Het aantal gebruikers van eCommerce-platform Magento groeit gestaag en snel. Dat er wereldwijd 101 miljard dollar werd verhandeld door webwinkels met Magento spreekt natuurlijk boekdelen. Magento vroeg haar klanten naar wat zij denken dat de trends van dit jaar zijn, en over de resultaten valt niet te twisten. De tendens lijkt unaniem: business-to-business (B2B) is razendpopulair, mobile wordt steeds belangrijker en internationale uitbreiding is voor veel webwinkels een speerpunt.

webwinkel technieken

Magento groeit

Omdat de gebruikerskring van Magento maar blijft groeien, hebben ze onderzoeksbureau IDC ingeschakeld om de economische invloed van het platform volledig in kaart te brengen. De onderzoekers hebben peilingen gedaan bij het bedrijf zelf, de klanten en de partners. Uit dit onderzoek is gebleken dat webwinkeleigenaren die gebruik maken van Magento het afgelopen jaar voor 101 miljard dollar aan online-omzet hebben gedraaid. Dit bedrag zal naar verwachting de komende jaren blijven stijgen naar minstens 224 miljard dollar in 2020. Dit betekent dat de webshopwereld die gebruik maakt van Magento sneller gaat groeien dan de volledige internationale eCommerce-industrie. Een groei in omzet betekent natuurlijk ook een groei in het aantal klanten. Waar er in 2016 nog 51 miljoen klanten werden bediend door een Magento-winkel, moet dat over drie jaar oplopen tot zo’n 98 miljoen klanten.

Momentum van de trends

De partners van Magento kregen een aantal vragen voor de kiezen. Eén van deze vragen was welke trends volgens hen dit jaar de trend zullen zetten. Een groot gedeelte van de bedrijven denken dat B2B in omvang blijft groeien. Volgens Forbes zal deze sector zelfs de grens van 1 biljoen dollar passeren. Ook wordt het bereikbaar zijn op mobiele apparaten steeds belangrijker. Hierbij is het wel belangrijk in het achterhoofd te houden dat er veel verschillende formaten en besturingssystemen zijn, die allemaal perfect moeten werken qua ontwerp en gebruiksgemak. Daarnaast zullen veel bedrijven hun pijlen gaan richten op de internationale markt. Het zal veel vaker voor gaan komen dat webshops wereldwijd opereren.
proces

Andere belangrijke ontwikkelingen

Divante merkt op dat er meer en meer omzet wordt gedraaid op online marktplaatsen zoal eBay en Amazon. Daar komt nog eens bij dat Facebook de taak van websites als Craigslist overneemt. Ook wordt er veel gerept over de fysieke winkel die uit zal gaan sterven, maar de verwachtingen liggen toch anders. Er zullen vaker pop-upstores tevoorschijn komen, die voor een korte periode lokaal hun producten aan de man proberen te brengen. Pop-upstores zijn winkels zonder vaste huisvesting, en hoeven dus geen hoge huur te betalen. Dit kan handig zijn om de lokale markt af te tasten, of juist om op actuele omstandigheden (seizoensgebonden activiteiten bijvoorbeeld) te duiken.

Ook het designaspect van eCommerce zal gaan veranderen. De focus zal in 2017 minder liggen op lange lappen tekst, en meer op goed geplaatste afbeeldingen. De klant zou hierdoor minder inhoud hebben om zich druk over te maken, terwijl het product op een nog meer visuele manier wordt gepresenteerd. Dit volgt de trends van het steeds sneller en directer op het internet surfen, wat bijvoorbeeld te zien is in steeds kortere nieuwsberichten met meer afbeeldingen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op