De laatste tijd merken we een vreemde ontwikkeling in de wereld van webwinkels. Hoewel webwinkels jarenlang hun verzendkosten verlaagd hebben kiezen een aantal grote partijen er voor om de verzendkosten te verhogen. Ook de grens voor gratis verzending boven een een bepaald bedrag wordt steeds vaker naar boven bijgesteld. Maar waarom is dat eigenlijk zo?
Er zijn verschillende redenen om er voor te kiezen om alleen gratis te verzenden boven een bepaald bedrag. Zo stimuleer je de klant bijvoorbeeld om meer uit te geven dan gepland. Hoewel er veel webwinkels zijn die gratis verzenden en soms zelf de mogelijkheid bieden om gratis te retourneren kan het niet of nauwelijks uit.
Kledingwinkel Zalando is hier een goed voorbeeld van. Deze webwinkel is zeer populair geworden in slechts twee jaar tijd, dit is mede te danken aan het feit dat verzenden en retourneren volledig kosteloos is, de drempel wordt zo wel heel laag om een aankoop te doen. Zalando heeft in deze jaren echter geen winst gemaakt, er is dus met opzet ingeleverd op deze kosten om marktaandeel te winnen.
Voor veel kleinere ondernemingen kan het niet uit om meerdere jaren verlies te draaien om alleen maar marktaandeel te winnen en daarom worden de verzendkosten steeds vaker bijgesteld. We geven je in dit artikel graag wat informatie en tips hoe je zo goed mogelijk om kunt gaan met het gratis verzenden (boven een bepaald bedrag).
Lees ook eens dit artikel over verzenden en retourneren. 
VERZENDING

Gratis verzending is toch gratis?

Je zult niet de enige zijn die hier zijn vraagtekens bij plaatst. Voor veel consumenten is het ook behoorlijk frustrerend als er wordt geadverteerd met gratis verzending en vervolgens blijkt dat dit alleen boven een bepaald bedrag het geval is. De verzending is in veel gevallen pas gratis boven een bepaald aankoop bedrag. Daarnaast is de verzending voor jouw als webwinkelier natuurlijk helemaal niet gratis.

Verzendkosten voor webwinkel

De verzendkosten voor startende webwinkels zijn vaak hetzelfde als de tarieven bij het postkantoor. Alleen bij meerdere pakketten op regelmatige basis kan de webwinkel hierop wat korting afdwingen. Dan moet het wel echt om meer dan honderd pakketten per maand gaan.

Verzendkosten voor de consument

Om te concurreren kiezen veel webwinkels er voor om in te leveren op de kosten voor verzending. Hoewel dit aardig veel kost worden de verzendkosten vaak niet of in mindere mate doorberekend aan de klant. Zo hoeft de consument bij veel webwinkels geen verzendkosten te betalen bij een besteding vanaf 50 euro..

Waarom gratis producten verzenden?

Gratis verzenden is tegenwoordig bijna een must geworden omdat de positie van de consument erg sterk is in Nederland. Eigenlijk eisen consumenten gratis verzending. Bereken je wel verzendkosten? Dan koopt de consument eenvoudig hetzelfde product bij een andere webwinkel waar geen verzendkosten berekend worden. Er zijn echter nog meer redenen om voor gratis verzending te kiezen zoals je hier zult ontdekken.

aantrekAfhakende klanten

Als je wat ervaring met webwinkels hebt, zul je vast en zeker ervaren hebben dat de meest bezoekers pas op het laatst afhaken bij het bestellen. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat (hoge) verzendkosten de belangrijkste reden zijn om ergens anders verder te zoeken.
Wil je dus voorkomen dat je klanten afhaken bij het zien van de verzendkosten? Dan zul je hier vooraf duidelijk en transparant over moeten zijn. Wanneer je gratis verzend kun je dit zelf als een voordeel opnemen.

Hogere besteding

De grens voor verzendkosten boven een bepaald bedrag zorgt niet alleen voor meer verkopen maar ook nog voor een hogere besteding. De consument probeert boven de grens uit te komen en geeft daardoor al snel meer uit dan gepland.

Liever gratis verzending dan korting

Hierboven gaven we al aan dat uit diverse onderzoeken blijkt dat de verzendkosten één van de belangrijkste redenen zijn om af te haken bij het bestellen. Uit soortgelijk onderzoeken blijkt zelfs dat consumenten gratis verzending t.w.v. € 6,95 vaak nog interessanter vinden dan een korting van € 10,-.

De concurrent doet het ook

Dit klinkt niet echt als een goede reden maar voor veel webwinkeliers is het de realiteit van vandaag. Omdat de concurrent ook gratis verzending aanbiedt kan je haast niet achterblijven.
gratis-verzending

Klanten komen sneller terug

Wat ook nog eens blijkt uit onderzoek, en wat eigenlijk ook wel logisch is, is dat consumenten vaker terugkeren bij een webwinkel die gratis verzend. Dit biedt toch een hoop gemak wat mensen blijkbaar onthouden.

Waarom werkt het niet altijd?

Hoewel gratis verzending voor consumenten tegenwoordig bijna een must is werkt het systeem hierdoor niet helemaal meer goed. De marges zijn vaak erg klein bij webwinkels en daarom kunnen de verzendkosten het verschil tussen winst en verlies maken. We leggen je graag uit waarom gratis verzenden voor de webwinkels niet altijd mogelijk is.

Elkaar kapot concurreren

Omdat webwinkels steeds meer mogelijkheden zoeken om een voordeel op de concurrentie te behalen wordt er al snel creatief met de prijzen en verzendkosten omgegaan. De tarieven moeten gunstiger zijn dan de concurrent wat er in resulteert dat eigenlijk niemand meer verzendkosten kan rekenen als je mee wilt doen.omzet

Geen winst meer op bestellingen

Het concurreren gaat in sommige markten wel erg ver. Zo zijn er webwinkels in de kledingbranche die zelfs verlies draaien maar wel gratis verzenden en retourneren aanbieden. Deze webwinkels doen er alles aan om de concurrentie uit de markt te stoten. Zodra de concurrentie is verdwenen kunnen ze gerust weer verzendkosten gaan rekenen.

Waarom gratis verzending duurder maken?

Steeds meer grote webwinkels kiezen er voor om de verzendkosten langzaam aan weer te verhogen omdat er uiteindelijk wel een keer winst gemaakt moet worden natuurlijk. De verzendkosten doorberekenen zorgt voor meer marge, een hoge gemiddelde besteding en soms ook nog voor minder retouren.

Meer marge

Wanneer er wel verzendkosten doorberekend worden dan hoeft de webwinkel hier zelf niet meer op in te leveren. Dit komt uiteraard ten goede van de winst op elke bestelling. Bij grotere bestelling is de marge vaak ook groter dus die kan je gewoon gratis blijven verzenden, boven de 100 euro bijvoorbeeld.

Hogere besteding

Wanneer de grens voor gratis verzending hoger wordt gemaakt dan kost dit wellicht een paar klanten maar aan de andere kant wordt de gemiddelde besteding waarschijnlijk ook hoger. Gratis verzending is erg belangrijk voor consumenten en daarom wordt de bestelling aangevuld om toch boven de grens uit te komen. de enige manier om er achter te komen wat het beste werkt voor jouw webwinkel is door te blijven experimenteren!

Minder retouren

Als laatste voordeel kan het verhogen van de grens voor gratis verzenden ook nog resulteren in een afname van retouren. Mensen die bereid zijn verzendkosten voor hun bestelling te plaatsen zijn vaak zeker van de aankoop. Als je er niet helemaal zeker van bent heb je vaak toch wat meer moeite om extra kosten voor het transport te betalen.

Creatieve oplossingen

Naast het aanbieden van gratis verzending boven een bepaald bedrag zijn er nog meer creatieve oplossingen om niet te veel in te leveren en toch gratis verzending aan te bieden. Zo kun je het tijdelijk aanbieden, via een lidmaatschap of juist alleen gratis retouren en wel verzendkosten rekenen.

Tijdelijk gratis verzenden

Je ziet het steeds vaker, webwinkels die normaliter de verzendkosten doorberekenen maar af en toe gratis verzenden bij een bepaalde actie. Ook kun je kortingscodes verstrekken waarmee de verzendkosten wegvallen. Als de aanbieding tijdelijk is dan wordt de consument bovendien gestimuleerd om de bestelling snel te plaatsen.kortingscode

Een lidmaatschap

Een methode die in Nederland nog bijna niet wordt toegepast is een lidmaatschap van een webwinkel. Als je bijvoorbeeld wekelijks of zelfs vaker bij een webwinkel bestelt dan is het wel zo fijn dat alles gratis bezorgd wordt. Als je normaal wel verzendkosten rekent dan kun je deze klanten bijvoorbeeld een lidmaatschap van 20 euro per maand aanbieden waarmee alle bestellingen gratis verzonden worden. Hierdoor krijg je een constante inkomstenstroom en kan je klant zonder zorgen bestellen.

Geen gratis verzending, wel gratis retournerenFree-Shipping-Day-2014

Een andere tactiek die je kunt toepassen om de drempel te verlagen is het aanbieden van gratis retourneren in plaats van gratis verzenden. Omdat lang niet alle bestellingen retour komen lever je hiermee veel minder in.

Cijfers liegen niet

Als je in de financiën van je webwinkel duikt dan zal je snel genoeg ontdekken of het wel of niet uit kan om gratis verzending aan te bieden. In sommige gevallen kan er ook voor worden gekozen om de verzendkosten te verwerken in de prijs waardoor de klant hier helemaal niets van hoeft te merken en het toch als gratis verzending ervaart. Naast deze cijfers kunt je ook experimenteren met het effect wat gratis verzend op de omzet en winst heeft.

Wat gebeurt er met de omzet?

Een logisch gevolg is dat de omzet flink stijgt wanneer de verzendkosten komen te vervallen. Maar hoeveel stijgt de omzet en is dit voldoende om je doelstellingen te bereiken? De enige manier om hier achter te komen is om te experimenteren met het aanbieden van gratis verzending. Doe dit over een langere periode of doe het tijdelijk over meerdere periodes om een betrouwbaar resultaat te krijgen.

Wat blijft er over?

Wat ook een logisch gevolg is dat de winst wat minder zal zijn wanneer je producten gratis verzend. Uiteraard ga je daarom na de test periode evalueren of het aanbieden van gratis verzending meer of minder winst heeft opgeleverd!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op