Het is algemeen bekend dat een bestaande klant houden goedkoper is dan nieuwe klanten werven. Daarom is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat klanten een positief gevoel bij jouw bedrijf ontwikkelen, maar hoe zorg je ervoor dat klanten zo’n connectie met jouw bedrijf krijgen? In dit artikel gaan we er dieper op in hoe je als bedrijf ervoor zorgt dat jouw klanten tevreden zijn en bij jouw bedrijf blijven.
feedback-2

Geef jouw klanten de persoonlijke touch

Tegenwoordig communiceren bedrijven met allerlei verschillende media met haar klanten, het is belangrijk om tijdens deze communicatie persoonlijk te zijn, zodat jouw bedrijf een identiteit krijgt voor jouw klanten. Veel bedrijven vinden het lastig om eerlijk te zijn over bepaalde onderwerpen, mede omdat bijvoorbeeld op social media er zoveel mensen mee kunnen lezen. Toch is het belangrijk om altijd eerlijk te zijn tegen jouw klanten. Probeer zo min mogelijk te beloven wat je niet zeker weet of je waar kan maken, en probeer altijd het maximale eruit te halen. Probeer de verwachtingen van jouw klanten laag te houden, en overdonder ze vervolgens met jouw prestaties. Op deze manier creëer je een positieve attitude naar jouw bedrijf en zet je de eerste stap om van jouw klant een brand ambassador te maken.
 

Houd je klanten altijd op de hoogte

Afhankelijk van je bedrijf kan dit verschillende dingen betekenen. Je ziet het vaak genoeg op social media, klanten die klagen over onderhoud waardoor zij een bepaalde service niet kunnen gebruiken. Dit zijn problemen die voorkomen kunnen worden door dit tijdig aan jouw klanten te laten weten. Zorg ervoor dat je altijd bovenop dit soort problemen zit en je ze al oplost voordat ze überhaupt plaatsvinden. Dit is uiteraard niet altijd mogelijk maar wanneer je dit tot een prioriteit maakt zal je merken dat klanten hier tevreden mee zijn. Op media zoals Twitter genereert dit positieve publiciteit en zal je zien dat klanten hier vervolgens een stuk makkelijker mee omgaan.
 

Luister naar de wensen van je klant

Er zijn honderden verschillende tools en manieren om de feedback van jouw klanten te verzamelen, maak hier dan ook volop gebruik van. Selecteer een aantal tools die bij jouw doelgroep passen en pas deze vervolgens toe. Verzamel de meningen van jouw klanten en kijk waar de struikelblokken liggen. Wanneer je merkt dat bijvoorbeeld meerdere mensen klachten hebben over het hoofdmenu van jouw website, weet je dat er een groter aantal is wat hier niet eens een klacht over indient. Dit is dus een punt van jouw website wat beter kan, investeer hier vervolgens tijd in en kijk waar het beter kan. Wanneer websitebezoekers merken dat hun feedback niet genegeerd wordt creëert dit ook een positief gevoel bij jouw klanten, en dit is tenslotte essentieel om een goede band op te bouwen.
focus group

Bouw vertrouwen op, en ga voor de lange termijn

Eenmalige klanten zal ieder bedrijf hebben, en dat is niet erg. Wel is het belangrijk om te proberen om van iedere eenmalige klant een vaste klant te maken. Probeer daarom zoveel mogelijk vertrouwen op te bouwen tussen jouw bedrijf en haar klanten. Hiervoor kan je de eerdergenoemde adviezen toepassen en zorgen dat jouw klant zich gewaardeerd voelt. Door een goede interactie tussen bedrijf en klant en door je aan je woord te houden kun je een band met jouw klant opbouwen. Een klant die zich goed voelt bij een bedrijf zal altijd als eerste aan dat bedrijf denken wanneer zij weer een soortgelijke aankoop moeten maken. Geef daarom persoonlijke aandacht aan iedere klant en zorg ervoor dat je echt naar je klanten luistert.
 
 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op