Gastbloggen is vandaag de dag één van de meest effectieve, en meest gebruikte, linkbuilding technieken. Het heeft veel bedrijven en bloggers geholpen om een webwinkelonline zichtbaarder te maken en om meer loyale bezoekers aan te trekken naar hun website. Voor ieder bedrijf is dit gunstig natuurlijk, daarom vertellen we wat trucjes om met zoekmachine machine optimalisatie (SEO) je gastblogs te implementeren.
Dit zal er niet alleen voor zorgen dat je door de relevante links hoger in Google komt. Als je goede gastblogs schrijft dan zal je al gauw ervaren dat dit ook direct relevante bezoekers kan opleveren. Hoe beter de blog is die je schrijft, hoe meer bezoekers je zal aantrekken.

Wat je zult leren

  • De waarheid over gastblogs
  • Hoe gastbloggen echt werkt
  • Hoe je onderzoek kunt doen voor een kwalitatieve blog
  • Hoe je blogs met standaard meetpunten kunt kwalificeren
  • Hoe je blogsites kunt benaderen met resultaten
  • Hoe je content kunt creëren om natuurlijke links aan te trekken
  • Waarom klantbinding een continue taak is bij gastbloggen

Is gastbloggen nog wel goed?

Of gastblogs werken of niet, daar zijn nog geen echte cijfers van. Dit is natuurlijk wel volop in onderzoek. Echter vertellen de resultaten wel, dat als gastbloggen op de juiste manier worden gepresenteerd, dan is het een goede strategie voor meer bezoekers, meer naamsbekendheid en SEO.

Gastbloggen werkt, als je het goed doet

Het is nog helemaal in dus, dat gastbloggen. Maar om er succes mee te behalen, is de methode van groot belang. Want ondanks dat de blogs er al langer zijn, de strategie is met de tijd wel veranderd. Het is dus belangrijk om de tijd te gebruiken voor een goede strategische benadering, van onderzoek tot publicatie, zodat je uiteindelijk geweldige resultaten kunt behalen met je webwinkel!
De voordelen van gastbloggen in 2015

  • Het is één van de makkelijkste manieren om in contact te komen met bloggers om relaties op te bouwen.
  • Het is een krachtig middel om een beginnend bedrijf of nieuwe blogs te tonen en om er even bij stil te staan.
  • Consequent dagelijks of maandelijkse bezoekers, wanneer het blog is geplaatst op een site met actieve en verbonden lezers.
  • Links van relevante blogs kunnen helpen om hoger in Google te komen met goede trefwoorden. Hierdoor worden de kansen hoger om persmomenten en interviews te krijgen.
  • Tekstueel gebonden links van relevante en hoog gekwalificeerde blogs helpen om de website hoger te krijgen voor de zoekmachine.

Gastbloggen werkt dus nog steeds, mits het goed gebeurt. De voordelen zullen na alle inspanningen zichtbaar worden.
gastbloggen 3

Vijf stappen om efficiënt te gastbloggen

Om maximale resultaten uit het gastbloggen te halen, kan het proces eenvoudig in vijf stappen worden uitgelegd. Met het stappenplan zal het sneller en makkelijker worden. En belangrijker nog: Dit stappenplan zal je ook beschermen tegen de veranderingen van Google met de tijd.

Het stappenplan zal de volgende vijf punten behandelen:

  1. Prospect
  2. Blog kwalificatie
  3. Outreach
  4. De content
  5. Klantbinding

Stap 1 – Prospect

Gastbloggen begint met het uitzoeken wie er mogelijk een blog voor je kan publiceren. Voor wie zou je willen schrijven en waarover zou je willen schrijven? Met de zoekmachine zou je een eind kunnen komen door te zoeken op “gastbloggen” of “blog schrijven” in combinatie met een trefwoord of met een zoekterm van je industrie. Al zoekende kom je waarschijnlijk heel wat adressen tegen!
Zodra je een lijstje hebt met prospects, kun je na gaan denken over de relevante content. Hierbij kun je ook horizontale en verticale gerelateerde merken in acht nemen, want dan maak je gebruik van linkbuilding tactieken. Want zodra er meer thema link kansen zijn, dan kan het meer gedeeld worden. En meer delen, is meer verspreiding natuurlijk!

Waarom is relevante content belangrijk?

Relevante content wordt nog wel eens vergeten en wordt ook heel vaak genegeerd door mensen die gastbloggers runnen. Toch zijn er wel wat redenen te noemen, om het juist wel te doen.

  • Je blog wordt geschikter voor andere segmenten, waardoor je gebied wordt uitgebreid om nieuwe lezers en klanten aan te trekken.
  • Met relevante content breid je jouw lijst met prospects horizontaal en verticaal uit, zodat je webwinkel een verder bereik krijgt. Hierdoor krijg je ook meer potentiële schrijvers en lezers.
  • Door het grotere bereik worden er mogelijkheden geopend om nieuwe contacten te leggen en om nieuwe samenwerkingen met bijvoorbeeld andere webwinkels aan te gaan. Ook hierdoor kan je weer een nieuwe doelgroep bereiken.

gastblog 2

Relevante content makkelijk inzetten

Nu is waarschijnlijk duidelijk dat relevante tekst van belang is, dus dan kan het toegepast worden! Stel je voor dat je een schoenenzaak hebt en je wilt online zichtbaarder worden. Je wilt een gastblog inzetten om meer mensen te bereiken en om potentiële klanten aan te trekken.
Je begint met het maken van een lijstje waarin je alle mogelijke segmenten noemt die met jouw webwinkel te maken hebben. Voor bijvoorbeeld een schoenenzaak, kan je de volgende niches aan je lijst toevoegen: Fitness blogs, kleding blogs, studenten blogs of hardlopen blogs.
Met alle mogelijke niches in kaart gebracht, is het nu gemakkelijker om een prospect te vinden om jouw blog te plaatsen. Gebruik bijvoorbeeld de zoekmachine Google of Buzzsumo om kwalitatieve blogs te vinden waar je jouw content wel op wilt zien verschijnen.

Google zoekmachine

Google is de grootste zoekmachine die we kennen. Typ je zoekwoorden in en een uitgebreide lijst van resultaten komen je tegemoet. Maar wat je misschien niet wist, is dat je ook op gerelateerde artikelen kunt zoeken. Gebruik gewoon de zoek balk, en typ dan het volgende in: related: jouw zoekterm. Of related: jouw website. Je zult zien dat er ineens nog veel meer mogelijke resultaten naar boven komen!

Buzzsumo

Gezien het massale gebruik van Google, worden andere zoekmachines wel eens vergeten. Buzzsumo is echter een handig middel om heel gespecificeerd te gaan zoeken. Je kunt gewoon je zoekterm invullen en gaan zoeken. Maar daarna is het mogelijk om de resultaten te filteren op “guest posts” of op alleen berichten van bijvoorbeeld het afgelopen jaar, half jaar of maand. Ook is het mogelijk om te filteren op hoge of juist lage gedeelde berichten op social media.

Linkbird

Een ander handig programma om te zoeken naar goede websites om een gastblog op te plaatsen is Linkbird, zoals de naam al doet vermoeden is dit een programma waarmee je de linkbuilding beter kan doen. Je kan simpelweg relevante zoektermen invoeren en het programma gaat op zoek naar de beste website waar je een blog met link kunt plaatsen.

Stap 2 – Blog kwalificatie

De volgende stap is het kwalificeren van gastblog netwerken op specifieke standaards om laag gekwalificeerde sites er uit te filteren. Deze websites zullen je niet verder helpen om je webwinkel online een succesje te geven. Filtercriteria die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld de volgende:

  • Domein autoriteit
  • De betrouwbaarheid (Majestic SEO is een handig hulpmiddel)
  • Het aantal verwijzende links
  • Niche specifiek of meerdere categorieën
  • Panda-proof website

Of een domein autoriteit en betrouwbaarheid heeft zijn de belangrijkste factoren voor een blog. Het aantal links op een pagina is ook een goede filter, met daarbij natuurlijk waardevolle content. Let er bijvoorbeeld op dat link verwijzingen in de content zijn verwerkt. Bekijk bijvoorbeeld of reclameboodschappen de daadwerkelijke content niet naar beneden drukt en dat de content goed geschreven is. In het geval van gastbloggen, is het ook zeker de moeite waard om te kijken of er niet veel te veel niches en segmenten worden aangeboord. Een website met een focus op een bepaalde industrie heeft bijvoorbeeld een veel grotere autoriteit!
MozToolbar
Je kan er ook voor kiezen om de autoriteit van een website te meten met één van de gratis programma's die hiervoor zijn. Een veelgebruikte tool is de MOZ toolbar. Hiermee kan je in één oogopslag zien hoe de autoriteit van een website er uit zien. De links naar de website en specifieke pagina's worden gemeten en aan de hand van de kwaliteit van deze links wordt de autoriteit bepaald. Als er veel spamachtige links naar de website zijn dan kan je er beter geen link op plaatsen, dit wordt ook gemeten aan de hand van de zogenaamde spam score.
Een andere tool die je hiervoor kunt gebruiken is de toolbar van Majestic, deze doet nagenoeg hetzelfde maar meet andere punten om de autoriteit te bepalen. Met deze tool wordt bijvoorbeeld ook de trustflow van een website gemeten, dit zegt iets over de betrouwbaarheid van de website.
Deze tools zijn eenvoudig gratis te downloaden en eigenlijk onmisbaar als je een gastblogger of SEO specialist bent. Je zou eigenlijk altijd de kwaliteit en autoriteit van een website moeten meten, als dit niet hoog is hoef je ook niet de moeite te nemen om er een gastblog op te plaatsen, hierdoor bespaar jee een hoop tijd en vermijd je de minder goede websites.

Hoe denkt Google over Gastbloggen?

Gastbloggen is een goede tactiek om aan kwalitatieve links te komen maar je moet er wel ook letten dat je dit alleen doet bij goede websites. Schrijf ook een kwalitatieve blog bijdrage zonder al te veel reclame te maken. De visie van Google op gastblogggen wordt steeds strenger zoals je in deze video zal zien, hier legt de Google Specialist Matt Cutts uit waar je op moet letten bij gastbloggen.

Stap 3 – Outreach

In de outreach fase ben je daadwerkelijk berokken met het gastblog doel. Wil je een abonnement voor regelmatige berichten of slechts eenmalig?
De outreach begint met het vinden van contact informatie: namen, emailadressen en telefoonnummers. Op de blog pagina’s kun je kijken bij “Over ons”, “Ons team” of “Neem contact met ons op”. Meestal zijn op deze pagina’s contactgegevens te vinden.
Alle informatie paraat? Dan is het nu tijd om een gastblog pitch te sturen! Het is belangrijk om deze mail te personaliseren en om de ontvanger te overtuigen van jouw kunnen. Tevens kun je emailmanagement programma’s gebruiken om je mails en planning te beheren, zoals Boomerang voor Gmail. Zo kun je een herinnering inplannen, zodat deze mail pas verstuurd wordt na het aantal dagen dat je hebt aangegeven.
Is het gelukt, kreeg je een positieve reactie? Dan kun je nu verder naar de volgende fase: De content maken!

Stap 4 – De content

Het maken van content is dagelijks werk voor blog professionals. Toch ontbreekt het soms toch, dat er geen geweldige content uitkomt. De reden hiervan is, is dat geen proces is om te kunnen volgen. Onderstaand proces kun je bijvoorbeeld aanhouden om ervoor te zorgen dat je altijd over goede content beschikt.

  • Maak een schets voor een specifiek artikel en gastblog: Met een website URL verwijzing naar de richtlijnen, schrijf instructies, de toonzetting, de pagina’s die een link moeten krijgen en de deadline.
  • Verstuur de schets naar de schrijver of besteed het uit.
  • Laat de schrijver het artikel binnen de deadline schrijven.
  • Stuur de eerste versie op naar de blog manager (en de klant) voor feedback en goedkeuring.
  • Werk de inhoud eventueel bij, na bericht van de manager en de klant.
  • Verstuur de bijgewerkte versie naar het gastblog netwerk en vraag voor feedback.
  • Stuur na een week een herinnering wanneer er geen reactie op is gekomen.

Per blog gaat er best wel een proces aan voorbij. Het is dus belangrijk om over een goede planning te beschikken. Gebruik eventueel een programma om alle stappen in te kunnen plannen (Trello is een online, gratis programma bijvoorbeeld).
Zodra het artikel is geplaatst, is het nog niet klaar. Houd je artikel in de gaten en zorg voor een beetje interactie met de lezers van je gastblog. Dan weet je gelijk of het artikel een beetje aanslaat!
frisse content

Stap 5 – Klantbinding

Essentieel tijdens het gastbloggen is om je connecties met de gastblog prospect in goede orde te houden. Beide partijen hebben er immers belang bij, dat er goede content is, dat er veel lezers en volgens op social media zijn en dat er meer links naar het artikel komen. Een stukje klantbinding behoort dan ook bij de werkzaamheden.

  • Participeer in de discussies die zijn ontstaan bij reacties van je gastblog. Zijn er vragen? Neem dan even de tijd om ze te beantwoorden.
  • Deel ook nieuwe blogs van je blognetwerk.
  • Link naar hoge kwalitatieve content van je gastblog van de website met interne content (als beide pagina’s relevant zijn aan elkaar).

Je blog naar succes met een effectieve werkwijze

Met het stappenplan wordt het gemakkelijker en effectiever om je gastblogs op weg naar succes te helpen. Het zal niet alleen helpen om voor je website meer links te vergaren, maar het zal ook helpen om je online zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten. Wacht daarom niet langer en begin vandaag nog met gastbloggen!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op