Bij de online verkoop is een goede prijs veel belangrijker dan bij de verkoop in real life. Waar je in een normale winkel nog weleens over de prijs heen kan kijken en er bij de kassa pas achter komt dat het toch wel een beetje duur is, is dit in een webshop niet het geval. Online shoppers kopen met vol bewustzijn het product voor die ene prijs. Het is daarom ook erg belangrijk dat je als webshop een goede prijsstrategie gebruikt.
niet goed geld terug

De feiten

Er is keihard bewijs dat de prijs van een product een van de belangrijkste aspecten is van de online verkoop. Zo zijn potentiële klanten erg goed in het zoeken van aanbiedingen en besteden ze gemiddeld 10 min per aankoop aan het vergelijken van prijzen. Zo maken ze uiteindelijk het besluit om iets in een webshop te kopen. Prijsvergelijking site zijn daarom ook een erg goed voor de e-commerce marketing. Vooral bij bepaalde categorieën producten wordt er veel gebruik gemaakt van vergelijkingssites. Denk hierbij bijvoorbeeld aan elektronica. Verder is het zo dat voor 60% van de online kopers de prijs het eerste criteria is om een aankoop te overwegen. Is het te duur, dan gaan ze ergens anders zoeken.

Kies de juiste prijsbepaling

Om online succesvol te zijn, is het belangrijk om naar verschillende prijsstrategieën te kijken. Zo moet je prijs aan een paar eisen voldoen namelijk: de klant moet het geld willen betalen, het moet een concurrerende prijs zijn en het moet natuurlijk genoeg opleveren. Zonder inkomsten is er in de toekomst ook geen webwinkel meer. Maar hoe kan je nou het beste uit je prijsstrategie halen en hoe bepaal je de beste prijs? Hieronder worden 3 strategieën toegelicht in combinatie met 3 verschillende perspectieven die je op weg kunnen helpen.

Kosten georiënteerd (vanuit je bedrijf gezien)

Zoals de naam van deze strategie al doet vermoeden ga je bij een kosten georiënteerde strategie uit van de kosten. Hierop baseer je dan je verkoopprijs. Dit doe je door kosten zoals materialen, uren en grondstoffen (directe kosten) uit te zetten tegen kosten zoals de huur van het pand en reclame uitgaven (indirecte kosten).  Dan bepaal je het winstmarge wat je wil behalen en dit wordt dan de prijs die je aan de klant vraagt. Dit idee is erg simpel en vaak ook effectief. Er moet echter wel echt rekening gehouden worden met het feit dat je niet alleen op de wereld bent. De vraag van je klanten of de concurrentie met andere bedrijven zorgen ervoor dat deze prijs nooit helemaal vast staat. Daarom kan je de kosten georiënteerde strategie het beste combineren met een andere strategie.
seo optimization

Concurrentie georiënteerd (vanuit je concurrentie gezien)

Een tweede strategie die bruikbaar is voor het bepalen van de prijs is de concurrentie georiënteerde strategie. Hierbij let je dus ook op wat je concurrent doet. Dit is namelijk belangrijk om het hoofd te bieden aan alle prijsvergelijkers. Een concurrerende prijs is dus belangrijk maar dit betekend zeker niet dat je prijs dan lager moet zijn dan van je concurrent. Het kan best zijn dat hetzelfde product bij jouw wat duurder is, maar geef daarvoor in ruil een goede service terug. Verzeker klanten bijvoorbeeld van een snelle verzending of zelfs geen verzendkosten! Als klanten dit extraatje krijgen zijn ze sneller bereid om iets meer voor deze service te betalen en zullen ze in jouw webwinkel bestellen.

Vraag georiënteerd (vanuit de klant gezien)

In deze derde en laatste strategie staat het perspectief van de klant centraal. Of beter gezegd: waar is vraag naar en wat zijn mensen bereid hiervoor te betalen? Om hier een goed beeld van te krijgen kan je jezelf twee vragen stellen. Als eerste kan je jezelf afvragen wat het unique selllingpoint van jouw bedrijf is. Is dat wat ik aanbied echt uniek of wordt het ergens anders voor een betere prijs aangeboden? Ten tweede kan je jezelf afvragen wie nou precies je klanten zijn. Welke doelgroep spreek je aan en wat zijn hun wensen? Door deze twee vragen te beantwoorden kom je veel te weten over je bedrijf en kan je bepalen waar je in de toekomst de focus op legt. Verder moet je ook letten op de onder en boven grenzen van de klanten. Wanneer iets te duur wordt (bovengrens) kopen klanten het niet, wanneer iets zo goedkoop is dat de kwaliteit wordt wantrouwt (ondergrens) kopen klanten het óók niet. Probeer dus de middenweg te vinden.

Investeer in een goede prijsbepaling

Een goede prijsbepaling is dus ontzettend belangrijk voor het succes van jouw webwinkel. De drie bovengenoemde strategieën zijn heel basaal en het blijkt ook zo te zijn dat een combinatie van strategieën het meest effectief is. Blijf wel altijd je strategie aanpassen aan de groei van je bedrijf. Zo loop je veel minder risico om klanten mis te lopen!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op