Om met je webwinkel voorsprong op de concurrent te behouden is het vaak belangrijk dat je op de hoogte blijft van alle trends op het gebied van e-commerce. Door dit te doen ben je altijd een stapje voor en biedt je jouw klanten de nieuwste technologieën aan. Wat staat ons te wachten in 2017? Hier kan je lezen welke e-commerce trends jij zal kunnen toepassen op jouw webshop. Hier alvast een overzicht:
 

  1. Winkelen met de smartphone
  2. Meerdere betaalmogelijkheden
  3. Geen identificatie meer nodig
  4. Marketing automation ook toegankelijk voor het mkb
  5. Social selling
  6. Snellere levering
  7. Chatbots
  8. Alles draait om gebruikerservaring
  9. Accelerated Mobile Pages (AMP)

e commerce trends

Winkelen met de smartphone

Dat smartphone eigenaars klaar zijn om aankopen te doen via de smartphone blijkt wel uit het feit dat 50 procent van alle online retail-transacties al plaatsvinden via de smartphone of de tablet. Onderzoek duidt wel aan dat voor producten van grote bedragen de drempel nog te hoog ligt. De telefoon wordt vooral gebruikt om te oriënteren alvorens over te gaan op een transactie via de tablet of laptop. Dat komt omdat veel webshops nog niet geoptimaliseerd zijn voor de smartphone gebruiker. Het jaar 2017 zal hier dus naar alle waarschijnlijkheid verandering in brengen en heb je dit nog niet gedaan, wacht hier dus niet meer mee.
 

Meerdere betaalmogelijkheden

Eén van de belangrijkste redenen voor een consument om de webshop te verlaten is omdat de juiste betaalmogelijkheid niet aanwezig is. Daarom zullen in 2017 steeds meer webshops hierop inspringen door meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden en de klant een keuze te geven. In Nederland kan je denken aan IDeal, Paypal, Creditcard en Afterpay. De verwachting is dat Afterpay de favoriet zal worden voor 2017.
betaalproviders

Geen identificatie meer nodig

Zou het niet erg gemakkelijk zijn als je bij een webwinkel kon shoppen zonder dat je elke keer een account moet aanmaken, een wachtwoord en klantengegevens door moet geven? Er is een dienst genaamd IDIN waarmee je je als klant bij andere organisaties kan identificeren. Dat betekent één account met één username en wachtwoord om te onthouden. Dit is naar verwachting de grootste trend van 2017 die het orderproces enorm zal versimpelen. Lees dus goed over IDIN en weer bereid om je aan te sluiten wanneer dit mogelijk is.
 

Marketing automation ook toegankelijk voor het mkb

Tot nu toe was marketing automation alleen beschikbaar voor grote spelers zoals Coolblue en Wehkamp. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze trend in 2017 ook beschikbaar worden voor het mkb. Dat betekent dat je meer kosten kan besparen en meer omzet kan genereren uit je klanten. Je leert je klanten kennen en kan automatisch op hun gedrag inspelen. Denk hierbij aan het gericht adviseren over het productaanbod, een abandoned shopping cart bericht ter herinnering of het versturen van persoonlijke kortingscodes.
 

Social selling

Social selling kan je al zien op Facebook en Instagram. Het is het reclame maken voor een product bijvoorbeeld via een populaire Instagram account waar je vervolgens voor betaald. Instagram is dit op dit moment een mogelijkheid aan het testen om producten aan foto’s te ‘taggen’. Als je hierop klikt wordt je direct doorverwezen naar de productpagina. Zo kan je bijvoorbeeld ook productinformatie toevoegen in pop-ups.
social

Snellere levering

Hier blijven veel webshops nog achter vergeleken met de fysieke winkel. Als je de winkelstraat ingaat kan je het product meteen meenemen terwijl je via een online winkel vaak een dag moet wachten tot je het hebt. Klanten worden tegenwoordig tevreden van directe service, producten die op voorraad zijn en een snelle levering. En ze zijn zelfs bereid om hier meer voor te betalen. Je hebt al diensten zoals voor 12:00 besteld, vandaag nog in huis en dit is iets waar elke webshop in 2017 gebruik van zal moeten maken om de concurrentie de baas te blijven.
 

Chatbots

Chatbots zijn robots die de live chat zouden moeten overnemen. Hier bespaar je geld en resources mee, maar daardoor kan je ook altijd beschikbaar zijn met hulp. Het is echter nog de vraag of de technologie ver genoeg ontwikkeld is om dit volledig te kunnen overnemen in 2017. Een persoonlijke medewerker is toch nu nog beter in staat goede en relevante antwoorden te geven. Het is echter wel een trend die we zullen tegenkomen, dus zorg ervoor dat je hiervan op de hoogte blijft.
chat

Alles draait om gebruikerservaring

Gebruikerservaring, of User Experience (UX) zal in 2017 centraal staan. Het is belangrijk dat uw klanten een zo uitstekend mogelijke ervaring hebben. Dit heeft te maken met het al eerdergenoemde punt over betaalmethodes. Volgens onderzoek van Business Insider verlaat 25 procent van de klanten hun winkelmandje omdat er niet de juiste betaalmethode beschikbaar is of omdat het te ingewikkeld is om te betalen.
 

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Voor meer informatie kan je refereren aan het recentelijke blog van Luuk: SEO trend in 2017. AMP is een project dat uitgerold is door Google en at nieuwssites en blogs al veelvuldig gebruiken. Ook voor de content van webshops kan dit een erg krachtige tool zijn die wordt ondersteund door Magento en WordPress.
 

Conclusie

In 2017 staat gemak centraal. Denk hierbij aan het gemak door via de mobiele telefoon te kunnen winkelen, door snel te kunnen betalen, door makkelijk te kunnen inloggen en snelle levering te ontvangen. Automatiseren is hier erg belangrijk bij zowel als het gebruik van de laatste tools zoals chatbot, AMP en marketing automation. Combineer dit met goede Search Engine Optimisation, het gebruik van inspiratie zoekwoorden en slimme marketing en in 2017 zal het aantal transacties binnen jouw webshop geheid omhooggaan.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op