Waarschijnlijk ben je wel bekend met Snapchat. De handige app waarmee je razendsnel foto’s en video’s met je kennissen kunt delen. Het verschil met andere app diensten is dat je berichten na tien seconden alweer verdwijnen van de server verdwijnen, deze vorm van privacy wordt gewaardeerd door gebruiker van de Amerikaanse software. Let er wel op dat je berichten alsnog kunnen worden opgeslagen.
Omdat Snapchat razendsnel groeit in Nederland is het wellicht een goed idee om het ook in te zetten voor je klantenservice. Alles kan net als bij Whatsapp gewoon op je telefoon beheerd worden. Je hoeft alleen de app te downloaden en je kunt snel in contact treden met je doelgroep. Je speelt hiermee in op de behoefte van je doelgroep om snel antwoord te krijgen op vragen. Foto’s en video is bovendien uitstekend geschikt om marketingboodschappen te delen. Genoeg redenen om Snapchat ook voor je webshop marketing in te zetten.
snapchat-logo

Toenemende populariteit

De toenemende populariteit van het programma is overal terug te vinden op internet. Snapchat heeft wereldwijd inmiddels meer dan honderd miljoen gebruikers.  In Nederland maakt inmiddels bijna dertig procent van alle inwoners gebruik van het communicatiemiddel. Bezitters van deze app gebruiken het iedere dag maar liefst een half uur, zo toont onderzoek aan. Hoeveel foto’s en video’s er dagelijks gedeeld worden is nauwelijks nog bij te houden.

Marketing met Snapchat

Je denkt nu waarschijnlijk, dat is allemaal leuk en aardig, maar wat gaat Snapchat mij opleveren als webwinkel eigenaar? En hoe kan je het effectief toepassen om meer bezoekers naar je webshop te trekken. Na het installeren van de app kan je direct in contact gaan. Hieronder een aantal manier hoe je dit kunt doen.

  1. Live zijn

Bij het lanceren van en nieuw product of het verkondigen van een wijziging in het assortiment kan je live op de app aanwezig zijn. Als klanten dan vragen of opmerkingen hebben dan kunnen deze gelijk doorgestuurd worden. Je kunt natuurlijk ook live beelden van de productlancering of winkelopening delen. Hierdoor blijft de doelgroep op de hoogte en wordt men alvast warm gemaakt voor de nieuw te bestellen producten.

  1. Deel exclusieve content

Je kunt je trouwe fans op Snapchat belonen door exclusieve content te delen. Door exclusieve aanbiedingen en acties exclusief via Snapchat te delen kan je bovendien uitstekend meten wat het rendement van dit marketingkanaal is. Wees creatief en bedenk leuke acties per social media kanaal.

  1. Wedstrijden houden

Iets weggeven vind iedereen leuk en kan je altijd een hoop positieve aandacht opleveren. Je kunt ook een wedstrijd houden waarbij fans een foto moeten inzenden om te winnen. De leukste foto wint een gratis product of tegoed om te shoppen op je webwinkel bijvoorbeeld.

  1. Een kijkje achter de schermen

Een andere leuke manier om een band met je doelgroep op te bouwen is het delen van afbeeldingen en info over je bedrijf zelf. Laat ook eens wat foto’s van je magazijn, kantoor en teamleden zien. Klanten krijgen zo steeds meer een gevoel bij je webwinkel.

  1. Partners met veel fans

Wil je echt een groot publiek bereik via Snapchat of welke social media dan ook? Dan is het slim om partners te zoeken, denk bijvoorbeeld aan zangers of acteurs. Bekende mensen die vaak al een groot publiek hebben opgebouwd. Als deze mensen je webshop of product noemen kan dat een hoop interesse opleveren.
ads-2-snap

Tips bij het inzetten van Snapchat als marketingtool

  • Voeg je Snapchat profiel toe aan je website en andere social media kanalen.
  • Gebruik je logo met website vermelding in je profiel.
  • Zoek partners die je kunnen helpen om je account te promoten.
  • Reageer snel op berichten, in ieder geval binnen een werkdag.
  • Kijk wat andere grote merken in je markt doen op Snapchat.

Snapchat Ads voor nog meer bezoekers

Het heeft lang geduurd maar sinds een aantal maanden is het ook mogelijk om betaald te adverteren door middel van Snapchat Ads. Het werkt wel een beetje anders als met andere app en social diensten. Het is ten eerste belangrijk dat je begrijpt dat influencers super belangrijk zijn, door te adverteren op hun account kan je de meeste bezoekers trekken. Hieronder nog een aantal mogelijkheden.
snapads

Live Story Takeover

Dit zijn geautomatiseerde berichten die je kunt sturen naar mensen die je nog niet kent. Deze verhalen worden gecomplementeerd met advertenties in de vorm van afbeeldingen. Dee vorm van adverteren wordt vooral gebruikt bij live events zoals sportwedstrijden.

3V Ads

Je kunt op Snapchat ook eenvoudig met video adverteren, volgens sommige specialisten één van de beste manier om nieuwe producten onder de aandacht te brengen. Let wel op, in tegenstelling met andere social media moet je een verticale video maken. De video wordt op het hele scherm van je mobiele apparaat weergegeven. De video neemt maximaal tien seconden in beslag waardoor je de kijker snel moet overtuigen van je voordelen.

Sponsored Geofilters

Om doelgericht te adverteren wil je soms alleen een bepaalde regio targeten. Helemaal als je ook een fysieke winkel hebt.

Sponsored Lenses

De vierde optie is de Sponsored Lens. De software van Snapchat maakt het mogelijk om afbeeldingen gewoon aan te passen zoals je met meer fotobewerkingsprogramma’s kunt doen. Hiermee kun je op je telefoon razendsnel Ads ontwikkelen.

Targeting mogelijkheden

Om direct op een regio te targeten, en de rest van de wereld uit te sluiten, maak je gebruik van de takover targeting mogelijkheid van Snapchat. Je kunt voor een bepaalde termijn selecteren in welke regio je wilt adverteren.Wil je een nog specifiekere doelgroep bereiken? Dan kan je ook targeten op leeftijd, geslacht en het type apparaat dat je bezoeker gebruikt. Heb je meer succes op mobiele apparaten, dan kan je deze bijvoorbeeld alleen nog targeten.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op