De online ondernemingen blijven groeien, want er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van het online gemak. De cijfers van de online detailhandel blijven stijgen en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Als webwinkel wil je het zo gemakkelijk, snel en aantrekkelijk mogelijk houden voor je bezoekers, om te profiteren van de groeiende markt.
De nieuwste trends en ontwikkelingen zijn de stappen die je kunt nemen om je webwinkel optimaal aan te laten sluiten op de groeiende markt en de behoeften van jouw (potentiële) klanten.
proces

1. Focus op mobiele aankopen

De mobiele toegankelijkheid van een webwinkel werd al steeds belangrijker, maar als we naar de cijfers kijken die binnenkomen, dan wordt helemaal duidelijk welke invloed de mobiele aankopen (M-commerce) hebben op de webwinkels. Een derde van alle aankopen wordt namelijk al via een mobiel apparaat gedaan.

Positieve e-commerce cijfers in Nederland

In 2014 is er in Nederland bijna 14 miljard euro uitgegeven aan online aankopen. Halverwege 2015 werd al duidelijk dat dit snel doorgroeit, dit jaar groeit de online handel met wel bijna 20%. De gewone computer blijft populair, maar het duurt niet lang meer voor tablets en smartphones de online aankopen volledig domineren.

Responsive webwinkel bouwen

Een responsive webwinkel hebben is dus een absolute must. Een goede weergave van je webwinkel, met duidelijke afbeeldingen en een gemakkelijke navigatie, ongeacht de bezoeker het op de telefoon, tablet of computer bekijkt. Een website die niet snel genoeg laadt of die niet alles duidelijk laat zien, is een dooddoener. Bezoekers bepalen al in enkele seconden of ze op jouw site willen blijven. Het zou natuurlijk zonde zijn als de bezoekers jouw webwinkel verlaten, omdat de webshop niet zo overzichtelijk op de mobiel verschijnt.

2. Social media inzetten is een musthave

Social media is een hele effectieve methode om je webwinkel een platform te bieden. Met Facebook is het immers heel gemakkelijk om te communiceren, om je publiek te inspireren en om nieuws te delen. Maar natuurlijk ook om je nieuwste producten of aanbiedingen te laten zien. Social media marketing is momenteel eigenlijk niet meer weg te denken.
Group of People with Social Media Concepts

Social media marketing

In 2014 groeiden de e-commerce aankopen via social media dan ook flink. Dit is met meer dan 200% procent gestegen. Facebook is een effectieve manier om te verkopen dus liggen hier voldoende mogelijkheden om je omzet te laten groeien. Een goede pagina bouw je op door Facebook grondig te onderhouden. Inspireer je bezoekers, maar leer ook van ze. Sta open voor suggesties en stel regelmatig een vraag om interactie op te wekken. Maar bovenal, geef je producten op een leuke wijze weer! Uit onderzoek blijkt dat de computer veelal gebruikt wordt om specifieke dingen op te zoeken, terwijl de mobiel vooral gebruikt wordt voor de spontane aankopen. Het spontane van social media is daarmee ideaal om jouw producten of diensten aan het licht te brengen.

Social media advertenties maken

Facebook is tevens een heel effectief en gemakkelijk middel om mee te adverteren. De ontwikkeling van de Facebook Ads is uitgegroeid tot een zeer volwassen advertentieplatform. Door je berichten of producten te promoten met een Facebook advertentie bereik je ook een heel nieuw publiek! Maak een advertentie, stel budget in, bepaal je doelgroep en experimenteer eens.
socialmedia webwinkel

Meer bereik social media

Van alle social media kanalen blijft Facebook de absolute nummer één. Al een hele tijd wordt deze plaats gedomineerd. Dat betekent echter niet dat Facebook als enige effectief is. Het type product bepaalt voornamelijk welke social media een uitgelezen kans is. Zakelijke producten waar voornamelijk bedrijven gebruik van maken kan je bijvoorbeeld beter promoten op Linkedin.

Pinterest, YouTube, Twitter

Pinterest is een website dat ook een stevige positie heeft als social medium. Vooral voor kleding, antieke producten, collectors items, boeken en IT gerelateerde zaken kan dit goed werken. YouTube is het kanaal om video’s op te plaatsen en dit werkt vooral goed voor digitale producten, diensten en merchandise. Twitter kan eveneens niet ontbreken. Vooral voor catalogussen, meubels, accessoires voor in en rondom huis en cadeau artikelen blijkt Twitter goede resultaten op te leveren.

3. Altijd en overal shoppen

Het voordeel van de webwinkel is dat je altijd open bent. Bezoekers kunnen altijd en overal bij je komen shoppen, gewoon wanneer zij willen. Flexibiliteit is meer dan een begrip tegenwoordig. Want onze drukke agenda’s, alle verplichtingen en noodzakelijkheden geven ons geen andere keuze. Juist daarom is het online winkelen ook zo makkelijk natuurlijk!
klanten in de rij

Populaire online shopping tijden

Op het werk even snel wat leuke sites bekijken, lekker languit op de bank met de tablet nieuwe kleren uitzoeken, of laat in bed nog even een cadeautje uitzoeken voor de verjaardag van aankomend weekend. Zo maar wat momenten waarop je prima online kunt bestellen. Toch zijn er altijd een aantal dagen en tijden het meest populair. Online shoppen doet men het voornamelijk doordeweeks tussen 12:00 en 14:00 uur of op zondagavond.

data analyseData voor optimalisatie

Alle data en elk gegeven is te gebruiken in je webwinkel. Weet je, uit onderzoek, dat jouw bezoekers vooral op zondagavond online zijn? Gebruik deze informatie en speel er op in! Zet net op die tijd een leuk bericht op Facebook of zet een advertentie uit. Bestellen de meeste mensen rond 13:00 uur? Zorg dan dat de bestellingen die voor 14:00 uur zijn besteld, de volgende dag worden bezorgd! Als webshop eigenaar wil je het je bezoekers zo gemakkelijk en leuk mogelijk maken, gebruik daarom alle informatie om je webwinkel helemaal te optimaliseren!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op