Bedrijven steken tegenwoordig veel geld in het promoten van berichten via Facebook en ook Linkedin maar maakt jouw webwinkel al gebruik van Pinterest. Dit sociale kanaal wordt steeds belangrijker waardoor we het tijd vonden om hier eens wat dieper in te duiken. Wat maakt Pinterest een goed kanaal om je webwinkel en producten te promoten?
Voorheen lieten veel webwinkel eigenaar Pinterest nog volledig links liggen, de bezoekersaantallen liggen ook nog altijd veel lager dan grote social media websites zoals Facebook en Twitter. Pinterest heeft echter andere onderscheidende factoren waardoor het voor veel webwinkels toch een belangrijk kanaal geworden is om producten te presenteren aan hun doelgroep. Bij Pinterest wordt er namelijk voornamelijk gebruik gemaakt van afbeeldingen om een bericht te maken.
Een ander belangrijk punt waarmee Pinterest zich onderscheid is de activiteit en bezoekduur van gebruikers. Pinterest heeft zeer trouwe gebruikers die een groot deel van hun tijd op het social medium besteden. 
Het aantal webwinkels dat actief is op Pinterest is in Nederland nog zeer beperkt dus ook wat dat betreft biedt het een goede kans om je potentiële klant op te zoeken. Wacht niet langer en voeg ook Pinterest toe aan je social media kanalen!
Pinterest

Eenvoudig plaatjes kijken

Online shoppers zijn nou eenmaal luie mensen en daar past Pinterest perfect bij. Vergelijk het met een krant die vooral plaatsen en titels laat zijn. Je  kan er eenvoudig doorheen scannen en je krijgt een hoop informatie. Plaatjes zeggen bovendien meer dan woorden.
Bij Pinterest kan je zogenaamde Pins maken waar je vervolgens weer berichten onder kunt voegen. Pins bevatten ook afbeeldingen waarmee je bijvoorbeeld producten kunt promoten. Consumenten zijn tegenwoordig steeds meer online aan het oriënteren en wat is er nou makkelijker dan het vergelijk op basis van plaatjes.
Het gebruik van voornamelijk afbeeldingen heeft er voor gezorgd dat mensen uren lang blijven op Pinterest om informatie te zoeken maar dus vooral om plaatjes te bekijken. Mensen krijgen zoveel informatie op hun bord tegenwoordig en met afbeeldingen is het simpeler om snel te bekijken en te onthouden.
Pinterest biedt ook de mogelijkheid om links bij de berichten te plaatsen waardoor bezoekers direct naar de juiste pagina op je webwinkel kunnen. Linkjes vanaf social media worden ook steeds belangrijker voor de ranking in de zoekmachines omdat Google hieraan de populariteit van een website kan aflezen. Nog een goede reden om snel aan de slag te gaan met Pinterest!
Plaatjes

Meer dan alleen producten

Hoewel het natuurlijk lekker gemakkelijk is moet je Pinterest niet zien als een kanaal waar je simpelweg als je productafbeeldingen op moet dumpen met een link er bij. Je moet steeds meer gaan werken volgens de ‘storytelling' methode. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan het delen van berichten met foto's van je bedrijf de medewerkers, actuele nieuwsberichten en ontwikkelingen rondom je webwinkel.
Als je dit op een goede manier wil toepassen al je er wel rekening mee moeten houden dat je Pinterest minimaal wekelijks bij moet houden. als je fans een tijdje niet meer horen dan heeft het weinig zin natuurlijk. Probeer gewoon iedere maand een overzicht te maken van berichten die je kan plaatsen en plan dit vast in.
Aan je populariteit op social media kunnen andere bezoekers ook eenvoudig aflezen hoe betrouwbaar een bedrijf is. Als je veel fans, volgers en likes hebt opgebouwd zegt dit veel over de betrouwbaarheid, als andere mensen het leuk vinden dan is het duidelijk dat je webwinkel tevreden klanten heeft.
Deze vorm van social media zal op termijn waarschijnlijk een groot deel van de traditionele PR gaan opnemen. Waar je als bedrijf vroeger nog de krant belde om een bepaald nieuwtje te melden hoeft je het nu alleen nog op Pinterest te zetten. Als mensen het interessant vinden wordt het vanzelf gedeeld en zal je bereik stijgen. Het enige wat je hoeft te doen is het creëren van goede content, afbeeldingen en wervende berichten.
Je kunt ook zelf op zoek gaan naar mensen die mogelijk raakvlakken met je webwinkel hebben. Je kan de Pinboards van mensen opzoeken en inspiratie opdoen voor je producten. Vervolgens kun je mensen gaan volgen die een raakvlak de activiteiten van je webwinkel hebben.
Plaatjes

Gebruik emotie in je verhaal

Naast het actueel houden van de Pinboard zal je emotie en actualiteit moeten inzetten om echt de aandacht van al die Pinners te moeten werven. Gebruik emotie als je over je webwinkel vertelt en deel ook eens foto's van droevige maar natuurlijk ook van de leuke webwinkel momenten. Ook als er op kantoor iemand jarig is of als er om welke reden dan ook een feestje is kan je het gerust op Pinterest plaatsen. Social media zorgt er hierdoor ook voor dat je klanten feeling krijgen met je bedrijf en producten.
Omdat afbeeldingen meer zeggen dan woorden is Pinterest een uitstekend middel om een beetje emotie toe te voegen aan je berichten. Andere leuke dingen die je kan melden is het aannemen van een nieuwe medewerker, een prijs voor je bedrijf of een goede beoordeling bijvoorbeeld. Hou het positief en actueel en je zal snel een trouw bestand aan volgers opbouwen!
emotion

Probeer het ook met promoted pins

Ben je inmiddels bekend met de ins en outs van Pinterest en werkt het naar behoren? Als je succes hebt met de gratis mogelijkheden van Pinterest kun je het wellicht ook eens proberen uit te breiden met de Promoted Pins, de betaalde variant. Naast het pinnen en repinnen kan je er ook voor kiezen om je berichten onder een geheel nieuwe doelgroep kenbaar te maken. dit worden ook wel gesponsorde pins genoemd waarmee ze onderscheiden kunnen worden van de normale organische pins.
Natuurlijk is Pinterest niet voor iedere webwinkel een goede toevoeging maar je kan het altijd eerst proberen met de gratis berichten. het verleden heeft uitgewezen dat Pinterest voornamelijk kansen biedt voor webwinkels die actief zijn in de modebranche of de eten en drinken branche. Allebei markten waar emotie en visualiteit natuurlijk een grote rol speelt. Je kan vandaag nog beginnen met het aanmaken van een gratis account, vervolgens kan je diverse pins aanmaken en je doelgroep opzoeken om te testen of Pinterest ook werkt voor jouw webwinkel!
pinterest-promoted

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Roos Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Roos
Gast
Roos

Handig!