Binnen de business-to-business (B2B) sector wordt de e-Commerce steeds belangrijker. Vooral als je de successen van de business-to-consumer webshops ernaast legt, lijkt de groei nog wel even door te kunnen zetten. Het valt op dat een groot gedeelte van de klanten producten via online marktplaats aanschaffen. Online marktplaatsen zijn precies wat de naam doet vermoeden: een plek om online je ‘kraampje’ neer te zetten, naast de ‘kraampjes’ van andere online ondernemers. Deze digitale markt stond in 2015 in de Verenigde Staten voor 29 procent van de online aankopen. Veruit de bekendste online marktplaats is Amazon, en zij waren goed voor 24 procent van de totale omzetgroei in de sector. Amazon investeert met Amazon Business hevig in deze toekomst, en ook Alibaba met AliExpress ziet er wel heil in. Maar wat zijn de voordelen van een online marktplaats? En zitten er nadelen aan?
pla-7

De voordelen

 

1. Simpel

Het allergrootste voordeel is dat het super gemakkelijk en snel op te zetten is. Je hebt er zomaar een extra verkoopkanaal bij, zonder daarbij veel te hoeven investeren. Een shop-in-shop openen op een online marktplaats is zo simpel als het aanbieden van je producten. De winkel is er immers al, alsook de schapruimte, magazijnruimte en de logistiek.

2. Het werven van nieuwe klanten

Een ander belangrijk voordeel is het de simpliciteit waarmee een bedrijf nieuwe klanten kan vinden. Potentiële klanten die anders zo goed als onbereikbaar waren, stuiten nu op de producten op hun favoriete webshop. Het gebruik maken van deze marktplaats als verkoopkanaal bespaart veel marketingkosten!

3. Naamsbekendheid vergroten

Hoe hoger je in de zoekresultaten van een online marktplaats komt te staan, des te meer naamsbekendheid je krijgt. Dit hangt vanzelfsprekend af van de prijs die je op jouw producten hebt geplakt, en hoe goed je het doet in de reviews vergeleken met concurrenten. In ieder geval helpt het om relevant te blijven, en dat is altijd belangrijk voor het behalen van een goed resultaat.

4. Het vertrouwen is er

De mens is een gewoontedier, en dat geldt ook voor online aankopen. Een groot gedeelte van de kopers doen hun aankopen bij een handjevol voor hun vertrouwde adressen. In dat geval maakt het niet uit hoe goed jouw webshop eruit ziet, de klant moet overgehaald worden om bij jou te shoppen. Bij een online marktplaats vervalt dit obstakel!

5. Klanten werven

Voor de klanten die onbekend zijn met jouw webshop en producten, kan een goede ervaring op zo’n online marktplaats een reden zijn om voortaan direct bij jou te kopen. De online marktplaats dient daarom vooral als klantenwerver, ook al komt er een leuk bedrag binnen. Het belangrijkste is natuurlijk jouw eigen B2B-onderneming.
conversie

De nadelen

Business-to-business ondernemingen die in een niche markt opereren, en bijvoorbeeld specialistische producten aanbieden, hebben veel minder profijt van online marktplaatsen. Het is voor hen belangrijk om goed inzicht te hebben in de wensen van hun klanten, en zo de mogelijkheid tot een gepersonaliseerde verkoopervaring aan te kunnen bieden.

1. ERP-koppeling

Een B2B-onderneming loopt met een online marktplaats het risico dat het onderhouden van meerdere verkoopkanalen zijn parten gaat spelen. Neem bijvoorbeeld het ERP-systeem, wat toezicht houdt op het proces van verkoop tot klant. Of denk aan de integratie-interface die nodig is om jouw webshop met Amazon Business te verbinden.

2. Klanten persoonlijk assisteren

Het is bij online marktplaatsen niet mogelijk om bijvoorbeeld klantspecifieke prijzen of aanbiedingen te hanteren. Dit neemt de mogelijkheid tot een persoonlijke benadering weg, en dit kan gevolgen hebben hoe de klanten jouw onderneming ervaren.
akkoord

3. Omnichannel

Gebruik je omnichannel-strategie om na te gaan of een online marktplaats genoeg toevoegt aan jouw onderneming. Het is voor sommige bedrijven een speerpunt om hun klanten altijd een concrete klantbeleving te bieden. Met name in de technische sector is dit belangrijk. Dat komt omdat deze ondernemingen het belangrijk vinden om een directe lijn van communicatie met hun klanten te hebben.

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Edwin Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Edwin
Gast
Edwin

Dankjewel voor de informatie. Wij zitten ook na te denken om een b2b webshop te openen, dit geeft goed weer wat de voor en nadelen precies zijn.