Blogs zijn de laatste tijd enorm populair. Mensen lezen graag een leuk en interessant verhaal over een bepaald onderwerp en het is een goede manier om mensen naar je website te trekken. Ook voor webshops kan het bijhouden van een blog heel effectief zijn om mensen in je winkel te krijgen. Maar waarover moet zo’n blog dan eigenlijk gaan? Het belangrijkste is dat het voor de klant informatief is én relevant voor jouw webwinkel. Probeer je daarom te verplaatsen in de klant en zijn belevingswereld. Waar zou de klant graag meer over willen weten in relatie tot jouw product? Stel dat je hobbyartikelen verkoopt, dan kan het een leuk idee zijn om een blog bij te houden over creatieve knutselprojecten. De bezoekers van jouw webshop zullen altijd nieuwsgierig zijn naar een nieuw knutselproject. Als je ze zo’n project geeft wat ze kunnen maken met de producten uit jouw webshop sla je twee vliegen in één klap. Je trekt mensen naar je website met leuke en inspirerende knutselideeën en je geeft ze een reden om jouw spullen te kopen. Ook zou je blogs kunnen wijden aan bepaalde ‘lastige’ technieken. Iets waar veel mensen moeite mee hebben en ze een stap-voor-stap handleiding voorschotelen. Hiermee werp je jezelf op als expert en creëer je geloofwaardigheid en een betrouwbaar imago.
blog

Adviezen voor de beginnende blogger

Een blog beginnen is dus een geweldige manier om mensen naar jouw webshop te krijgen en te werken aan jouw reputatie. Maar hoe begin je eigenlijk? Wij helpen je graag op weg met acht waardevolle adviezen:

  • Kies het juiste blogsysteem.
  • Bepaal je doel.
  • Denk aan je timing.
  • Schrijf niet ‘pusherig’.
  • Zorg voor een goede lay-out.
  • Maak een blogreeks.
  • Promoot je blog op sociale media.
  • Geef de mogelijkheid om te reageren.

Kies het juiste blogsysteem

Er bestaan heel veel verschillende blogsystemen waar je uit kunt kiezen. De meest gangbare zijn echter Blogger, WordPress en Tumblr. De blog die je hierop aanmaakt kun je koppelen aan een zogenaamd sub domein. Dit sub domein ziet eruit als jouw website maar staat hier in feite los van. Er zijn blogsystemen die hier kosten voor in rekening brengen, maar je kunt ook kiezen voor een gratis blogsysteem. Ideaal natuurlijk, want zo kun je kosteloos werken aan de marketing van je webwinkel.

Bepaal je doel

Je kunt pas aan je blog beginnen als je weet welk doel je voor ogen hebt. Je kunt een blog beginnen om mensen naar jouw website te trekken, om klanten binnen te halen, te informeren, maar ook om partners kennis te laten maken met jouw als bedrijf. Kortom, er zijn talloze mogelijkheden. In het geval van de eerdergenoemde webshop in hobbyartikelen zal jouw blog meerdere functies hebben. Je wilt mensen niet alleen informeren en inspireren met leuke doe-projectjes, je kunt mensen ook laten zien hoe leuk deze hobby is. Mensen die erover denken om eens te gaan knutselen kun je overhalen door middel van leuke ideeën en foto’s. Zij zullen dan vervolgens ook gaan kopen. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om projectjes voor zowel beginners als gevorderden te bespreken. Ook kun je bepaalde technieken laten zien, waarmee je gevorderden en helpt en beginners laat zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn. Hiermee bereik je dat mensen jouw webshop niet alleen vinden en opzoeken, maar ook terug blijven komen voor jouw content.
doelgroep

Denk aan je timing

Je wilt dat mensen terugkomen naar jouw pagina om de blog te lezen. Je zou denken dat je daarom zo vaak als mogelijk een nieuwe blog moet plaatsen. Dit is echter geen effectieve strategie, mensen haken dan namelijk eerder af. Geef mensen dus de tijd om je blog te lezen en ‘herkauwen’. Natuurlijk ook weer niet al te lang, want dan komen ze niet meer terug. Post er dus niet elke dag één, maar wacht ook geen weken met het publiceren van een volgende post. Het meeste effect bereik je met een wekelijkse of tweewekelijkse blogpost. Zorg ervoor dat je altijd op dezelfde dag post, dan weten mensen je op het juiste moment weer te vinden.

Schrijf niet ‘pusherig’

Natuurlijk wil je dat mensen je blog met plezier lezen en aangespoord worden om je artikelen te kopen. Je wilt echter niet opdringerig overkomen. Probeer je blog daarom te zien als een goede vriend of vriendin. Eentje die niet alleen aardig doet als hij of zij iets van je nodig heeft. Zorg er daarom voor dat niet elke post op jouw blog een commercieel nasmaakje heeft. Probeer er soms ook wat leuke weetjes of relevante nieuwsfeiten door heen te gooien. In het geval van de hobbyartikelen kun je, zoals eerder al gezegd, technieken benoemen. Maar je kunt ook bepaalde events bespreken of leuke tips geven. Zorg voor afwisseling en voorkom voorspelbaarheid in je blog.

Zorg voor een goede lay-out

Jouw blog moet er aantrekkelijk uitzien. Zorg voor een goede vormgeving die jouw doelgroep aanspreekt. Bedenk echter wel dat het geheel er professioneel uit moet blijven zien. Gebruik dus niet teveel toeters en bellen. Zorg voor een goed leesbaar lettertype en vermijdt het gebruik van teveel cijfers in je blog. Dit zal mensen afschrikken.
bloggen

Maak een blogreeks

Een ideale manier om mensen steeds weer terug te laten keren is het schrijven van een blogreeks. Een blog die je opdeelt in bijvoorbeeld drie afzonderlijke berichten. Dit zorgt ervoor dat mensen nieuwsgierig blijven naar de volgende post, erover praten en terug blijven komen. Ook is het een goed idee om regelmatig een bepaald thema terug te laten keren. Bijvoorbeeld ‘onze vijf beste tips’. Door het woordje ‘ons’ in de titel, maak je het bovendien persoonlijk. Klanten zullen zich hierdoor betrokken voelen en jou minder zien als verkopende partij.

Promoot je blog op sociale media

Een handige manier om jouw blog onder de aandacht te brengen is via sociale media. Als je een bedrijfspagina hebt aangemaakt en een flinke volgers basis hebt opgebouwd heb je al een publiek voor jouw blog. Gebruik dus vooral een leuke update om mensen attent te maken op jouw blog. Als jouw blog kwalitatief goed in elkaar zit is de kans groot dat mensen jouw blog op hun beurt weer zullen delen in hun vriendenkring. Zo krijgt je blog meer bezoekers, net als jouw webwinkel. Het moment waarop je een update plaatst is ook van belang. Facebook wordt het meest bekeken op woensdag tot en met vrijdag tussen één en drie uur ’s middags. Vermijd de ochtenden en het avondeten, dan zullen er relatief weinig mensen kijken.

Geef de mogelijkheid om te reageren

Om een gesprek tussen jou en je klanten op gang te brengen is het een goed idee als ze op jouw blog kunnen reageren. Zo creëer je meer betrokkenheid over en weer en je komt meer te weten over wat er leeft onder je klanten. Je kunt hierop inspelen door nieuwe berichten te maken over onderwerpen die klanten aandragen. Kortom: zorg voor interactie.

2
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Kees van DijkMammoetmarketing Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Mammoetmarketing
Gast
Mammoetmarketing

Is het kunnen reageren bij blogs erg belangrijk? Ik heb liever contactformulieren omdat bij blogreacties nog wel eens spam ontstaat.
Groeten, Fred

Webwinkel Succes
Beheerder
Webwinkel Succes

Hallo Fred,
Dat is per blog natuurlijk verschillend. Hier op WebwinkelSucces zijn reacties wel een must, maar in onze eigen webwinkel hebben we de reactie mogelijkheid ook uitgeschakeld.