Het perfecte logo, andere bedrijven lijken het altijd te hebben. Maar hoe maak jij nou het perfecte logo voor jouw eigen bedrijf? Hoe zorg je er nou voor dat een logo bij jou en jouw bedrijf past? Een goed logo zet je op de kaart. Lees hieronder een aantal basisprincipes waar jij je logo op kan baseren en ontwerp er een met succes!

Mannelijk versus Vrouwelijk

Er zijn in het logo ontwerp verschillende soorten en stijlen te onderscheiden. Het eerste onderscheid wat gemaakt kan worden is het onderscheid tussen mannelijke en vrouwelijke logo’s. Mannelijke logo’s zijn vaak dik gedrukt en hebben een wat ruwere structuur dan de vrouwelijke logo’s. Ook zijn typische mannelijke logo’s vaak hoekig met dikke lijnen. Vrouwelijke logo’s zijn daarentegen met zorg bewerkt en hebben vaak meer vormen en rondingen. Een ander onderdeel wat het onderscheid maakt is dat vrouwelijke logo’s vaak in tinten werken in plaats van felle kleuren.

Traditioneel versus Modern


Niet alleen vrouwelijke en mannelijke logo’s zijn te onderscheiden. Logo’s kunnen ook in moderniteit verschillen. Zo maken moderne logo’s gebruik van meerder kleur paletten, zijn ze simpel en minimalistisch van stijl en maken ze gebruik van hedendaagse lettertypes. Meer traditionele logo’s (zoals Coca-Cola) maken dan weer gebruik van fellere tinten, bekende symbolen en lettertypes en hebben veel oog voor details.
33955107 - search talk conversations bubble icon simple elements logo

Professioneel versus Persoonlijk


Een ander onderscheid wat te maken is, is tussen professioneel en persoonlijke logo’s. Professionele logo’s kan je plaatsen in een raster, hebben duidelijk schaalbare kleuren en hebben een typisch oogpunt. Persoonlijke logo’s zijn hier dan weer aan tegen gesteld. Bij een persoonlijk logo wordt er meer gebruik gemaakt van bijvoorbeeld een avatar of icoon. Ook wordt er meer waarde gehecht aan creatieve vrijheid in plaats van denken in een bepaald raster. Als laatste verschil worden er bij persoonlijke logo’s vaker gebruik gemaakt van een lettertype wat er voor het gevoel goed bij past.

Statig versus Vriendelijk


Het vierde onderscheid dat je kan maken om een logo te bedenken is tussen statig en vriendelijk.  Statige logo’s onderscheiden zich door het gebruik van rechte lijnen en neutrale kleuren. Ook wordt er vaak gebruik gemaakt van onbewuste effecten die je brein sturen. Vriendelijke logo’s maken dan weer meer gebruik van levendige kleuren. Ook zijn de grenzen van het logo flexibeler dan bij statige stijlen. Als laatste wordt er ook gebruik gemaakt van wat meer artistieke lettertypes.

Sterk versus Zacht


Sterke logo’s stralen zoals de naam al zegt hardheid uit. Daarom wordt er gebruik gemaakt van dik gedrukte en forse lettertypes. Om dit nog meer uit te stralen zie je vaak ook geometrische stroken en speling met negatieve ruimte. Zachte logo’s zijn dit allemaal uiteraard niet. Deze soort logo’s gaan voor zachte pastelkleuren, maken gebruik van kronkelingen in plaats van hoeken en het lettertype lijkt vaak op een geschreven handschrift.
41585118_m

Exclusief versus Inclusief


In dit zesde en laatste onderscheid wordt er gekeken naar de exclusiviteit van het logo. Als iets exclusiefs wil uitstralen met je bedrijf, moet je kiezen voor elegante stijl en gebruik maken van premium en speciaal aangepast lettertype. Verder is het slim om gebruik te maken van glanzende kleur paletten. Ben je meer opzoek naar een wat inclusievere stijl (iedereen hoort erbij) dan kan je beter gebruik maken van felle kleuren en speelse lettertypes. Veder kan je ervoor zorgen dat je gebruik maakt van natuurlijke details. Niet te overdreven dus.

Denk dus nog eens goed na over wat je wil uitstralen met je logo en gebruik deze bovenstaande lijst. Zo kom je tot een logo wat bij jou en jouw bedrijf past! Succes!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op