Het moment is aangebroken, je hebt een prachtige webwinkel opgezet en nu is tijd om gericht verkeer naar je webwinkel te leiden. Het liefst wil je iedereen tegelijk vertellen voer je webwinkel maar dat is alleen mogelijk met een groot budget. Daarom is het zaak om tegen lage kosten gerichte bezoekers naar je webwinkel te krijgen die bereid zijn aankopen te doen!
In dit artikelen geef ik je tips en advies hoe je dit voor elkaar kunt krijgen. Ik ga in op manieren om je potentiële klanten zo gericht mogelijk te benaderen. Tegenwoordig is echter nog veel belangrijker om goed gevonden te worden op het moment dat de potentiële klant naar jouw (product) op zoek is. Door te focussen op gerichte bezoekers zorg je er voor dat je marketingbudget zo effectief mogelijk uitgegeven wordt waardoor je rendement hoger zal zijn!
target klanten

Goed vindbaar zijn: de pull methode

Hoewel sommige (web)winkels en marketingbureaus nog steeds het grootste deel van hun budget uitgeven aan advertenties en kortingscodes om bekendheid te genereren is het tegenwoordig veel verstandiger om te kijken hoe je goed vindbaar kunt zijn. Het levert tegenwoordig echter meer op om te adverteren volgens de pull methode in plaats van je webwinkel en product de markt in te pushen!
Dit is bijvoorbeeld ook de reden dat telemarketing zo goed als dood is. Mensen willen tegenwoordig niet meer ongewenst benaderd worden maar willen wel dat ze gelijk goed geholpen worden als de behoefte er is. Daarom is het belangrijk om na te gaan hoe je als bedrijf zo goed mogelijk vindbaar kunt zijn.
banner-zoekmachine-optimalisatie
Vraag je zelf af wie je klant is en waar de klant zich bevind tijdens het aankoopproces. Kijk ook eens hoe je huidige bezoekers bij je terecht zijn gekomen zodat je weet wat wel en niet werkt! Kennis is macht en daarom is het handig om zoveel mogelijk over je klanten te ontdekken!

Wie is je potentiële klant?

Als webwinkelier is het altijd van groot belang om je klanten te kennen. Het kennen van je klant wordt in meerdere artikelen uitgelicht op Webwinkelsucces omdat we het niet vaak genoeg kunnen benadrukken. Verkopen is eigenlijk je klant helpen inkopen. Als je je klant leert kennen, en klantgericht leert denken kun je ze beter van dienst zijn en meer verkopen. Stel jezelf de volgende vragen om er achter te komen wie je klanten zijn:

  • Uit welke regio's komen je klanten voornamelijk?
  • In welke leeftijdsklassen zitten je klanten voornamelijk?
  • Via welke kanalen komt de bezoeker op je webwinkel terecht?
  • Koopt je klant het product voor eigen gebruik of voor iemand anders?
  • Voor welke toepassingen gebruikt de klant het product?
  • Waarom koop de klant bij jouw of ergens anders?
  • Heeft de bezoeker ervaring met online shoppen?

klanten
Als je antwoord op deze vragen krijgt dan weet je precies hoe je je assortiment en service moet afstellen op de wensen van de klant. Ook weet op welke regio en leeftijdsklasse je moet adverteren waardoor de kans groter is dat je de juiste klanten benaderd.

Hoe wordt je nu gevonden?

Wanneer je een webwinkel hebt en nog weinig promotie maakt dan krijg je vast toch nog wel wat bezoekers binnen. Via backlinks op andere websties of uit de organische zoekresultaten bijvoorbeeld. Als je webwinkel is opgenomen op een niche bedrijfsgids en veel bezoekers oplevert kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om deze website te benaderen om een advertentie te plaatsen.
analytics kanalen
Google Analytics kan je precies inzicht geven in de manier waarop bestaande bezoekers je website gevonden hebben. Dit is super handig omdat je gelijk ziet hoeveel bezoekers elk kanaal oplevert. Als je ook nog de conversie code van Google op je webwinkel geïnstalleerd hebt kunt je ook nagaan hoe elke klant bij je webwinkel terecht is gekomen.
Een andere manier is om een poll op te nemen nadat het bestelproces is afgerond. Je kunt hier de vraag stellen hoe de klant bij je webwinkel terecht is gekomen. Dit geeft je waardevolle informatie omdat je gelijk ziet welke kanalen de meeste orders opleveren!

Waar is je potentiële klant?

Om er achter te komen waar je potentiële klanten allemaal langs gaat is de bovenstaande tip het belangrijkst. Kijk goed in je Analytics hoe bezoekers en klanten bij je webwinkel zijn gekomen. Hierdoor kun je ongeveer inschatten welke kanalen je klanten bezoeken in het oriëntatieproces voorafgaand aan de aankoop.
Naast de Analytics gegevens kun je natuurlijk ook bedenken hoe je klanten bij je webwinkel kunnen komen. Door logisch na te denken en je klanten te kennen kun je eenvoudig inschatten waar je klanten te vinden zijn!
waar klanten
Verkoop je bijvoorbeeld gereedschap? Dan is het logisch om aan te nemen dat je potentiële klanten op blogs en forums over gereedschap en klussen te vinden zijn? Verkoop je make-up? Wellicht bekijken je potentiële klanten ook Youtube video's over het aanbrengen van make-up!

Zorg dat je vindbaar bent als de klant zoekt!

Nu je weet wie je klanten zijn, en waar ze zich bevinden, is het van belang om vindbaar te zijn via deze kanalen. Klanten zoeken tegenwoordig via veel verschillende kanalen zoals gerelateerde websites, bedrijfsgidsen en marktplaatsen bijvoorbeeld.  Het is daarom belangrijk om aanwezig te zijn in deze kanalen zodat een potentiële klant je webwinkel kan ontdekken op het moment dat er naar gezocht wordt.
Resultaten stropdas kopen
De organische resultaten van Google zijn eigenlijk het beste voorbeeld van de pull methode. Je potentiële klant typt een zoekopdracht in en de meest relevante websites komen naar boven. Het enige wat je hoeft te doen is het vindbaar maken van je webwinkel en de bezoekers komen gratis naar je webwinkel toe! Zoals je in het bovenstaande voorbeeld kunt zien is de domeinnaam ook belangrijk bij het vindbaar zijn met je webwinkel.

Gericht nieuwe klanten werven

Nadat je goed vindbaar bent met je webwinkel wil je natuurlijk meer. Om het marketingbudget zo effectief mogelijk uit te geven raden we je aan om een overzicht te maken van kanalen waar via je zo gericht mogelijk klanten bereiken. Je weet wie je klanten zijn en waar ze zich bevinden. Je kunt bijvoorbeeld adverteren op gerelateerde websites, social media kanalen. Daarnaast kun je ook opinieleiders benaderen om je webwinkel en product uit te lichten.

Adverteren op relevante websites en blogs!

Het eerste wat je gaat doen is een overzicht maken van de meest relevante websites en blogs waar je potentiële klant mogelijk te vinden is. Denk hierbij net als het bovenstaande voorbeeld. Als je een webwinkel in gereedschap hebt is het logisch om te adverteren op websites omtrent dit onderwerp, denk bijvoorbeeld aan klusforums en blogs over verbouwen bijvoorbeeld, de kans is groot dat de bezoekers van deze websites ook geïnteresseerd zijn in jouw product.
socialmedia webwinkel

Gebruik relevante social media

Over veel onderwerpen zijn er tegenwoordig ook relevante social media pagina's te vinden. Deze social media kanalen hebben vaak fanatieke aanhangers die de berichten van deze pagina automatisch te zien krijgen.
Als je een webwinkel over make-up hebt kun je bijvoorbeeld adverteren via een social media pagina over uiterlijk verzorging. Grote kans dat je klanten hier te vinden zijn! Dit zijn namelijk mensen die online actief zijn en ook nog interesse hebben in het onderwerp.
Het daadwerkelijke adverteren doe je door de eigenaren van de pagina's persoonlijk te benaderen en een voorstel te doen voor een gezamenlijk promotie.

Benader opinieleiders!

In veel markten en vooral in niches zijn er bepaalde opinieleiders, dit kunnen zowel personen als blogs zijn. In de markt van verlichting heb je bijvoorbeeld Olino.org die alle type verlichting test en resultaten weergeeft. Consumenten komen op dit soort websites om meer informatie te ontdekken en producten te vergelijken.
Ook in andere branches zijn deze opinieleiders een bekend fenomeen. Zo heb je bijvoorbeeld Greenevelien.com die blogt over duurzame producten. Hetzelfde zie je ook in de modewereld, de website van Cloe Sterk bijvoorbeeld waar je alles vind over de laatste fashion trends. Dit zijn vaak websites waar je tegen een scherp tarief kunt adverteren om een relatief groot en gericht publiek te benaderen.
cloe promo
Een promotie via deze websites kun je regelen door de eigenaren van de website te mailen of op te bellen bijvoorbeeld. Het effect van het adverteren op dergelijke websites mag je zeker niet onderschatten. Het kan een hoop bezoekers en klanten opleveren omdat je websites biedt wat de bezoekers van de blog zoeken!

Bestaande klanten en bezoekers terug laten komen

Als je gerichte bezoekers naar je website wil leiden dan is het ook verstandig om te kijken hoe je mensen die je website eerder hebben bezocht, opnieuw kunt benaderen. Deze potentiële klanten zijn al bekend met je webwinkel, merk en product en zijn daardoor al iets verder in het aankoopproces.
remarketing uitleg
Wist je dat klanten je website gemiddeld 4 keer bezoeken voordat ze overgaan tot kopen? Daarom is het zaak om voldoende in beeld te blijven bij potentiële klanten die je website eerder al bezocht hebben. Dit kun je doen door remarketing oftewel retargeting advertenties in te zetten.

Waarom remarketing inzetten?

Remarketing  is een eenvoudige manier om eerdere bezoekers terug te laten komen. Zoals aangeven zijn eerdere bezoekers een stuk meer geneigd om een aankoop te doen als ze opnieuw naar je website gaan. Je kunt ook alleen je klanten opnieuw benaderen. Je kunt zelf een aparte advertentie maken voor bezoekers die eerder een aankoop gedaan hebben. Met een speciale aanbieding om een herhaalaankoop te doen bijvoorbeeld.
Remarketing is bovendien een stuk goedkoper dan het benaderen van nieuwe bezoekers die je webwinkel nog niet kennen. De prijzen van een klik bij Google Adwords zijn al gauw de helft van het reguliere tarief! Tel daar nog eens bij op dat je super gericht adverteert en het zal waarschijnlijk een goed rendement opleveren!

Hoe laat je bezoekers terug komen?

De eerste stap is het inrichten van je klantenservice als je wilt dat bezoekers terug komen. Zowel potentiële als bestaande klanten moeten snel en goed geholpen worden als je wil dat er vaker bestelt wordt. Remarketing (ook wel retargeting genoemd) is de volgende stap om eerdere bezoekers terug te halen. Hieronder vind je twee eenvoudige manieren om remarketing in te zetten voor je webwinkel.

Adwords remarketing

Google is met het programma Adwords eigenlijk als één van de eerste partijen begonnen met het aanbieden van remarketing mogelijkheden. Via Google Adwords kun je zowel via tekst- als beeldadvertenties adverteren. Beeldadvertenties zijn het meest geschikt voor remarketing zo blijkt uit onderzoek van Google zelf.
Je kunt een kleine html code toevoegen aan alle pagina's van je webwinkel waardoor Google weet wie de webwinkel bezocht heeft. Websites die aangesloten zijn bij Google vertonen vervolgens de advertenties voor jou bezoekers! Je betaalt bovendien alleen als er op je advertentie geklikt wordt, dit voordeel, samen met het instellen van een budget, zorgt er voor dat je nooit meer uitgeeft dan je wil.
9597google_adwords

Adcrowd retargeting

Naast Google is er nog een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in retargeting. Bij Adcrowd kun je eenvoudig banners uploaden die vervolgens op aangesloten websites verschijnen. Net als bij Google Adwords kun je eenvoudig een retargeting code toevoegen aan je webwinkel.
adcrowdAlle bezoekers worden vervolgens opgeslagen en krijgen je advertentie te zien bij het bezoeken van een aangesloten website. Ook bij Adcrowd kun je eenvoudig een budget instellen zodat u nooit te veel uitgeeft. Wel betaal je per duizend impressies bij Adcrowd. Je moet daarom zorgen voor converterende advertenties zodat je wel voldoende kliks uit je impressies haalt!

Zorg voor een hoge klanttevredenheid!

Naast het adverteren om bezoekers terug te halen zijn er ook een aantal standaard principes die er voor zorgen dat je klanten vaker terugkomen. Een goede klantenservice en dan voornamelijk een goede aftersales zorgen er voor dat je klanten het woord verspreiden en vaker bestellen. Aftersales is de service die je na de aankoop levert, ook bij een klacht of retour moet je natuurlijk goede service bieden.

Meer weten over webwinkel marketing?

Wil je meer weten over webwinkel marketing en het adverteren op internet? Bekijk ook eens de algemene pagina over het adverteren op internet voor meer waardevolle informatie!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op