Het belang van goede metatitels voor SEO

Tegenwoordig gaan mensen vrijwel altijd online op zoek naar nieuwe producten. En dan wil jij natuurlijk dat je webshop opvalt in de zoekresultaten. Om een betere ranking te krijgen, moet je dus aan de slag met SEO en een goede navigatie van je webshop. Onder de noemer SEO valt niet alleen je webshop voorzien van content met de juiste zoektermen, maar ook het toevoegen van metatitels. Dit draagt namelijk ook weer bij aan een betere online vindbaarheid van je webshop. Om hier een sterke, wervende tekst van te maken moet je rekening houden met een aantal factoren.

De presentatie van je pagina

Maar wat is een metatitel nou eigenlijk? Wanneer je kijkt naar de zoekresultaten, zie je allerlei verschillende websites. De titel van de website is aangegeven met blauwe letters. Daaronder staat weer een korte tekst over de pagina zelf. Dit complete plaatje heet ook wel een metabeschrijving. Het bovenste gedeelte is de metatitel, de tekst daaronder is de metatekst. Je zult in veel gevallen zien dat deze teksten vrij commercieel zijn. Typ in Google maar eens ‘grasmaaier’ in. Veel webshops zullen in de metatitel al vermelden dat dit de beste winkel is om je grasmaaier aan te schaffen. In de metatekst wordt dit verder toegelicht, meestal met USP’s. Maar het kan ook voorkomen dat er een beknopte, wervende samenvatting geschreven wordt om jou over de streep te trekken om de pagina te bezoeken. Naast dat het goed is voor je SEO (hierover meer hieronder), is een metabeschrijving eigenlijk ook een manier om je website goed te presenteren in Google en op te vallen bij de bezoeker. Het doel is een hoge CTR (ratio van mensen die doorklikken naar je webshop).

metas

Maak gebruik van belangrijke zoektermen

Heb je de pagina met je zoekresultaten van de beste grasmaaiers nog voor je? Kijk nog eens naar de metabeschrijving. Daar zal je zien dat zowel in de titel als in de beschrijving het woord ‘grasmaaier’ (of ‘grasmaaiers’) vrij vooraan staat. Het is voor een betere online vindbaarheid namelijk niet alleen belangrijk dat je de juiste zoektermen gebruikt voor je metabeschrijving, maar dat je ze ook vooraan plaatst. Zo weet Google wat de belangrijkste keywords zijn voor je pagina. Denk hierbij ook na over wat mensen in kunnen typen als ze op zoek zijn naar jouw product en verwerk dit in je metabeschrijving.

Extensies en synoniemen gebruiken mag

Maar moet je in deze teksten dan precies dezelfde termen gebruiken? Nee, dat hoeft niet. Je mag ook extensies, de meervoudsvorm en synoniemen gebruiken. Dus aansluitend op bovenstaand voorbeeld is dat ‘grasmaaier’ en ‘grasmaaiers’. Maar ook ‘goedkope grasmaaiers kopen’, ‘voordelige grasmaaier kopen’ en ‘voordelige grasmaaiers online bestellen’. Bedenk wat je doelgroep allemaal in kan typen in Google om jouw producten te kunnen vinden. Welke termen het beste scoren, kan je altijd zelf nog meten via de Google Zoekwoordplanner.

meta lezen

Een metabeschrijving voor elke pagina

Een metatitel en metatekst draagt dus bij aan een betere online vindbaarheid, door hier de belangrijkste zoektermen in te verwerken. Echter heb je bij elke pagina (als het goed is) de focus liggen op een andere zoekterm. En dat betekent dus ook dat je voor elke pagina van je website een aparte metabeschrijving moet maken. Hierbij gebruik je dus de belangrijkste termen van de pagina en schrijf je een wervende samenvatting. Voor de homepagina schrijf je een algemene tekst over je webshop en zet je in de metabeschrijving op een wervende manier neer wat je USP’s zijn. Bijvoorbeeld dat je producten slijtvast zijn (ook het materiaal noemen), een snelle verzending hanteert en een lange garantietermijn hebt op de producten. De USP’s van je webshop kan je gebruiken voor alle pagina’s van je webshop. Zorg in dit geval wel dat de keywords (vooraan) geplaatst worden en alle metabeschrijvingen uniek zijn. Wil je zien bij welke pagina’s van jouw webshop een metabeschrijving verschijnt in Google? Vul dan in het zoekveld ‘site: (vervolgens de naam van je eigen webwinkel, zonder www maar mét .nl of .com of wat je ook gebruikt)’.  Druk op enter en je krijgt een overzicht.

Een vlotte, leesbare tekst

De tekst van een metabeschrijving moet wervend zijn en dus op een vlotte manier geschreven worden. Dan is het wel zo prettig dat de zinnen makkelijk leesbaar zijn. Gebruik in dit geval dus niet al te lange zinnen. Een paar korte zinnen zeggen in dit geval veel meer. En de boodschap blijft bij de lezer hangen. Twijfelwoorden als ‘eventueel’, ‘misschien’ en ‘wellicht’ zijn ook niet geschikt voor deze teksten. Het doet afbreuk aan het geheel en deze ruimte kan je beter gebruiken voor woorden die wél iets toevoegen. Wanneer je alleen een opsomming gebruikt van de USP’s, kan je het geheel net even wat extra geven door emoticons tussen de verschillende onderdelen te plaatsen zoals vinkjes en sterretjes. Zo val je ook net wat meer op in de zoekresultaten. Zoek een emoticon die relevant is aan jouw webshop en verwerk dit standaard in jouw metabeschrijvingen. Zo wordt het een onderdeel van jouw huisstijl en herkennen bezoekers je ook sneller.

Bij het schrijven van een metabeschrijving moet je ook rekening houden met de lengte van de tekst. Je hebt namelijk maar beperkt de ruimte. In de titel kan je ongeveer 52 karakters kwijt, in de tekst heb je ruimte voor zo’n 140 karakters. Of de tekst die jij hebt geschreven helemaal past, kan je meten in deze tool. Hier krijg je ook gelijk een preview hoe de metabeschrijving eruit komt te zien in Google.

meta lezen

Metabeschrijving op je eigen website plaatsen

Maar hoe voorzie je nou een pagina van een metabeschrijving? Draait jouw webshop op WordPress? Dan raad ik je aan om de Yoast SEO Plugin te gebruiken. Deze handige tool laat gelijk zien waar je de titel en tekst kunt typen. Ook zie je gelijk of je de tekst de goede lengte hebt gegeven. Werk je met Joomla of Magento? Dan is elke pagina standaard voorzien van een invoerveld voor een metabeschrijving. Terwijl je typt, krijg je ook hier gelijk een preview van hoe de beschrijving eruit  komt te zien in Google.

Maar stel, je vult niets in bij de metabeschrijving. Wat gebeurt er dan? In dit geval vult Google deze tekst zelf voor je in. Maar besef je wel dat hier als het ware een tekst van je site wordt ‘geplukt’. Dit kan dus een stuk van een menu zijn, maar bijvoorbeeld ook de intro van je homepagina. Deze teksten zijn dus niet altijd even relevant en volledig. Daarnaast zal de metabeschrijving in dit geval niet heel wervend zijn. Ik raad je dus aan om altijd even de tijd te nemen om een metabeschrijving in te vullen voor elke pagina. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller het uiteindelijk gaat.

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Elke week nieuwe blogberichten!

Blijf open na sluitingstijd met een webshop naast je fysieke winkel

Ook al loopt je fysieke winkel nog zo goed, webshops lijken niet alleen populairder te worden onder de consumenten maar ook bij de…
Lees verder

Hoe waardevol zijn kortingscodes en cadeaubonnen voor je webshop?

Naast het goed onderhouden van je webshop, is ook de promotie zeer belangrijk. Een van de manieren om je online winkel aantrekkelijk te…
Lees verder

Eigen producten produceren in het buitenland

Als eigenaar van een webshop zijn er een aantal manieren waarop jij aan je producten kunt komen. Zo kan je alle artikelen van…
Lees verder

Voldoet jouw webshop aan de AVG?

Het is al even weer een paar maanden geleden, maar op 25 mei 2018 is de AVG (afkorting voor Algemene Verordening Persoonsgegevens) van…
Lees verder

Het succes van Amazon onder de loep

In de wereld van webshops zijn er een aantal grote spelers die algemeen bekend zijn. Zo staan in Nederland Bol.com en Coolblue aan…
Lees verder

Automatische follow-up e-mails inzetten voor je webshop

Klanten zie je graag terugkeren naar je webshop. Maar dan moet je wel zorgen dat je onder de aandacht blijft. Een manier om…
Lees verder

Je eigen kledinglijn verkopen

De producten die je verkoopt in je webshop kan je inkopen bij een leverancieren, of laten versturen via dropshipping. Maar dan is er…
Lees verder

Meer dan alleen mooie plaatjes: zo zet jij Instagram succesvol in voor je webshop

Instagram wordt niet alleen steeds populairder bij tieners en jongvolwassenen, maar ook bij bedrijven. Dit platform heeft wereldwijd 500 miljoen gebruikers (and counting),…
Lees verder