Wil je meer bezoekers naar je webwinkel krijgen? Natuurlijk wil je dat! Voor iedere online ondernemer is traffic één van de grootste kopzorgen. Zonder bezoekers immers geen conversie! Maar hoe zorg je nu dat je meer bezoekers naar je webshop krijgt? Naast adverteren is content marketing toch wel de belangrijkste manier om meer traffic te genereren. Maar hoe ga je nu in vredesnaam meer content plaatsen in een webwinkel? Zoveel ruimte heb je hier immers niet voor toch? Of toch wel? Is er een manier om verse, interessante en relevante content kwijt te kunnen in jouw webwinkel? Natuurlijk wel!
Heb je al een blog in jouw webwinkel?

Traffic nodig? Ga toch bloggen!

Door de juiste SEO technieken optimaliseer je de webteksten zodat je hoger zal belanden in de zoekresultaten op bepaalde zoekwoorden. Door frequent, verse en interessante content op je site te plaatsen zal je steeds beter gevonden worden door potentiële klanten. Google is namelijk dol op content. Maar waar plaats je deze content hoor ik je vragen. Voor een webshop is het de beste oplossing om een blog te plaatsen. Neem de blog op in je menubalk en het zou helemaal super zijn als je op de homepage een blok kan plaatsen waar het laatste blog bericht komt te staan. Zorg dat je in dit blok op de homepage het bericht inkort met een “…lees meer” link om de lezer door te linken naar het hele bericht.

Zelf blog berichten schrijven of uitbesteden?

Voor veel mensen is schrijven niet direct een talent. Het is ook een vak apart. Sommigen hebben er totaal geen moeite mee en anderen worstelen bij de gedachte alleen al. Maar voor alle situaties zijn natuurlijk oplossingen. Indien je zelf moeite hebt met schrijven of je hebt er geen tijd voor bijvoorbeeld kan je altijd een copywriter inhuren die jou complete SEO teksten aanlevert voor je blog. Deze investering zal je zeker terugverdienen omdat je door de teksten en de SEO zeker hoger zult scoren in de zoekresultaten waardoor je bezoekers aantallen omhoog zullen gaan!

Welke onderwerpen behandel je in een blog?

Uiteraard moet je blog gaan over de producten die je in de webshop verkoopt en de branche waarin je webshop zicht bevindt. Geef de mensen interessante en relevante informatie. Zorg dus voor pakkende, interessante onderwerpen en titels.
Om dit goed aan te pakken is een keyword onderzoek aan te raden. Op die manier weet je waar mensen naar zoeken, welke zoekwoorden of zinnen ze gebruiken in de zoekmachines en wat jouw concurrenten voor onderwerpen gebruiken.
Je kan bijvoorbeeld nieuwe producten of een nieuw merk uitlichten. Wat ook erg interessant kan zijn voor klanten is hoe je jouw producten het beste kan onderhouden of geef tips over je producten.
De meest eenvoudige manier eenvoudige manier is het herschrijven van branche gerelateerde (nieuws)berichten. In de meeste grote branches zoals elektronica, fitness, telecom heb je wel bekende blogs, niuews websites of vakbladen. Controleer deze regelmatig op berichten die betrokking hebben op jouw webwinkel en herschrijf die berichten. Een eenvoudige manier om structureel meer content toe te voegen aan je blog.

Een blog is een perfecte aanvulling op Social Media

Doe jij als webwinkel eigenaar al veel met Social Media? Dan is het hebben van een blog echt ideaal. Je kan namelijk je blog berichten via de Social Media gaan delen met de mensen. Op die manier trek je nog meer mensen naar je website omdat je natuurlijk in al je Social Media berichten een link plaatst naar je webwinkel. Daarnaast is het ook heel fijn omdat je nu iedere keer als je een nieuw blogbericht plaatst meteen ook een nieuw onderwerp hebt voor Twitter, Facebook en al je andere Social Media Accounts.
Blog goed voor je social media

Belangrijke Blog regels

Het hebben van een blog in je webwinkel is niet iets vanzelfsprekends. Een blog kost tijd en creativiteit. Daarnaast zijn er een aantal belangrijke punten die je absoluut in acht moet nemen om zo het beste te kunnen halen uit je blog.
1. Plaats altijd unieke tekst!
Ga geen teksten kopiëren van andere websites. Dit komt je SEO absoluut niet ten goede. Sterker nog, je kan er juist problemen door krijgen met de originele auteur van de tekst en ook met Google bijvoorbeeld. Je kan wel een bestaande tekst herschrijven in jouw eigen woorden. Maar zorg dan wel dat je jouw tekst checkt met een plagiaat checker zoals https://www.grammarly.com/
2. Plaats met regelmaat een nieuw bericht
Een blog moet je onderhouden. Om het beste er uit te halen is het aan te raden om zo frequent mogelijk een nieuw bericht te plaatsen. Elke week of zelfs elke dag bijvoorbeeld.
3. Plaats ook links in je berichten
Vergeet niet één of meerdere links te plaatsen naar specifieke producten in je webwinkel bijvoorbeeld. Herschrijf je iemnd anders zijn bericht? Wees dan wel vriendelijk om de bron te vermelden.
4. Zorg voor relevante en interessante info
Zorg dat je altijd interessant blijft voor je lezers. Alleen relevante informatie wordt uiteindelijk gelezen.
5. Reageer en communiceer met je lezers
Als je reactie krijgt op je blogbericht zorg dan dat je daarop reageert. “Be engaging” en probeer een persoonlijke band te creëren zodat de lezer je vertrouwd en uiteindelijk jouw producten gaat kopen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op