Het succes van Amazon onder de loep

In de wereld van webshops zijn er een aantal grote spelers die algemeen bekend zijn. Zo staan in Nederland Bol.com en Coolblue aan de top. Maar als je over de grens gaat, is Amazon dé e-commerce gigant. Het bedrijf van Jeff Bezos is op het moment meer dan 768 miljard dollar waard. Wanneer je zoekt naar de Nederlandse versie van Amazon, zal je alleen een aanbod zien van verschillende e-books. Echter is het bij de Amerikaanse en Duitse variant al tijden mogelijk om allerlei producten te kopen van verschillende bedrijven. Zie Amazon dus als een een grote marktplaats. Maar hoe is deze e-commerce gigant zo groot geworden?

Van garage naar multinational

Amazon (naam is gebaseerd op de Amazon, de grootste rivier van de wereld) is oorspronkelijk opgericht in 1994 door Jeff Bezos, vanuit het idee om online boeken te verkopen. Door zijn achtergrond in informatica en elektrotechniek was het voor hem geen moeilijke opgave om zelf een webshop op te zetten. Amazon begon in de eerste jaren dan ook klein; vanachter een aantal computers in een garage. Tot nu toe nog niet heel veel bijzonderheden, aangezien de meeste ondernemingen klein beginnen. Wat Amazon wel gelijk heel interessant maakte, waren de goedkope prijzen van de producten. Dit werd mogelijk gemaakt door het feit dat de online retailers geen btw hoefden te betalen over de producten wanneer het ging om verkoop in landen waar ze zelf niet gevestigd zijn. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op Amazon.de (inderdaad, de Duitse versie van Amazon), daar zal je zien dat de producten vaak goedkoper zijn vergeleken met de prijzen van Nederlandse webshops.

Tegenwoordig is het hoofdkantoor van Amazon gevestigd in Seattle en heeft de gigant vestigingen in onder andere Engeland, China en Frankrijk. Daarnaast heeft de e-commerce gigant een aantal dochterbedrijven. Hierover later meer.

amazon strategie

Uitstekende klantervaring

Bezos heeft het succes van Amazon niet alleen te danken aan de gunstige prijzen van de producten, maar ook aan de uitstekende klantervaring. Welke versie je ook bekijkt, altijd beschik je over een uitstekende navigatie. De producten zijn netjes opgedeeld in categorieën, interessante dagdeals kan je bekijken op een aparte pagina. Daarnaast kan je eenvoudig filteren op bedrijven die ook verzenden naar Nederland. Amazon was overigens ook een van de eerste webshops waarbij het mogelijk was om een review achter te laten over het product en waar je geen verzendkosten hoefde te betalen in het geval van retournering. Daarnaast was een RSS-feed voor gunstige deals nog niet. Maar wat de uitstekende klantervaring van Amazon helemaal compleet maakte was het feit dat het product dezelfde dag nog verzonden werd. Nu heel vanzelfsprekend, toen nog compleet nieuw. Hiermee gaf Amazon aan dat het bedrijf ook nog eens heel innovatief is.

Uitbreiding van het assortiment

Maar hoe komt Amazon aan het uitgebreide assortiment? Want in het begin verkocht Bezos toch alleen maar boeken? Dat klopt. Maar door de positieve klantervaring kreeg hij na verloop van tijd (eind jaren negentig) juist ook van zijn klanten ontzettend vaak het verzoek om het assortiment uit te breiden. Bezos besloot naar de wens van zijn doelgroep te luisteren en de webshop uit te breiden. Naast boeken kan je hier dus ook een breed assortiment van onder andere speelgoed, meubelen, kleding en accessoires, verzorgingsproducten, software, muziek en spullen voor je huisdier vinden.

Toen Amazon eind jaren negentig als een van de weinige internetbedrijven de dot-com bubble overleefde, werd dit platform ook steeds interessanter voor investeerders. Amazon ging in 1997 voor het eerst naar de beurs. Toentertijd betaalde je 18 dollar voor één aandeel. Tegenwoordig is dat aandeel van toen bijna 67.000 dollar waard.

amazon aandelen

De extra diensten van Amazon

Om een van de grootste spelers van deze markt te blijven, besteedt Amazon veel aandacht aan innovatie om de unieke klantervaring te blijven garanderen. In dit kader heeft de gigant een aantal extra diensten en producten ontwikkeld.

Amazon Prime

Bestel je regelmatig iets bij Amazon? Dan is het interessant om een abonnement te nemen op Amazon Prime. Dit kost je € 5,99 per maand, of € 49 per jaar. Maar daar krijg je een hoop diensten voor terug. De verzendkosten (voor bestellingen onder € 29) vervallen. Ook kan je gebruikmaken van Prime Video (streamingdienst voor exclusieve films en series, vergelijkbaar met Netflix en Videoland) en Twitch Prime (platform voor gamers) en je krijgt een half uur eerder toegang tot de dagdeals dan de rest van de consumenten. Daarnaast krijg je met Amazon Prime de gelegenheid om gebruik te maken van de Amazon Cloud onder de naam Prime Photo. Zoals de naam al aangeeft dient dit als opslagruimte voor je foto’s. Hoewel de Nederlandse versie van Amazon (nog) niet zo’n breed assortiment heeft, is het voor Nederlanders wel mogelijk om een abonnement voor Amazon Prime af te sluiten.

Kindle

Dat Amazon ook een eigen verdienmodel hanteert, komt vooral naar voren in de e-books. Wanneer je een e-book aanschaft bij Amazon, is deze vervolgens niet te lezen op een ‘gewone’ e-reader. In dit geval zal je ook een Kindle aan moeten schaffen: de eigen e-reader van Amazon. Anderzijds kunnen e-books in het ePub-formaat ook niet worden weergegeven op de Kindle. Het is dus echt exclusief een product van Amazon en is voorzien van kopieerbeveiliging.

Amazon Alexa

Ken je de Google Assistent? Amazon heeft een tijd geleden een eigen versie van dit slimme apparaat uitgebracht met de naam Amazon Alexa. Dit is een klein apparaat dat je kunt koppelen aan andere slimme apparaten in je woning, deze apparaten kan laten bedienen of simpelweg informatie aan je voorleest. Een voorbeeld: door aan de Amazon Alexa het commando te geven dat je bepaalde muziek wil horen, speelt deze dat nummer dan ook een paar seconden daadwerkelijk af. En daar blijft het niet bij, want het is bijvoorbeeld ook mogelijk om je thermostaat op die manier te koppelen, de Alexa een bepaald recept voor je te laten zoeken of de huidige fileberichten voor te lezen (in totaal kent dit apparaat over de 30.000 commando’s). De ontwikkelingen voor Amazon Alexa staan niet stil, daarom is het in de loop van de tijd mogelijk om steeds meer verschillende apparaten te koppelen met dit systeem. Op het moment is de Amazon Alexa (nog) niet verkrijgbaar in een Nederlandstalige versie. Maar gezien de ontwikkelingen en het succes van dit apparaat zal dit slechts een kwestie van tijd zijn.

Vooruitstrevende technologie

Om de concurrentie steeds een stap voor te blijven blinkt Amazon niet alleen uit in het klantenbeleid, maar blijft de e-commerce gigant ook gebruik maken van vooruitstrevende technologie. Bovenstaande services en producten geven al aan dat de consument kan profiteren van de innovaties, maar ook binnen Amazon zelf wordt er gekeken hoe ze zo efficiënt mogelijk te werk kunnen gaan. In een groot aantal pakhuizen van Amazon rijden al de zogeheten Kiva robots rond, die dienen als orderpickers. Amazon gaf in 2016 aan dat deze robots al gezorgd hadden voor een besparing van minstens 20% op de totale bedrijfskosten.

Werk en denk als Amazon

Het succes van Amazon is lastig te evenaren. Maar de werkwijze is absoluut inspirerend voor alle eigenaren van webshops. Amazon laat zien dat het loont om te luisteren naar de wens van je klant en altijd innovatief te blijven als het gaat om je werkwijze en assortiment.

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
Elke week nieuwe blogberichten!

Blijf open na sluitingstijd met een webshop naast je fysieke winkel

Ook al loopt je fysieke winkel nog zo goed, webshops lijken niet alleen populairder te worden onder de consumenten maar ook bij de…
Lees verder

Hoe waardevol zijn kortingscodes en cadeaubonnen voor je webshop?

Naast het goed onderhouden van je webshop, is ook de promotie zeer belangrijk. Een van de manieren om je online winkel aantrekkelijk te…
Lees verder

Het belang van goede metatitels voor SEO

Tegenwoordig gaan mensen vrijwel altijd online op zoek naar nieuwe producten. En dan wil jij natuurlijk dat je webshop opvalt in de zoekresultaten.…
Lees verder

Eigen producten produceren in het buitenland

Als eigenaar van een webshop zijn er een aantal manieren waarop jij aan je producten kunt komen. Zo kan je alle artikelen van…
Lees verder

Voldoet jouw webshop aan de AVG?

Het is al even weer een paar maanden geleden, maar op 25 mei 2018 is de AVG (afkorting voor Algemene Verordening Persoonsgegevens) van…
Lees verder

Automatische follow-up e-mails inzetten voor je webshop

Klanten zie je graag terugkeren naar je webshop. Maar dan moet je wel zorgen dat je onder de aandacht blijft. Een manier om…
Lees verder

Je eigen kledinglijn verkopen

De producten die je verkoopt in je webshop kan je inkopen bij een leverancieren, of laten versturen via dropshipping. Maar dan is er…
Lees verder

Meer dan alleen mooie plaatjes: zo zet jij Instagram succesvol in voor je webshop

Instagram wordt niet alleen steeds populairder bij tieners en jongvolwassenen, maar ook bij bedrijven. Dit platform heeft wereldwijd 500 miljoen gebruikers (and counting),…
Lees verder