Je hebt ze waarschijnlijk wel gelezen als je regelmatig blogs over webwinkels en e-commerce volgt. De berichten dat iemand marketing dood is en dat je er geen tijd meer aan zou moeten besteden. Dit is volgens ons pertinente onzin want wij bereiken er nog altijd erg veel mee. En ook onze e-mail contacten en nieuwsbrief leden weten onze e-mails te waarderen blijkt uit het aantal mensen dat de e-mails opent en er op klikt. Wellicht zijn deze berichten bedoeld om je op een andere weg te helpen of naar kanalen die meer aan het stijgen zijn. Er zijn wellicht kanalen die tegenwoordig interessanter zijn maar vanwege het rendement dat je kunt behangen met e-mail marketing zouden we het alsnog aanbevelingen voor iedere webwinkel.
Nieuwsbrief marketing is namelijk nog altijd een van de krachtigste methoden om ervoor te zorgen dat je in contact blijft met de doelgroep en vooral je vaste klantenkring. Toch moeten we hierbij wel een kanttekening maken. Het is inderdaad waar dat steeds minder mensen je e-mails zullen openen, dit komt door de vele spam en mails die mensen dagelijks binnenkrijgen. Toch zijn er enkele tips die je kunt toepassen om ervoor te zorgen dat meer mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief lijst en we hebben ook enkele tips voor je op een rijtje gezet waarmee je kunt zorgen dat de nieuwsbrieven ook daadwerkelijk gelezen worden.
services-email-marketing

Hoe kom je aan e-mail adressen voor je nieuwsbrief lijst?

Als je nog niet begonnen bent met e-mail marketing dan is het in het begin erg moeilijk om aan e-mail adressen te komen om een lijst op te bouwen. Zonder een substantiële lijst heeft het wellicht niet zoveel zin om veel tijd te stoppen in het maken van een mooie nieuwsbrief. Hiervoor heb je minimaal enkele tientallen e-mailadressen nodig om het interessant te maken, tenminste dat geldt voor de meeste webwinkels. Als je dure producten verkoopt aan vaste klanten dan kan het wellicht slim zijn om juist vaker en persoonlijker een nieuwsbrief te sturen, en dan heb je dus ook niet zo een grote lijst nodig. Over het algemeen geldt echter dat je toch moet beginnen met enkele tientallen of zelfs honderden e-mailadressen om ervoor te zorgen dat de groep die zorgt voor het rendement groot genoeg is.

Inschrijf box op je webwinkels zelf

De belangrijkste manier om bezoekers te laten weten dat je een nieuwsbrief verspreid is een inschrijf op je webwinkels zelf. Dit zie je meestal in de voeten of in de sidebar van een website. Hier kan men de naam en e-mailadres achterlaten om op de lijst te komen voor het ontvangen van een nieuwsbrief. Daarnaast kan je mensen die bestellen achteraf vragen of ze ook interesse hebben om een nieuwsbrief te ontvangen met leuke aanbiedingen, dingen en andere nieuwtjes.

Houdt rekening met de regelgeving omtrent e-mail marketing

Er zijn dus meerdere manieren om ervoor te zorgen dat je bezoekers en klanten zich inschrijven op je nieuwsbrief lijst. Dit kan je echter niet zomaar doen oma door de vele spam in ons land is het versturen van e-mails aan regels gebonden. Je mag iemand eigenlijk alleen e-mailen als hij of zij daar zelf toestemming voor heeft gegeven. De inschrijf mag je dus niet zelf al aanvinken op de website maar de bezoeker moet dit zelf hebben gedaan, anders heb je de e-mail adressen niet op een correcte manier verzameld en kan je er in de toekomst problemen mee krijgen. Zorg dat je webwinkel helemaal goed is ingesteld en dat bezoekers van tevoren weten wat ze kunnen ontvangen als ze zich inschrijven op de nieuwsbrief lijst.
lijstje

Laat bezoekers van tevoren weten wat de voordelen zijn van je nieuwsbrief

Zelf heb ik het ook, ik wil me best inschrijven op de nieuwsbrief van een bedrijf, maar dan wil ik van tevoren weten wat ik zoal in mijn inbox te zien krijg. Als er alleen maar directe aanbiedingen komen, dan is het bijvoorbeeld niet interessant voor sommige mensen, hetzelfde geldt voor het verstrekken van informatie. Dit is leuk maar wat levert het op? Denk er daarom goed over na wat je allemaal in de nieuwsbrief wilt zetten, het ontwerpen en invullen van een succesvolle nieuwsbrief kan aardig veel tijd kosten en is daarom zeker het nadenken waard.
Een goede manier om meer inschrijvingen op je nieuwsbrief lijst te krijgen is van tevoren vertellen over welke exclusieve aanbiedingen je leden kunnen rekenen. Het moet natuurlijk wel wat opleveren, voor jou maar ook voor de klant. Het is daarom helemaal niet erg om eerst iets weg te geven voordat je een nieuwe abonnee mee op je lijst krijgt. Na een tijdje zal je merken dat deze lijst echt geld waard is, hoe groter het beste meer bereik je hebt. En des te makkelijker kan je de vaste klantenkring op een directe manier bereiken.
Hierboven hebben we al kort genoemd dat je de nieuwsbrief kunt invullen met kortingsacties, leuke aanbiedingen en andere nieuwtjes over je bedrijf. We raden je aan om hierin een vast systeem te bedenken met iedere maand dezelfde onderwerpen maar andere content natuurlijk. Zie het als het invullen van een magazine, met vaak dezelfde soort columns maar iedere week weer andere inhoud. Je kunt bijvoorbeeld het vaste aspecten verzinnen zoals: drie aanbiedingen, een kortingscode, twee uitgelichte blogs, en een nieuwtje rondom het bedrijf zelf. Hierin heb je natuurlijk zelf helemaal de vrije hand. We raden dit echter aan omdat een variatie goed kan werken zodat een groot deel van de klanten geïnteresseerd is in wat je te vertellen hebt.
Het schrijven van interessante content en bieden van leuke aanbiedingen kan nog een belangrijk voordeel hebben. Het kan een zogenaamd sneeuwbaleffect opleveren, al is dat misschien wat overdreven. Als je echt leuke aanbiedingen en kortingsacties een nieuwsbrief zet dan is de kans groot dat mensen dit doorsturen naar vrienden, familie en kennissen. Hierdoor heb je bijvoorbeeld niet een bereik van de 100 mensen die op je e-mail lijst staan, maar is het bereik nog veel groter.

Zorg voor nog meer manieren waarop mensen zich kunnen inschrijven op de nieuwsbrief lijst

Hierboven hebben we al twee manieren uitgelegd die je kunt toepassen om ervoor te zorgen dat mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief lijst. Er zijn echter nog meer manieren die je ook kunt toepassen als je de lijst verder wilt uitbreiden. Een leuke manier die ik laatst zag is het plaatsen van een inschrijfformulier op iedere pagina. Het moet wel gezegd worden, dit is enigszins misleidend maar het mag natuurlijk wel. Een webwinkel plaatste namelijk op iedere productpagina een inschrijfformulier met de tekst “wilt u meer weten over dit product, laat uw e-mail adres achter”. Een erg simpele manier om meer e-mailadressen te verzamelen. Je weet bovendien precies in welke producten mensen geïnteresseerd zijn wat je later weer kunt toepassen voor segmentatie in je lijst (komen we later op terug).

Combineer het ook met je fysieke winkel

Het is misschien wat een omslachtige methode maar toch komt het vaak voor en kan het zeker werken. Je kunt ook in je fysieke winkelflyers uitdelen of mensen om hun e-mailadres vragen. Daarnaast kun je aantonen wat mensen kunnen krijgen als ze zich inschrijven op deze nieuwsbrief. Als je dus een fysieke winkel hebt dan zou je hier zeker de koppeling moeten leggen na je online marketing kanalen.
Zorg voor een makkelijke manier waarop mensen zich kunnen inschrijven. Als mensen zich willen inschrijven dan hebben ze er natuurlijk geen zin hebben om super veel informatie in te vullen voordat het eindelijk gelukt is. Zou het zo makkelijk mogelijk moeten maken zodat men zich snel kan inschrijven. Eigenlijk heb je ook alleen de naam en het e-mailadres nodig. Uit de andere gegevens zoals postcode, geboortedatum et cetera kun je natuurlijk ook heel veel informatie halen en gerichte aanbiedingen doen. Toch raden we aan om hier is niet om te vragen en het zo makkelijk mogelijk te houden, zodat je er zeker van bent dat mensen zich in ieder geval inschrijven. De andere informatie kan je wellicht laten verzamelen. Hou er ook rekening mee dat veel van mensen anoniem willen blijven en waarde hechten aan hun privacy. Ook zonder naam of alleen een voornaam zou je je daarom in moeten kunnen schrijven.
winkel

Let op de spelling en opbouw van de teksten in je nieuwsbrief

Het is soms lastig als je een bepaalde tijd hebt om iets te maken, of als je niet veel inspiratie hebt. Toch is het schrijven van goede teksten voor een nieuwsbrief een super belangrijk onderdeel. Niet iedereen leest de content helemaal maar als dat wel gebeurt dan zouden er natuurlijk geen fouten in moeten zitten. Dit is erg slecht voor het imago van je bedrijf omdat je dan niet erg professioneel overkomt. Zorg er daarom voor dat de teksten professioneel geschreven worden en de lezers overtuigd raken om door te klikken of iets aan te schaffen.

Leg ook de relatie met je sociale media kanalen

In de nieuwsbrief zelf zorg je er natuurlijk voor dat ook de sociale media kanalen terug te vinden zijn. Dit kan je doen door gewoon wat icoontjes te plaatsen en daarnaast de link naar je sociale media pagina’s. Andersom zou het echter ook moeten doen om ervoor te zorgen dat beide kanalen elkaar zoveel mogelijk versterken. Je kan op Facebook bijvoorbeeld een bericht plaatsen dat je weer een nieuwe nieuwsbrief hebt uit gebracht. Je kan ook erg gelijk een linkje bij zetten zodat men de nieuwsbrief wellicht online gewoon in hun browser kan lezen.

Laat je sociale mediafans zich ook inschrijven!

Nu we het er toch over hebben, je kan natuurlijk ook je fans en volgers op sociale media vragen om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief op deze manier versterk je beide kanalen pas echt goed! Mensen die je al volgen op sociale media die willen waarschijnlijk graag weten wat je zoal te vertellen hebt of op de hoogte blijven van interessante aanbiedingen.
socialmedia webwinkel

Maakt het interessant met echt exclusieve content

Als je de lezers van nieuwsbrief wilt belonen met iets leuks dan kan je ervoor kiezen om echt exclusieve content te maken waar de lezer echt wat aan heeft. Deze content deel je dan niet op je blog of je website maar stuur je alleen naar de nieuwsbrief leden. Het kunnen bijvoorbeeld extra uitbreidingen zijn van informatie die al op je website aanwezig is. Of je geeft een bonusartikel weg dat alleen voor exclusieve leden op je website te lezen is. Dit kan bijvoorbeeld ook epook of een andere soort handleiding zijn.

Pop-up op je webwinkel om inschrijvingen te verzamelen

Dit is misschien niet het meest gestructureerde artikel, maar we kwamen achter nog een belangrijke manier om inschrijvingen te verzamelen die we natuurlijk allang genoemd hadden moeten hebben. Op onze eigen website maken we er namelijk ook gebruik van. Een pop-up functie die in beeld komt met een leuke aanbieding om nieuwsbriefleden te verzamelen. Bij ons is dat bijvoorbeeld ook een gratis iBook die je kunt ontvangen. Het moet wel geluk gezegd worden, de meningen zijn daarover verdeeld, natuurlijk is niet iedereen vindt van op het en overlays die in één keer in beeld komen. Toch kan het een zeer effectieve manier zijn om mensen attent te maken op je nieuwsbrief.
conversatie

Maak een aparte landingspagina op je webwinkel om over de nieuwsbrief te vertellen

Voordat mensen zich inschrijven op de nieuwsbrief willen ze natuurlijk wel weten wat er ongeveer mee gaat gebeuren. Maak daarom een aparte pagina op je website waarin wordt omschreven dat je zorgvuldig omgaat met de gegevens van personen en dat je deze nooit deelt met andere partijen. Daarnaast kan je deze pagina benutten om aan te geven wat er zoal terugkomt in de nieuwsbrief. Geef bijvoorbeeld aan dat je alleen een keer per maand een leuke aanbieding of kortingscode doorstuurt. Als dit acceptabel is dan kan je wellicht nog meer mensen overtuigen om zich in te schrijven op je nieuwsbrief.

Vergeet de handtekening van je e-mails niet!

We hebben het al even gehad over sociale media en het inzetten van je eigen webwinkel om e-mailadressen te verzamelen voor je nieuwsbrief lijst. Er zijn echter ook traditionele methoden die nog altijd erg goed kunnen werken. Zoals de e-mail handtekening. Je kunt deze handtekening benutten om een linkje aan te maken waarin de nieuwsbrief terug te vinden is of waarin je een andere leuke aanbieding gezet waarop lezers kunnen reageren. Een simpele manier die niet veel tijd kost maar toch veel kan opleveren!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op