Eigen producten produceren in het buitenland

Als eigenaar van een webshop zijn er een aantal manieren waarop jij aan je producten kunt komen. Zo kan je alle artikelen van je assortiment eerst zelf inkopen en deze opslaan in je eigen magazijn. Wanneer je hier geen ruimte voor hebt, is dropshipping een goede oplossing. Bij deze constructie laat je de bestelling door de leverancier versturen. Maar wil je een compleet nieuw product verkopen, of een nieuwe lijn lanceren? Dan verloopt dit proces anders. Want in dit geval zal jij je eigen producten nog moeten produceren. Veel ondernemers kiezen ervoor om dit in het buitenland te laten doen. Deze werkwijze heeft een aantal voordelen, maar ook nadelen.

Ontwerpen en prototypes

Besef je goed dat wanneer je een eigen product wilt laten produceren, wel een spaarpotje achter de hand moet hebben. Voordat je het product daadwerkelijk kunt verkopen, gaat er nog een heel proces aan vooraf. Na de ontwerpfase moet je op zoek naar een producent die een aantal prototypes voor je maakt. En deze moet je vervolgens weer laten testen door een aantal proefpersonen. Vervolgens pas je het prototype aan, aan de hand van de ontvangen feedback. Een betrouwbare producent speelt dus een belangrijke rol in dit proces. Zeker omdat het minstens een jaar duurt om een product te ontwikkelen.

ontwerpen

Op zoek naar de juiste producent

Maar hoe vind je nou de juiste producent? Veel ondernemers kiezen ervoor om op zoek te gaan naar een producent in het buitenland. Dit is voornamelijk om financiële redenen; in landen als China, Polen en de Filipijnen betaal je aanzienlijk minder personeelskosten. Dit heet ook wel offshoring.

Om in contact te komen met deze producenten, kan je een aantal dingen doen:

– Vakbeurzen bezoeken voor internationale ondernemers (welke, kan je bijvoorbeeld vinden via AUMA)

– Zoek online naar producenten in jouw branche. Kijk hierbij ook kritisch naar de reviews. Wanneer er veel negatieve reacties achter zijn gelaten, kan je beter verder zoeken

– Kijk in het register van de buitenlandse Kamer van Koophandel

– Zoek naar Nederlandse vertegenwoordigers van deze buitenlandse producenten

– Vraag rond in je eigen netwerk

– Neem contact op met een trade office

Een potentiële producent gevonden? Doe dan vooraf de nodige research om een aantal risico’s uit te sluiten. Kijk hoe lang het betreffende bedrijf al actief is, hoeveel personeel er in dienst is, welke opdrachten er al zijn uitgevoerd en uit welke landen de opdrachtgevers komen. Ook is het goed om te weten welke talen de betreffende producent spreekt. Knoop doorgehakt? Dan kan je de producent het beste benaderen via de email.

Duidelijke communicatie

Want bij deze werkwijze is een goede communicatie zeer belangrijk. Ik raad je dan ook aan om tijdens dit proces niet alleen contact te hebben via de e-mail, maar de leverancier ook echt op te zoeken. Dit is toch de beste manier om een indruk te krijgen van de producent zelf en de kwaliteit van de producten. Zoek ook altijd naar een producent die een taal spreekt die jij ook beheerst, anders wordt het wel heel lastig.

Van tevoren is het ook goed om te weten of degene met wie je contact hebt de producent zelf is, of de tussenpersoon. Aan direct contact met de producent of tussenpersoon zitten voor- en nadelen. Een tussenpersoon (vaak ook wel bekend onder de noemer tussenleverancier) is de bemiddelende partij tussen jou en de leverancier zelf. Deze specialist is op de hoogte van allerlei juridische zaken en de regelgeving, zodat je meer op safe speelt.

Echter moet je de tussenpersoon wel betalen voor zijn diensten, dus houd er rekening mee dat dit extra geld kost. De hulp van deze specialist inschakelen is dan ook het meest aantrekkelijk wanneer het gaat om een bestelling van een groot aantal producten. Direct contact met de producent zelf is voordeliger, echter moet je dan wel zelf het nodige uitzoekwerk doen op het gebied van juridische regelgeving. Ook zal je de nodige tijd moeten investeren in de contactmomenten.

mobiel

De risico’s

Aan het laten produceren van je eigen producten zijn ook een aantal risico’s verbonden. Heb je een iets compleets nieuws bedacht? Vraag dan altijd patent aan. Zo voorkom je dat een andere partij er vandoor gaat met jouw idee. Laat ook bij de leverancier vastleggen dat de rechten van het product bij jou liggen. Wanneer de samenwerking stopt, mag de producent dus niet op eigen houtje verder gaan met het maken van deze producten.

Daarnaast moet je altijd helder hebben wie verantwoordelijk is in het geval van schade die kan ontstaan door jouw producten. Gaat het om artikelen van jouw eigen merk? Dan ben jij de verantwoordelijke. Sluit dus altijd een aansprakelijkheidsverzekering voor ondernemers af.  Wanneer jij producten laat maken in het buitenland, ben je dus een importeur. Ook in dit geval ben jij de verantwoordelijke. Over het juridische gedeelte gesproken, dek jezelf tevens in voor het geval dat je een juridisch conflict krijgt met de producent. In deze constructie is dat een stuk lastiger en kan weer verschillen per branche weer verschillen.

Al ben je relatief weinig kwijt bij productie van je goederen in de offshore landen, de hoogte van het loon kan veranderen. En dit heeft weer invloed op het totale kostenplaatje.

Wil je de risico’s duidelijk in kaart brengen? En wil je meer weten over hoe je deze kunt beperken? Maak dan ook eens gebruik van deze tool.

Bijkomende kosten

Nu we het toch over het financiële plaatje hebben, er zijn ook nog een aantal bijkomende kosten waar je in dit geval rekening mee moet houden. Ook al betaal je minder loonkosten bij productie in het buitenland, er zijn nog wel een aantal factoren die het geheel alsnog zeer prijzig kunnen maken. Zoals ik al eerder noemde, is het verstandig om de producent ook te bezoeken op de locatie zelf. De kosten voor het reizen en je verblijf kunnen flink oplopen, vooral als je dit een paar keer moet doen en nog een tweede persoon mee moet nemen. Daarnaast moet je de producten importeren, de verzendkosten hiervan zijn een stuk hoger dan wanneer het gaat om een pakket binnen Nederland. Over deze verzendkosten komen ook nog de invoerrechten. Deze hoef je niet te betalen als het afkomstig is van een producent binnen de Europese Unie of een land waar de Europese Unie een vrijhandelsakkoord mee heeft afgesloten (maar dan betaal je nog wel btw). Dit zijn landen als Mexico, Turkije en Noorwegen. Op de website van de Rijksoverheid vind je een uitgebreid overzicht van de betreffende landen. Dit laatste punt is dus ook zeker iets om rekening mee te houden in je zoektocht naar een geschikte producent.

Produceren in buitenland, of toch niet?

Is het verstandig om je eigen producten in het buitenland te laten produceren, ja of nee? Over beide kanten valt iets te zeggen. Maak voor jezelf een goede afweging wat de beste optie is.

Voordelen:

– De loonkosten voor het laten produceren van je producten liggen aanzienlijk lager dan wanneer je dit in Nederland zou laten doen

– Je werkt vanaf het begin samen met de producent aan je eigen product

– Het product wordt voor jou gemaakt, je hebt er verder geen omkijken naar

– Producten in het buitenland worden vaker benaderd voor dit soort klussen en hebben dus de nodige ervaring op dit gebied

Nadelen:

– Er kan sprake zijn van een taalbarrière, waardoor de communicatie stroever verloopt

– Juridische bijstand wordt wat ingewikkelder wanneer er sprake is van een conflict tussen jou en de producent

– De fabriek is niet naast de deur, je moet een flink reis maken om de producent te bezoeken

– Er kan sprake zijn van veel bijkomende kosten, zoals hoge verzendkosten voor de producten en invoerrechten (dit hangt wel af van het land waar jij je producten laat maken)

 

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
    • Jochem van Mill
    • 20 mei 2019
    Beantwoorden

    Vergeet ook niet dat wanneer je besluit niet zelf te produceren maar je producten wel via een verkoper van buiten de EU (bijvoorbeeld Alibaba) koopt, jij als importeur gezien wordt en daarom ook verantwoordelijk bent voor een deugdelijk product.

Elke week nieuwe blogberichten!

Blijf open na sluitingstijd met een webshop naast je fysieke winkel

Ook al loopt je fysieke winkel nog zo goed, webshops lijken niet alleen populairder te worden onder de consumenten maar ook bij de…
Lees verder

Hoe waardevol zijn kortingscodes en cadeaubonnen voor je webshop?

Naast het goed onderhouden van je webshop, is ook de promotie zeer belangrijk. Een van de manieren om je online winkel aantrekkelijk te…
Lees verder

Het belang van goede metatitels voor SEO

Tegenwoordig gaan mensen vrijwel altijd online op zoek naar nieuwe producten. En dan wil jij natuurlijk dat je webshop opvalt in de zoekresultaten.…
Lees verder

Voldoet jouw webshop aan de AVG?

Het is al even weer een paar maanden geleden, maar op 25 mei 2018 is de AVG (afkorting voor Algemene Verordening Persoonsgegevens) van…
Lees verder

Het succes van Amazon onder de loep

In de wereld van webshops zijn er een aantal grote spelers die algemeen bekend zijn. Zo staan in Nederland Bol.com en Coolblue aan…
Lees verder

Automatische follow-up e-mails inzetten voor je webshop

Klanten zie je graag terugkeren naar je webshop. Maar dan moet je wel zorgen dat je onder de aandacht blijft. Een manier om…
Lees verder

Je eigen kledinglijn verkopen

De producten die je verkoopt in je webshop kan je inkopen bij een leverancieren, of laten versturen via dropshipping. Maar dan is er…
Lees verder

Meer dan alleen mooie plaatjes: zo zet jij Instagram succesvol in voor je webshop

Instagram wordt niet alleen steeds populairder bij tieners en jongvolwassenen, maar ook bij bedrijven. Dit platform heeft wereldwijd 500 miljoen gebruikers (and counting),…
Lees verder