De mobiele revolutie die de afgelopen maanden gaande is wordt voornamelijk aangewakkerd door zoekmachine gigant Google. Google geeft steeds meer de voorkeur aan websites die ook mobiel bereikbaar zijn.
Voor webwinkels wordt dit ook steeds belangrijker omdat inmiddels meer dan 30% van alle online aankopen via een mobiel apparaat plaatsen. Sinds maart 2015 krijgen ‘mobile friendly' websites al de voorkeur in de mobiele resultaten.
Door de groeiende populariteit van online oriënteren en consumeren vond Google dat het tijd werd om een nieuw label in te voeren waaraan deze ‘mobile friendly' websites te herkennen zijn. hiermee probeert de zoekmachine gigant webmaster eigenlijk te dwingen om hun websites en webwinkels bereikbaar te maken voor mobiele bezoekers.
Hoewel dit misschien lijkt op een beslissing van Google zelf, is het een positieve ontwikkeling, voor consumenten wordt het steeds eenvoudiger om ook via de Smartphone of Tablet een aankoop te doen.
mobile-friendly-label1

Waarom zet Google in op mobile friendly?

De filosofie van Google wordt omschreven als ‘het internet beter maken voor de gebruiker'. Met de huidige mobiele revolutie wil Google webmaster dus dwingen om hun websites aan te passen aan de wensen van de gebruikers. Dit zou uiteindelijk ook wel op een natuurlijke wijze gebeuren maar met deze updates van Google komt het allemaal in een stroomversnelling. Omdat er steeds meer mobiele bezoekers zijn komt Google hiermee eigenlijk op voor de belangen van gebruikers wat eigenlijk alleen maar een goede zaak is.
Daarnaast moet je beseffen dat mobiele vriendelijkheid ook een steeds groter onderdeel wordt van het reguliere algoritme dat bepaald hoe hoog je pagina's ranken in de zoekmachines. Als je website mobiel vriendelijk is en die van de concurrent niet dan heb je al een stapje voor dus.
Mobile-Revolution

Welke factoren zijn van invloed?

Om te bepalen of een website mobile friendly is neemt Google een aantal belangrijke factoren onder de loep:

Afmetingen van de website

Het belangrijke is de afmetingen van een website of in dit geval een webwinkel. De website moet zich eigenlijk aanpassen aan het beeldscherm van de gebruiker, de mogelijkheid om aan re passen wordt ook wel responsive genoemd. Hierdoor hoeft de gebruiker niet meer ellenlang uit- en in te zoomen om bij de juiste pagina uit te komen, wellicht heb je zelf wel eens een website bezocht via je smartphone die nog niet mobiel vriendelijk was, dit kan behoorlijk frustrerend zijn. Het is gelukkig ook niet nodig om een aparte mobiele website aan te maken. Voor mobiele apparaten wordt de website gewoon in een ander formaat weergegeven.

Software gebruik

Bij sommige websites wordt er helaas nog gebruik gemaakt van verouderde software zoals Flash, dit kan Google helaas niet lezen en op de mobiele apparaten wordt het vaak niet aangepast aan de formaten van het beeldscherm, vermijd daarom het gebruik van dit soort verouderde software bij het maken van je webwinkel.

Teksten voldoende leesbaar

Zoals hierboven al genoemd is, kan het behoorlijk frustrerend zijn voor een bezoeker als die elke keer weer in en uit moet zoomen om de tekst de lezen. Bij voorkeur zorg je er ook voor dat een bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen voor het lezen van de tekst, het beste is wanneer alle tekst onder elkaar komt zodat je alleen naar onder hoeft te scrollen.

Linkjes onder elkaar

Net als de tekst moeten alle links bij voorkeur ook onder elkaar staan, hierdoor voorkom je dat de bezoeker op de verkeerde link klikt. Maak het de gebruiker zo eenvoudig mogelijk met duidelijk knoppen om door te klikken.
template

Overige factoren die een bijdrage leveren:

Naast de bovengenoemde factoren zijn er nog meer aspecten van invloed op de kwaliteit van je mobiele website:

Snelheid

De snelheid of laadtijd van je website zorgt er voor een groot deel voor of de bezoeker op je website blijft of niet, als het te lang duurt dan haakt de bezoeker snel weer af. Op een smartphone gaat het laden vaak al wat langzamer dus je zou er zeker van moeten zijn dat je webwinkel snel laadt op mobiele apparaten.

Kleine afbeeldingen (comprimeren)

Kleinere afbeeldingen zijn eigenlijk een onderdeel van de snelheid van je website. De afbeeldingen duren meestal het langst om te laden dus daarom zou je deze afbeeldingen in een zo klein mogelijk formaat op je webwinkel moeten weergeven.

Duidelijke navigatie

Een andere belangrijke factor is de duidelijke navigatie van je webwinkel. Dit is tevens weer van invloed op de bezoeksduur van je webwinkel. Zorg er dus voor dat je mobiele webwinkel een duidelijke zoekbalk en navigatie van categorieën bevat.
mobiele_weergave_ePages

Controleer of je website mobiel vriendelijk is

Om te controleren of je website helemaal geschikt is voor mobiele bereikbaarheid heeft Google een aantal richtlijnen en een eenvoudige test opgezet. Volg de onderstaande stappen om te controleren of je website mobile friendly is volgens de eisen van Google.

Check de richtlijnen

Om je webwinkel goed in te richten voor mobiele bezoekers is er een handleiding opgesteld. Hierin staat exact beschreven hoe je jouw webwinkel kunt maken of verbeteren om het te optimaliseren voor mobiele bezoekers.

Bekijk het mobiele bruikbaarheid rapport

Als je een webwinkel heb dan kun je gratis gebruik maken van producten van Google zoals Analytics en ook Webmaster tools. Met dit laatste programma kan je een rapport aanvragen van je webwinkel waar de mobiele factoren gecheckt worden. Vraag het rapport Mobiele Bruikbaarheid op en je ziet gelijk welke verbeterpunten er zijn.

Doe de test

De laatste stap is het invoeren van je website in de Mobile friendly test van Google. Hiermee kun je elke pagina controle op mobiele vriendelijkheid. Als je website nog neit gereed is worden er gelijk enkele verbeterpunten aangegeven.
mobile test

Is de test geslaagd? Blijf ontwikkelen!

Ook als je webwinkel geslaagd is voor de mobiel vriendelijkheid test is het zaak om je webwinkel regelmatig te blijven controleren en updaten. Ook als je regelmatig pagina's toevoegt kan je deze controleren. Bij veel webwinkel software is het ook nodig om regelmatig updates door te voeren voor de beveiliging bijvoorbeeld. Controleer en optimaliseer je pagina's regelmatig zodat je een streepje voor hebt in de zoekmachines!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op