Als webwinkelier heb je veel profijt van een goede blog naast je webwinkel. Je trekt hiermee bezoekers naar je website die je anders gemist zou hebben. Ook is de kans groot dat zij, omdat zij interesse hebben in jouw blog, wellicht ook belangstelling hebben voor jouw producten. En zeg nou zelf, het zou toch geweldig zijn als ze door het lezen van jouw blog geïnspireerd raken en jouw producten willen kopen? Een blog bijhouden is dus een effectieve en goedkope vorm van marketing. Maar dit betekent niet dat het altijd even gemakkelijk is. Zeker als je blog eenmaal loopt kan het gebeuren dat je geen idee meer hebt waar je nog over zou kunnen schrijven, of wat de lezer nu eigenlijk wil. Een blog beginnen is dus vrij gemakkelijk, bijhouden is veel lastiger. De centrale vraag in dit artikel is dan ook: hoe houdt je het leuk? Hoe zorg je ervoor dat mensen blijven terugkomen? Wij geven je onze do’s en don’ts.
blog

Geef de lezers een ‘extraatje’

Behalve het schrijven van leuke berichten kun je mensen ook enthousiasmeren met andere dingen. Je kunt bijvoorbeeld een prijsvraag uitschrijven of een event organiseren voor de lezers van je blog. Geef je lezers het gevoel dat het volgen van de blog ze een extraatje oplevert.

Werk aan de kwaliteit van de inhoud

Qua tekst is het van belang om te zorgen dat de kwaliteit op peil blijft. Voorkom taalfouten en grammaticale missers. Schrijf duidelijke zinnen en denk aan leestekens. Het kan zijn dat je een geweldige ondernemer bent maar eigenlijk niet zo goed in Nederlands. Ga dan niet zelf prutsen maar schakel een externe partij in om de blog voor je te schrijven. Zo weet je zeker dat jouw blog niet alleen taalkundig in orde is maar ook perfect is afgestemd op het lezerspubliek.
refresh content

Plaats de blog op het juiste moment

Om te zorgen dat mensen hun interesse in jouw blog niet verliezen is het belangrijk om regelmatig een nieuwe blog te posten. Dit luistert echter heel nauw. Te vaak een nieuwe blog posten zorgt ervoor dat mensen geen zin meer hebben om het artikel te lezen. Te weinig updates maakt dat mensen niet meer op je website komen kijken omdat ze geen nieuwe blog meer verwachten. Het beste is daarom een compromis tussen deze twee uitersten. Een wekelijkse update of een tweewekelijkse nieuwe blog werkt het beste. Let echter wel op het tijdstip. Het spreekt voor zich dat ’s nachts geen ideaal moment is. Het beste kun je de blogpost plaatsen op een doordeweekse dag. In het weekend bereik je namelijk veel minder mensen. De meeste mensen hebben dan al plannen voor de rest van de dag en geen tijd of zin om een blogartikel te lezen.

Gebruik sociale media

Niet alleen de timing is belangrijk, je wilt ook dat mensen op de hoogte zijn van je nieuwe publicatie. De ideale manier hiervoor is via sociale media zoals Facebook. Tegenwoordig heeft bijna iedereen Facebook en we brengen een groot deel van de dag door met het scrollen langs alle berichten. Maar wist je dat je ook voor jouw webshop een pagina aan kunt maken? En dat je hiermee ook volgers kunt werven? Dan heb je meteen het ideale publiek voor jouw blogupdate. Als de interesse voor jouw blog groot is zullen zij de blog hoogstwaarschijnlijk delen. Hierdoor krijg je meer volgers en meer lezers van je blog. En dit is natuurlijk de beste reclame voor jouw webshop.
services-social-media-marketing

Reactiemogelijkheid

Een handige manier om de aandacht vast te houden is mensen de gelegenheid geven om nieuwe ideeën aan te dragen voor jouw blog. Je kunt bijvoorbeeld een reactieruimte plaatsen onder je blog waar mensen commentaar kunnen leveren en vragen stellen. De kans is groot dat je hierdoor meer inzicht krijgt in wat de lezer interessant vindt en waar hij of zij graag over zou willen lezen. Ook kun je de lezers vragen waar ze graag over zouden willen lezen en hier een vraag uitkiezen. Stel je echt behulpzaam op. Verder is het belangrijk om je betrokkenheid te tonen. Lees de reacties van je lezers en neem de tijd om erop te reageren.

Wat kan je beter voorkomen

Het belangrijkste wat je moet doen om je blog leuk te houden is de interesse van de lezer vasthouden. Wat je dus vooral niet moet doen is praten over dingen die niet relevant zijn voor de lezer. Vermijdt in het bijzonder de volgende zaken:

  • Praten over je eigen ervaringen en bezigheden. Je mening of visie kun je daarentegen wel geven.
  • Teveel cijfers of statistieken. De meeste mensen verliezen hierdoor hun belangstelling.
  • Een verkeerde toon aanslaan. Mensen willen vermaakt worden, een te betuttelende manier van spreken zal men niet waarderen.
  • Te commercieel schrijven, hierdoor krijgen mensen het gevoel dat je wat van ze wilt.

 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op