Onze artikelen kunnen affiliate links bevatten. Hierdoor kunnen we alle informatie gratis aanbieden. Webwinkelsucces Logo Webwinkelsucces Webhosters Logo Webhosters Hostingwijzer Logo Hostingwijzer

Deze 8 tips helpen je bij de selectie van de juiste dropship partner

Als je wil starten met dropshipping, dan kom je op een moment aan dat je een dropshipping partner wil uitzoeken. In ons stappenplan voor jouw start met dropshipping in Nederland vind je al een selectie van een aantal goede partners. De onderstaande tips kunnen je verder helpen bij de selectie van de juiste dropship partner.

1) Is er een (breed) product aanbod dat aansluit op jouw niche?

Het is enigszins voor de hand liggend, maar het is natuurlijk belangrijk dat de leverancier een aanbod heeft dat matched met de producten die je wilt verkopen. En dat deze bij voorkeur een breed aanbod heeft zodat je maar met een beperkt aantal partijen zaken hoeft te doen. Of wellicht is er juist een specifieke dropshipping partner die een focus heeft op jouw niche.

2) Is het product (vrijwel) onbeperkt op voorraad?

Het mag eigenlijk nooit voorkomen dat het product dat je aanbiedt, niet leverbaar is. Dit levert jou namelijk veel extra werk op. Gemaakte bestellingen zul je moeten terugboeken en de producten moet je tijdelijk uit je webwinkel verwijderen.

Zorg ervoor dat je een betrouwbare partner vind met goed voorraadbeheer, want dat is nou het één van de weinige dingen waar jij echt geen controle over hebt, dus des te belangrijker dat dit op orde is.

3) Is de samenwerking winstgevend?

Dropshipleveranciers vragen vaak een bedrag voor de door hun geleverde service. In sommige gevallen zelfs een percentage van de winst. Hou je hierna nog genoeg winst over? (Je mag natuurlijk zelf de verkoopprijs bepalen, maar ook hier moet je voorzichtig mee zijn. Voor je het weet ben je te duur voor de consument)

Aan de kant van de leverancier kun je misschien ook nog wat winnen. Vaak kun je kortingen krijgen als je grote hoeveelheden afneemt. Vraag wat de mogelijkheden zijn en probeer hier afspraken over te maken.

4) Zijn er productomschrijvingen en foto’s aanwezig?

Zijn er goede foto’s en omschrijvingen van de producten die je gaat aanbieden aanwezig? Dit kan je namelijk behoorlijk wat geld en tijd schelen! Het is belangrijk om hier goede afspraken over te maken met de dropshipleverancier.

Als dit nog niet aanwezig is kan je het natuurlijk altijd zelf doen maar dan moet je toch al gauw denken aan minimaal een paar euro per product om alles goed op de foto te krijgen. Dit kost bovendien een hoop tijd en moeite en daarvoor ben je niet begonnen met dropshipping natuurlijk. 🙂 Wil je toch zelf aan de slag? Lees dan ook eens onze post over Productfotografie.

Om hoog te scoren in de zoekmachine is het van belang dat je unieke content (teksten) hebt. Levert de leverancier aan meer webwinkels? Dan is het verstandig om de productbeschrijvingen te herschrijven.

We hebben ook een uitgebreid artikel over dropshipping in het algemeen, waar je aan moet denken bij een dropshipping webshop en hoe je succesvol kan starten met dropshipping.

5) Hoe is de betrouwbaarheid?

Komt je leverancier de gemaakte afspraken goed na? Is het een betrouwbaar bedrijf? Je kunt hiervoor referenties van je leverancier vragen, of bestaande klanten ondervragen, maar in de praktijk zul je pas ontdekken waar je aan toe bent zodra je aan de slag bent.

De betrouwbaarheid van je leverancier is van groot belang bij een dropshipping webshops, juist omdat bijvoorbeeld de verzending langer kan duren is het extra belangrijk om duidelijkheid te geven aan de consument omtrent bijvoorbeeld bezorging en beschikbaarheid.

Schat ook in of de leverancier een stabiel bedrijf is. Is een toekomst gewaarborgd? Bij relatief jonge bedrijven loop je het risico dat ze niet lang zullen bestaan, maar ook grote bedrijven kunnen failliet gaan.

6) Hoe is de service? Is de leverancier goed bereikbaar als jij met een probleem zit?

Hoe is de service? Worden retour aanvragen en klachten goed afgehandeld? Zoals we eerder al aangaven, betekent een slechte dropship leverancier automatisch dat je eigen webwinkel slechter wordt. Hoe sneller problemen worden opgelost, hoe minder klachten je zult ontvangen en hoe meer je webwinkel gewaardeerd gaat worden.

Naast een goede service vanuit de leverancier wordt ook een goede klantenservice vanuit jou als webshop verwacht. Juist met die klantenservice en duidelijkheid houd je klanten tevreden, maak bij dropshipping van je klantenservice je USP.

Daartoe is het ook belangrijk en handig dat je in ieder geval de leverancier telefonisch of per mail goed kan bereiken.

7) Zijn de levertijden acceptabel?

Welke levertijden hanteert de leverancier? Hoe sneller de leverancier aan je klanten kan leveren, hoe beter dit valt bij de klanten. Dit punt valt eigenlijk samen met het punt ‘voorraad’.

Leveranciers willen namelijk nog wel eens een vrij kleine voorraad bijhouden om kosten uit te sparen. Hierdoor kan een product soms tijdelijk niet leverbaar zijn, wat weer invloed heeft op de levertijden.

Zorg in ieder geval voor duidelijkheid omtrent je levertijden, dat je wat langer moet wachten op een bestelling is een stuk minder vervelend als je dit al van te voren weet. Zo houd je ook klanten tevreden, en scheelt het je tijd bij de support.

Een Nederlandse groothandel heeft doorgaans betere levertijden dan een dropshipper die uit de Verenigde Staten of China levert (Aliexpress Dropshipping bijvoorbeeld). Houd hier rekening mee en benoem zo nodig de langere levertijd duidelijk op je site zodat de klanttevredenheid hoog blijft.

8) Is het makkelijk te integreren in je webshop?

Ook van groot belang bij het kiezen van een dropshipleverancier is in hoeverre de integratie van de producten gaat in jouw webshop. Binnen je webshop software, zoals bv Shopify, CCV shop of Lightspeed, kun je vaak plugins of extensies installeren waarmee je dropshipping kan ‘aanzetten'. Met behulp van dergelijke software kan je dus leveranciers aan jouw webshop koppelen.

Maar hoe heeft de beoogde dropship leverancier dit geregeld, heeft deze er ook zorg voor gedragen dat jij makkelijk zijn/haar producten in je webshop kan inladen? Als dit goed geregeld is dan zal je dit een hoop werk schelen.

Hoe kun je het beste een dropshipper benaderen?

Heb je uiteindelijk besloten om een dropshipleverancier te benaderen, dan is dat misschien handig om het gewoon telefonisch te doen. Dit is namelijk een stuk persoonlijker dan een e-mail; iets dat vaak op prijs gesteld wordt.

Zorg van tevoren dat je duidelijk weet wat je wilt, zodat je tijdens het gesprek nergens tegenaan loopt. Beperk je tijdens het gesprek tot de essentie: wees duidelijk, ga geen al te lange verhalen houden maar hou het kort en bondig.

Houd in je achterhoofd om de nadruk op het begrip ‘samenwerking’ te leggen. Dat is namelijk waar het om draait, voor zowel jou als de dropshipleverancier.

Op zoek naar een concrete lijst met Dropship leveranciers? Bekijk dan ons overzicht met dropshipleveranciers waar je mee kan samenwerken.

Succes! En bij vragen, laat ze achter in de reacties hier onder.

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo
      Enable registration in settings - general