de vorige maand
Aan de verkopen van de vorige maand kan je vaak redelijk betrouwbaar aflezen wat je verkoopt op het moment. In veel gevallen zal de verkoop van de volgende maand niet veel verschillen waardoor dit een goede indicatie is.
Stap 4: Bepaal het optimale voorraad aantal
Hoeveel bestellen de klanten bijvoorbeeld gemiddeld? Je wilt geen ‘nee’ verkopen maar je wilt ook geen voorraad overhouden natuurlijk.
De optimale voorraad is te berekenen met deze berekening:
[code]2 x gemiddelde levertijd x gemiddeld aantal sales p/d[/code]
Stap 5: Koop periodiek inpakketten
Koop regelmatig nieuwe voorraad in, elke week bijvoorbeeld. Hierdoor kun je kleine aantallen kopen en raakt je voorraad niet snel op. Bij de webwinkel HangmatGigant.nl kopen we in het seizoen daarom zelfs twee keer per week in bij onze leveranciers.
Stap 6: Voorraad aanvullen
Is de huidige voorraad nog niet op? Het kan toch verstandig zijn om je voorraad aan te vullen tot het optimale aantal.
Stap 7: Analyseer je sales!
We zeggen het gewoon nog een keer, kijk goed naar je huidige sales. Dit zegt het meest over de verkopen die je kan verwachten. Een echte ondernemer met visie heeft hier vaak al een beetje gevoel voor.

Koop kleine hoeveelheden

De meeste webwinkels kopen nog op de traditionele manier in, zo lang mogelijk wachten zodat er een grotere hoeveelheid ingekocht kan worden. Bij grotere aantallen kan je namelijk vaak een betere inkoopprijs bedwingen. Daarnaast kan je langer over je geld beschikken als je de inkoop uitstelt.
Voor veel webwinkels is het echter verstandig om een andere manier aan te houden. Als je periodiek kleine hoeveelheden inkoopt kan je de inkoop beter aanpassen op de huidige voorraden en verkooptrends in je webwinkel. Daarnaast zorg je er hiermee voor dat je producten nooit lang uit voorraad zijn.
Producten die niet op voorraad blijken te zijn is één van de grootste ergernissen van online consumenten. Natuurlijk kan het wel eens voorkomen dat een product niet op voorraad is maar probeer het dan wel aan te geven bij je klant. Als de levertijd langer is dan verwacht vinden klanten het meestal niet heel erg zo lang ze maar snel en duidelijk geïnformeerd worden.
Zorg er wel voor dat je goede prijsafspraken maakt zodat je niet veel meer betaalt dan wanneer je grote aantallen bestelt. Geef hierbij aan hoeveel je op jaarbasis kunt bestellen en dat je periodiek zorgt voor bestellingen. Maak bijvoorbeeld de onderstaande afspraken met je leverancier:

  • Periodieke inkoop, bijvoorbeeld elke maand of week. Maak een schema en houd je hieraan.
  • Standaard kleine hoeveelheden, stabiel werk zonder moeilijk deadlines voor je leverancier.
  • Standaard periodieke betalingen, zorgt voor een gegarandeerde cashflow bij de leverancier.
  • Standaard leveringen, de leverancier kan het werk vroegtijdig inschatten en inplannen.

Beperk het randassortiment

Voor webwinkels die eigen voorraad houden zijn langzaam lopende producten een vervelend probleem maar de realiteit van de dag. Meestal zorgt 20% van het assortiment voor 80% van de omzet van een webwinkel. De overige 80% van het assortiment bestaat vaak uit service producten, accessoires en andere producten die af en toe verkocht worden.
Het is de bedoeling om de gemiddelde omloopsnelheid van producten omhoog te brengen zodat je minder voorraad overhoud. Daarom moet je periodiek een analyse maken van de producten die je verkoopt. Op deze manier zie je gelijk welke producten te weinig verkocht worden en daarom uit het assortiment kunnen.
Als je bijvoorbeeld elke maand of elke week inkoopt in kleine hoeveelheden kan je het assortiment steeds optimaliseren. Producten die hard lopen koop je steeds iets groter in en producten die niet of te weinig verkocht worden koop je niet meer in.
Je kan natuurlijk ook de verkoop van het randassortiment stimuleren. Producten die niet of te weinig verkocht worden kan je bijvoorbeeld in de aanbieding doen. Enkele handige aanbiedingen zijn:

  • Deal van de Dag
  • Korting over een hele categorie
  • Bepaalde artikelen afprijzen
  • Producten aanbevelen bij andere (populaire) producten
  • Een kortingscode voor bepaalde categorieën of items verstrekken.

restant sale

Voorraad over? Opruiming!

Bijna geen enkele (web)winkel verkoopt al haar voorraad. De producten die blijven liggen hebben echter ook geld gekost. Daarom moet je er voor zorgen dat deze producten alsnog geld opleveren. Ook al verkoop je deze voor de kostprijs, dat is altijd beter dan niks!
In een concurrerende markt draait het vaak om procenten als het gaat om winst. Voor een webwinkel kan de voorraad die blijft liggen het verschil zijn tussen winst en verlies.
Je hebt natuurlijk verschillende manieren om de opruiming te houden. Je kunt de producten afprijzen met een op = op prijs of je kan er 2 voor de prijs van 1 aanbieden. Geef wel even de actuele voorraad aan anders verkoop je zo maar meer dan je op voorraad had.
Heb je veel producten over die niet meer als nieuw verkocht kunnen worden? Omdat de verpakking kapot is of omdat er een krasje op zit bijvoorbeeld? Ook dit moet je alsnog proberen te verkopen, via marktplaats bijvoorbeeld!

Geen zin in voorraad? Dropshipping..

Je kunt ook een webwinkel beginnen zonder voorraad. Zoals aangegeven is dit artikel niet echt bedoeld voor de dropshipper. Met dropshipping houd je zelf geen voorraad maar verstuur je direct vanaf je leverancier. Heb je toch geen zin in de problemen die een eigen voorraad kan opleveren? Lees dan meer over dropshipping.

Let er wel op dat dropshipping ook niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Dropshippers werken vaak met lage marges waardoor er weinig ruimte overblijft voor investeringen in de webwinkel en marketing. Als je grotere hoeveelheden inkoopt heb je vaak betere marges.
dropshipping
Laat het duidelijk zijn dat het werken met een eigen voorraad op de lange termijn meer voordelen biedt. Je hebt zelf de controle over je assortiment, de verzending en je prijzen. Daarnaast kan je de klant beter van dienst zijn als je producten op voorraad hebt liggen die eventueel ook nog afgehaald kunnen worden. Ben je echter een beginnende webwinkelier en heb je geen ruimte om te investeren in voorraad? Dan kan dropshipping een leuke methode zijn om toch te beginnen met je webwinkel.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op