E-mail Marketing

Email marketing voor webshops: tips
Het kost veel minder om aan een bestaande klant iets te verkopen dan om een nieuwe klant te werven. Het gekke is dat veel webwinkels dit lijken te vergeten. Ze zijn druk bezig om nieuwe klanten te krijgen (waar natuurlijk niets mis mee is) maar vergeten hun bestaande klanten.
Bestaande klanten kun je het makkelijkst bereiken via een nieuwsbrief (tegenwoordig is social media ook prachtig instrument). Het is dus belangrijk dat je een tevreden klant aan je bindt zodat je hem later nogmaals kunt benaderen. E-mail marketing is een uitstekende manier om dit te doen, het is kosteloos en je bereikt de klant direct!
Is e-mail marketing dood?
Veel mensen geloven niet meer in e-mail marketing omdat ze ergens gelezen hebben dat slechts een paar procent van de mails maar geopend wordt. Dat betekent echt niet dat het helemaal geen nut heeft. We raden je daarom zo snel mogelijk aan om te beginnen met het opbouwen van een e-mail lijst, hoe meer adressen, des te meer sales! Bovendien schrijven je klanten zichzelf in voor de nieuwsbrief waardoor ze wel degelijk interesse hebben in wat je te vertellen hebt!

Het valt echter niet te ontkennen dat veel mensen tegenwoordig een inbox vol spam krijgen. Zorg er daarom voor dat jouw nieuwsbrieven eruit springen met pakkende titels en verleidelijke aanbiedingen. Als je de lezen zo ver krijgt om de e-mail te openen moet je hem of haar ook nog overtuigen om door te klikken naar je webwinkel. Verstuur je nieuwsbrief regelmatig maar niet overdreven vaak zodat je zelf geen spammer wordt!
Waarom e-mail marketing voor je webwinkel?
E-mailmarketing, is zeker in verhouding met andere marketing methoden, erg goedkoop en snel. Een mailtje is namelijk binnen een paar minuten opgesteld en verzonden en de kosten om 10.000 e-mails te verzenden zijn nog geen 15 euro. Je betaalt verder niets voor de kliks op je mail en de links naar je website! Het effect van e-mail marketing is bovendien uitstekend meetbaar wat we hieronder verder uitlichten, je kunt tot op de euro nauwkeurig meten wat elke nieuwsbrief opgeleverd heeft!
E-mail marketing is bovendien een hele directe manier om je klanten te benaderen. De meeste Nederlanders controleren hun mail minimaal één keer per dag wat een uitstekende kans biedt om in beeld te komen. Hiervoor moet je natuurlijk wel verleidelijke koppen en teksten gebruiken om op te vallen tussen de vele concurrenten.
Wanneer kan je een klant mailen?
In dit artikel hebben we het voornamelijk over de nieuwsbrief als vorm van e-mail marketing maar in feite is elke e-mail die je de klant stuurt een onderdeel van je marketing. Hieronder een paar voorbeelden van momenten wanneer je een klant kunt mailen. Zorg er wel voor dat je niet overdrijft waardoor je als een spammer wordt gemarkeerd.
– Een x aantal dagen om hem te vragen of hij tevreden is en een review wil achterlaten.
– Wanneer je nieuwe (verwante) producten hebt.
– Wanneer er een speciale dag is (kerst, moederdag, sinterklaas enz).
– Wanneer je een speciale aanbieding hebt.
– Wanneer hij/zij jarig is (hiervoor heb je natuurlijk wel zijn geboortedatum nodig).
– Wanneer je iets nieuws te melden hebt.
Meestal werkt een combinatie van het bovenstaande het beste! Grijp deze momenten aan om je klanten te mailen en je krijgt al gauw meer kliks naar je webwinkels. Dit zijn ook nog eens super relevante bezoekers die al bekend zij met je webwinkel.
Verstuur een nieuwsbrief
Naast de vele momenten voor het versturen van een e-mail naar je klant kun je er ook voor kiezen om regelmatig een nieuwsbrief te versturen, bij voorkeur op een vast moment. Je kunt bijvoorbeeld elke maand of zelfs elke week een nieuwsbrief versturen. Dit kost niet veel tijd maar zorgt wel voor een stabiel verkoopkanaal!
Hoe bouw je een nieuwsbrief op?
Een nieuwsbrief bestaat meestal uit een paar vaste onderdelen zodat de nieuwsbrief snel aangepast kan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan aanbiedingen en een kortingscode bijvoorbeeld. Natuurlijk vermeldt je ook je logo en social media pagina's in je nieuwsbrief.
Introductietekst
Begin met een introductie tekst over je webwinkel. Neem hierin een paar zinnen op de eenvoudig zijn aan te passen om de nieuwsbrief actueel te maken. In deze introductietekst kun je ook nog een keer de USP's van je webwinkel opnemen, denk aan de gratis verzending of mogelijkheid om achteraf te betalen bijvoorbeeld.
Actuele aanbiedingen
Een nieuwsbrief werkt het best als je de actuele aanbiedingen hierin opneemt, dit geeft de lezer een reden om je nieuwsbrieven elke keer te openen. Als je elke maand nieuwe aanbiedingen of acties hebt kun je deze bijvoorbeeld eenvoudig toevoegen aan je nieuwsbrief.

Actuele kortingscode
Naast aanbiedingen kun je natuurlijk ook met een kortingscode werken. Je moet natuurlijk wel elke keer een nieuwe kortingscode verzinnen, voor gratis verzending of korting op een bepaald product bijvoorbeeld. Het is helemaal goed als je de kortingscode exclusief en persoonlijk maakt voor elke lezer. Een persoonlijke mail met een eigen kortingscode voelt als een cadeau bijna!
Blog- en nieuwsberichten
De nieuwsbrief is ook een uitstekend middel om je lezers op de hoogte te brengen van het laatste nieuws over je bedrijf en de ontwikkelingen in de markt. Als je deze zaken al bijhoud op een blog dan kan je eenvoudig een voorproefje en een link van de berichten opnemen. Dit zorgt er ook voor dat je nieuwsbrief een beetje ‘nieuwswaarde' krijgt!
Social Media
Als laatste neem je natuurlijk ook gelijk buttons naar je social media pagina's op. Voeg ook de mogelijkheid toe om de nieuwsbrief te delen op social media.
E-mail Marketing Software
Je kan natuurlijk je mailtjes versturen via een e-mailprogramma als Outlook. Dit is niet echt professioneel en komt amateuristisch over. Vooral bij een groot aantal abonnees kan dit problemen opleveren met de spamfilters. Beter is om gebruik te maken van speciale e-mail marketing software.
Het voordeel van deze software is dat:
- Je de e-mails kun personaliseren;
- Grote mailings geen probleem zijn;
- De mails bijna altijd goed aan komen (geen probleem met spamfilters);
- Het meten van links in de mailing mogelijk is.
Tip: gebruik Mailchimp!

Zelf ben ik erg tevreden over MailChimp. MaiChimp is gratis te proberen en er zijn goede koppelingen mogelijk met Magento waarmee je een nieuwsbrief box op je webwinkel kunt installeren. Zo kan de bezoeker zich gelijk opgeven via je webwinkel en het wordt opgeslagen in Mailchimp.
Via Google zijn nog vele andere alternatieven te vinden (zoeken op ‘e-mail marketing software'). Zeker als beginnende webwinkelier hoef je eigenlijk niet verder te zoeken. Zoals je hieronder zult ontdekken biedt Mailchimp alles wat je nodig hebt.
De voordelen van Mailchimp
Mailchimp is tegenwoordig het meest populaire programma voor e-mail marketing en dat is natuurlijk niet voor niets. Laten we eens kijken naar die voordelen die Mailchimp te bieden heeft.
Lage kosten
Als je net gaat beginnen met een nieuwsbrief campagne dan wil je natuurlijk niet te veel uitgeven. Mailchimp biedt uitstekende mogelijkheden hiervoor, je kunt tot 1000 nieuwsbrief leden gratis gebruik maken van alle mogelijkheden van Mailchimp. Zodra je meer leden krijgt betaal je een tientje (in dollars) per 1000 leden.
Eenvoudig op te zetten
Een nieuwsbrief is met Mailchimp zeer eenvoudig op te zetten, zelfs als je een leek bent op dit gebied kunt je het programma in een dag of twee onder de knie krijgen. Je kunt bovendien gebruik maken van talloze bestaande templates waarmee het inrichten van je nieuwsbrief een fluitje van een cent wordt. Je kunt ook je eigen template opslaan en elke keer aanpassen wat een hoop tijd scheelt!

Autoresponders
Om het maximale uit je e-mail lijst te halen kunt je Autoresponders inzetten. Je kunt bijvoorbeeld gelijk na inschrijving op een nieuwsbrief waarbij je het nieuwste lid welkom heet. Bedenk ook gelijk een aanbieding of een kortingscode waarmee je het nieuwste lid aanspoort om een bestelling te plaatsen. Scapino geeft je bijvoorbeeld gelijk een kortingscode van 5 euro bij inschrijving op de nieuwsbrief.
Meetbaar
Meten is weten en dat geldt zeker voor e-mail marketing. Als je gaat beginnen met e-mail marketing dan is het verstandig om goed in de gaten te houden wat het precies oplevert. Professionele tools zoals Mailchimp geven je precies inzicht in het effect van je e-mails. Je ziet exact hoe vaak de mails geopend worden en hoe vaak er doorgeklikt wordt naar je webwinkel! Aan de hand van je metingen kun je weer verbeteringen in je e-mails doorvoeren!
Het runnen van een webwinkel is eigenlijk net als het leven van een boer. De werkzaamheden gaan constant door, ook in de vakanties, weekenden en tijdens feestdagen. Uiteraard kan je de klantenservice wel sluiten maar de overige afdelingen van de webwinkel moeten natuurlijk actief blijven zodat je business gewoon door kan gaan.
Voor webwinkeliers is het daarom niet zo eenvoudig om spontaan op vakantie te gaan. Dit moet goed gepland worden zodat de webwinkel niet al haar omzet verliest in de tijd dat je er niet bent. Gelukkig zijn er voldoende manieren om er voor te zorgen dat je webwinkel gewoon blijft verkopen in de vakantie en tijdens feestdagen.
E-mail marketing biedt bijvoorbeeld uitstekende toepassingen om toe te passen tijdens de vakantie. E-mail marketing is nog altijd één van de meest effectieve marketing methoden en je kunt het uitstekend automatiseren waardoor je tijdens de vakantie niets meer hoeft te doen. als je met je nieuwsbrief ook nog eens weet in te haken op de actualiteit dan kan je nog veel meer verkopen.
Wat doe je met je webwinkel in de vakantie?
Ga je binnenkort op vakantie maar wil je wel dat je webwinkel gewoon stabiel blijft verkopen? Dan zul je je goed moeten voorbereiden. Gelukkig is een webwinkel een ideale baan als je er van houdt om regelmatig op vakantie te gaan. Naast het feit dat je veel kunt automatiseren hebben de meeste hotels en vakantieparadijzen tegenwoordig prima wifi waardoor je de klantenservice en de marketing eenvoudig vanaf je vakantieadres kunt bijhouden.
Ga je zelf op vakantie? Check of er internet is!
Als je een webwinkel ondernemer bent dan check je natuurlijk als eerst of er een goede wifi verbinding op het vakantieadres is. In de meeste landen en bij de meeste accommodaties is dit tegenwoordig prima geregeld, als dat niet het geval is zijn er wellicht internetcafe's in de omgeving waar je terecht kunt. bij voorkeur zoek je wel een adres waar je gewoon een goede wifi verbinding hebt zodat je alles gewoon vanuit je luie stoel kunt bijhouden!
Bereid je zelf goed voor
Als webwinkel ondernemer kunt je prima één of twee weekjes op vakantie gaan zonder al te veel problemen te ervaren. Een goede voorbereiding is daarvoor wel noodzakelijk. Er zijn een paar zaken die altijd doorgaan zoals de klantenservice, retouren en aanvragen van klanten, deze wil je natuurlijk neit mislopen. Als je een echte vakantie wil beleven dan doe je er goed aan om (tijdelijk) wat hulp in te schakelen om deze werkzaamheden uit handen te nemen. Hierdoor kun je je zelf volledig focussen op het behouden van een stabiele omzet en winst.
Automatiseer zo veel mogelijk
Naast het feit dat je een hoop zaken kunt voorbereiden kun je met een webwinkel ook een hoop werkzaamheden automatiseren waardoor je met een gerust hard op vakantie kunt. In dit artikel gaan we verder in op e-mail marketing wat een prima onderdeel is om te automatiseren. Naast e-mail marketing kun je het gehele bestelproces ook automatiseren door een fulfilment partij in te schakelen. Hierdoor hoef je je orders alleen naar het magazijn door te sturen. De fulfilment partij zoekt de artikelen vervolgens bij elkaar en stuurt het naar de klant.
Waarom e-mail marketing in de vakantie?
Om er voor te zorgen dat de bestelling gewoon binnen blijven stromen op je webwinkel heb je je natuurlijk zo goed mogelijk voorbereid op de vakantie. E-mail marketing biedt ook een uitgelezen mogelijkheid om geïnteresseerden te bereiken in de vakantie. Naast het feit dat veel mensen tijd hebben om je bericht te lezen, kun je de e-mails ook nog voorbereiden en automatisch verzenden op een gewenst tijdstip.
Zo kun je voordat je op vakantie gaat bijvoorbeeld twee e-mails voorbereiden die tijdens de vakantie automatisch verdtuurd gaan worden zodat je er neit meer naar om hoeft te kijken!
Nog steeds de meeste effectieve marketing
Diverse onderzoeken wijzen uit deat e-mail marketing nog altijd één van de meest effectieve marketing methoden kan zijn wanneer het op de juiste manier ingezet wordt. Natuurlijk moet je de lezers niet te veel berichten gaan sturen anders wordt je al snel als een spammer gezien. Als je regelmatig leuke berichten en aanbiedingen stuurt dan zul je vanzelf een trouw publiek opbouwen die je e-mails maar al te graag openen.
De kosten van e-mail marketing zijn bovendien erg laag, zeker als je het vergelijkt met adverteren via Adwords of Marktplaats bijvoorbeeld.
Consumenten hebben meer tijd in de vakantie

Een ander groot voordeel dat onderschat wordt is de tijd die consumenten in de vakantie hebben. Veel mensen vervelen zich in de vakantie en checken zelfs op hun vakantieadres regelmatig hun e-mail. In de vakantie periode is e-mail marketing daarom een uitstekende manier om je klanten nog eens te informeren over je aanbiedingen en nieuwste producten.
Je kunt het uitstekend voorbereiden
Het laatste en wellicht grootste voordeel is dat je e-mail marketing tot in de puntjes kunt voorbereiden. Zeker als je gebruik maakt van een professioneel e-mail programma zoals Mailchimp is de voorbereiding een eenvoudige klus.
Eigenlijk kun je al het werk voorbereiden en de e-mail instellen om tijdens de vakantie te versturen. Uiteraard stel je van te voren alles goed in en test je de e-mail eerst door het naar je zelf te versturen.
Ook je webwinkel kun je op deze manier voorbereiden. Als je in je nieuwsbrief tijdelijke aanbiedingen vermeldt kun je deze bijvoorbeeld ook alvast instellen op je webwinkel. De meeste webwinkel systemen zoals Magento en Oscommerce bieden eenvoudige oplossingen om een schema voor aanbiedingen in te stellen. De aanbieding wordt dan vanzelf actief op het gewenste moment.
Gemakkelijk te combineren met andere marketing.
Een ander voordeel is dat e-mail marketing ondersteunend kan werken op vrijwel alle andere marketingactiviteiten. Als je aanbiedingen hebt of een speciale actie dan vermeldt je deze uiteraard in de nieuwsbrief. Hetzelfde kun je doen met nieuwe producten en merken die aan het assortiment zijn toegevoegd.
Een goede e-mail of nieuwsbrief opstellen

Als je de e-mail marketing goed wil voorbereiden dan is een stappenplan een handig hulpmiddel. Via de onderstaande stappen kun je snel en eenvoudig een professionele e-mail of nieuwsbrief opstellen.
We raden je aan om eerst altijd even goed na te denken over de inhoud van de e-mail. Welke waarde biedt het voor de lezer? Daarnaast moet de visuele uitstraling natuurlijk ook goed zijn. Test e-mail altijd zelf even voordat je het inplant en klik op de linkjes in de mail om te checken of alles goed werkt. Als alles goed is ingesteld kun je met gerust hart op vakantie!
1. De boodschap
Wat is de boodschap van je e-mail? Dit kun je duidelijk aangeven door het in de onderwerp balk te vermelde, dit is dan ook de eerst inhoudt die de lezer te zien krijgt. Deze boodschap zou de lezer moet verleiden om de e-mail te openen en verder te lezen. Het benoemen van aanbiedingen en korting kan daarom goed werken. Het stellen van een vraag is ook altijd een goede manier om de interesse te wekken, bijvoorbeeld: Korting verkrijgen op het hele assortiment?
2. De uitstraling
Naast de boodschap is de uitstraling van de e-mail natuurlijk ontzettend belangrijk. Een professioneel e-mail programma als Mailchimp biedt je uitstekende mogelijkheden om met een standaard template een nette mail op te stellen. Let er op dat de mail wordt gemaakt volgens de huisstijl kleuren van je webwinkel. Bij voorkeur gebruik je een lichte achtergrond en een duidelijk lettertype in een donkere kleur.
3. Aanbiedingen & korting

Niet iedere lezen zit te wachten op de zoveelste nieuwsbrief met nutteloze informatie en reclame. Aanbiedingen en kortingscodes gaan er echter altijd in bij ons Nederlanders.
Het vermelden van een paar goede aanbiedingen is daarom een must om de lezen van je nieuwsbrief naar je webwinkel te krijgen. Bij voorkeur maak je de aanbiedingen exclusief voor de nieuwsbrieflezers, dit geeft de lezer natuurlijk een speciaal en dankbaar gevoel. Ook kortingscodes kun je zeer goed toepassen op deze manier.
Een speciale kortingscode voor de nieuwsbrief lezer die slechts een week geldig is bijvoorbeeld.
4. Informatieve factor
De informatieve factor van de e-mail mag ook niet onderschat worden. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat alle lezers op de zoveelste aanbieding en kortingscodes zitten te wachten. Ook belangrijke mededelingen en nieuwsberichten kun je daarom uitstekend een plekje geven in de nieuwsbrief. Bij voorkeur met een linkje naar het volledige bericht dat op je webshop te lezen is natuurlijk!
5. CTA + Verwijzingen
Het belangrijkste is dat je de lezer overtuigd om een bezoekje aan je webwinkel te brengen. Dit doe je door verwijzingen aan te brengen en call to action knoppen in te zetten. Met verwijzingen bedoelen we het aanbrengen van de juiste linkjes naar de specifieke producten, categorieën en nieuwsberichten.
Leid de bezoeker gelijk naar de juiste pagina om frustratie te voorkomen. Je kunt net als op je webwinkel ook CTA knoppen opnemen met ‘meer informatie' bijvoorbeeld. Deze knoppen zorgen voor een duidelijke navigatie naar de webwinkel.
6. Test de e-mail altijd eerst zelf
Voordat je ook maar iemand mail controleer je de nieuwsbrief natuurlijk dubbel. Je zult niet de eerste zijn die een hoop klachten krijgt omdat er een verkeerde prijs in de e-mail vermeldt wordt:)
Naast de normale controle kun je de nieuwsbrief ook eerst testen door het naar jezelf en eventueel je collega's te sturen. Hoe meer ogen, des te meer fouten worden er ontdekt. Als er fouten in staan kun je die er nog uithalen.
Vervolgens kun je de nieuwsbrief inplannen om te versturen op het gewenste tijdstip!
Hoe maak je een goede nieuwsbrief?
Er zijn diverse programma's voor het maken van een nette nieuwsbrief. Natuurlijk kun je het ook kosteloos met je eigen e-mail programma doen maar hier zou je niet op moeten besparen naar ons inzicht. Met een professioneel e-mail programma als Mailchimp kun je bovendien kosteloos starten.
Naarmate je veel nieuwsbrief lezers krijgt hoef je pas een kleine bijdrage over te maken.
Programma's zoals Mailchimp bieden je uitstekende mogelijkheden om te starten met een vooraf gemaakt template. Deze template bestaan uit onderdelen zoals koppen, afbeeldingen, aanbiedingen een stukje tekst.
Deze templates zijn echter ook aan te passen of je kunt een uniek template op maat (laten) maken.
Regelmatig versturen maar overdrijf niet
Wanneer je eindelijk enkele tientallen nieuwsbrief lezers hebt opgebouwd is het tijd om te beginnen met e-mail marketing. we raden je aan om te beginnen met een maandelijkse of tweewekelijkse mail. Als je er achter komt dat e-mail marketing de gewenste effecten oplevert dan wordt het natuurlijk verleidelijk om vaker een e-mail te versturen.
We raden je echter aan om hierin niet te overdrijven. Wanneer je te vaak e-mails gaat sturen wordt het al snel ervaren als spam. Bovendien is het moeilijk om elke keer weer een unieke aanbiedingen en een informatieve boodschap te sturen.
Je kunt er wel voor kiezen om een aparte nieuwsbrieflijst op stellen met lezers die aangeven vaker een aanbieding te willen ontvangen. Bol.com doet dit op een geweldige manier met de Dagdeal app. Hierop ontvangen de lezer elke dag een unieke aanbieding, vaak een product waar een flinke korting opgegeven wordt. Deze lezer kiezer er bovendien zelf voor om dagelijks een aanbieding te ontvangen.
Bereid je voor op feestdagen en events
E-mail marketing is ook een uitstekende manier om in te haken op de actualiteit en ook op regionale en lokale events. Mede hierdoor is e-mail marketing ook in de vakantie één van de meest ingezette marketing methoden. Zo kun je een e-mail voorbereidingen voor Pasen, Kerst, de zomervakantie en andere regionale feestdagen bijvoorbeeld.
Ook bij events en feestdagen zoals koningsdag en het WK voetbal kun je een nieuwsbrief met een speciaal thema maken om in te haken op de actualiteit. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje naar de vele creatieve acties die bedrijven de vorige keer weer bedacht hebben voor het WK voetbal.
Personalisatie, weet je het zeker?
Personalisatie is de sleutel naar succes met e-mail marketing zo beweren veel marketeers. De laatste jaren duiken er echter steeds meer onderzoeken op die het tegendeel beweren. Niet elke nieuwsbrief lezer zit te wachten op een zogenaamde persoonlijke mail met daarin algemene aanbiedingen.
Het is bovendien een stuk meer werk om alles volledig goed te krijgen en elke lezer persoonlijk te mailen. Als er foutjes worden gemaakt met de namen is dat natuurlijk funest voor je e-mail marketing!
Op basis van de aankoop
In plaats van de personalisatie zou je je ook enkel kunnen richten op de behoefte van de klant. Met Mailchimp is het tegenwoordig ook mogelijk om de gegevens van de aankoop van je klant te integreren. Hierdoor weet het programma precies welke aanbiedingen er weergegeven moeten worden.
Zeker als je een kleine webwinkel hebt met een aantal trouwe klanten kan het sturen van persoonlijke aanbiedingen op basis van eerdere aankopen uitstekend werken. Je bent er hierdoor bovendien zeker van dat je het juiste publiek bereikt en een relevante aanbieding doet.