Het is je wellicht al bekend als je eerdere berichten op onze blog hebt gevolg, een goed linkprofiel is een belangrijk onderdeel van het zoekmachine optimalisatieproces. Je moet goede links zien te vinden want met spamachtige startpagina links kom je er tegenwoordig niet meer, sommige SEO specialisten beweren zelfs dat dit negatief tegen je kan werken.
Maar hoe vind je dan die kwalitatieve backlinks die er voor zorgen dat je hoger in Google komt? Er zijn een paar regels die je hiervoor moet aanhouden, je kunt ook de richtlijnen van Google zelf doornemen. Oude technieken werken niet meer en kunnen je zelf tegen gaan werken. In dit artikel vertellen we je graag wat meer over linkbuilding die tegenwoordig wel werkt.
Het mag geen verassing zijn dat social media een onderdeel van webwinkel marketing is geworden. Het wordt ook een steeds belangrijker onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Omdat steeds meer mensen hun tijd besteden op sociale media worden links vanaf deze websites bijvoorbeeld steeds belangrijker.
Om echt succesvol te zijn moet je goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen op zoekmachine gebied want technieken die een paar jaar geleden nog goed werkten, zijn tegenwoordig niet meer van belang misschien. tegenwoordig geeft Google de voorkeur aan websites en webwinkel met een natuurlijk linkprofiel waarin zo weinig mogelijk spam te herkennen is.
backlinks

Linkbuilding in 2005

Tien jaar geleden was webwinkelsucces er nog niet maar toen was linkbuilding al wel een bekend onderdeel van zoekmachine optimalisatie weet ik me te herinneren. Het verkrijgen van links was destijds niet aan zoveel voorwaarden verbonden waardoor het een stuk eenvoudiger was.
Toen webwinkels net een beetje bekend werden in Nederland waren er nog niet veel mensen met kennis van SEO. Omdat er ook niet veel concurrentie was konden website eigenaren eenvoudig linkjes naar hun website krijgen door het aanmelden bij talloze startpagina's. Ook artikel marketing was een populaire manier toen de startpagina's iets minder belangrijk werden. Het aanmelden van artikelen werd door Google echter ook al snel als spam herkend omdat hier hele netwerken voor werden opgezet die alleen bedoeld waren voor linkbuilding.
Omdat er vaak gemanipuleerd is met linkbuilding is Google de laatste jaren steeds strenger geworden. Er worden constant nieuwe updates uitgebracht die grote invloed op de zoekmachine resultaten kunnen hebben.
meer backlinks

Linkbuilding in 2016

Omdat Google steeds strenger wordt zijn veel backlinks nauwelijks meer van waarde. Sommige links vanaf spamachtige pagina's kunnen zelfs tegen je gaan werken en dan is al je werk voor niet geweest. Om dit te voorkomen is een voorzichtige aanpak aanbevolen. Als je twijfelt over de kwaliteit van een link kun je de mogelijkheid beter overslaan. Gelukkig zijn er ook voldoende tips en tools waarmee je de kwaliteit van een website kan checken.

Wat werkt er nou wel?

De meeste technieken die je tegen zult komen, als je op zoek gaat naar informatie over linkbuilding zijn al achterhaald. We willen geen tijd verspillen en gaan daarom snel verder met de technieken die anno 2016 nog wel werken.

Check de kwaliteit van links

Het is tegenwoordig niet eenvoudig om te bepalen of een link nou goed is of niet. Hierbij een aantal hulpmiddelen die je kunt toepassen. Het eerste wat je zou moeten doen is het bepalen van de inhoud van een website en het bepalen van de toegevoegde waarde, hierbij moet je eigenlijk omgekeerd denken. Hebben de bezoekers van deze website iets aan mijn link en website? Als dat het geval is dan is de kans groot dat het een goede backlink voor je is.
Er zijn ook tools die je kan toepassen om de kwaliteit van een pagina te bepalen. We kunnen de gratis toolbars van MOZ en Majestic aanraden. De eerste meet de kwaliteit van aan de hand van de PA (pagina autoriteit) en DA (domein autoriteit) van een website. Ook wordt er een spam score weergegeven van 0 tot 17, alles boven die 5 kan je bijvoorbeeld overslaan omdat deze pagina's te spamachtig zijn.
MozToolbar

Een natuurlijke mix

Als je niet pro actief met de linkbuilding bezig bent dan zal je na verloop van tijd vanzelf ook wel wat links verzamelen als consumenten je webwinkel beginnen te ontdekken. Zo zal je linkjes krijgen van forums, blogs, en nieuwswebsites wellicht. Dit is precies wat Google wil zien en daarom kan je dit proces stimuleren door je content en links te verspreiden via andere websites en partners. Je kan natuurlijk ook een persbericht uitbrengen wat er voor zorgt dat je website link op bestaande nieuwssites kan komen.
Je moet ook nog een goede mix maken tussen nofollow en dofollow links. De laatste zijn voornamelijk bedoeld voor betaalde links en daarom kent Google hier geen waarde aan toe. In een natuurlijk linkprofiel is het echter prima om een klein percentage aan nofollow links te hebben, vaak heb je hier ook niet helemaal de controle over. Als je wel linkjes ruilt of krijgt dan zou je wel altijd dofollow links moeten nastreven omdat deze meer invloed hebben op je rankings. Of een link do- of nofollow is kan je ook eenvoudig check door een gratis toolbar te installeren. Zoek maar eens op ‘nofollow check chrome' of ‘nofollow checker firefox' afhankelijk van welke browser je gebruikt.
natural-backlinks

Een eigen blog

Het lijkt misschien vreemd maar het bijhouden van een informatieve blog op je eigen website kan veel backlinks opleveren. Als je echt goede content maakt dan zal het niet lang duren voordat je bezoekers dit gaan lezen en ook gaan delen. Als je blog echt als een autoriteit wordt gezien dan worden je blogs wellicht zelfs gepromoot op andere nieuws websites.
Je kan je blog ook inzetten om gastblogs te accepteren. In ruil hiervoor kan je zelf weer een gastblog aanleveren voor de website van iemand anders waardoor je weer een waardevolle link naar je webwinkel kunt krijgen.

Social bookmark sites

Social media is populair tegenwoordig en ook in te zetten voor linkbuilding. Je hebt echter ook social bookmarking websites die net even iets anders werken. Steeds meer mensen bezoeken social bookmarking websites om nieuws of persoonlijke berichten te delen met anderen. Ook zakelijke berichten kunnen hier gedeeld worden maar bij voorkeur wel op een informele manier. Zoekmachines waarderen deze links zeer goed omdat de nieuwswaarde vak deze websites vaak hoog is, een backlink van deze social bookmarkers is een goede indicatie van de populariteit van een website.

Forum posting

Dit is eigenlijk niet een onderdeel dat je zelf zou moeten doen maar een proces dat natuurlijk moet ontstaan doordat consumenten praten over je webwinkel op een forum. Het is wel handig om als webwinkel eigenaar een account aan te maken op relevante forums. Je kan hierbij ook nog een link in je profiel plaatsen vaak. Het grootste voordeel is echter dat je kan reageren op bezoekers die een vraag stellen. Als het relevant is kan je zelfs met een linkje naar je eigen webwinkel verwijzen. Zo lang het relevant en informatief voor de bezoekers is, hoef je niet ongerust te zijn over de kwaliteit van de backlink.

Artikel marketing

Hierboven heb je al kunnen lezen dat artikel marketing al een best oude methode is op het gebied van linkbuilding, eigenlijk valt het verspreiden van nieuwsberichten hier ook onder. Ook hebben we al benoemd dat er in het verleden gemanipuleerd is met artikel marketing maar dat betekend niet dat het niet meer waardevol is. Je moet echter geen gebruik maken van artikel netwerken maar op zoek gaan naar echte websites die relevant zijn voor je bezoekers en nog belangrijker, waar je link van toegevoegde waarde is voor de externe bezoekers. Als je bijvoorbeeld een website in verlichting hebt kan je proberen om een gastblog te krijgen op een website van een elektricien.

Betrouwbare websites

Dit is een beetje vaag misschien maar we leggen het graag verder uit, met betrouwbare websites bedoelen we bedrijven die bijdragen aan de betrouwbaarheid van je webwinkel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan keurmerken en branche organisaties waar je webwinkel vermeld wordt. Deze websites hebben vaak een hoge autoriteit en daarom veel invloed op de ranking van je webwinkel.
Een andere manier om de betrouwbaarheid te verhogen en nog een goede backlink te scoren is het krijgen van goede beoordelingen op onafhankelijke websites zoals Kiyoh, Feedback company, en ook via Google recensies bijvoorbeeld. Dit wordt tegenwoordig allemaal gemeten door de zoekmachine robots.

Bedrijfsgidsen

Met bedrijfsgidsen bedoelen we hier geen startpagina's want die werken tegenwoordig niet meer zo goed. Als je kijkt naar webgidsen dan is dat heel anders, deze kunnen niet alleen een goed effect hebben op je normale zoekresultaten, deze kunnen ook effect hebben op de Google maps ranking. Bij de meeste bedrijfsgidsen staat je adres namelijk vermeld met daarbij ook vaak een Google maps kaartje. Dit wordt herkend door de zoekmachine robots.
In veel branches heb  je tegenwoordig ook niche bedrijfsgidsen, een gids met alle webwinkels in laptops bijvoorbeeld. Ook zijn er een hoop bedrijfsgidsen speciaal voor webwinkels gemaakt. Zoek deze websites gewoon handmatig via Google en meld je webwinkel aan in de juiste categorie zodat de link ook nog relevant is.

Social media

Last but not least zijn de links vanaf social media websites zoals Facebook en Twitter. Niet alleen de links vanaf deze websites worden gemeten door Google. Alles van volgers tot likes wordt tegenwoordig gemeten en het is van invloed op de ranking van je webwinkel. Als je webwinkel bijvoorbeeld veel likes op Facebook heeft dan is dit voor de zoekmachine een indictie dat je webwinkel populair en betrouwbaar is.

Hoe begin je met linkbuilding?

Als je een nieuwe webwinkel bent begonnen is het aanmaken van social media accounts met daarbij een backlink een goede manier om te beginnen met linkbuilding. Omdat je in het begin nog niet al te veel mogelijkheden zal hebben kan je ook prima gelijk beginnen met een paar bedrijfsgidsen. Heb een beetje geduld en plaats niet elke dag tientallen links. Een paar per maand is vaak al voldoende als deze maar relevant en kwalitatief zijn.
linkbuilding

Ga regelmatig op zoek naar nieuwe links

Linkbuilding moet je zien als een onderdeel van je marketing dat steeds weer terug komt, net zoals email marketing bijvoorbeeld. Met linkbuilding bouw je bovendien waarde voor de lange termijn op. Daarom zijn bedrijven die al jaren bezig zijn vaak ook lastig om in te halen als het gaat op het verkrijgen van links.
We raden je aan om iedere week of maand een aantal uur of een dag in te plannen waarop je alleen maar bezig gaat met het zoeken van goede mogelijkheden om een link te vinden. Op deze manier krijg je structureel nieuwe links naar je website en dat wordt door de zoekmachines als natuurlijk ervaren. Je kan de linkbuilding natuurlijk ook uitbesteden aan een specialist. Zorg er dan wel voor dat je goede landingspagina's gemaakt hebt zodat je het maximale uit je investering haalt!
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op