Als je het op de juiste manier inzet, kan Instagram zorgen voor gigantisch veel verkeer naar je webwinkel. Dit zijn bovendien allemaal relevante bezoekers als je het goed doet. Mensen die al een afbeeldingen of foto voorbij hebben zien komen, en op basis daarvan besloten hebben meer informatie te verzamelen. Instagram is hierdoor een populaire methode geworden om interactie op te bouwen met de doelgroep. Net als met alle social media kanalen zijn er bepaalde do’s en dont’s waar je rekening mee moet houden. Met deze tips wordt het gemakkelijk om een grote fanbase op te bouwen waarmee je altijd interactie kunt opbouwen.
instagram

Waarom Instagram uitstekend is voor webwinkels

Instagram bestaat voornamelijk uit afbeeldingen, plaatsen en foto’s. Aangevuld met korte berichten met daarin ook hashtags net als bij Twitter. Door de prominente weergave van afbeeldingen is het een uitstekende tool geworden om producten en promotionele afbeeldingen te laten zien aan mensen. Doordat je ook alleen afbeeldingen kunt bekijken kunnen mensen eindeloos scrollen tot ze een interessant bericht tegenkomen.
insta ecomm

Voorverkopen

Je kunt eigenlijk stellen dat je producten kunt voorverkopen op Instagram. Dit komt omdat er vrijwel alleen met afbeeldingen gewerkt wordt. Op basis hiervan kunnen consumenten al aardig goed inschatten of een product interessant is.

Gebruik de juiste Hashtags

Met Hashtags kun je bepaalde trefwoorden mee geven aan berichten, om aan te geven waar de foto over gaat, waar deze gemaakt is of wat voor gevoel het geeft. Als mensen vervolgens zoeken op deze tags kan jou bericht tevoorschijn komen.

De belangrijkste Hashtags volgens instagram:

De Hashtags zijn dus belangrijk omdat je er gebruik van kunt maken. Als je deze gebruikt is de kans groter dat mensen je bericht te zien krijgen. Hieronder vindt je een overzicht van de meest gebruikte tags, houd deze in je achterhoofd als je een post aanmaakt. Wil je meer populaire hastags zien? Neem dan een kijkje op deze lijst.

1.#love 546,312,756 posts
2.#instagood 252,226,047 posts
3.#me 238,166,943 posts
4.#follow 208,003,100 posts
5.#tbt 205,718,608 posts
6.#cute 203,174,797 posts
7.#like 193,577,034 posts
8.#photooftheday 189,818,506 posts
9.#followme 183,736,791 posts
10.#tagsforlikes 171,593,674 posts
11.#happy 165,534,554 posts
12.#beautiful 163,122,231 posts
13.#girl 162,838,871 posts
14.#picoftheday 140,266,148 posts
15.#instadaily 126,075,675 posts
16.#fun 124,017,892 posts
17.#smile 120,121,394 posts
18.#igers 118,454,910 posts
19.#selfie 117,998,320 posts
20.#friends 117,809,423 posts
hashtags

Welke hashtags?

Als je naar de bovenstaande lijst kijkt dan zal je waarschijnlijk vreemd opkijken. Het zijn allemaal Engelse woorden en waarschijnlijk zijn er maar weinig die echt relevant zijn voor je winkel en product. Waarschijnlijk heb je dan gelijk.
Dit is slechts bedoeld om je een idee te geven van de vele mogelijkheden die er zijn. We raden je aan om hastags te gebruiken, het kiezen van de juiste tags, die voor jou relevant zijn, zal je echter zelf moeten doen.
Om te weten welke tags het meest relevant zijn, zijn er ook diverse tools. Hiermee kan je gelijk ontdekken of er ook daadwerkelijk gezocht wordt op de zoektermen.  Om er achter te komen wat de meest relevante hashtags zijn, kan je het beste gebruik maken van een internationale tools zoals  IconoSquare of Webstagram.
Hieronder vind je een voorbeeld van een zoekopdracht waarmee je relevante zoektermen op Instagram kunt vinden. Deze kun je vervolgens verwerken in je posts om meer mensen te bereiken. Om een goede lijst op te bouwen kan voorafgaand aan je Instagram campagne meerdere zoekopdrachten uitvoeren zodat je altijd beschikt over een lijst met relevante hashtags.
Instagram geeft je de mogelijkheid om maximaal dertig hashtags te gebruiken per post, gebruik alleen de meest relevante. Houd er wel rekening mee dat deze populaire termen kunnen veranderen door de tijd heen.
hashtags 2

#Bonustip voor webwinkels

Hierbij een tip die iedere webwinkel kan toepassen. Ik heb het bovenstaande keyword onderzoek toegepast voor alle categorieën en producten van mijn webwinkels, hierdoor kan je een mooie lijst samenstellen met alle relevante zoektermen. Voor elke categorie heb ik ongeveer 10-15 relevante termen ontdekt. Deze kan ik vervolgens gebruiken in een post waarin ik direct naar de relevante categorie link, geïnteresseerden hoeven zo niet lang te zoeken om het gewenste product te vinden.
Hierbij nog een aantal handige tips voor relevante tags die je kunt gebruiken.

Gebruik merkgebonden tags

  • #Calvinklein
  • #Hangmatgigant
  • #Bol

Gebruik productgebonden tags

  • #Parfum
  • #Hangmatten
  • #Speelgoed

Gebruik locatiegebonden tags

  • #Friesland
  • #Amsterdam
  • #Nederland

Als je deze tags gebruikte is het ook handig om het even op te slaan in een kladblok. Na een tijdje kom je er achter welk tags goed werken en welke minder. Degene die goed werken kan je dan in de toekomst gelijk weer gebruiken zonder dat je er lang naar hoeft te zoeken.

De juiste filters gebruiken

Om je foto’s en afbeeldingen optimaal weer te geven heeft Instagram een eigen fotofilter app. Hiermee kan je de foto’s bijvoorbeeld ophelderen, grijs maken of de kleuren juist beter naar voren laten komen. Het gebruik van de juiste filters schijnt erg belangrijk te zijn maar de onderzoeken tonen juist aan dat het misschien beter is om helemaal geen filter te gebruiken als je wil dat mensen op het bericht klikken.
De ene filter werkt beter dan de andere, hieronder de uitkomsten van het onderzoek. Het hangt natuurlijk een beetje van je product en fotomateriaal af maar zoals je ziet is het gemiddeld het beste om helemaal geen filter te gebruiken.
filterapp

Hierbij de 10 filters die het meest populair zijn volgens Populagram:

  1. Normal (No Filter)
  2. Valencia
  3. Earlybird
  4. X-Pro II
  5. Amaro
  6. Rise
  7. Hudson
  8. Lo-fi
  9. Hefe
  10. Sierra

Voorbereiding is het halve werk

Net als met de meeste dingen geldt dat een goede voorbereid je uiteindelijk veel werk kan besparen. Daarom is het belangrijk om alle berichten en tags ook buiten Instagram op te slaan zodat je het later kunt gebruiken. Je kunt er vooraf ook voor kiezen om een hele planning te maken waarin wordt omschreven wanneer je welke berichten gaat plaatsen.
Een ander spreekwoord die je ongetwijfeld kent is; goed gereedschap is het halve werk. Dit is ook zonder meer waar als we het hebben over Instagram en social media in geheel. Er zijn tools zoals Hootsuite en Obi4wan waarmee je in principe alle berichten op alle social media kanalen kunt inplannen. Om berichten op Instagram in te plannen kan je ook gebruik maken van het betaalde programma ScheduGram.
schedugram

Timing is essentieel

Op Instagram worden tegenwoordig al zoveel berichten geplaatst dat je fans het bericht lang niet altijd te zien zullen krijgen. Om de kans op views te verhogen is het verstandig om je posts op de juiste momenten in te plannen. Op de momenten dat de meeste fans online zijn bijvoorbeeld. Dit hoef je gelukkig niet zelf uit te zoeken want er is voldoende onderzoek naar gedaan.
Een gerichte aanpak kan je eigenlijk pas na verloop van tijd ontwikkelen, dan weet je al wat werkt en wat niet werkt. Hiervoor kan je opnieuw gebruik maken van IconoSquare, deze tool geeft je inzicht in de interactie die de vorige berichten hebben opgeleverd. Op basis daarvan kan je bepalen wat het beste moment is om een bericht te plaatsen.

Volgers kapen van de concurrent

Als je net nieuw bent op Instagram ken je no niemand en niemand kent jou nog. Je wil natuurlijk op zoek naar de doelgroep, mensen die jou webwinkel en producten interessant vinden. Één van de beste manieren om dit te doen is het opzoeken van je concurrenten en proberen om interactie met hun fanbase op te bouwen. Je weet dat deze mensen al interesse hebben in het product, wellicht kennen ze jouw webwinkel nog niet. Hoe zorg je dat dat wel gebeurt?
Om interactie op te bouwen met de doelgroep van je concurrenten kun je een aantal trucjes toepassen. Hiermee komt je account in ieder geval onder de aandacht bij deze mensen.

  • Volg een Instagram gebruiken
  • Like iemand zijn foto
  • Plaats een comment bij een foto

Zelf ben ik hier ooit mee begonnen door een lokale concurrent te bekijken en zijn volgers ook te gaan volgen of hun berichten te liken. Deze mensen zitten waarschijnlijk in de buurt wat de kans op succes een stukje groter maakt. Ook heb ik er goed op gelet of ik geen negatieve reacties kreeg op deze ietwat slinkse marketingmethode, dat was gelukkig niet het geval. Het moet wel gezegd worden dat je dit het best in fases kan doen, je wil niet te agressief overkomen waardoor het nog eens extra kan opvallen. Zelf ging ik 100 mensen per keer volgen en/of liken, dit zijn de resultaten:
Follow: 14% volgt ons terug
Follow + Like: 22% volgt ons terug
Follow + Like + Comment: 34% volgt ons terug
De aantallen waren niet heel hoog dus et is zeker geen wetenschappelijk onderzoek, toch geeft het de bedoeling goed weer. Hoe meer tijd en aandacht je er aan besteed, des te hoger is de kans op succes. Het wordt gewaardeerd dat je de tijd en moeite neemt om te reageren op iemand anders zijn bericht.
instagram-followers

Gesponsorde berichten en reviews

Een andere goede manier om je fanbase op Instagram kunstmatig uit te breiden is het samenwerken met andere mensen die al een fanbase hebben opgebouwd. Hiermee bereik je bovendien eenvoudig een publiek dat wellicht nog niet bekend is met je webwinkel en product. Maar hoe doe je dat en hoe bereik je de juiste mensen.
Je kan weer beginnen met een goede voorbereiding, het maken van een lijstje van interessante accounts bijvoorbeeld. Een goede methode is om het op te splitsen in commerciële accounts (die sowieso interesse in een samenwerking hebben) en particuliere accounts (die wellicht interesse hebben). Bij commerciële accounts kan je denken aan het account van een nieuwsblad of een autoritaire website binnen jou branche of niche. Bij particulier kan je denken aan bekende mensen die al een hoog aantal volgers hebben. Als deze accounts jou webwinkel of product onder de aandacht brengen, en je doet het juist, dan groeit je eigen Instagram account ook snel.
Als je op zoek gaat naar interessante partneraccounts dan kan je op 2 dingen letten. Is het aantal volgers hoog genoeg? En kan ik in contact komen met de eigenaar van het account? Als een account meer dan 20 duizend volgers heeft dan kan het al interessant zijn. Als er een e-mail adres in het profiel vermeld wordt dan kan je gelijk contact opnemen om te vragen of er een samenwerking mogelijk is. Let op, het gaat hier wel vaak om betaald adverteren, al wordt het vaak sponsoring genoemd.
Bereid je webwinkel zelf ook goed voor als je dergelijke promotionele acties op Instagram gaat doen. Het kan namelijk zorgen voor een vloedgolf aan bezoekers en klanten. Dit is natuurlijk precies wat je wil maar heb je wel genoeg producten op voorraad? Genoeg klanten maar geen producten is een doemscenario wat je uiteraard wil voorkomen.
gesponsored

Het juiste gereedschap

Omdat het zo belangrijk is, lichten we de tools graag nog een keer toe. Zoals genoemd is dit de helft van het werk. Met de juiste tools kan je er ook voor kiezen om al je berichten in te plannen zodat je er een tijdje niet naar om hoeft te kijken. Andere tools zijn weer bedoeld om je zo veel mogelijk inzicht te geven in het rendement. Je kunt bijvoorbeeld in de gaten houden hoeveel volgers, likes etc je hebt. Ook is het bezoek naar de webwinkel te meten met een programma zoals Google Analytics.
Populagram – Vind papulaire hashtags, filters en interessant volgers.
Schedugram – Plan je berichten in op de meest geschikte momenten.
IconoSquare – Info, analytics en inzicht in het aantal volgers en likes.
Webstagram – Vind de juiste hashtags en interessante accounts voor gesponsorde berichten..

Focus niet op cijfers

Cijfers liegen niet en zijn uiteraard belangrijk omdat je wil weten wat al die social media inspanningen nou eigenlijk opleveren. Toch raad ik je aan om niet alleen op de statistieken te focussen. Het is natuurlijk ook niet realistisch voor iedere niche webwinkel om direct duizenden volgers te hebben. Het belangrijkste is dat je interactie weet op te bouwen met het deel van je doelgroep dat zich ook op Instagram begeeft. Zoals genoemd is Instagram een ideaal kanaal om meer bekendheid voor je webwinkel en product te werven omdat afbeeldingen centraal staan!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op