Als je een webshop hebt wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen naar jouw website trekken. Een zeer effectieve en vooral goedkope manier om dit te doen is door het bijhouden van een blog naast je webshop. Mensen lezen graag een blog over het onderwerp van hun interesse en praten hier ook veel over met elkaar. Dit kan voor mensen een reden zijn om terug te willen komen naar jouw website, ook als ze niet direct van plan zijn om iets te kopen. Wellicht komen ze door het lezen van jouw blog op andere gedachten. Genoeg reden om aan de slag te gaan met een blog, maar waar begin je? Wij geven je onze beste tips om je een eindje op weg te helpen.
blog

Kies een pakkend onderwerp

Je wilt dat de lezers van jouw blog interesse hebben in de inhoud maar ook in jouw producten. Je moet dus zorgen dat er een bepaald verband is jouw blog en de artikelen in jouw webwinkel. Begin ermee om je te verplaatsen in de mensen die in jouw producten geïnteresseerd zijn. Wat houdt hun bezig, hoe ziet hun leven eruit? Als je kinderkleren verkoopt weet je bijvoorbeeld al heel veel over jouw doelgroep. Dat zijn waarschijnlijk jonge ouders. Hun leven wordt in deze fase bepaald door hun kinderen en alles wat daarom heen speelt. Je kunt hierop inhaken met jouw blog. Denk bijvoorbeeld aan leuke feitjes over de ontwikkeling en groei van het kind of grappige ideeën voor kinderfeestjes. En wat dacht je van uitjes voor de kinderen of een themapost over opa’s en oma’s? Wees vooral creatief en gebruik alles waarvan je weet dat het de lezer zal interesseren. Je kunt bijpassende foto’s maken van kinderen in jouw kinderkleding en doorlinken naar de webshop. Een leuke manier om mensen te vermaken en tegelijkertijd subtiel kennis te laten maken met jouw producten.

Koppel je blog aan een sub domein

Als je een blog begint moet je kiezen voor een bepaald blogsysteem. Er zijn talloze aanbieders waar je uit kunt kiezen. Een aantal hiervan leven hun diensten tegen betalingen, van anderen kun je kosteloos gebruik maken. De blog die je via één van die systemen aanmaakt kun je laten koppelen aan een sub domein. Dit sub domein staat los van jouw website maar wekt qua lay-out de illusie dat het er deel van uitmaakt. Hartstikke handig natuurlijk. En als je kiest voor een gratis blogsysteem profiteer je van effectieve reclame zonder dat je er een cent aan uit hoeft te geven.
gastbloggen 3

Wat wil je bereiken met je blog?

Natuurlijk wil je door middel van je blog mensen naar jouw website lokken. Er zijn echter meerdere subdoelen die je kunt hebben met jouw blog. Je kunt mensen door van jouw blog iets leren, informeren, inspireren, vermaken, en nog veel meer. Bedenk wat jouw onderliggende doel is. Probeer hierbij ook te bedenken wat jouw publiek ‘wil’ en wat bij jouw producten past. In het geval van kinderkleren past een luchtige toon. Kinderen opvoeden is al zwaar genoeg, dus maak er een feestje van en blog leuke en kleurrijke artikelen. Grappige anekdotes, interviews met jonge moeders, noem maar op. Probeer je in te leven en te bedenken waar de bezoeker het meest behoefte aan heeft. Datgene wat hem of haar in de stemming zal brengen om jouw product te willen kopen.

Maak het niet te commercieel

Ook al wil je uiteindelijk dat mensen ook spullen gaan kopen in jouw webshop, je moet het niet overdrijven. Als je te opdringerig overkomt in je blog zal dit mensen in het verkeerde keelgat schieten. Geef de lezers van jouw blog dus niet het idee dat je iets van ze wilt. Veel beter is het om te focussen op wat jij hén kunt geven. Tips, adviezen, leuke verhalen, maak het leuk en verrassend voor de lezer. Natuurlijk kun je subtiel doorlinken naar je webshop, maar doe dat niet elke keer en breng afwisseling aan.

Zorg voor een professionele uitstraling

Mensen zullen meer waarde hechten aan een blog die er fris en professioneel uitziet. Dit betekent dat je aandacht moet besteden aan de uitstraling van jouw blog. Zorg voor een overzichtelijke lay-out die past bij jouw lezer. Maak een aantrekkelijk geheel maar houdt het simpel. Less is more.
bloggen

Maak een serie

Een populaire manier van bloggen is om een reeks opeenvolgende blogs te maken over een bepaald onderwerp. Net als met een tv-serie creëer je hiermee een soort ‘cliffhanger’. Men wordt benieuwd naar het volgende blogartikel en wil weten hoe het verder gaat. Ook is de kans groot dat mensen erover zullen gaan praten. Wat verder heel goed werkt is om een bepaald soort blog steeds terug te laten keren. Bijvoorbeeld een ‘how to’, of ‘interview met bekende moeder’. Dit zijn slechts voorbeelden, dus wees creatief en doe wat past bij het onderwerp van jouw blog.

Interactie helpt

Een goede manier om nieuwe blogideëen op te doen is door mensen de gelegenheid te geven om op jouw blogs te reageren. Zo krijg je een idee van wat ze interessant vinden en waar ze graag over zouden willen lezen. Ook kun je hiermee een gesprek op gang brengen tussen jou en de klant, en de klanten onderling. Hiermee zorg je voor een betrokken en prettige sfeer op jouw website waar mensen met plezier naar terugkomen.

Gebruik sociale media

Natuurlijk wil je bekendheid geven aan je blog. Dit kun je doen door een bedrijfspagina aan te maken op Facebook en hier updates te geven waarin je een nieuwe blog aankondigt. Uiteraard heeft dit alleen zin als je genoeg volgers hebt. Maar als je er eenmaal een aantal hebt kun je juist door het delen van jouw blog meer volgers werven. Als men jouw blog leuk vindt en deelt kan het vuurtje snel rond gaan. Zo krijg je én meer volgers, én meer bezoekers van jouw webshop. Let er overigens wel op dat Facebook niet op elk moment van de dag evenveel wordt bekeken. Het beste plaats je een nieuwe update op woensdag, donderdag of vrijdag. De ochtenden kun je beter vermijden, net als etenstijd ’s avonds. Tussen één en drie ’s middags zal je het grootste publiek bereiken.
social

Timing is alles

Je wilt mensen een leuke blog voorschotelen en ervoor zorgen dat ze terug blijven komen. Het beste is om dan elke week of elke twee weken nieuwe blog te posten. Post je meer blogs? Dan is de kans groot dat mensen afhaken. Geef ze de tijd om de blog te lezen, maar wacht dus ook weer niet langer dan die twee weken. Maak het voorspelbaar door altijd op dezelfde dag te posten. Dan zullen mensen reikhalzend uitkijken naar jouw nieuwe blog en je website weten te vinden.

2
Reageer op dit artikel

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
JobVoordeelvergelijken Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Voordeelvergelijken
Gast
Voordeelvergelijken

Ik ben het vooral eens met het laatste punt! Een vriendin van mij postte elke 2 dagen een blog! Naar mijn idee te snel.. Maar goed, ieder zijn ding

Job
Gast
Job

Veel webwinkels hebben sociale media, maar houden het niet bij. Is dit niet juist slecht?