Wat is een FAQ? En hoe plaats je deze op slimme wijze in jouw webshop?

Webwinkelsucces.nl » Wat is een FAQ? En hoe plaats je deze op slimme wijze in jouw webshop?

FAQ staat voor Frequently Asked Questions, ofwel veelgestelde vragen. Het is een onderdeel van een website of webshop waar de meest gestelde vragen van klanten worden beantwoord. Je kunt hierbij denken aan: “Wat zijn de verzendkosten?” of “Hoe lang duurt het voor ik mijn pakket ontvang”.

Maak je nog niet gebruik van een FAQ in jouw webshop? Het schrijven van een FAQ-pagina is een uitstekende manier om de content op jouw webshop uit te breiden en veelgestelde vragen van klanten alvast te beantwoorden. Hierdoor hoef je minder tijd te besteden aan klantenservice en wordt jouw webshop ook nog eens beter gevonden in de zoekmachines.

We leggen graag uit waarom het implementeren van een FAQ en jouw webshop verstandig is en hoe je dit kunt realiseren.

Hoe ziet een FAQ eruit?

Een FAQ ziet er vaak als volgt uit:

Kun je een voorbeeld geven van een FAQ?

Jazeker, dit is een ‘accordeon' een module die vaak gekozen wordt voor een FAQ. Op die manier verberg je grote hoeveelheden informatie die misschien niet relevant is voor de bezoeker. Deze is namelijk vaak op zoek naar het antwoord op een specifieke vraag. Die vraag is makkelijker te vinden als je gebruik maakt van een accordeon.

Ik wil een FAQ toevoegen aan mijn site, hoe doe ik dat?

Leuk dat je ook een FAQ wil, dit is een voorbeeld antwoord, maar als je even verder leest in dit artikel, dan helpen we je verder.

Een mooi voorbeeld is de klantenservice sectie van Coolblue die is opgedeeld in verschillende categorieën.

Waarom een FAQ?

Een FAQ-pagina is er niet alleen om de algemene vragen van klanten te beantwoorden. Het kan ook helpen om klanten die twijfelen over de streep te trekken. Je kan op de algemene FAQ-pagina bijvoorbeeld ook ingaan op de mogelijkheden om een product uit te proberen of te retourneren mocht het toch niet bevallen. Dit overtuigt klanten om de aankoop toch door te zetten. Bovendien hoeven deze klanten dan niet contact op te nemen met de klantenservice. Dit scheelt jou weer mailtjes en telefoontjes terwijl de bestellingen gewoon doorlopen.

De meeste webshops beantwoorden alleen vragen voor de algemene klantenservice pagina. Hierin worden veelgestelde vragen over het assortiment en het bestellen beantwoord. Maar je kan er ook voor kiezen om een FAQ op productniveau toe te voegen. Zodat de belangrijkste vragen van de producten alvast beantwoord worden. Dit is goed om de productteksten uit te breiden en om je klantenservice te ontlasten, die zal minder vragen ontvangen.

Structured data FAQ

Wellicht heb je de term ‘’Structured Data’’ al eens voorbij zien komen. Het is een onderdeel van de technische SEO. Met een structured data FAQ zorg je ervoor dat de veelgestelde vragen van jouw pagina terugkomen in de zoekmachines. Het toepassen van structured data doe je door de code van de website te passen. Dit is echter geen garantie dat zoekmachines zoals Google deze vragen ook daadwerkelijk gaan tonen in de zoekmachine resultaten. Om hier zoveel mogelijk kans op te maken is het verstandig om duidelijke en uitgebreide FAQ-tekst op te stellen.

Voorbeeldvragen FAQ

Om je alvast op weg te helpen hebben we hieronder een paar algemene veelgestelde vragen geplaatst die op iedere webshop van toepassing zijn.

  • Hoe lang duurt het voordat ik mijn bestelling ontvang?
  • Wat is het retour- en garantiebeleid?
  • Hoe kan ik inloggen in mijn account?
  • Hoe kan ik mijn verzendadres wijzigen?
  • Hoe volg ik de status van mijn bestelling?
  • Hoe kom in contact met de klantenservice?
  • Wat moet ik doen als ik een onjuist verzendadres heb opgegeven?
  • Kan ik een factuur van mijn bestelling ontvangen?
  • Worden mijn artikelen in één pakket geleverd?

Deze vragen kan je overnemen, aanpassen en vervolgens beantwoorden. Schrijf een duidelijk antwoord op elke vraag en je bent al goed op weg!

Hoe beantwoord je de FAQ vragen

De informatie die je vermeld in de antwoorden van jou veelgestelde vragen hangt natuurlijk af van de specifieke webshop en producten die er verkocht worden. Over het algemeen is het aanbevolen om hierin zo duidelijk en informatief mogelijk te zijn. Maar uiteraard wil je ook zoveel mogelijk verkopen en kan je de FAQ ook benutten om de voordelen van jouw producten en jouw webshop nog eens uit te lichten.

FAQ implementeren in jouw webshop

Met de meeste webshop software kan je eenvoudig een FAQ toevoegen in een teksteditor. Als je de FAQ echter met structured data wil toepassen dan moet je hiervoor een stukje code schrijven en toevoegen aan je webshop. Hoe je de FAQ kunt implementeren in jouw webshop hangt dus af van de webshop software die je gebruikt.

1. Saas webshop

De meeste webshop aanbieders hebben een standaard module om een FAQ toe te voegen in de webshop. Of er is al vooraf gemaakte FAQ die je alleen nog maar hoeft aan te passen. Dit is ideaal omdat het je veel tijd bespaart en je geen complexe code hoeft te schrijven.

2. WooCommerce

Er zijn echter ook veel webwinkel ondernemers die gebruik maken van WordPress in combinatie met de webwinkelmodule WooCommerce. In dat geval raden we aan om een specifieke FAQ plugin te downloaden, die werkt in combinatie met jouw thema en pagebuilder. Wanneer je structured data wilt toepassen in een WooCommerce webshop dan kan je hiervoor de Yoast plugin gebruiken of de WP structured data plugin.

Heb jij nog vragen?

Heb je nog vragen aan onze redactie of wil je dat we een blik werpen op jouw FAQ pagina? Laat het weten in de reacties hieronder!

Bronnen:

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo