Op dit moment is het weer nog lekker in Nederland en daarom komt de kop boven deze tekst mogelijk wat vroeg. Toch is het als webwinkeleigenaar, en als online marketeer, een goed moment om alvast te kijken naar de mogelijkheden voor zoveel mogelijk verkoop tijdens de feestdagen. Voor sommige winkels, zoals speelgoedzaken, geldt dat er tijdens de feestdagen net zoveel wordt verkocht als tijdens de rest van het jaar. Een product dat geschikt is als cadeau vindt in aanloop naar de feestdagen vooral veel aftrek.
In de afgelopen jaren, tijdens de economische crisis, hebben veel Nederlanders geld bespaard, maar niet tijdens de feestdagen. Rond deze dagen denken mensen minder na over de hoeveelheid geld voor een cadeau, als het maar leuk en gezellig wordt. De verwachting is dan ook dat er dit jaar meer besteed zal worden op internet rond de feestdagen. Zo blijft het aantal online verkopen stijgen en krijgen consumenten ook weer meer vertrouwen in webwinkelen.
Als ondernemer gaat er wel een hoop in tijd inzetten om ervoor te zorgen dat je webwinkel helemaal gereed is voor de feestdagen. Aan de ene kant moet je zorgen dat je webwinkel goed werkt, aan de andere kant moet er via marketingkanalen voldoende verkeer naar de webwinkel.

Bereid je voor op extra drukte rond de feestdagen

Om ervoor te zorgen dat je goed bent voorbereid op de drukte rond de feestdagen hebben we een aantal tips opgesteld. Zoals hierboven al even kort genoemd is het verstandig om je webwinkel van tevoren helemaal te testen, zodat je weet dat alles goed werkt tijdens de decemberperiode. Naast de werking van je bestelproces nemen bijvoorbeeld ook het assortiment onder de loep. Maar hoe zorg ervoor dat voldoende mensen je webwinkel bezoeken in aanloop naar de feestdagen? En welke marketingacties zijn nodig om de doelgroep te bereiken? Een goede voorbereiding is nodig om het maximale uit de feestdagen te halen.bezige bij

Test je webshop nog een keer

Met veel bezoekers op komst is het nodig dat een webwinkel soepel werkt. Kunnen consumenten de gewenste producten snel vinden? En is het eenvoudig genoeg om het product te bestellen? Het is verstandig om alle conversie-optimalisatiepunten nog eens na te lopen, zodat je er zeker van bent dat je webwinkel op volle toeren kan draaien in aanloop naar de feestdagen.
De uitstraling van je webwinkel is ook belangrijk. Zo kan je ervoor kiezen om de webshop in kerststemming te brengen of elementen aanbrengen voor bijvoorbeeld een Sinterklaasactie. Als je de uitstraling van je webwinkel op deze manier weet aan te passen dan breng je de consument in de sfeer van de feestdagen en dat draagt weer bij aan een beter gevoel bij een webwinkel.
Als je extreme drukte verwacht in aanloop naar de feestdagen dan is het verstandig om de website technisch voor te bereiden. De hostingkosten nemen toe als er veel bezoekers actief zijn op je website en velen van hen erop landen. Daarnaast zijn er bepaalde limieten voor sommige websites. Zo kan je er in aanloop naar de feestdagen voor kiezen om de limiet te verhogen. Dan betaalt dan wat meer, maar dat betaalt zich ook weer uit. Funest is een webwinkel die tijdens een drukke periode, zoals de decembermaand, niet bruikbaar is.

Test ook alle marketingkanalen

Nu de feestdagen in december nog ver weg zijn, is het slim om na te denken hoe je potentiële klanten naar de webwinkel leidt. Misschien heb je een uitgebreide marketingstrategie bedacht, zo niet, dan is het verstandig acties in te plannen en te bedenken hoe je de acties gaat promoten. Het is goed om, voor de grote drukte begint, alle kanalen nog eens te controleren. Werken alle links naar je website? En zijn alle advertenties relevant aan de acties op je webshop? Daarnaast kan je bijvoorbeeld testen of je voldoende vindbaar bent in de zoekmachines of op vergelijkingssites. Je kan er ook voor kiezen om tijdelijk meer te adverteren op bijvoorbeeld Adwords of Admarkt van Marktplaats. Zo vergroot je de kans dat potentiële klanten een aankoop doen.

Controleer het gehele assortiment

Om voldoende te verkopen is het belangrijk dat je de juiste producten in je assortiment hebt. Het assortiment aanpassen op de feestperiode kan ook, zoals met speciale producten of een compleet nieuwe categorie. Webwinkels in verlichting kunnen ervoor kiezen om tijdens de decemberperiode bijvoorbeeld ook kerstverlichting aan te bieden.
Aangezien je toch met het assortiment aan de slag gaat, is het misschien ook een goed moment om alle producten nogmaals te controleren. Zijne productbeschrijvingen up-to-date en zijn de prijzen allemaal bijgewerkt? Het zou zonde zijn als je duizenden bezoekers op je website krijgt en niet de juiste producten in je assortiment hebt.
Navigatie in een webwinkel is ook belangrijk. Dan gaat het over de weg naar het juiste product en de juiste informatie. Die navigatie pas je in een webshop toe door een duidelijk menu met een logische structuur, waarin men snel bij de juiste categorie terechtkomt. Daarnaast is een zoekfunctie belangrijk, een onderdeel dat veel internetgebruikers gelijk gebruiken. Test de navigatie en de zoekfunctie, zodat je er zeker van bent dat potentiële klanten snel bij het juiste product komen.

Meer producten op voorraad nemen?

Marketinginspanningen leiden doorgaans tot extra verkopen. Om op die extra verkopen te zijn voorbereid, is het slim om extra voorraad in te slaan, zeker in aanloop naar de feestdagen. Het laatste wat je als ondernemer wil is ‘nee’ verkopen. Eventuele voorraad die overblijft, kan na de feestdagen voor een lagere prijs weg.

Extra hulp inschakelen

Extra hulp inschakelen in aanloop naar de feestdagen is verstandig. Die hulp kan bijvoorbeeld helpen met het verzenden van pakketjes en bij de klantenservice, met het beantwoorden van mailtjes en telefoontjes. Houd rekening met een drukte die drie tot vijf keer zo groot is dan normaal, tenzij er andere ervaringen uit het verleden te trekken zijn. Ook rond de feestdagen hopen klanten op een snelle beantwoording van vragen en op een product dat snel in huis is. Je kan bijvoorbeeld uitzendkrachten inzetten. Uitzendkrachten zijn, net als freelancers, flexibel inzetbaar en daarom ideaal om in te schakelen voor een drukke periode. Zodra het weer rustig is. hoef je deze medewerkers niet aan te houden.
bezorging

Zet een stapje extra tijdens de feestdagen

De feestdagen zijn een uitgelezen moment om iets extra’s te doen voor je klanten. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een leuk cadeautje weg te geven aan je klanten. Daarnaast kan je de drukte voorzien en erop inspelen door juist de service nog beter te maken tijdens de feestdagen. Dat kan bijvoorbeeld met het uitbreiden van de openingstijden of de tijden van de klantenservice. Als je toch extra hulp inschakelt tijdens de feestdagen, dan kan je er ook voor kiezen om te garanderen dat producten in deze periode nog sneller bezorgd worden bij de klant.

Voldoende inpak- en promotiemateriaal in huis

Naast voldoende producten en mankracht is het ook belangrijk om voldoende inpak- en promotiemateriaal in huis te hebben in aanloop naar de feestdagen. Om alle potentiële klanten op de hoogte te stellen van je aanbod is het bijvoorbeeld slim om een catalogus te laten maken of om flyers te laten drukken. Zorg er in ieder geval voor dat het aan niets ontbreekt tijdens de feestdagen, zodat alles zo soepel mogelijk verloopt.

Hou rekening met je eigen marketingacties

Inpak- en promotiemateriaal kopen kan het beste als de marketingacties van start gaan. Als je in een week 30.000 flyers verstuurt dan is het een goed moment om alvast wat meer voorraad in te slaan. Zo heb je producten op tijd binnen en verstoft er niets.

Acties op het laatste moment

Acties kunnen ook goed werken op het allerlaatste moment. Zo kan er een ware hype ontstaan en door de verkoop in korte tijd blijven de kosten laag. Een goed voorbeeld is de verkoop van vuurwerk. Acties op het laatste moment zijn ook via social mediakanalen en de nieuwsbrief onder de aandacht te brengen. Een andere optie is adverteren via Google, zodat een actie direct bovenaan staat.

Opruimingsacties na de feestdagen

Als je al deze stappen volgt dan hoop je er natuurlijk ook dat je alles verkoopt in aanloop naar de feestdagen. Dat is soms realistisch, maar soms houd je ook voorraad over. Voorraden blijven vooral over als er flink is ingekocht. Dan werkt een opruimingsactie, een actie die zelfs bij grote webwinkels erg gebruikelijk is. Wie de tijd heeft, kan de overtollige producten ook verkopen in aanloop naar de feestdagen van het volgende jaar.

Maak een marketingkalender voor het hele jaar

Als je de online marketing goed vooruit wilt plannen en voorbereiden dan is het verstandig om alle marketingacties voor het hele jaar in te plannen. Zo bedenk je bijvoorbeeld eind 2017 de acties die je in 2018 gaat houden. Op die manier sluiten alle marketingacties op elkaar aan. Vooruit plannen geeft ook inzicht in het budget dat nodig is voor een bepaalde doelstelling.

Sociale media tips voor de feestdagen

Het is niet de eerste keer dat wij, van Webwinkelsucces, tips geven om je webwinkel voor te bereiden op de feestdagen. De decembermaand is een belangrijke periode voor veel winkeliers en belangrijk is dan ook een goede voorbereiding. Eerder hebben we bijvoorbeeld ook 10 tips voor sociale media tijdens de feestdagen gegeven. Dit verhaal is een kijkje waard in aanloop naar de feestperiode.
Vector digital marketing concept in flat style

Je kan niet vroeg genoeg beginnen

Zoals hierboven al benoemd kan je niet vroeg genoeg beginnen met het inplannen van marketingacties en het testen van je website om voorbereid te zijn op de feestdagen. Deze voorbereiding kan je webwinkel maken of breken. Een goede verkoop in aanloop naar de feestdagen kan ervoor zorgen dat je een groot deel van je voorraad verkoopt, misschien voorraad die toch al een tijd in je magazijn lag.
Een goed voorbeeld van verkoop op het laatste moment, maar wel eentje waarvoor een goede voorbereiding geldt, is de vuurwerkhandel in Nederland. Deze handel is alleen toegestaan op drie dagen in het jaar, voorafgaand aan oud en nieuw. Dit betekent niet dat de ondernemers in de vuurwerkbranche de rest van het jaar achterover leunen. Zij stellen een goed assortiment samen, kopen de producten in, bereiden marketingacties voor en houden hun website bij. Dat gebeurt in een jaar om in drie dagen tijd de voorraad kwijt te raken.

Automatiseer zoveel mogelijk

Als je zelf ook nog een beetje wilt genieten tijdens de feestdagen dan is het verstandig om zoveel mogelijk te automatiseren. Marketingacties kunnen ver van tevoren worden voorbereid en ingepland, zodat de feestdagen vrij blijven voor privémomenten. Voor bepaalde onderdelen van het bestelproces kan je een fullfilmentpartij inschakelen.

Vertrouw op je collega’s

Als je echt een goede ondernemer bent dan zou je ook moeten leren delegeren. Het is goed om anderen voor je te kunnen laten werken, omdat je op die manier verder kan groeien. Zo is vrij nemen tijdens de feestdagen ook mogelijk. Collega’s kunnen met goede instructies aan de slag, jij als ondernemer moet daarna vertrouwen dat alles goedkomt.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op