Als je een webwinkel hebt, wil je natuurlijk dat je online goed en snel te vinden bent via diverse zoekmachines. Door te zorgen voor goede en terugkomende zoekwoorden, beter bekend als ”keywords”, ben je makkelijker te vinden via deze zoekmachines.
keyword onderzoek

Wat is een keyword?

Een keyword is een zoekwoord, dat ervoor zorgt dat je gevonden wordt via de diverse online zoekmachines. Als mensen dan bepaalde diensten zoeken en hier keywords voor intoetsen, komen ze hopelijk bij jouw bedrijf terecht.

Wat is een “longtail keyword’

Een ‘longtail’ keyword is een zin met meerdere zoekwoorden (meestal drie of meer). Bij een short-tail keyword heb je korte zinnen van één a twee woorden. Kijk naar de zoekwoorden voor jouw branche, waar online veel op wordt gezocht en verwerk deze in je keywords. De longtail keywords gebruiken klanten vaak verder in het verkoopproces als ze specifieker op zoek zijn naar een product. Ze gaan nu gedetailleerder online zoeken.

Waarom is een keyword onderzoek zo belangrijk?

Keyword onderzoek is zeer belangrijk om als bedrijf zijnde goed gevonden te kunnen worden via online zoekmachines. Zoeken mensen een product of dienst die jouw bedrijf aanbiedt, dan moeten deze potentiële klanten bij jou uitkomen en niet bij de overbuurman die hetzelfde kan aanbieden. Met goede zoekwoord optimalisatie (SEO) ben je de concurrentie net een stapje voor.

Hierbij een aantal tips om een gedegen keyword onderzoek te doen:

1. Wat is je doelgroep?

Om te zorgen dat klanten online naar jouw bedrijf gestuurd worden, is het belangrijk om van tevoren onderzoek te doen naar de doelgroep die in jouw dienst/product geïnteresseerd is en hier ook verwante zoekwoorden voor op te stellen die te maken hebben met het aanbod van je bedrijf.
Zo zullen tieners eerder zoeken op “hippe handtas” en dames van 40 jaar en ouder naar “stijlvolle handtas”.

2.Welke keywords passen bij jou webwinkel, product of dienst?

Denk eerst eens goed na over welke keywords geassocieerd moeten worden met jouw bedrijf, jouw producten of diensten. Je wilt tenslotte dat mensen bij jouw webwinkel terechtkomen als ze online bepaalde “keywords” intoetsen.
Bedenk dat er voor elk keyword wel een handjevol synoniemen zijn. Zo kan een handtas ook gevonden als men de volgende woorden intypt:
– tas
– tasje
– tasjes
– tassen
– dames tas
– dames tassen
– school tas
– school tassen
– schooltas
– schooltassen
Je ziet dat je al snel een lange lijst kan maken met keywords waar mensen naar zouden kunnen zoeken op internet. Gewoon even brainstormen!

3. Wat zegt Google?

Tevens is het goed om te weten wat voor verwante zoektermen Google aangeeft bij het typen van zoektermen die met jouw bedrijf te maken hebben. Zo weet je waar de klant vaak op zoekt en behoefte aan heeft.
Dit doe je door een woord te typen in de zoekbalk en tijdens het typen zie je al een aantal suggesties van Google. Deze suggesties zijn woorden waar vaak op gezocht wordt.
hoe doe je een keyword onderzoek

4. Check je concurrentie

Als je een lijst hebt van keywords en de suggesties van Google kan je eens kijken wat jouw concurrenten doen met deze woorden. Type eens een keyword in en onderzoek wat andere webwinkels aan communicatie doen.
Waar brengt de link je naar toe als je op hun vermelding klikt. Welke pagina zie je? Is het een product, is het een pagina of is het een blogbericht?
Je hebt nu hele belangrijke informatie! Je weet nu immers wat jouw concurrent onder andere heeft gedaan om op de eerste pagina van Google te komen. Dat ene keyword wordt goed gebruikt op zijn of haar webwinkel waardoor zij boven aan in de Google resultaten staan.

4. Gratis Keyword Tools

Er zijn diverse handige hulpprogramma’s te op internet te vinden die je kunnen helpen om goede zoekwoorden voor je bedrijf op te stellen. Hierbij de meest handige en gratis tools:
Google AdWords keyword planner: Met deze handige en gratis tool van Google kan je heel makkelijk keywords vinden en de aantal zoekopdrachten van een keyword inzien. Om hier mee aan de slag te kunnen moet je je aanmelden voor het Google Adwords programma met je gmail account. Je hoeft niet perse iets met adwords te doen, je hebt dan gewoon toegang tot de keyword planner.
SEO Book keyword tool: Dit is ook een handige en gratis site waar je heel makkelijk je keywords kan bekijken en deze tool geeft mooie suggesties zoals longtail keywords.
Google Trends: Met deze handige tool kan je jouw keywords gaan vergelijken. Zoals wordt er nu meer gezocht op “laptop” of “notebook”? Tevens kan je hier zien wat er op dit moment veel besproken is. Dit is erg handig om actuele en populair keywords te gebruiken in je blog bijvoorbeeld. Of in je social media.
Rank Tracker: Zelf gebruik ik al jaren Rank Tracker van SEO PowerSuite. Deze is niet gratis maar heeft wel veel meer functies. Zoals de mogelijkheid om alles wat je doet op te slaan zodat je later weer verder kan.

Ok, keyword onderzoek gedaan…en nu?

Als je de juiste keywords hebt gevonden die makkelijk te beconcurreren zijn en perfect passen bij jouw producten en/of diensten, is het belangrijk dat je deze keywords op de juiste manier gaat gebruiken en toepassen in je webwinkel.
Gebruik de keywords op je pagina’s, in blogberichten en product omschrijvingen. Let hierbij op de juiste SEO regels zodat je alles haalt uit het keyword! Je zult zien dat, als je een goede SEO strategie aanhoudt, je webwinkel zal stijgen in de zoekresultaten!
Tip: Noteer je plek in de Google zoekresultaten voordat je het keyword gaat ‘gebruiken' (of gebruik Rank Tracker). Op die manier kan je zien of je acties resultaten boeken!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op