Als je met een webwinkel bent begonnen heb je ongetwijfeld ervaren dat er veel verschillende manieren zijn om bezoekers naar je website toe te trekken. Wanneer je een leuke marketingactie hebt bedacht wil je deze natuurlijk zoveel mogelijk onder de aandacht brengen. Dat zorgt ervoor dat je verschillende kanalen moet inzetten. Sommige mensen besteden hun tijd vooral op sociale media en andere mensen lezen graag nieuwsmedia op internet. Bestaande klanten bereiken is vaak een stukje eenvoudiger omdat je beschikt over de gegevens van deze mensen. Om de gehele doelgroep daarom te kunnen bereiken is het zaak om verschillende kanalen voor promotie met elkaar te combineren. In dit artikel gaan we in op de mogelijkheden om e-mail marketing en sociale media met elkaar te combineren.
e-mail

E-mail marketing toepassen in je webwinkel

Webwinkels in Nederland geven vaak duizenden euro’s per maand uit om reclame te maken. Er wordt ook meer dan eens geclaimd dat e-mail marketing niet zo goed meer werkt, ik vind echter dat het tegendeel waar is. Het versturen van een maandelijkse nieuwsbrief kan al een hoop aandacht opleveren en is vaak binnen een dag uitgevoerd. Het bedenken van leuke content, het vinden van afbeeldingen en het opstellen van een nette nieuwsbrief kan door één iemand gedaan worden en het bereik kan bestaan uit honderden of zelfs duizenden klanten. Dit zijn in de meeste gevallen ook mensen waarvan je weet dat de nieuwsbrief relevant is en deze daarom sneller gelezen wordt.
Naast bestaande klanten kan je ook andere mensen op de hoogte stellen van de acties omtrent je webwinkel. Om dit voor elkaar te krijgen is het verstandig om ook op andere plekken in je webshop een referentie op te nemen naar de acties die men kan ontvangen bij het inschrijven op de nieuwsbrief. Vaak gebeurt dit in de footer van de website.

Social media toepassen voor je webwinkel

Online consumenten besteden doorgaans een groot deel van hun tijd op internet op sociale media, de helft van alle Nederlanders is bovendien actief op Facebook. Ook al ben je zelf niet zo bijster sociaal ingesteld, het is tegenwoordig noodzakelijk om als webwinkel ook actief te zijn op sociale media. Laat dit weten aan de bezoekers van je webshop door links naar je sociale mediakanalen te vermelden.

Marketingacties breed uitrollen

In het bedenken en uitvoeren van een goede marketingactie gaat de nodige tijd en het nodige geld zitten. Om ervoor te zorgen dat deze acties rendement opleveren is het daarom verstandig om het zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen. Nieuwsbrief marketing en sociale media zijn beide manieren om je acties goedkoop onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep.
Vragen

Inspelen op de actualiteit

Wat erg goed kan werken bij het bedenken van marketingacties die je zowel op sociale media als in de nieuwsbrief kan promoten is het inspelen op actualiteit. Als er bijvoorbeeld een groot evenement plaatsvindt of er is een bepaalde feestdag op komst dan kan je dit vermelden in alle kanalen waarmee je je webwinkel onder de aandacht brengt. Een bepaalde actie die je bijvoorbeeld voor Kerst of Sinterklaas hebt bedacht kan je via deze twee kanalen op een goedkope manier promoten.

Bestaande klanten op de hoogte stellen van acties op sociale media

Het versturen van een periodieke nieuwsbrief is vooral een goede manier om bestaande klanten te bereiken. Speciale acties die op sociale media voorbijkomen kan je natuurlijk niet onthouden van je bestaande klanten die al jarenlang trouw je nieuwsbrief lezen. Als je een dergelijke actie hebt kan je deze daarom ook verwerken in je nieuwsbrief om deze onder de aandacht te brengen bij bestaande klanten.

Vermeld altijd je sociale media kanalen in je nieuwsbrief

Mensen die je nieuwsbrief graag ontvangen en regelmatig lezen kun je scharen onder de trouwe volgers en fans van je bedrijf. Het is daarom aannemelijk dat deze mensen ook bereid zijn om je te volgen op sociale media. Om dit voor elkaar te krijgen moet je echter nog wel kenbaar maken dat je actief bent op deze sociale media. Vermeld daarom altijd een link (kan in de vorm van een icon) naar de verschillende sociale media kanalen van je webshop.
youtube

Exclusiviteit kan juist ook goed werken

Hoewel dit artikel gaat over het combineren van verschillende online marketingkanalen moeten we ook aangeven dat het goed kan werken om exclusiviteit te bieden aan bepaalde doelgroepen.
Mensen die je nieuwsbrief graag ontvangen kunnen bijvoorbeeld hele andere mensen zijn dan die je volgen op sociale media. Je kan er ook voor kiezen om een speciale nieuwsbrief te maken voor mensen die in het verleden een bestelling hebben geplaatst. Op deze manier kan je je bestaande klanten eens in het zonnetje zetten door een cadeautje weg te geven of een speciale actie aan deze doelgroep aan te bieden.
Andersom kan je dit ook doen voor volgers en fans die nog geen bestelling hebben geplaatst in je webwinkel. Om deze consumenten over de streep te krijgen is het misschien verstandig om een bepaalde introductiekorting aan te bieden of een andere actie te bedenken die ervoor zorgt dat mensen graag die eerste bestelling plaatsen.

Bonustip: maak een webwinkel via Facebook

Wist je dat het tegenwoordig ook mogelijk is om producten te verkopen via sociale mediakanalen zoals Facebook? Dit werkt eigenlijk hetzelfde als het plaatsen van een advertentie op Marktplaats. Je voert een titel, een prijs en een afbeelding in en je bent er al eigenlijk. Doe dit voor al je producten en je hebt een tweede webshop op Facebook. Mensen die hierop je advertenties zien kunnen vervolgens direct bestellen zonder naar je webwinkel hoeven te gaan.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op